Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 februari 2011
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    9
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Wat vinden jullie veiliger afsteken?

    Hallo,

    Veel mensen vinen het afsteken met een aansteek lont veilig. maar ik heb mijn twijfels er over. want als je iets aan steekt. moet je blazen. en dan hang je er dus boven. en als ie nou perongelijk meteen afgaat heb je een groot probleem. en als je een PyroTorch gebruikt kan dat niet gebeuren. of een gewone aansteker kan ook natuurlijk.


    Maar wat vind jij het fijnste/veiligste?

    Geef aan wat waarom en gebruik je het?


    Alvast bedankt,

    Gr. Maarten

  2. #2
    VWC-Lid Tunit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 juni 2007
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    1.065
    Thanks
    11
    42 waarderingen in 26 posts
    Ben het met je eens dat een aansteeklont niet altijd veilig is omdat je er boven moet hangen. PyroTorch of aanstekers steek je hem sneller op het verkeerde punt aan. Maar als jij oplet en er geen drank in het spel is moet dit geen probleem zijn.

    Toch vind ik een "windaansteker" erg veilig, maar soms zie je het vlammetje niet.

    Er is over elke manier wel wat te zetten dus iedereen vind wat anders.

  3. Deze gebruiker waardeert Tunit voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts
    Een aansteeklont blijft ontzettend fijn, helemaal als je veel(lang) wilt wegstoken (lees knallers etc.). Zelf ben ik een groot fan van pyrotorches, helemaal 's avonds als je cakes/pijlen achter elkaar weg gaat schieten. Ik gebruik dan geen aansteeklont meer, omdat ik dat frustrerend vind, niet omdat het niet veilig zou zijn. Daarnaast zijn stormaanstekers ook ideaal.

    Alleen snap ik jou probleem van de aansteeklont niet? Hoe bedoel je precies, wat nou als hij per ongeluk afgaat? Ik heb daar nog nooit last van gehad en het lijkt me ook heel erg sterk dat het daar fout kan gaan. Of een lont moet zo erg beschadigd zijn dat hij helemaal open komt te liggen?!

  5. #4
    VWC-Lid PYROMANIAC 1975's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2007
    Locatie
    Noord-brabant
    Berichten
    3.984
    Thanks
    8.013
    6.947 waarderingen in 1.827 posts
    Ik ben zelf erg te spreken over de portfires.
    Deze hebben een vrij grote vlam,Grote licht opbrengst.
    Daarbij zijn deze minimaal 25cm wat ook weer ten goede komt aan de veiligheid want je hoeft er niet met je neus boven te gaan hangen.
    Ook de licht opbrengst komt de veiligheid ten goede aangezien je het lont zo beter kunt vinden.

    Lont of sigaret heeft (vind ik) vaak het nadeel dat je erg dicht en lang bij het lont zit om te ontsteken.

    grtz
    Laatst gewijzigd door PYROMANIAC 1975; 28 februari 2011 om 14:32
    Extreme Pyromaniac for life.

  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts
    Ik steek liever het vuurwerk aan met de portfires (pyrotorches). Ik ben niet 'fan' van het aansteken van vuurwerk met een aansteeklont.
    Als je enkel knallers afsteekt vanuit de hand bijvoorbeeld, dan is een aansteeklont wel weer handig.

  7. #6
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Goede vraag van topicstarter. Ik denk dat veiligheid ook samenhangt met persoonlijke voorkeuren en ervaringen. De aansteeklont zal voor de meeste mensen het meest veilige universele hulpmiddel zijn om te gebruiken. Het blazen naar de gloeihaard dien je uiteraard alleen te doen als de aansteeklont verwijdert is van de visco. Ik zie overigens dat mensen dit wel vaker over het hoofd zien, en driftig gaan blazen met de lonten tegen elkaar gedrukt. Dat is dus niet de bedoeling.

    Incompatibel met aansteeklont
    Ik heb het al eens uitgebreid toegelicht in een ander topic, maar een aansteeklont is niet mijn persoonlijk ideale hulpmiddel om meerdere redenen. Ten eerste speelt timing nogal eens een rol bij mijn oudjaar. Dan is een pyrotorch of een jetflame veel preciezer dan een aansteeklont, zeker als je een reeks cakes kort na elkaar wilt ontsteken.

    Verder is mijn grootste probleem met aansteeklonten dat ik ze vergeet. Zodra het vuurwerk los gaat, sta ik daar doorgaans zelf ook met open mond (niet zelden springend) naar te kijken. Ik ga helemaal op in hetgeen er gebeurd en vergeet daarom vaak dat ik een gloeiend koordje in mijn hand heb, met alle gevolgen van dien. Brandplekken op mijn vingers of aan mijn hand, schroei/brandplekken tegen mijn jas/broek. Heb zelfs een keer een lontje per ongeluk "net niet" in een krat met vuurwerk laten vallen, waar ik naast stond. Voor mij dus niet zo'n veilig middel en dus kies ik sneller voor een jetflame, die direct na het ontsteken weer in mijn zak verdwijnt.

    Pyrotorch
    Een pyrotorch heeft natuurlijk potentieel hetzelfde probleem als een aansteeklont, maar ik heb mijzelf aangeleerd deze na het ontsteken van (een serie) cake(s) direct op de grond te leggen. Ik vind 'm dan eenvoudig terug door zijn vlam en kan "de show" dan snel hervatten.

    O ja, voor de goede orde; overdag steek ik alles aan met jetflame aanstekers en alleen op het echte hoogtepunt (na twaalven) gebruik ik torches. Dat voelt niet alleen veiliger, het is dus ook preciezer. En laten we eerlijk zijn; het ziet er ook geweldig uit als je je cakes met een torch aanjaagt

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  8. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    he hoi,
    persoonlijk gebruik ik een stormaansteker. werkt prima voor mij, snelle ontbranding van de lont.
    Sigaret heb ik ook wel gedaan, maar rookte me daardoor de pleures en ben inmiddels gestopt. Pyrotorch lijkt me mooi. Alleen al voor het idee.
    Heb hier zelf echter nog geen ervaring mee.

    greetzz

  9. #8
    VWC-Lid Xplode's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 juni 2007
    Berichten
    579
    Thanks
    58
    407 waarderingen in 122 posts
    Overdag jagen we de aansteeklonten erdoorheen, in vooravond potjes stoken en het grote moment vind ik het toch prettiger met een storm aansteker..

    Omdat zoals eerder gezegd, bij aansteeklont je soms moet blazen voordat hij weer gaat gloeien en dan ben je al geneigd om je met het hoofd boven het vuurwerk te gaan hangen en blazen waardoor als je op verkeerde plek aansteekt hij meteen kan aangaan

    Dat ik bij de wind aansteker geen vlammetje zag heb ik eigenlijk geen last van gehad, terwijl er een zuchtje wind stond afgelopen jaar, 1x klikken, bij de lont houden en weglopen.

  10. #9
    VWC-Lid smilli's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2009
    Berichten
    2.462
    Thanks
    879
    1.554 waarderingen in 709 posts
    zoals vele al aangeven vind ik voor een paar losse knallers overdag de aansteeklont of sigaret prima, s'avonds is een ander verhaal want het duurt dan toch langer om eerst goed het lontje te zoeken en aan te blazen en met de torch kun je gewoon in de buurt van de lont klikken en aftasten en sta je daardoor minder dicht op het vuurwerk(cake, pijl)
    Raaddebom.nl

  11. #10
    VWC-Lid SniperX's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 oktober 2008
    Locatie
    -
    Berichten
    1.051
    Thanks
    45
    48 waarderingen in 17 posts
    Ik persoonlijk gebruik altijd aansteeklonten. In mijn ogen zijn pyrotorches, lonten, etc. wel goed. Maar met een aansteker vind ik zelf nooit verstandig.
    Zolang je het maar veilig aansteekt, vind ik het prima.
    Laatst gewijzigd door SniperX; 28 februari 2011 om 17:17
    [b]Niet actief[/b]

  12. #11
    VWC-Lid Denbosch's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 oktober 2010
    Berichten
    38
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Het liefst loop ik de hele dag rond met een gasaansteker vanwege de afstand van het vuurwerk en het tempo dat je vuurwerk kan aansteken.

    @PYROMANIAC1975 Volgend jaar als ik op de show ben van Orthen, en ik weet dat jij gaat aansteken neem ik ook een torch mee en zwaai ik terug!
    Kanaal SixFireworks: [url]http://www.youtube.com/user/sixfireworks?feature=mhum[/url]

  13. Deze gebruiker waardeert Denbosch voor het bericht:


  14. #12
    VWC-Lid RickB's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    496
    Thanks
    101
    180 waarderingen in 77 posts
    Ik heb een brulee brander gebruikt dit jaar. Die ontsteek ik voor ik het vuurwerk aansteek, en dan beweeg ik langzaam de zeikant van de vlam naar het lontje, zodat je altijd het tipje aansteekt, en niet ergens in het midden ofzo. Als je een goeie vlam hebt dan verwaaid deze ook niet, dus is hartstikke veilig!

    En inderdaad met knallers bijv. Heb je het artikel ook niet in de hand. Dat vind ik toch wel een prettiger gevoel

  15. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 oktober 2010
    Locatie
    Amsterdam NH
    Berichten
    119
    Thanks
    92
    31 waarderingen in 18 posts
    Edit: Verkeerde topic.
    Laatst gewijzigd door Youssri; 20 december 2012 om 22:35

  16. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 december 2011
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    73
    Thanks
    7
    10 waarderingen in 3 posts
    ik ga dit jaar lonten zoals altijd gebruiken en 's avonds ook wierook dat gleit veel feller en de lont gaat dus gelijk aan.
    kruit+karton+vuur=lache

  17. #15
    VWC-Lid dinoroel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2005
    Locatie
    Voorhout
    Berichten
    955
    Thanks
    297
    576 waarderingen in 265 posts
    Als snelheid niet van belang is, pak ik toch een aansteeklont. Goed voorbeeld is het aansteken van "klein spul". Wanneer ik cakes ga stoken, dan gebruik stormaanstekers in mijn hand.

    Is 1 veiliger dan de andere? Ik denk het persoonlijk niet, beide hebben ze een vast punt van ontbranding.
    Alles is mogelijk, zeer weinig is zeker.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •