Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 31 t/m 44 van 44
  1. #31
    VWC-Lid Cornel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 juli 2005
    Berichten
    1.321
    Thanks
    1.033
    726 waarderingen in 373 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB89 Bekijk bericht
    Ik zit te twijfelen om als nog prof. ontsteker aan te schaffen, maar ik wil graag jullie mening hierover horen.

    Ik heb op dit moment visco ontstekers thuis liggen omdat dit simpelweg het veiligst is. Ik ga mijn show op muziek schieten en moet daarom de vertraging van cakes meenemen in mijn tijdschema. Ik heb verschillende youtube video's bekeken om zo de stijgtijd te klokken, maar nu zit met het punt dat ik met visco onstekers een extra vertraging van de viscolont zelf er bij op moet tellen.

    Is er een vast gegeven dat, door bijvoorbeeld de wetgeving, iedere pot 4 sec vertraging heeft of verschilt dit per pot? Mocht dit verschillen van elkaar, heeft dan iemand een idee hoe ik aan deze tijden zou kunnen komen?

    Mocht ik de tijden niet kunnen bemachtigen dan twijfel ik toch om met prof onstekers te gaan werken, omdat ik deze kan switchen met de lont waardoor de cake vrijwel meteen afgaat (correct me if I'm wrong) en ik enkel de stijdtijd hoef mee te nemen.

    Wat denken en vinden jullie...

    GR
    Is dit dan ook meteen het grootste verschil tussen prof en visco ontstekers?

    Visco lijken mij dan ook het makkelijkst voor de beginnende schieter (als je gewoon wat losse dingen wil schieten)

  2. #32
    VWC-Lid kwintos's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 augustus 2008
    Berichten
    6.423
    Thanks
    7.524
    4.870 waarderingen in 2.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cornel Bekijk bericht
    Is dit dan ook meteen het grootste verschil tussen prof en visco ontstekers?

    Visco lijken mij dan ook het makkelijkst voor de beginnende schieter (als je gewoon wat losse dingen wil schieten)
    Als jij het niet erg vind om wat vertraging te hebben,dan zijn visco ontstekers prima.
    Wil je geen vertraging kan je beter voor prof gaan.
    Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

  3. Deze gebruiker waardeert kwintos voor het bericht:


  4. #33
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cornel Bekijk bericht
    Is dit dan ook meteen het grootste verschil tussen prof en visco ontstekers?

    Visco lijken mij dan ook het makkelijkst voor de beginnende schieter (als je gewoon wat losse dingen wil schieten)
    Visco is inderdaad het makkelijkst. Je knijpt de ontstekers als een wasknijper op het lontje en klaar... Wanneer je de knijper zo dicht mogelijk op het lontje plaatst, is de tijd tussen ontsteken en afgaan van het eerste projectiel(1e shot) tond de 1 Sec.

    Ik heb vorig jaar mijn show als nog grotendeels met Visco geschoten en qua timing overal 1 Seconden bij opgeteld en het eindresultaat is mooi genoeg.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwintos Bekijk bericht
    Als jij het niet erg vind om wat vertraging te hebben,dan zijn visco ontstekers prima.
    Wil je geen vertraging kan je beter voor prof gaan.
    Een show op tijd schieten is uberhaupt al lastig. het projectiel is ook een tijd onderweg vanaf dat het uit de cake komt en uiteen knapt. Toch vergemakkelijkt een prof ontsteker het timen wel dat klopt.

  5. Deze gebruiker waardeert RB89 voor het bericht:


  6. #34
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 september 2009
    Berichten
    592
    Thanks
    408
    783 waarderingen in 219 posts
    Help haha.

    De drie schietkisten die wij dit jaar willen gaan gebruiken voor showtjes zijn:
    1x de Kingdom 12Cue, het systeem werkt op 9 x AA Batterijen
    1x AN-R Fireworks Firing System AN08R (koopjegadget), het systeem werkt op 6 x AA Batterijen
    1x Homemade systeem 12 kanaals relais bordje met afstandsbediening (Ebay, het systeem werkt op 8x AA Batterijen.

    Ik wil parrallel gaan schieten aangezien ik anders meer dan 200 meter draad nodig heb, zie bijlage.

    Is het mogelijk om bij deze schietkisten serrie of parallel te schieten?

    Al vast bedankt,
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)

  7. #35
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buldog Bekijk bericht
    Help haha.

    De drie schietkisten die wij dit jaar willen gaan gebruiken voor showtjes zijn:
    1x de Kingdom 12Cue, het systeem werkt op 9 x AA Batterijen
    1x AN-R Fireworks Firing System AN08R (koopjegadget), het systeem werkt op 6 x AA Batterijen
    1x Homemade systeem 12 kanaals relais bordje met afstandsbediening (Ebay, het systeem werkt op 8x AA Batterijen.

    Ik wil parrallel gaan schieten aangezien ik anders meer dan 200 meter draad nodig heb, zie bijlage.

    Is het mogelijk om bij deze schietkisten serrie of parallel te schieten?

    Al vast bedankt,
    Zoals ook in de startpost en uitleg beschreven staat ligt dit aan meerdere factoren.

    Lengte van je draad, type ontstekers, hoeveelheid ontstekers.

    bovenstaande hebben allemaal te maken met de weerstand (R).

    U=I*R Wanneer je R grote wordt, dan wordt je I dus automatisch minder aangezien je U een vaste waarde heeft.

    In jouw geval ligt je laagste U op 6*1.5= 9V
    Je ben toch wel een ampère of 0.8A nodig om gewoon 100% ontsteking te garanderen.

    Dit houd dus in dat jouw totale circuit weerstand niet boven de 11.25 Ohm (9/0.8) mag komen.

    Les in dit topic alle vragen en reacties even door, dan zal je al een heleboel duidelijk worden.

  8. #36
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 september 2009
    Berichten
    592
    Thanks
    408
    783 waarderingen in 219 posts
    Bedankt voor je bericht en ben zelf al dagen aan het google en rekenen, maar ik kom er niet uit....

    Voor mijn 12 Volt schietkist heb ik het volgende uitgerekend:

    Uitgangspunten:
    - Max gerekend met 10meter oranje draad;
    - Max 3 profontstekers in serie;
    - Schiekist 8x AA Batterijen 8*1.5=12 Volt


    B = (1,5 / 4) + 6
    Ib = Aantal onstekers + 1 (3 * 1) = 3
    C = (3 * 1,5) + 6= 11.5

    I = 3
    Vmax = 12

    Parallel circuit is V= Ib x B dus V =3 ampère x 11,5 ohm dus V = 34.5 volt minimaal nodig.

    Serie circuit is V = I x C dus V = 1 ampère x 12 ohms dus V = 12 volt minimaal nodig.

    Ervan uitgaande dat elke ontsteker 1 Ampère nodig heeft.

    Gaat dit nu goed???

  9. #37
    VWC-Lid Gunner1001's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 mei 2010
    Berichten
    341
    Thanks
    111
    386 waarderingen in 87 posts
    vraagje over de logica van prof ontstekers:

    hoe kan het dat ze allemaal af gaan als ze in serie worden gezet ?

    is het niet zo dat als de 1e afgaat de kring verbroken wordt ? ( als je er bijv. 5 in serie hebt staan ) ?

  10. #38
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    92
    Thanks
    8
    118 waarderingen in 37 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gunner1001 Bekijk bericht
    vraagje over de logica van prof ontstekers:

    hoe kan het dat ze allemaal af gaan als ze in serie worden gezet ?

    is het niet zo dat als de 1e afgaat de kring verbroken wordt ? ( als je er bijv. 5 in serie hebt staan ) ?
    Nee, tenzij de weerstand per ontstekers te veel van elkaar afwijken.
    De ontsteker met de minste weerstand zal altijd het eerste gaan.
    Dat kan dus als je ze bv in een serie van 5 hebt staan net zo goed de middelste zijn.

    Daarom werk ik in mijn shows alleen met betrouwbare ontstekers zoals sobbe en davy bickfort.

  11. #39
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Even een flinke schop in dit forum, maar ik heb naar aanleiding van de informatieve posts hier toch nog een paar vragen.

    In dit topic wordt gepraat over het minimale voltage om een of meerdere ontstekers tegelijk te ontsteken. Stel, ik heb een systeem gebouwd met componenten die tot 10 ampere per kanaal aan kan, tot maximaal 230 volt. In het reken voorbeeld onderaan de eerste post, gaat Gerwin er vanuit dat zijn draad weerstand 12 Ohm is en de ontstekers 1,5 Ohm per stuk. De ontstekers hebben 1 ampere per stuk nodig om te ontsteken.

    Met 1 ontsteker heb je dus 1A x (1,5 + 12 Ohm)= 13,50 Volt nodig. Voor iedere onsteker extra, moet je het voltage vermenigvuldigen (voor 2 ontstekers 27 Volt nodig, voor 3 ontstekers 40,5 Volt, enz.).

    Klopt voor zover mijn aanname nog? Zo ja, dan zou dat betekenen dat ik, om de 10 ampere maximaal te kunnen benutten, 135 Volt per kanaal beschikbaar zou moeten hebben en dus 10 ontstekers per kanaal, parallel zou kunnen aansluiten.

    Klopt mijn aanname ook tot hier nog? Zo ja, wat gebeurt er, als ik een hoger voltage beschikbaar heb op dat kanaal? Ik heb in principe 135 Volt nodig, maar ik heb bijvoorbeeld 150 volt beschikbaar op dat kanaal. Branden dan de ontstekers te snel door, waardoor ze niet goed ontsteken of kan het geen kwaad?

  12. Deze gebruiker waardeert htevents voor het bericht:


  13. #40
    VWC-Lid erase2fast's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 oktober 2009
    Berichten
    834
    Thanks
    546
    575 waarderingen in 267 posts
    Ik snap dat jullie de logica erachter willen begrijpen. Maar waarom niet gewoon testen? Kijk welke afstand je nodig hebt en hoeveel ontstekers. Test set-up maken en ontsteken? Ik heb mij echt nooit druk gemaakt om de berekeningen. Ik weet nu dat mijn systeem (B-kwaliteit) 6x3 meter parallel aankan. Alles wat korter/minder is dan dat functioneert, en daar plan ik de show dan op. Mocht ik meer nodig hebben gebruik ik een extra kanaal.
    alcohol lost niets op, maarja melk ook niet...

  14. #41
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erase2fast Bekijk bericht
    Ik snap dat jullie de logica erachter willen begrijpen. Maar waarom niet gewoon testen? Kijk welke afstand je nodig hebt en hoeveel ontstekers. Test set-up maken en ontsteken? Ik heb mij echt nooit druk gemaakt om de berekeningen. Ik weet nu dat mijn systeem (B-kwaliteit) 6x3 meter parallel aankan. Alles wat korter/minder is dan dat functioneert, en daar plan ik de show dan op. Mocht ik meer nodig hebben gebruik ik een extra kanaal.
    Ik maak me ook niet druk welke afstand ik kan halen, mijn vraag ging er meer om of het kwaad kan/wat de gevolgen zijn van een "overloaded" systeem in de zin van een hoge uitgangsspanning per kanaal.

  15. #42
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.037
    Thanks
    1.306
    850 waarderingen in 342 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
    Ik maak me ook niet druk welke afstand ik kan halen, mijn vraag ging er meer om of het kwaad kan/wat de gevolgen zijn van een "overloaded" systeem in de zin van een hoge uitgangsspanning per kanaal.
    Niets...
    1 kanaal kan meerdere ontstekers aan, maar als je gewoon 1 ontsteker doet werkt het ook. Dit hele topic gaat erom hoeveel er max. Op 1kanaal kunnen. Als ik jouw berekening zie dan betekent dat dat jij meer dan 10 ontstekers zou kunnen aansluiten. Maar alles minder dan 10 gaat uiteraard ook.
    -Step outside the box to see the real picture-

  16. #43
    Banned
    Geregistreerd
    28 december 2017
    Berichten
    244
    Thanks
    230
    88 waarderingen in 38 posts
    Heerlijk dat ik de knop indruk van nieuwe berichten en nu dit onderwerp zie waar ik al een paar dagen mee bezig ben in gedachte! Schema al wel deels uitgewerkt een dikke maand geleden. Straks of morgen lekker doornemen omdat hier waarschijnlijk extreem veel antwoorden in staan wat ik zoek! Ben dit nodig voor mijn show op https://www.youtube.com/watch?v=b7PxGXQbuVw

    Ik ben hier afhankelijk van omdat ik niet de beschikking kan hebben over meer dan 600 kanalen en muren van kometen wil gaan bouwen. Mijn eerste muur gaat een overvloed worden aan 96 Pearls.

    +Abbo.

  17. Deze gebruiker waardeert Steffets voor het bericht:


  18. #44
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Even een shop, maar heeft iemand toevallig uitgezocht hoeveel stroom een Talon ontsteker ongeveer nodig heeft om door te gloeien, kan ik namelijk een berekening maken hoe ik mijn show ga aansluiten voor dit jaar. De 1 ampere waarmee gerekend wordt in de startpost lijkt me wat aan de hoge kant.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •