Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 127

Discussie: Oliebollen topic

  1. #1
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.755
    Thanks
    3.294
    11.366 waarderingen in 5.121 posts

    Oliebollen topic



    Oliebollen en oliekoeken

    Het oudste recept voor oliekoecken staat in de eerste versie (1667) van De verstandige kock. Van Dale (2005) geeft hiervoor de volgende definitie: Oliekoek, ronde koek, bestaande uit meel, krenten, eieren, aan stukjes gesneden appelen enz., in raapolie gebakken. Wanneer de platte oliekoek een ronde bol werd is niet bekend. Mogelijk is in Nederland in de loop van de achttiende eeuw het bakken in 'diep vet' (frituren) ontstaan, waardoor het mogelijk werd ronde bollen te bakken. Althans in De volmaakte Hollandsche keukenmeid uit 1746 worden oliekoeken gebakken in een ijzeren pot met ruim 2,5 liter raapolie, twee keer zoveel vergeleken met De verstandige kock. Zoveel is wel duidelijk dat oliekoek en oliebol lange tijd naast elkaar zijn gebruikt. Zo staat in Ter Gouw's Volksvermaak (1871, pagina 42) een liedje vermeld dat een oliekoekevrouw (Geertje met de Olykoeken) zong over haar baksels: "Zie, jonge Heer, wat zyn ze bol ....." In het artikel OLIEBOL uit 1869 in het Woordenboek der Nederlandsche Taal wordt oliebol een in olie gebakken bolvormige koek genoemd. De 'gemeenlijke' (gewoonlijke) naam is echter oliekoek. In de index van de achttiende geheel herziene druk van Aaltje - Nieuw Nederlansch kookboek uit 1893, geschreven door de directrice van de Amsterdamse huishoudschool mevrouw O.A. Corver staat oliekoek. Verwezen wordt echter naar een oliebollenrecept. Het eerste woordenboek waarin oliebol wordt genoemd is Van Moock uit 1846, in 1864 gevolgd door de eerste editie van van Dale.

    Familie Werk

    Van 1850 tot 1961 stilden vier generaties WERK de lekkere trek van menig kermis- en evenementenbezoeker. Naast poffertjes, wafels en beignets verkocht de familie Werk - met als laatste generatie De Gebroeders Werk en J. Werk-Huizinga - oliebollen. Worden poffertjes vooral in verband gebracht met kermis, oliebollen worden traditioneel vooral ter gelegenheid van oudejaarsavond gebakken. Mijn betovergrootvader Hendrik Werk liet oliekoekenbakker als beroep noteren tijdens de volkstelling in 1859. Later ben ik hem niet meer als zodanig tegen gekomen. Wel onder andere als wafelbakker, zoals ook zijn zoon Jan Bartus Werk zich vanaf 1910 wafelbakker noemde. Dat Jan Bartus niet alleen wafels bakte maar ook oliekoeken, blijkt uit het feit dat hij van 4 tot en met 7 mei 1899 met een oliekoekkraam de kermis in Assen bezocht. Op de in 1922 gehouden Groninger Meikermis neemt Jan Bartus een standplaats in met een oliebollenkraam, de enige keer tot 1932 dat hij zijn kraam zo noemde. Voor de laatste keer in 1931 staat een oliekoekenkraam van de firma J. Werk(-Huizinga) op de Meikermis in Groningen. Daarna wordt het begrip oliekoekenkraam definitief verruild voor oliebollenkraam.

    Wat was het geheim van de familie Werk. Jan Bartus' zoon Louwrens lichtte in 1962, kort nadat hij zijn kraam had verkocht aan het Nederlands Openluchtmuseum, een wel heel klein tipje van de sluier op. "Voor de oliebollen wordt een beslag gemaakt van Russische tarwe met gist naar verhouding aangemaakt in een hoeveelheid water met melk 1 : 1, hieraan wordt toegevoegd stroop en zout". Gebakken werd in raapolie. Daar moeten we het mee doen. Het gebruik van bloem uit Russische tarwe verdient wellicht enige toelichting. Russische tarwe, of in het algemeen gesproken tarwe dat in een landklimaat wordt verbouwd, is straffer (bevat meer gluten) dan tarwe dat in een mild klimaat wordt verbouwd. Door een hoger gehalte aan gluten wordt het beslag elastischer en kan daardoor meer koolzuurbelletjes opnemen, hetgeen uiteindelijk resulteert in een luchtiger oliebol.

    Piet Albers, die ruim 30 jaar de vaste kraam van De Gebroeders Werk exploiteerde, maakte zijn bollen van Amerikaans patentbloem. Over de prijzen die de familie Werk hanteerde is weinig uit overlevering bekend. De Gebroeders Werk vroegen in de jaren dertig van de vorige eeuw 25 cent per portie. Maar uit hoeveel oliebollen bestond een portie? In de jaren vijftig daarop kostten vijftien oliebollen, "altijd warm", één gulden. Zeg maar zeven cent per stuk. Gevuld met krenten of rozijnen liep de prijs op naar vijftien cent respectievelijk een kwartje. Omstreeks 1960 maakte Werk-Huizinga verschillende keren reclame met "geen 15 maar 20 oliebollen voor een gulden". December 2001, ruim 40 jaar later en vlak voor de invoering van de euro als betaalmiddel, kostte één oliebol al gauw een gulden.



    Traditie

    Op 1 november 2008 zijn de honderd meest genoemde Nederlandse gewoonten, gebruiken, tradities en rituelen bekend gemaakt op de opening van het Jaar van de Tradities. Oliebollen eten met Oud en Nieuw zit de Nederlanders aan het hart gebakken, want na Pakjesavond Sinterklaas, Kerstboom zetten Kerstmis en Vrijmarkt Koninginnedag staat Oliebollen Oud en Nieuw op de vierde plaats. Zowel liefhebbers van zoet als van zout hebben de door het Nederlands Centrum voor Volkscultuur gehouden internetenquête ingevuld. Een bloemlezing: Haring happen (10), Stamppot eten (12), Erwtensoep (22), Speculaas (24), Peperkoek (39), Pannenkoeken (46), Frietje met ..... (71) en Limburgse vlaai (85). Multiculturele eetgewoonten zijn in de Top 100 nauwelijks vertegenwoordigd, oer-Hollands overheerst.
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  2. Deze gebruiker waardeert Torrr voor het bericht:


  3. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Afgelopen weekend in Berlijn een soort van mini-oliebollen gehaald bij een tentje. Er zat al wel een oliebollensmaak aan en ze waren ook heerlijk zacht. Deze bollen deden mij denken aan de luchtige oliebollen van Richard Visser.

    Jammie!

  4. #3
    VWC-Lid tristen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    3.309
    Thanks
    1.682
    3.182 waarderingen in 1.219 posts
    Heerlijke oliebollen!
    Mijn tante maakt ze altijd met oud en nieuw samen met appelbeignets.
    Heerlijk altijd zo'n verse oliebollen.

    Zelf ga ik dit jaar wafels maken harde, zachte en middel.
    Wil misschien dit jaar ook oliebollen maken. Dus dat wordt kiezen!

  5. #4
    VWC-Lid vincmeister's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 september 2006
    Berichten
    744
    Thanks
    460
    846 waarderingen in 321 posts
    het mooiste aan de zomervakantie is dat dan ook in eindhoven de kermis is. ook dan word er een oliebolletje meegepikt en daar kan ik dan ook echt vrolijk van worden.

    vroeger maakte 's mam ze zelf op oudjaarsdag, maar helaas is daar een einde aan gekomen. sindsdien kwam het geregeld voor dat ik met de jaarwisseling geen oliebollen had. schoonmoeder kocht ze met rozijnen, dat smaakt niet. vrienden hadden er geen een in huis, weet niet of ze smaakte. weer schoonmoeder met dr krente, ik zei toch al dat dat niet smaakt?!?

    dit jaar gaan ze mij niet foppen. desnoods bak ik ze zelf, desnoods dwing ik oliebollen van 's mam af, of gaat de oliebollenbakkerman in het centrum maar overwerken, DIT JAAR WEER FATSOENLIJK OLIEBOLLEN KNAUWEN!

  6. Deze gebruiker waardeert vincmeister voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid herdervriend's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    2.593
    Thanks
    100
    1.643 waarderingen in 555 posts
    Zelf geniet ik altijd van de oliebollen die mijn moeder maakt. Ze doet dit meestal de dag voor oudjaarsdag en bereid hierbij een hele schaal (25 tot 50 stuks) aan oliebollen. Meestal smaken ze erg goed en genieten we er allemaal van. Om dan nog vervolgens bij de 2 oma's ons nog voller ermee te eten. Meestal moet ik me wel inhouden van mijn ouders om oliebollen te eten, maar als men weg is gaan er gelijk wel n stuk in xD

    Hier in Gouda weet ik dat er meestal wel een kraampje staat nabij de Hema waar je ook oliebollen kan kopen. Vind het zelf een beetje te prijzig. Maar de kwaliteit is goed en smakelijk.

    Zelf nog nooit oliebollen gemaakt. Geen idee ook hoe xD
    Website: https://www.rfgfireworks.nl

  8. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Doen de mensen wel eens een rondje door de regio om verschillende oliebollen of appelflappen van diverse kramen te proberen? In de regio verschillende kramen uitproberen waar je langs komt. Dat heb ik afgelopen twee jaar gedaan. Best leuk, iedere keer weer een verrassing wat je te eten gaat krijgen. Gewoon leuk om te doen in een koude decembermaand!

  9. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
    Doen de mensen wel eens een rondje door de regio om verschillende oliebollen of appelflappen van diverse kramen te proberen? In de regio verschillende kramen uitproberen waar je langs komt. Dat heb ik afgelopen twee jaar gedaan. Best leuk, iedere keer weer een verrassing wat je te eten gaat krijgen. Gewoon leuk om te doen in een koude decembermaand!
    Dat is wel een idee. Alleen zo jammer dat meeste kraampjes alleen goed smaken zo voor Kerst. Daarna wordt het te massaal gebakken en gaat de kwaliteit hard achteruit... :(
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  10. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk bericht
    Dat is wel een idee. Alleen zo jammer dat meeste kraampjes alleen goed smaken zo voor Kerst. Daarna wordt het te massaal gebakken en gaat de kwaliteit hard achteruit... :(
    Anders heb je vaak ook november nog? Gewoon in de gaten houden waar kraampjes staan of als je in de buurt bent een oliebol of appelflap kopen. Als je het met mate doet, dan blijft het lekker en leuk. Zelf kies ik voor een appelflap/beignet. Verschillen in kwaliteit zijn vanwege de structuur met de appel veel beter waarneembaar.

  11. #9
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.284 waarderingen in 2.561 posts
    Elk jaar worden de oliebollen en appelbeignets van de lokale bakker gehaald.

    Moet zeggen heb nog nooit betere geproefd maar ja dat is mijn eigen mening
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  12. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nitraat12 Bekijk bericht
    Elk jaar worden de oliebollen en appelbeignets van de lokale bakker gehaald.

    Moet zeggen heb nog nooit betere geproefd maar ja dat is mijn eigen mening
    Is juist her en der oliebollen snacken om te kijken hoe het elders is niet juist een uitdaging dan?

  13. #11
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.284 waarderingen in 2.561 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
    Is juist her en der oliebollen snacken om te kijken hoe het elders is niet juist een uitdaging dan?
    Elk jaar probeer ik weer een paar bolletjes van verschillende kramen. Kwaliteit valt mij altijd tegen. Of je kan het vet eruit knijpen of ze zijn kurkdroog.
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  14. Deze gebruiker waardeert Nitraat12 voor het bericht:


  15. #12
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Ik moet maar 'ns op zoek naar écht goeie dingen, of ze zelf bakken, want die enkele taaie vetbol die ik elk jaar met tegenzin naar binnen werk noem ik eerder 'braakballen'.

  16. Deze gebruiker waardeert Richardus voor het bericht:


  17. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2011
    Berichten
    35
    Thanks
    8
    23 waarderingen in 14 posts
    Gelukkig heb ik een Top buurman die een eigen banket bakkerij heeft.

    en moet zeggen ze zijn heerlijk niet te droog niet te vet. En dan meestal ook nog gratis toch weer een meevallertje (heel kleintje) in die dure december maand. Maar ach het is voor het goede doel.. Vuurwerk.

  18. Deze gebruiker waardeert Jobofireworks voor het bericht:


  19. #14
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nitraat12 Bekijk bericht
    Elk jaar probeer ik weer een paar bolletjes van verschillende kramen. Kwaliteit valt mij altijd tegen. Of je kan het vet eruit knijpen of ze zijn kurkdroog.
    Juist ja. Daarom test ik dus de appelflappen
    Maar als ze dan sompig zijn, dan is het wel extra ranzig om hem weg te werken

  20. #15
    VWC-Lid 5pyroman5's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2005
    Berichten
    1.658
    Thanks
    879
    983 waarderingen in 551 posts
    Oliebollen!!!!
    Hier moest ik toch even reageren!
    Heerlijk vind ik ze
    En meerdere met mij.....
    zelfbakken is voort toch wel een traditie geworden de laaste jaren....

  21. Deze 2 gebruikers waarderen 5pyroman5 voor het bericht:


Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •