Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts

    Extra gewonden verwacht door gladheid

    ROTTERDAM - Door gladheid vallen dit jaar meer vuurwerkslachtoffers dan vorig jaar. Vorig jaar raakten in de dagen rond de jaarwisseling 770 mensen gewond. "Ik hoop dat het dit jaar onder de duizend blijft en het zou me echt meevallen als het aantal weer rond de 770 ligt", zegt een woordvoerder van de Stichting Consument en Veiligheid vandaag.

    Door de gladheid is de kans groter dat mensen uitglijden die wegrennen wanneer ze een grote vuurpijl hebben aangestoken. Daardoor blijven ze langer in de gevarenzone liggen, waardoor de kans op verwondingen toeneemt. Ook in andere situaties kan de gladheid sneller voor ongelukken zorgen. De strengere veiligheidseisen perken het aantal ongelukken niet in, verwacht de woordvoerder.

    Gevaar door anderen
    Hij benadrukt dat de helft van de ongevallen komt door vuurwerk van anderen. "Mensen zijn erg bezig met het afsteken van hun eigen pakket en houden niet in de gaten wat de buurman doet." Als het dan misgaat, is het volgens hem moeilijker om op tijd weg te komen. "Ook zal het vaker voorkomen dat mensen schrikken van het vuurwerk dat anderen aansteken, uitglijden en pijnlijk ten val komen."

    Daling in afgelopen jaren
    De afgelopen jaren is het aantal vuurwerkslachtoffers rond de jaarwisseling juist gedaald. Zo vielen er in de jaarwisseling van 2007 op 2008 nog elfhonderd gewonden. Van de 770 gewonden van vorig jaar, raakten er vierhonderd overdag gewond.

    Dat gebeurt vooral op 31 december, wanneer vooral kinderen overdag vuurwerk afsteken, en op 1 januari. Dan gebeuren veel ongelukken met restvuurwerk. Onder de gewonden zaten 25 mensen die permanent blind werden. In totaal moesten rond de vorige jaarwisseling acht ogen operatief worden verwijderd.

    Vuurwerkshows
    Het verbieden van vuurwerk is volgens de stichting geen oplossing. "Wij voelen er meer voor als gemeenten vuurwerkshows organiseren in samenspraak met de inwoners. Als je zo'n mooie show kunt zien heeft het nog weinig zin om zelf wat rotjes te kopen." (Novum)

    www.ad.nl



    Grote hahaha.

  2. #2
    VWC-Lid ruttie-partyboy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 september 2008
    Locatie
    omgeving Velsen
    Berichten
    480
    Thanks
    1
    41 waarderingen in 6 posts
    Ja, de gladheid is zeker een extra gevaar!

    Als ik straks bezig ben ga ik ook gewoon rustig weglopen ipv keihard de benen nemen. Dan is de kans dat je valt aanzienlijk kleiner, onze straat is ook een regelrechte ijsbaan dus dat wordt oppassen:O
    Knal goed, knal verantwoord!

  3. #3
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Fijn dat steeds meer instanties en groeperingen het streven naar een totaalverbod hebben herzien. Het IS ook niet reëel en men kan daarom beter energie steken in goede voorlichting. Wat ze dus nu ook doen. Prima.

    Ja, met gladheid is het zeker uitkijken geblazen. Heeft niets met ervaring te maken; het kan iedereen zomaar overkomen dat je wordt geconfronteerd met een gevaarlijke situatie.

    De jaarwisseling van 2004 is er één die ik mij goed kan herinneren als SPEKGLAD. Ik stak niet eens heel veel af, maar ben diverse malen bij het weglopen van een aangestoken potje uitgegleden. Bij 1 artikel werd de cake zelfs een soort curlingsport. Ik op mijn gat en de cake al schietend en schuivend over straat. Kan er achteraf om lachen, want het is goed afgelopen, maar op dat moment was ik er even helemaal klaar mee.

    En hoe bereid je je het beste voor op eventuele gladheid? Een paar tips;
    - Hou je omgeving voortdurend in kaart; weet waar mensen en objecten zich bevinden als je iets gaat aansteken.
    - Check kort voor het aansteken snel je omgeving en loop daarna rustig weg van het artikel.
    - Als de vertragingslont te kort is of lijkt kun je het voor je gemoedsrust verlengen met extra visco.
    - Zorg dat je stookplaats opgeruimd blijft. Plaats de potten zoveel mogelijk bij elkaar, zodat je bewegingsruimte houdt.

    Meer praktische tips op www.vuurwerkveilig.com
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  4. #4
    VWC-Lid Aftershock's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 september 2007
    Berichten
    1.034
    Thanks
    524
    509 waarderingen in 247 posts
    Als het glad is doe ik mijn yaktracks onder mijn schoenen.
    Daar sta en loop ik stevig en stabiel meer over sneeuw en ijs


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •