Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 22
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Oud en nieuw in andere landen: Frankrijk

    la Saint-Sylvestre et le Jour de l’An (Oud en Nieuw):
    31 december en 1 januari
    Oud en Nieuw wordt in Frankrijk, net als in Nederland, in familie- en vriendenkring gevierd. Er wordt een uitgebreid meergangendiner genuttigd, en er worden spelletjes gedaan of televisie gekeken. Zo'n (familie)bijeenkomst, heet de Réveillon. Viert men de jaarwisseling in een restaurant dan gebeurt dat sjiek.

    Heel gebruikelijk is het ook je in te schrijven voor een 'reveillon' in een restaurant, waar dan een tiengangen diner, onderbroken met dans en muziek, geserveerd wordt tot in de vroege uurtjes. Je ziet groepen jongeren in de supermarkten karretjes volladen met 'veel voor weinig geld', ook de traiteurafdeling wordt veel gebruikt.

    Om 12 uur proost men met de feestgangers op het nieuwe jaar.
    Om twaalf uur wordt elkaar een gelukkig nieuwjaar toegewenst met veel zoenen ('une bonne année!) en toetertjes, confetti, feestmutsen. En ook veel dansen. Geliefde versnapering: oesters
    Later in de eerste week van het nieuwe jaar geeft de burgemeester van je dorp een drankje, le pot du maire.

    Vuurwerk:
    De Fransen steken bijna geen vuurwerk af in vergelijking met de Nederlanders.
    Vuurwerk mag het hele jaar verkocht worden in Frankrijk
    Afsteken van vuurwerk mag alleen op 14 juli (nationale feestdag) en op 31 december.
    Het franse woord voor vuurwerk is: le feu d'artifice

    Een website van een Franse vuurwerkwinkel:
    http://www.artifices-petards.com/



    Twee korte filmpjes van oud en nieuw in parijs: (Disneyland en de Eiffeltoren)



    http://video.google.nl/videoplay?doc...new+year+paris
    Laatst gewijzigd door moontan; 26 april 2007 om 18:44

  2. #2
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Leuk topic, Moontan! En wat een leuk spul hebben ze daar in Frankrijk Vorig jaar heeft een goede vriend wat klein Frans vuurwerk voor me meegenomen en daar zaten naast de ons bekende (Frans omgelabelde) fonteintjes ook hele aparte vuurwerkjes bij, die ik nog niet eerder had gezien.

    Zo heeft men daar babyvuurpijltjes met een bengaalse ster als eindeffect, in plaats van een knal of plof. Erg apart en bovendien leuk om buiten het seizoen (op een mooie zomeravond) eens af te steken. Ook de "Le Tigre" knallers vind ik nog altijd erg bijzonder. Ze knallen misschien niet allemaal even lekker (gek genoeg lijken de kleinere uitvoeringen het beter te doen dan de grotere), maar het zijn in de meeste gevallen goed afgewerkte producten.

    De shellkitjes hebben toch ook mijn aandacht, want in Frankrijk is dit immers "gewoon" toegestaan. Ik ga proberen 14 juli dit jaar in Frankrijk door te brengen, zodat ik eens een bescheiden set kan uitproberen.

    Verder zijn de prijzen in Frankrijk, zeker relatief gezien, erg duur voor ons Hollanders. Maar net als in Engeland (waar het ook erg duur is) zet ik mij daar vaak snel overheen. Lang leve de (vuurwerk-)lol

    Groetjes,
    Cameo
    Laatst gewijzigd door Cameo; 26 april 2007 om 10:04
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  3. #3
    VWC-Lid Jord's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 juni 2006
    Berichten
    144
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Leuk frankrijk heb hier zelf in de zomer dat feest meegemaakt.

    Maar die bisons haha

  4. #4
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jord Bekijk bericht
    ...
    Maar die bisons haha ...
    Ja, je moet ze niet gaan vergelijken met het Belgische werk. Maar ten opzichte van Nederlands knalvuurwerk doet een aantal knallers het zeker niet slecht. Ik meen dat in de kleinere knallers zelfs (geringe) hoeveelheden flashkruit is verwerkt. Maar voor spektakel moet je ze inderdaad geen van alle kopen. Ik vind zelf het label wel mooi en heb daarom wat pakjes gescoord

    Heeft iemand overigens een idee wat de PTS-begrenzingen zijn van cakes en fonteinen in Frankrijk? Het aanbod van vuurwerk wisselt namelijk sterk per shop. De een levert artikelen dat wij als "meter-pakket"-vuurwerk zouden bestempelen. De ander komt weer met dikke dozen "single ignition fireworks" op de proppen en shells tot 4". Voor die laatste categorie laat men je overigens een soort "vrijwaring" ondertekenen, waarbij je de verantwoordelijkheid voor het (afsteken van het) product volledig op je neemt. Heb alleen nergens de exacte handhavingsdocumenten of vuurwerkregels kunnen vinden. Info hierover is daarom zeer welkom

    Groet,
    Cameo
    Laatst gewijzigd door Cameo; 26 april 2007 om 10:13
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Cameo
    Leuke reactie weer van je man. Bedankt.
    Die shell kitjes zijn gaaf he dat ze daar legaal te koop zijn.
    Leuk om af te steken.
    Mocht je op 14 juli in Parijs zijn, wil je dan een paar kiekjes maken van het spul?

    Groetjes

    Moontan


  6. #6
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    In Parijs is nog lang niet het beste vuurwerk te beleven;
    In elke gemeente is een vuurwerkshow met 14 juli/15 augustus.

    Een absolute aanrader is Vannes. Dit ligt in Bretagne.
    Met 15 augustus (14 juli waarschijnlijk ook) is hier prachtig vuurwerk te zien. Niet zozeer een groot kaliber maar gewoon een goede show.
    Mooi tempo, goede muziek en goed vuurwerk.
    Is voor mij nog steeds het mooiste vuurwerk (maakte sowieso het meeste indruk) dat ik ook heb gezien.

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Dank je Invader.
    Ik heb inmiddels tientallen video,s gezien van schitterende vuurwerkshows in geheel Frankrijk gehouden op de 14e juli.
    Omdat dit topic handelt over de oud en nieuw viering heb ik daar geen aandacht aan besteed.
    Uit onderzoek is in ieder geval gebleken dat het vuurwerk op 14 juli een grotere impact heeft dan tijdens de oud en nieuw viering.

  8. #8
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Klopt, maar dat heeft ook met het Franse chauvenisme te maken.
    Dat is de dag van Napoléon, de grote held.
    Oud en nieuw is iets wat de hele wereld viert, dus niet iets waar de hele wereld naar Frankrijk kijkt.
    Bovendien drinken de Fransen op zo'n feestdag liever de hele dag wijn, dan is vuurwerk niet veel leuks meer.

  9. #9
    VWC-Lid TenJ's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    761
    Thanks
    89
    95 waarderingen in 41 posts
    Ik ben deze zomer ook op vakantie geweest in Frankrijk, in de Gard (streek), bij de plaats Anduze.

    Er waren zo'n 5 winkels die vuurwerk verkochten, en allemaal van die toeristen winkeltjes. Direct de eerste die we zagen, was uiteindelijk de winkel waar ze het meeste verkochten. De andere winkels was allemaal het zelfde, een paar soorten Bison's en wat Demon's.

    De eerste winkel had wat meer, die had ongeveer elke soort Demon's, en 2 soorten Bison's, de E-4 en het grootste type. Voor de rest hadden ze ook nog een soort grote bijen, zagen er ongeveer het zelfde uit als de UFO's van Thor. Ze verkochten er tevens kleine draaizonnen, babypijltjes met gil en knal of alleen gil, pakketjes met allemaal troep, romeinse kaarsen met diverse aantallen schoten, en nog een soort mortiervormige cake, met 100 shots.

    De kleinste Demon's (Demon no1) kostten 0,10 euro voor 8. Wij hebben daar 12 pakjes van gehaald. Ze knallen leuk, voor die prijs zeker te doen. Een slof was daar te koop voor 15 euro, dan had je volgens mij 144 pakjes. (Klasse 1)

    De grootste Demon's (Demon Big Bang) kostten 1 euro voor 4. Wij hebben daar 1 pakje van gehaald. Deze vonden wij tegenvallen, voor de prijs. Misschien net, echt net, iets harder als een Nederlandse Kanonslag. (Klasse 2)

    De matjes van Demon (Demon Machine Gun) kostten 1 euro voor een matje van 40 shots. Wij hebben er daar 1 van gehaald. Knalde stukje harder als een Nederlands matje. (Klasse 1)

    De grote 'Bijen' kostten 1 euro per stuk, 1 van gehaald. Eerst weinig groen vuur en steeg langzaam op, daarna iets meer rood vuur, en steeg hard de lucht in. Niet het geld waard. (Klasse 1)

    De kleine draaizonnen kostten 1 euro per stuk, 1 van gehaald. Op een steen gelegd aan de rivier (ivm gevaar voor bosbranden niet aan een boom). Spoot redelijk veel vuur. (Klasse 2)

    De kleinste knallers van Le Tigre Bison kostten 10 cent per pakje van 8. 12 pakjes van gehaald. Knalden erg flut, de knallen van de kleinsten van Demon waren veel beter.

    De 'Le Tigre Bison E-4's' kostten 40 cent per pakje van 10. 12 pakjes van gehaald. Deze knalden echt heel goed. De beste knal, na de grootste Tigre Bison's. Echte aanrader voor dat geld.

    1 maat grote als de Tigre Bison E-4's kostten 50 cent per pakje van 5 (?). Deze knalden redelijk, ongeveer net zo hard als de E-4's.

    De grootste Tigre Bison's kostten maarliefst 2 euro per 4. Deze knalden wel het hardst van de Franse knallers, maar daarmee ook het duurst.

    De matjes van Le Tigre Bison kostten 1 euro per matje van 40 shots. Dit matje knalde harder als het matje van Demon.

    Ik vindt de Le Tigre Bison's E-4 en de Demon no1 de beste knal-prijs verhouding hebben. Ook waren deze netjes afgewerkt.
    Foto's:

    Linksonder: Le Tigre Bison E-4. Boven: Demon no1. Midden: Demon Machine Gun. Rechts: Demon Big Bang

    Demon No1 links en rechts Le Tigre Bison E-4

    Overgebleven vuurwerk uit Frankrijk, grote pakjes Tigre Bison E-4, en klein Demon no1.
    Youtube: http://www.youtube.com/MovieTJ

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Grote klasse T&J. Ik kan niet anders zeggen.
    Goede informatie waar iedereen wat aan heeft.
    Heel goed gedaan.
    Het enige wat ik in je verhaal mis is info over de batterijen/cakes.
    Kan je daar misschien nog wat over zeggen?
    De kruitinhoud en prijs van de cakes?


  11. #11
    VWC-Lid TenJ's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    761
    Thanks
    89
    95 waarderingen in 41 posts
    Dan nog de show, die 14 juli om 22.00 plaatsvondt, op de parkeerplaats bij de rivier Le Gardon, in Anduze.

    Er werd geschoten tot maximaal 6 inch, en veel candles en een paar blokjes gebruikt.

    Foto's 'opbouw':

    Mortierrekken. Deze stonden helemaal achteraan, op de parkeerplaats waar de show werd geschoten.

    Mortierrekken en wat candles. Deze stonden helemaal links.

    Mortierrekken. Deze stonden in het midden achteraan.

    Overzicht van de candles en blokjes die helemaal rechts stonden.

    Schietlocatie


    Natuurlijk heb ik het gefilmd, alleen is het bestand ERG groot ( meer dan 5 gb ) komt door converteren. Heeft iemand een programma waarmee je deze bestanden kunt verkleinen? (Ik heb tevens filmpjes van de Franse knallers, maar die zijn ook erg groot)
    Youtube: http://www.youtube.com/MovieTJ

  12. #12
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.285 waarderingen in 2.562 posts
    Audiograbber is een programma die het over zet in mp3 bestanden. Geinig spul gehaald.

  13. #13
    VWC-Lid TenJ's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    761
    Thanks
    89
    95 waarderingen in 41 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Grote klasse T&J. Ik kan niet anders zeggen.
    Goede informatie waar iedereen wat aan heeft.
    Heel goed gedaan.
    Het enige wat ik in je verhaal mis is info over de batterijen/cakes.
    Kan je daar misschien nog wat over zeggen?
    De kruitinhoud en prijs van de cakes?

    Ik ben maar 2 batterijen tegengekomen.

    De ene was mortiervormig, 15 euro, schoot 100 'lichtkogels' (volgens mij). Dat vond ik veelste duur. Ik denk dat je hem kunt vergelijken met de Weco 100 shots Leuchtkugelbatterie, die 4,50 kost bij Alpeco.
    De andere was een heel klein potje, 3.50 euro, zag er heel oud uit. Deze schoot ook iets van 10 lichtkogels. Niet uitgeprobeerd.

    Trouwens, misschien kun je het wel zien, de Le Tigre Bison E-4 en de Demon no1 hadden een grijze lont. Wel grappig. Alle knallers bevatten flash.
    Laatst gewijzigd door TenJ; 21 februari 2008 om 07:16
    Youtube: http://www.youtube.com/MovieTJ

  14. #14
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    Filmpje van jaarwisseling ergens in Frankrijk.

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 november 2008
    Berichten
    1
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Invader Bekijk bericht
    In Parijs is nog lang niet het beste vuurwerk te beleven;
    In elke gemeente is een vuurwerkshow met 14 juli/15 augustus.

    Een absolute aanrader is Vannes. Dit ligt in Bretagne.
    Met 15 augustus (14 juli waarschijnlijk ook) is hier prachtig vuurwerk te zien. Niet zozeer een groot kaliber maar gewoon een goede show.
    Mooi tempo, goede muziek en goed vuurwerk.
    Is voor mij nog steeds het mooiste vuurwerk (maakte sowieso het meeste indruk) dat ik ook heb gezien.
    ik ben zelf jarig op 15 augustus,en nog nooit vuurwerk gezien daarben er elk jaar op me verjaardag

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •