Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 122

Discussie: EU normen vuurwerk

  1. #1
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.948 waarderingen in 1.827 posts

    EU normen vuurwerk

    Ik heb de EN15947 normen (Europese normen consumentenvuurwerk) weten te bemachtigen. Deze normen gelden na 2017 voor al het CE-gekeurde vuurwerk uit Europa. Alleen CE-gekeurd vuurwerk is dan voor alle categorieën (1,2,3,4-prof) toegestaan, 2017 is de deadline voor overgangsbepalingen en oude voorraden van alle EU-landen.
    Nu gelden de Europese normen (EN15947) al als basis voor de CE-keuring in klassetoewijzing.
    Ik heb de hele norm-tekst omtrent kruitmassa's voor alle soorten vuurwerk per categorie (1,2,3).
    Voor geïntresseerden, pm me. Als ik de teksten op dit forum mag plaatsen, laat het me weten.

    Hieronder heb ik een citaat welke voor flash (grond) knallers geldt:

    Flash bangers


    Cat.2, Not more than 1,0 g for nitrate/metal-based report composition or not more than 0,5 g for perchlorate/metal-based report composition.


    Cat.3, Not more than 10,0 g for nitrate/metal-based report composition or not more than 5,0 g for perchlorate/metal-based report composition. Perchloraat/metaal-flash wordt bijna altijd in het meeste vuurwerk gebruikt.

    Verder geldt: cat.2 bruto-explosieve massa matten: 25 gram, cat. 3 bruto-explosieve massa 250 gram. 100K's en grote traca's zullen dus in de toekomst altijd onder categorie 3 gaan vallen, ladycrackers, ratelbanden en kleine chainthunders onder categorie 2.

    Buskruitknallers gaan er ook op vooruit:
    Bangers


    Cat.2, Not more than 6,0 g black powder.


    Cat.3, Not more than 10,0 g black powder.

    Wat betreft flashrollen, GBV heeft dus nu al meteen letterlijk hun nieuwste rol (Mega celebration XXL) volgens de Europese richtlijn op de Nederlandse (en ook Europese)markt gebracht. Er zullen dus meer vernieuwingen komen voor Nederlands knalvuurwerk.

    Nederland gaat per definitie erop vooruit met knallers en cakes. Er geldt voor categorie 3 een maximum van 1000 gram per cake, met 40 gram per shot en met 4 gram flash, dus met 8 gram nitraatgebaseerde (dus zwakkere)?flash. Bijna altijd wordt de perchloraat/metaalflash gebruikt omdat deze het stabielst, sterkst en luidst is, dus zelfs 4 gram burst in cakes is maximaal mogelijk.
    Volgens de EU-richtlijn geldt er voor categorie 2-cakes 500 gram SAS totaal, 25 gram per shot met 2 gram "sterke" flash-burst.
    Importeurs hebben dit onlangs dus gewoon letterlijk toegepast op hun cakes, daar de Nederlandse wet cakes uit enkel categorie 2 toestaat.

    Categorie 3-vuurpijlen mogen volgens de EU-norm 200 gram SAS bevatten met een burstlading of knallading van 10 gram perchloraat/metaal ("sterke") flash, of zelfs 50 gram buskruit. Kleine "lawinepijlen" worden dus in de toekomst met CE-keurmerk op de markt gebracht.
    Het leuke is: categorie 2 heeft als maximum 75 gram SAS totaal met 2 gram "sterke" flash burst per vuurpijl.
    Vuurpijlen zullen zeer waarschijnlijk ook zwaarder worden in Nederland.

    Het is zo dat er per land alleen bepaalde artikelen mogen worden verboden voor consumenten. Maar: als artikelen uit categorieën in een land zijn toegestaan, mag een land geen beperkende eisen stellen die onder de normen gaan.

    Nederland geeft in het vuurwerkbesluit aan categorie 2 cakes en vuurpijlen (fontijnen, bengaals vuur, grondbloemen,..) vrij, dan mag alles ook volgens de Europese normen op de markt komen. Dit geldt dus ook voor de knallers uit categorie 2 en 3. Nederland kiest: grotere matten -> enkel categorie 3, dan mag zo'n mat ook eventueel volgens de Europese richtlijn (maximum) voor Nederlandse consumenten beschikbaar worden gesteld.

    Dit is denk ik wel de meest essentiële informatie omtrent knallen/bursts in CE-gekeurd vuurwerk. Vanaf 2017 is de hele EN-15947 norm bij alle stukken vuurwerk in ieder EU-land van toepassing. Flashknallers worden in 2017 zeker NIET verboden in de EU.

    InfoeejayTim van FPM

    gr
    Extreme Pyromaniac for life.

  2. Deze 4 gebruikers waarderen PYROMANIAC 1975 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid 500gram's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 oktober 2007
    Berichten
    696
    Thanks
    721
    538 waarderingen in 159 posts
    Staat er ook nog iets in over de decibellen....dat is ook zeer van belang.

  4. #3
    VWC-Lid 500gram's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 oktober 2007
    Berichten
    696
    Thanks
    721
    538 waarderingen in 159 posts
    Naar mijn idee blijft het altijd mogelijk dat nl zijn eigen regels blijft hanteren.

  5. #4
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.948 waarderingen in 1.827 posts
    Klopt,Dat is het vervelende van het hele gebeuren.
    Men wil eenheid in europa,Maar wel ieder met zijn eigen regeltjes????????
    En dat is waar het scheef loopt in het hele verhaal.
    Hoe krijg je een eenheid als men toch zelf je eigen ding kunt doen?

    In dit verhaal mag het zo.
    Maar als ik als burger de Nederlandsche wet niet zou erkennen en mijn eigen ding zou doen ben ik strafbaar en moet ik luisteren.
    Is dit dan ook niet zo bij dit normen verhaal!!!

    gr
    Extreme Pyromaniac for life.

  6. #5
    VWC-Lid tristen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    3.309
    Thanks
    1.682
    3.182 waarderingen in 1.219 posts
    Allemaal mooi nieuws. Maar ik denk dat wij er in Nederland niet heel veel van merken.
    Waarom, nou?

    In een land moet je je tot op een bepaalde mate houden aan deze regels.
    Je mag bijvoorbeeld minder burstlading gebruiken of minder aantal grammen in een vuurpijl.

    Een land mag het dus zodanig veranderen dat alles minder wordt.
    Zolang het land de regels niet nog soepeler maakt als dit is het toegestaan.

    En ik denk dus dat de Nederlandse Regering hier wel over gaat debateren.
    En daar komen waarschijnlijk dezelfde regels uit als nu.
    Of misschien iets soepeler.

    Maar het is nog lang!
    Wie weet het is nog lang misschien is het tegen die tijd al verboden voor consumenten.
    Ik wacht af! We zullen het zien hoe de regels veranderen.

    Want dit jaar zijn er ook weer wat veranderingen.
    Importeurs wat gaan werken met combinatie cakes (aparte singleshots, fontijn etc) meer kruit mogelijk.
    25 gram i.p.v. 15 gram per tube in cakes.
    En rollen wat harder gaan Celebration Cracker (GBV)

    Dus wie weet wat er in de toekomst gebeurt.
    Ik wacht rustig af!

  7. Deze gebruiker waardeert tristen voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Alleen jammer dat ieder land overal onder mag gaan zitten. Zover ik begreep zijn deze regels de maximale lading die gevoerd mag worden. De landen zelf mogen er onder gaan zitten. Oftewel waarom zou je CE gaan voeren als je dan alsnog geen vrije in/export kan gaan voeren ?

    Zou wel heel krom zijn dat NL opeens (lichte) lawine pijlen en de mogelijkheid voor nitraten gaat toestaan terwijl ze er nu er vel tegen vechten ?

    Naar mijn mening mogen ze die Cat 3. pijlen wel eruit halen. Maar dat is mijn mening en heb een hekel aan pijlen. Kunnen ze beter vervangen voor shellkitjes.

    Uiteindelijk denk ik niet dat we er veel gaan merken. Misschien dat het knalvuurwerk iets beter zal worden. Maar alleen de tijd zal het ons leren.
    Gerwin

  9. #7
    VWC-Lid smilli's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2009
    Berichten
    2.462
    Thanks
    879
    1.554 waarderingen in 709 posts
    Leuk nieuws maar ik verwacht hier niet heel veel van te merken, we gaan het zien.
    Raaddebom.nl

  10. #8
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    ja mee eens .
    het klinkt allemaal heel leuk , maar er kan nog een boel gebeuren waar door dit voor ons niet door kan gaan .
    we zullen zien wat de tijd brengen gaat
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  11. #9
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.948 waarderingen in 1.827 posts
    Dan vind ik toch dat de vuurwerk branche en ieder die er mee te maken heeft een vuist moet maken en gewoon moeten gaan voor de normen!!!

    De banken hebben allemaal hun handje op mogen houden om miljarden te krijgen.
    Wat is er dan zo erg als er een branche wat meer grammen in hun producten wil hebben.
    Laten ze nu eens een keer iets goed doen,Want zolang men loopt te muggenziften over knalwerk wat geen flash mag bevatten etc blijft men de grens over gaan.
    Extreme Pyromaniac for life.

  12. Deze 3 gebruikers waarderen PYROMANIAC 1975 voor het bericht:


  13. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 oktober 2007
    Berichten
    616
    Thanks
    778
    79 waarderingen in 47 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PYROMANIAC 1975 Bekijk bericht
    Dan vind ik toch dat de vuurwerk branche en ieder die er mee te maken heeft een vuist moet maken en gewoon moeten gaan voor de normen!!!

    De banken hebben allemaal hun handje op mogen houden om miljarden te krijgen.
    Wat is er dan zo erg als er een branche wat meer grammen in hun producten wil hebben.
    Laten ze nu eens een keer iets goed doen,Want zolang men loopt te muggenziften over knalwerk wat geen flash mag bevatten etc blijft men de grens over gaan.
    Inderdaad!

  14. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 oktober 2006
    Locatie
    Republiek der Nederlanden.
    Berichten
    1.818
    Thanks
    97
    515 waarderingen in 217 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PYROMANIAC 1975 Bekijk bericht
    Klopt,Dat is het vervelende van het hele gebeuren.
    Men wil eenheid in europa,Maar wel ieder met zijn eigen regeltjes????????
    En dat is waar het scheef loopt in het hele verhaal.
    Hoe krijg je een eenheid als men toch zelf je eigen ding kunt doen?

    In dit verhaal mag het zo.
    Maar als ik als burger de Nederlandsche wet niet zou erkennen en mijn eigen ding zou doen ben ik strafbaar en moet ik luisteren.
    Is dit dan ook niet zo bij dit normen verhaal!!!

    gr
    Dan denk ik weer aan de geschiedenis en de VN. De Verenigde Naties is opgezet om oorlog te voorkomen, maar een aantal landen hebben het Veto-recht om het besluit van vrede te ontspringen.

    On topic:

    Het is heel jammer dus dat NL weer eigen regels handhaaft.
    Dit zou de oplossing zijn om illegale markt uit te bannen.

    Er geldt voor categorie 3 een maximum van 1000 gram per cake, met 40 gram per shot en met 4 gram flash
    Dit vind ik nou leuk om te horen en als ze het zouden invoeren, zou dat helemaal toppie zijn. Niet meer doorlonten, maar serieuze 2'' blokkies halen in de Nederlandse winkels hahaha... Nederland Vuurwerk Paradijs...
    Het leven is een feest!

  15. #12
    VWC-Lid dennis-pyro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.976
    Thanks
    1.700
    1.521 waarderingen in 566 posts
    Categorie 3-vuurpijlen mogen volgens de EU-norm 200 gram SAS bevatten met een burstlading of knallading van 10 gram perchloraat/metaal ("sterke") flash, of zelfs 50 gram buskruit. Kleine "lawinepijlen" worden dus in de toekomst met CE-keurmerk op de markt gebracht
    Dit zie ik nog niet gebeuren in Nederland. Ze zouden zichzelf toch niet serieus meer nemen als ze dit in gaan voeren. Jarenlang angst zaaien onder de mensen door het als levensgevaarlijk vuurwerk met de kracht van een handgranaat te bestempelen. En ze dan ook in Nederland gaan verkopen

    Mensen zijn nu al als de dood voor dit soort vuurwerk. Door de angstverhalen van de media. Ik denk dat al die oudjes per direct emigreren naar een onbewoond eiland op de stille zuidzee

    Al hoop ik wel dat het gaat gebeuren natuurlijk. Ook al vermoed ik (weet het eigelijk wel zeker) dat Nederland wel weer zijn eigen regeltjes gaat hanteren.
    Stoken tot we er bij neervallen!!

  16. #13
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.948 waarderingen in 1.827 posts
    Mischien voor de branche een mogelijkheid om een proefproces te beginnen ?

    Hebben we allemaal baat bij.
    Extreme Pyromaniac for life.

  17. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 oktober 2007
    Berichten
    616
    Thanks
    778
    79 waarderingen in 47 posts
    Nu heb ik een vraagje.
    Als flashknallers niet verboden worden, sterker nog dat er in EU verband max zo'n 5 gram flash in grondknallers mag zitten (categorie 3), hoe zit dat dan met de strijkers?
    Dat zijn toch ook grondknallers met flash erin.
    Blijven de strijkers ook bestaan in EU verband of worden strijkers verboden, daar er geen lont aan zit?
    En als strijkers niet verboden worden, betekent dat dan ook dat er in strijkers max. 5 gram flash in mag zitten?
    Volgens de norm van de EU dan, ik heb het niet over Nederland, want in Nederland dergelijke knallers legaal kopen zal wel altijd een utopie blijven!

  18. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 december 2008
    Berichten
    427
    Thanks
    22
    320 waarderingen in 60 posts

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PYROMANIAC 1975 Bekijk bericht
    Ik heb de EN15947 normen (Europese normen consumentenvuurwerk) weten te bemachtigen. Deze normen gelden na 2017 voor al het CE-gekeurde vuurwerk uit Europa. Alleen CE-gekeurd vuurwerk is dan voor alle categorieën (1,2,3,4-prof) toegestaan, 2017 is de deadline voor overgangsbepalingen en oude voorraden van alle EU-landen.
    Nu gelden de Europese normen (EN15947) al als basis voor de CE-keuring in klassetoewijzing.
    Ik heb de hele norm-tekst omtrent kruitmassa's voor alle soorten vuurwerk per categorie (1,2,3).
    Voor geïntresseerden, pm me. Als ik de teksten op dit forum mag plaatsen, laat het me weten.

    Hieronder heb ik een citaat welke voor flash (grond) knallers geldt:

    Flash bangers


    Cat.2, Not more than 1,0 g for nitrate/metal-based report composition or not more than 0,5 g for perchlorate/metal-based report composition.


    Cat.3, Not more than 10,0 g for nitrate/metal-based report composition or not more than 5,0 g for perchlorate/metal-based report composition. Perchloraat/metaal-flash wordt bijna altijd in het meeste vuurwerk gebruikt.

    Verder geldt: cat.2 bruto-explosieve massa matten: 25 gram, cat. 3 bruto-explosieve massa 250 gram. 100K's en grote traca's zullen dus in de toekomst altijd onder categorie 3 gaan vallen, ladycrackers, ratelbanden en kleine chainthunders onder categorie 2.

    Buskruitknallers gaan er ook op vooruit:
    Bangers


    Cat.2, Not more than 6,0 g black powder.


    Cat.3, Not more than 10,0 g black powder.

    Wat betreft flashrollen, GBV heeft dus nu al meteen letterlijk hun nieuwste rol (Mega celebration XXL) volgens de Europese richtlijn op de Nederlandse (en ook Europese)markt gebracht. Er zullen dus meer vernieuwingen komen voor Nederlands knalvuurwerk.

    Nederland gaat per definitie erop vooruit met knallers en cakes. Er geldt voor categorie 3 een maximum van 1000 gram per cake, met 40 gram per shot en met 4 gram flash, dus met 8 gram nitraatgebaseerde (dus zwakkere)?flash. Bijna altijd wordt de perchloraat/metaalflash gebruikt omdat deze het stabielst, sterkst en luidst is, dus zelfs 4 gram burst in cakes is maximaal mogelijk.
    Volgens de EU-richtlijn geldt er voor categorie 2-cakes 500 gram SAS totaal, 25 gram per shot met 2 gram "sterke" flash-burst.
    Importeurs hebben dit onlangs dus gewoon letterlijk toegepast op hun cakes, daar de Nederlandse wet cakes uit enkel categorie 2 toestaat.

    Categorie 3-vuurpijlen mogen volgens de EU-norm 200 gram SAS bevatten met een burstlading of knallading van 10 gram perchloraat/metaal ("sterke") flash, of zelfs 50 gram buskruit. Kleine "lawinepijlen" worden dus in de toekomst met CE-keurmerk op de markt gebracht.
    Het leuke is: categorie 2 heeft als maximum 75 gram SAS totaal met 2 gram "sterke" flash burst per vuurpijl.
    Vuurpijlen zullen zeer waarschijnlijk ook zwaarder worden in Nederland.

    Het is zo dat er per land alleen bepaalde artikelen mogen worden verboden voor consumenten. Maar: als artikelen uit categorieën in een land zijn toegestaan, mag een land geen beperkende eisen stellen die onder de normen gaan.

    Nederland geeft in het vuurwerkbesluit aan categorie 2 cakes en vuurpijlen (fontijnen, bengaals vuur, grondbloemen,..) vrij, dan mag alles ook volgens de Europese normen op de markt komen. Dit geldt dus ook voor de knallers uit categorie 2 en 3. Nederland kiest: grotere matten -> enkel categorie 3, dan mag zo'n mat ook eventueel volgens de Europese richtlijn (maximum) voor Nederlandse consumenten beschikbaar worden gesteld.

    Dit is denk ik wel de meest essentiële informatie omtrent knallen/bursts in CE-gekeurd vuurwerk. Vanaf 2017 is de hele EN-15947 norm bij alle stukken vuurwerk in ieder EU-land van toepassing. Flashknallers worden in 2017 zeker NIET verboden in de EU.

    InfoeejayTim van FPM

    gr

    Die heeft zijn huiswerk goed gedaan........

    Gr Wim Rubro Vuurwerk nederland

Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •