Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alle weetjes over ontstekers

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Alle weetjes over ontstekers

    Omdat her en der vragen kwamen hoe en wat het nou zit met ontstekers heb ik voor jullie deze tutorial gemaakt.



    Ik heb voor jullie bovenstaande ontstekers getest + verlengdraad.

    Van links naar rechts:

    20M Oranje verlengdraad
    20M Rood wit verlengdraad
    30 CM (prof) ontstekers
    150 CM (prof) ontstekers
    300 CM (prof) ontstekers
    500 CM (prof) ontstekers
    300 CM (prof) ontstekers (daveybickford)
    150 CM (visco) ontstekers


    Op de daveybickford ontsteker na komen alle anderen ontstekers uit China. Het verschil tussen de daveybickford en China ontstekers is de kwaliteit en prijs. Voor de ontstekers in China betaal je tot 3 a 4 keer minder dan die van daveybickford. Echter zijn de daveybickford ontstekers betrouwbaarder dan de China ontstekers.

    Of je dit in de praktijk merkt is maar de vraag. Zelf gebruik ik al jaren ontstekers uit China en nog nooit echt problemen mee gehad. 1 * hebben bij mij 2 ontstekers geweigerd. Dus mijn menig is gewoon China ontstekers gebruiken want scheelt je ruim een euro per ontsteker.

    Wet van Ohm

    Het belangrijkste bij ontstekers is de totale weerstand van een circuit ook wel ohm genoemd. Hoe hoger de weerstand van een circuit hoe grote de kans dat het circuit niet afgevuurd kan worden. Gelukkig is dit simpel te meten door middel van een ohm meter. !LET OP! Gebruik geen analoge meters maar alleen digitale. Met analoge meters zullen de ontstekers direct afgaan. !LET OP!

    Om het goed te meten moet je weten welke methode van aansluiten je gebruikt en hoe lang je draad tussen de ontstekers is. Wanneer je 1 enkele ontsteker gebruikt zal de weerstand meestal tussen 1 en 3a4 ohm liggen bij professionele ontstekers.

    Gebruik je de zogeheten visco ontstekers dan ligt deze tussen de 10 en 100 ohm of zelfs nog hoger!. Dit is ook de reden dat je deze ontstekers nooit in serie moet gebruiken omdat de ontsteker met de laagste weerstand als eerste zal afgaan. Hierdoor zal het circuit worden onderbroken en de andere ontstekers zullen niet meer afgaan.

    Zie hieronder de voorbeelden van de door mij gemeten ontstekers.

    Professionele ontstekers



    Visco ontstekers

    Ik heb hier 5 visco ontstekers getest uit de zelfde badge. Je kan hier goed zien dat geen enkele ontsteker de zelfde weerstand (ohm) heeft.



    Wanneer je echter ontstekers in serie of parallel gaat zetten zul je een berekening moeten gaan uitvoeren. Let op ga nooit serie en parallel combineren dit gaat niet werken.


    Serie Schakeling






    Hier boven enkele voorbeelden van een serie schakeling. Je pakt 1 van de uiteinde van de ontsteker en deze verbind je door met 1 van de uiteinden van de volgende ontsteker. Wanneer er echter 1 ontsteker defect is of kortsluiting maakt is dit direct te meten.

    Om uit te reken hoeveel weerstand je circuit heeft vul je deze berekening in:

    W = O * A

    W = Weerstand
    O = Weerstand enkele ontsteker
    A = Aantal ontstekers

    Heb je dus 4 professionele ontstekers van +- 1,5 ohm dan krijg je de volgende berekening.

    W = 1,5 * 4
    W = 6 Ohm

    De weerstand van je circuit is dus 6 Ohm. Klopt dit ? jazeker zie maar op de foto.



    Maar wat als er 1 ontsteker defect is of kortsluiting maakt ? Heel simpel dan krijg je of een veel hoger waarde of een veel lager waarde waardoor jij weet he! Er is iets mis in dit circuit want mijn berekening was +- 6 ohm ;).

    Maar hoe zit het nou met visco ontstekers ? Zoals je verder hierboven hebt kunt zien is geen enkele visco ontsteker hetzelfde met betrekking tot de weerstand. Je kunt het wel gaan uitrekenen maar je hebt er weinig aan omdat de visco ontsteker met de minste weerstand eerder zal afgaan waardoor het elektronische circuit zal worden onderbroken.

    Maar ook als er 1 ontsteker kortsluiting maakt zul je dit niet kunnen meten omdat jij nooit de weerstand per visco ontsteker weet.

    Wil je het wel in serie doen dan zul je dus elke ontsteker moeten doormeten en alleen maar dezelfde waardes moeten nemen. Veel succes ;).

    Dit is dus ook de grootste reden waarom voor serie schakelingen ook alleen maar Professionele ontstekers aangeraden worden. Dit omdat het te meten is en door de geringe verschil tussen weerstand van de ontstekers zal deze altijd in 1 * gaan.



    Parallel Schakeling





    Hier boven enkele voorbeelden van een parallel schakeling. Je pakt alle uiteinden van 1 van de 2 draden van de ontstekers en deze verbind met elkaar. Dit doe je ook met de andere kant. Wanneer er echter 1 ontsteker defect is of kortsluiting maakt is dit NIET direct te meten. De overige ontstekers zullen echter wel gewoon afgaan. Dit is dan ook het grote voordeel van parallel schakeling. Nadeel is dat je geen defecte ontstekers kunt detecteren.

    1 van de kenmerken van een parallel schakeling is dat de totale weerstand kleiner wordt naarmate er meer ontsteker toegevoegd worden. Echter door het geringe verschil in weerstand van elke ontsteker is dit nauwelijks te meten. De berekening die je hier op loslaat is:

    W = O / A

    W = Weerstand
    O = Weerstand enkele ontsteker
    A = Aantal ontstekers

    Heb je dus 4 professionele ontstekers van +- 1,5 ohm dan krijg je de volgende berekening.

    W = 1,5 / 4
    W = 0,4 Ohm (afgerond)

    De weerstand van je circuit is dus 0, 375 Ohm. Klopt dit ? jazeker maar dit zie je niet op je meter.

    Jouw meter ziet deze 4 ontstekers gewoon als 1 ontsteker en geeft doodleuk 1,5 ohm aan. Dus ook al gooi je er 100 ontstekers erop de weerstand zal omenabij de 1,5 ohm blijven zoals onderstaande afbeelding laat zien bij 4 professionele ontstekers.

    De makkelijkste berekening om hier op los te laten is gewoon W = +- O.



    Ga je echter visco doormeten dan wordt het nog leuker. Zoals onderstaande afbeelding laat zien meet ik +- 3 Ohm over 4 stuks. Dit komt doordat de weerstand van elke ontsteker verschillend zo erg verschillend is.



    Weerstand van je draad

    Als 2é factor van je circuit moet je ook nog weten wat de weerstand van je draad is. Ik heb dit gemeten en kwam op het volgende. +- 12 Ohm per 20 meter voor oranje draad en +- 6 Ohm voor 20 meter Rood wit Draad.



    Benodigd vermogen

    Zo nu je de weerstand weet van je circuit kun je gaan uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt voor je ontsteker. Voor het veiligste meten gaan we ervan uit dat elke ontsteker 1 Ampère nodig heeft bij een gesloten circuit voor 100 MS (milliseconden).
    Als referentie gebruiken we het Cobra schietsysteem welke een signaal van 100MS geeft van 18 Volt en 3 Ampère. We gebruiken 4 professionele ontstekers met 1,5 Ohm weerstand en 20 Meter draad met 12 Ohm weerstand.

    B = (1,5 / 4) + 12
    Ib = Aantal onstekers + 1 dus in dit geval (4 * 1) = 4
    C = (4 * 1,5) + 12

    I = 3
    Vmax = 18

    Parallel circuit is V= Ib x B dus V = 4 ampère x 13,5 ohm dus V = 54 volt minimaal nodig.
    Serie circuit is V = I x C dus V = 1 ampère x 18 ohms dus V = 18 volt minimaal nodig.

    Zoals je ziet kan je met een signaal van 18 Volt en 3 Ampère maximaal 4 ontstekers in serie ontsteken met 20 Meter draad ertussen. Bij de parallel schakeling komt je echter voltage te kort. Om dit op te lossen kun je het signaal langer maken dus ipv 0,1 sec (100ms) naar 2 seconden wat mogelijk is op de cobra.

    De meeste ontstekers zullen echter met veel minder dan 1 Ampère ontsteken dus in werkelijkheid kun je veel meer ontstekers aansluiten in serie. In parallel raad ik echter aan maximaal 4 aan te sluiten omdat je naast Ampere ook voltage meestal tekort komt.

    Heb je vragen opmerkingen aanvullingen of fouten gevonden ? Meld ze dan zodat het aangepast/bijgevuld kan woren.
    Gerwin

    #2
    Bedankt voor het maken van dit informatieve stuk over electrische ontstekers, Gerwin. Ik begrijp de strekking van t verhaal hoewel ik echt totaal geen verstand van weerstand, Ohm, voltage, etc etc heb. Thanks man!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    Comment


      #3
      Hier heb ik totaal geen verstand van.
      Maar hierdoor is het weer iets meer geworden haha.
      Bedankt Gerwin.
      Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

      Comment


        #4
        Het goede van dit stuk is juist dat je weinig van het technische verhaal HOEFT te snappen, om toch de conclusies te kunnen begrijpen Goed werk Gerwin! Dit hadden we nodig. Op een manier uitgelegd dat het makkelijk te volgen is, maar op zo'n manier dat je niet alles hoeft te lezen om er je voordeel mee te doen.
        Laten we lekker link gaan doen!

        Comment


          #5
          Bij deze bedankt voor het werk dat je erin gestoken hebt.
          Gaat dit nog eens goed bestuderen.

          ps als dat kan zou je dan ook een foto kunnen plaatsen van hoe de ontsteker het beste aan het lont geplaats kan worden.
          BVD
          VEILIGHEID EERST

          Comment


            #6
            + YouTube Video
            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


            Deze techniek is erg goed te gebruiken.

            Comment


              #7
              Heel mooi Gerwin.

              Ik zal het nog een serieus nakijken over een paar dagen. Heb op het moment even andere dingen aan mijn hoofd :(
              Tot nu toe heb ik geen fouten kunnen vinden en heb ik ook geen opmerkingen :P

              Gerwin moet ik je misschien helpen met dingen?
              Als forum leden vragen hebben kan ik die ook wel beantwoorden als je wilt.

              Ik studeer namelijk ook elektronica ;)

              Comment


                #8
                Hallo vuurwerkcrew leden,

                Ik heb een 8- kanaalsschietkist thuis liggen, maar heb daarbij ook: 3M Scotchlok UY2 Draadverbinders bij besteld. Nu heb ik deze binnen gekregen maar heb eigenlijk geen idee hoe het precies werkt. Ik heb het forum al afgezocht of dat ik hier meer informatie over kon vinden maar dat heb ik niet gevonden, daarom ook mijn excuses als dit het verkeerde topic is voor mijn vraag.

                Mijn vraag is hoe kan ik het beste omgaan met deze: 3M Scotchlok UY2 Draadverbinders?
                En hoe kan ik het beste mijn elektrische onsteking vastmaken aan het visco lont? Moet dit gewoon geknoopt of geklempt worden?

                Al vast bedankt.

                Comment


                  #9
                  Hee buldog hier heb ik een plaatje
                  Je moet ze in serie schakelen van kop naar staart, mits je prof of nieuwe visco ontstekers hebt werkt dit.
                  Verder werken de draadverblinders als volgt doe de draadjes in de gaten en knijp deze dicht met een tang. (Het druk knopje zeg maar)

                  Comment


                    #10
                    Bedankt Sr-lex,

                    Ik heb de prof ontstekers, en ik zie op jouw foto dat je die beschermdopjes van de ontsteking heb afgehaald maar hoe kan je de ontstekers nu het beste verbinden aan je visco lont?

                    Comment


                      #11
                      Je kan de kop van de ontsteker gewoon direct tegen je visco aan tapen met papiertape of gewoon plakband.
                      www.pietersvuurwerk.nl / www.koopjegadget.nl

                      Comment


                        #12
                        maar ik heb dat ook wel eens gedaan dan gaat het soms niet aan.
                        je kan het beste het lont eerst heel schuin afknippen en dan de ontsteker direct tegen het schuine deel aan tapen.
                        groet jordi

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door buldog Bekijk bericht
                          Mijn vraag is hoe kan ik het beste omgaan met deze: 3M Scotchlok UY2 Draadverbinders?
                          Hier naast de uitleg van sr-lex nog een instructie video, wel in het Engels...

                          + YouTube Video
                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.



                          En @ Gerwin, bedankt man. Heel duidelijk verhaal zo!

                          Comment


                            #14
                            Om misschien nog een kleine aanvulling te geven:

                            Sommige elektrische ontstekers worden voorzien van een hulsje om het ontsteekkopje.
                            Dit is een stukje bescherming omdat een ontsteker bij slag of wrijving kan ontsteken.

                            Een ontsteker heeft een bepaalde minimum-stroom waardoor hij zal ontsteken. Bij een groot aantal typen ligt dit rond de 300mA.
                            Hierdoor is het mogelijk om onder deze grens van 300mA een teststroom te laten lopen. Waarbij de veilige grens onder 100mA, liefst onder de 50mA moet liggen.
                            Bij deze stroomsterkte ontsteekt de ontsteker niet en kan er toch een teststroom doorheen lopen van bijvoorbeeld een digitale multimeter of de [TEST] stand van een schietkast.

                            Laat de teststroom echter nooit te lang door de ontsteker lopen. Hierdoor kan de gloeidraad van de ontsteker toch iets warm worden wat de ontsteeksas er omheen kan doen losweken/oplossen van de gloeidraad. Dit kan als resultaat geven dat de gloeidraad wel doorbrand bij ontsteken, maar de sas niet meer meeverbrand.
                            Deze reactie wordt "boiling effect" genoemd.


                            Naast deze reguliere ontstekers bestaan er ook non-pyro ontstekers. Deze ontstekers bevatten geen chemische ontsteeksas.
                            Hierdoor valt het product buiten het ADR- en opslag reglement waardoor het makkelijker toegankelijk wordt.
                            Deze ontstekers lijken op een kort knijpertje en bevatten in de bek een klein printplaatje met daarop een printspoor als zijnde het gloeidraadje.
                            Nadeel van deze ontsteker is zijn relatief grote formaat en de beperking tot stopine/schietlont wat aangepeld ingeklemd moet worden.

                            Comment


                              #15
                              Gerwin ik heb twee fouten gevonden.

                              Zal straks als ik thuis ben nog eens kijken. Ben nu @ stage dus ik ga geen heel verhaal typen :P

                              Comment

                              Working...
                              X