Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 83
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Nuits de Feu algemeen

    Ik heb dit topic gestart om zoveel mogelijk informatie over dit festival te verzamelen. Ik kamp namelijk met een probleem en dat is dat mijn kennis van de franse taal desastreus is.
    Er bestaat dus een website van dit festival maar die is franstalig.
    http://www.nuitsdefeu.com/fr/index.aspx

    Wat ik al wel ondertussen heb begrepen is dat het een festival betreft die eenmaal in de twee jaar wordt gehouden in de maand juni.

    Weet iemand of er een engelstalige website is of nederlandstalig?

    Ik zou graag iets meer over de historie van dit festival willen weten.
    En informatie over de plaats en omgeving waar dit festival gehouden wordt.
    Kortom : alle informatie is welkom.

    het ligt in mijn serieuze bedoeling om dit festival volgend jaar gaan te bezoeken.

    Laatst gewijzigd door moontan; 27 februari 2007 om 21:55

  2. #2
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    hehehe ik had al wel verwacht dat je hier iets meer ovwer wilde weten. Ik zal eens wat info voor je gaan verzamelen. en ook wat over de geschiedenis voor jet vertellen. Aangezien mijn frans (lezen dan) redelijk is, kan ik wel het een en ander uit deze site trekken.

    Er is ( behalve dan pyroworld en vwc) weinig relevante info in het nederlands over dit festival. Ik ga even het een en ander voor je verzamalen en dan kom ik hier op terug!
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    hehehe ik had al wel verwacht dat je hier iets meer ovwer wilde weten. Ik zal eens wat info voor je gaan verzamelen. en ook wat over de geschiedenis voor jet vertellen. Aangezien mijn frans (lezen dan) redelijk is, kan ik wel het een en ander uit deze site trekken.

    Er is ( behalve dan pyroworld en vwc) weinig relevante info in het nederlands over dit festival. Ik ga even het een en ander voor je verzamalen en dan kom ik hier op terug!

    Grote klasse Red Baron.
    Bedankt voor je snelheid van reageren.
    Ja ik ben zo lyrisch geworden door jouw dvd van 2006 dat ik dit festival graag zou willen bijwonen.
    Alvast hartelijk bedankt voor de moeite die je wil nemen.

  4. #4
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Nuits de Feu, oftewel vrij vertaald in het Nederlands, Nacht van het vuur. Was tot 2004 een tweedaags festival. In 2006 was het voor het eerst 3 dagen. Volgens organiserend bedrijf Fetes & Feux en le conseil general (zeg maar de provincie) van de le oise is dat zo goed bevallen dat men in 2008 wéér drie dagen er voor uittrekt.

    Het festival werd voor het eerst gehouden in 1987 en werd toen nog mede gerealiseerd door het bedrijf Lacroix & Ruggerie ( een van de grootste bedrijven van Frankrijk, overigens niet de beste firma) Pas in 1996 werd het eigenlijk pas een wedstrijd met meer dan 4 bedrijven. De eerste bedrijven die overigens meededen met Nuits de feu waren de volgende:

    • Parente , Italie
    • Zarragozana, Spanje
    • Van Cleemput, Belgie(!!)
    • Ruggerie, Frankrijk.


    Tot 1996 werd het festival ieder jaar gehouden, maar omdat het festival maar groeide en groeide heeft men in 1996 besloten het eens in de twee jaar te houden. Het festival vind al sinds de eerste editie plaats in de barokke kasteeltuin van Chateau Chantilly.


    Chateau Chantilly, een stukje geschiedenis:

    Kasteel Chantilly is vernoemd naar het plaatsje Chantilly wat er pal naast ligt. Het kasteel stamt al helemaal uit de 14e eeuw, en dan met name de Kapel. Het grote imposante paard met man midden voor het kasteel stamt dan ook uit die periode. De man op het paard is trouwens Anne de Montmorency een van de voormalige bewoners van het kasteel. Naast het kasteel, wat trouwens een Museum is, beslaat het totale terrein en park ongeveer 115 Hectare grond met echt enorm veel bezienswaardigheden.


    Een lucht foto van het terrein van voren.

    Het Festival, de details.

    Nu heb je overal wel vuurwerkfestivals, zelfs een nepfestival in Nederland: Scheveningen. Maar dit festival is toch wel uniek in zijn soort. Dit omdat het festival meerdere dagen achtereen duurt, en je dus ook meerdere shows op een avond te zien krijgt. Maar dat is nog lang niet alles, de vuurwerken die geschoten worden dienen ook aan een aantal wedstrijd criteria te voldoen:

    • Het vuurwerk moet minimaal 13 minuten en mag maximaal 14 minuten duren, dit bestaat uit de volgende onderdelen:
    • 10 minuten op muziek van eigen keuze
    • 2 minuten zonder muziek
    • 2 minuten op een verplicht muziek nummer.


    De boven beschreven criteria zijn de hoofd criteriums waaraan een vuurwerk moet voldoen. Naast dat dit voor een festival redelijk unieke criteria zijn (Hannover heeft bijvoorbeeld als criteria: minimaal 18 minuten, geen salutes en er moeten barrok elementen inzitten) Is het terrein zoals je kan zien groot. De totale breedte ven het terrein bedraagt meer dan 450meter. Hieronder nog een paar feitjes aangaande terrein en festival:

    • Terrein breedte: meer dan 450 meter
    • Terrein diepte meer dan 900 meter
    • Budget per vuurwerk: 45.000 euro
    • Maximum kaliber: 200mm verder geen beperkingen van bommen.
    • Totaal 15 vuurwerken op 3 avonden
    • Betalende bezoekers: 40.000 per avond
    • Gemiddelde Cue aantal per show: 5000
    • 2 weken vantevoren word er al begonnen met het bouwen van de shows
    • de avond voor de eerste avond staat alles min of meer klaar voor 3 avonden


    Dat de omgeving waarin dit festival gehouden wordt erg mooi is moge duidelijk zijn. Het is echter ook een hele moeilijke omgeving. Dit komt omdat het terrein erg groot is, en dat het letterlijk doorkruist wordt door een kanaal die ook nog eens in een T aftakt richting het kasteel. Dit vergt enorm veel organisatie en het uiterste van een bedrijf dat daar mag schieten.

    Om 15 shows in goede banen te leiden is het terrein ingedeeld in stroken, ieder bedrijf heeft zijn strook toebedeeld gekregen, het is dus niet toegestaan om buiten die stroken je vuurwerk op te stellen. Door middel van touwen en kaartjes is aangegeven wat men toegewezen gekregen heeft.


    de kaartjes geven aan wie waar zijn spullen mag neer zetten



    Dit festival behoort echt tot de absolute top van de festivals, prestige is dus het toverwoord. Als je als VIPer daar rondloopt zul je overigens merken dat het terrein zeer goed bewaakt wordt, en dat je beslist nergens heen kan gaan waar je niet thuis hoort. Probeer je het toch, dan wordt je resoluut van het park afgeschopt, of erger nog gearresteerd. Wil je foto’s of video’s maken dat kan. Maar ga niet als een arrogante Hollander daar rondlopen zo van “ik ben het, dus allemaal aan de kant†want daar ga je het niet mee redden en wordt ook duidelijk niet gewaardeerd, en dat laat men dan ook merken. Het is daarnaast ook zo, end at staat met grote borden aan de ingang vermeld, dat alle foto’s en video’s die jij maakt, en die je eventueel op het internet ofzo wilt publiceren, dat het de Organisatie vrij is om ze dan ook te gebruiken.

    Mocht je de aller goedkoopste staan plaatsen gekocht hebben, dan is dat dan ook echt staanplaatsen. Stoelen, krukjes, banken, bolderkarren enzovoorts worden niet toegelaten. Je mag ze echt voor aan de poort laten staan, of rechtsomkeert maken, doe dus geen moeite! Dit geld overigens ook voor etens waar, zeul geen koelboxen vol met eten mee, dat mag je óók laten staan. Je mag best wat meenemen, maar geen karrenvrachten vol dus.

    Nog even de kosten op een rijtje:

    • Staanplaats 12 euro ( kind van 3 tot 11 jaar 3 euro) per dag
    • Zij tribune: 25 euro per dag
    • Front tribune: 35 euro per dag
    • VIP vanaf 70 tot 350 euro per dag
    • Parkeerplaats normaal: 6 euro per dag voorverkoop, 8 euro op de dag zelf
    • Parkeerplaats vip, zit inbegrepen bij de prijs.


    Groepen vannaf 20 personen:

    • Staanplaats 11 euro per dag
    • Zij tribune 23,80 per dag
    • Front tribune 33.30 per dag
    • VIP vanaf 70 Euro per dag

    (tarieven gebaseerd op editie 2006)

    Het programma ziet er in grote lijnen altijd zo uit:

    • Het park gaat om 20:00 uur open
    • 21:15 de Prelude, oftewel een show met dansers en klein kaliber vuurwerk erbij ( het is dán nog licht)
    • Na deze Prelude volgt de voorbeeld\referentieshow van Fetes & Feux
    • 22:45 volgt de competitie van minimum 3 kandidaten
    • 00:00 Bouqet dor , dat is de slot show die geschoten woerdt door de winnaar van de vorigekeer, in 2008 zal dat Apogee uit Canda zijn
    • 00:15 einde avond, alle tijden zijn natuurlijk bij benadering.


    Als de avond erop zit, ga je dan vooral niet haasten, dat is totaal zinloos, zeker als je geen vip kaarten hebt, ben je gewoon wel ff bezig om bij je auto te geraken en terug te rijden naar huis of Hotel.

    Tijdens mijn rondleiding over het terrein vertelde de man van Fetes & Feux dat hetterrein nog lang niet volwas en dat ze inprincipe nog wel 2 of 3 bedrijven per avond(!!!!!!) erbij zouden kunnen hebben, wie weet wat er dus in 2008 gebeurd

    Zowel de Bouqet dor, prelude, als voorbeeldshow worden iedereavond, dus totaal 3x geschoten. Als er wat fout gaat of er blijft wat staan, kun je dat perfect zien mocht je ze alle drie gaan zien hehehehe



    In 2008 is er weer een editie (16e) Nuits de Feu en wel op 12, 13 en 14 Juni, kaartverkoop start vannaf september 2007

    tot zover alles wat ik zo ffkes over Nuits de feu weet, als er nog vragen zijn ik hoor het graag, schroom niet om ze dus te stellen!!
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Ten eerste wil ik even kwijt dat dit egt een geweldig festival is die de gemiddelde showganger EGT een keer meegemaakt moet hebben.

    Ik ben er in 2006 voor het eerst heen gegaan samen met mantronix, toen helaas maar voor 1 avond omdat we niet langer konden.. wij wisten niet egt wat we ervan moesten verwachten, ik stond dus ook egt met open mond te kijken naar het schiet terein die gewoon afgeladen vol stond met vuurwerk hehe.

    In 2008 zijn wij er zeker weer bij, en wie weet moontan en mattenfreak ook?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    Zowel de Bouqet dor, prelude, als voorbeeldshow worden iedereavond, dus totaal 3x geschoten. Als er wat fout gaat of er blijft wat staan, kun je dat perfect zien mocht je ze alle drie gaan zien hehehehe
    Ik heb vorig jaar dus maar 1x deze showtjes meegemaakt, maar ik begrijp uit jou verhaal dat het elke avond precies de zelfde shows zijn die er geschoten worden (Bouqet dor, prelude en de voorbeeldshow) ?


    Kijk hier onder voor foto's en video van dit festival:
    http://www.vuurwerkcrew.com/album/th...s.php?album=47
    http://photos.pyroworld.nl/showgallery.php/cat/663
    http://photos.pyroworld.nl/showgallery.php/cat/669
    Once a pyro, always a pyro

  6. #6
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Geweldige info dit RedBaron bedankt voor de moeite!!
    En wie weet tot 2008

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Wauw. Ik ben diep onder de indruk.
    Nu jouw verhaal gelezen te hebben twijfel ik niet eens meer. Volgend jaar ben ik er bij. Zeker weten.
    Ik heb geen vragen meer. Ja, behalve dan een: maar daar ga ik zelf achteraan, een leuk hotel in de nabijheid zien te vinden. Maar daar ga ik de komende dagen aan werken.

    Schitterende informatie Red Baron.
    Ik heb het al meer gezegd: Maar ik doe het nog maar eens: Je bent een topper.
    Enorm deskundig op pyrotechnisch gebied.
    Bedankt voor de informatie.

    Misschien een overbodige vraag: Maar ben jijzelf ook van de partij volgend jaar?

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kruitsnuiver Bekijk bericht
    Ten eerste wil ik even kwijt dat dit egt een geweldig festival is die de gemiddelde showganger EGT een keer meegemaakt moet hebben.

    Ik ben er in 2006 voor het eerst heen gegaan samen met mantronix, toen helaas maar voor 1 avond omdat we niet langer konden.. wij wisten niet egt wat we ervan moesten verwachten, ik stond dus ook egt met open mond te kijken naar het schiet terein die gewoon afgeladen vol stond met vuurwerk hehe.

    In 2008 zijn wij er zeker weer bij, en wie weet moontan en mattenfreak ook?

    Yes Kruitsnuiver. Na het zien van de video 2006 en de geweldige informatie van Red Baron heb ik definitief besloten om in 2008 te gaan (deo volente)
    Ik heb inmiddels meer informatie beschikbaar :
    Chantilly ligt op circa 40 km van Parijs vandaan.
    Het is dus gemakkelijk bereikbaar zowel per trein als vliegtuig.
    Chantilly kent 4 hotels.
    Eventuele niet freaks kunnen dan eventueel Disneyland bezoeken. (het is maar een tip.!!)
    Ik denk dat je heel vroeg moet zijn met boeken van festival en hotel.
    Ik zal een van de eersten zijn. Al zie ik wel op tegen boeken, want ik ken geen Frans.
    Laatst gewijzigd door kruitsnuiver; 27 februari 2007 om 19:53

  9. #9
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Misschien een overbodige vraag: Maar ben jijzelf ook van de partij volgend jaar?

    Ik ben zeer zeker van de Partij, We hebben regelmatig contact met de organisatie over de stand van zaken. Dus hopenlijk kan ik wat primeurtjes melden van de organisatie.

    trouwens,ik ben de organisatie nog steeds erkentelijk voor het feit dat we op de laatste dag het terrein hebben mogen bezoeken samen met nog een paar andere mensen. Met de organisatie (fransen.. zucht) in cotnact komen is allemaal nog niet zo gemakkelijk, gelukkig hadden we een kruiwagentje ( Pyrovison uit oostenrijk, die daar ook op bezoek waren, nog bedankt!) waar we handig gebruik van hebben mogen maken.


    Christophe Le Blanc, hoffotograaf van NDF, waar we samen mee onder andere mee het terrein op mochten



    Foto boven: in het midden uw schrijver met om zijn nek een tijdelijke all acces pas (trots ) Ik kijk hier wat zuur omdat ik voor dit uiterst ***lig vingerhoedje met koffie 6 dure euros moest neertellen. Het was nog eens schofterig sterk, en niet te zuipen.. je had er zo de A4 mee kunnen her asfalteren, brr.

    Ohja als je hulp nodig hebt bij het boeken van een Hotel of Tickets. Je weet me te vinden!
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Ohja als je hulp nodig hebt bij het boeken van een Hotel of Tickets. Je weet me te vinden!
    Dank voor je aanbod. Zal ik zeker gebruik van maken.
    Leuke foto,s overigens.
    Niet normaal meer 6 euro voor een bakkie koffie.
    Buiten alle proporties!!!.
    Maar ja je zal wel moeten want je mag niets mee naar binnen nemen en op den duur krijg je natuurlijk vreselijke dorst. Want het zal best warm zijn in juni.
    Nou ik zal je in ieder geval tegenkomen daar.
    Ik verheug mij er nu al op.
    Au revoir monsieur. (verder kom ik niet)

  11. #11
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    In Frankrijk is het drinken nou eenmaal duur, bier kost daar normaal gesproken 2.50 Maar ze weten wel hoe ze een show moeten maken. Op 15 augustus in Vannes is het ook elk jaar Prachtig met hoofdletter P.

    Maar moontan, het boeken van dat hotel moet toch niet zo moeilijk zijn? Bedoel, kun je gewoon een mail schrijven, waar je alle tijd hebt. En als je geluk hebt kun je in het engels schrijven

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Maar moontan, het boeken van dat hotel moet toch niet zo moeilijk zijn? Bedoel, kun je gewoon een mail schrijven, waar je alle tijd hebt. En als je geluk hebt kun je in het engels schrijven

    Het zal wel lukken allemaal natuurlijk. Maar het is toch handig als je de taal spreekt. En die Fransen staan er alom bekend dat ze alleen hun eigen taal spreken. Mijn Engels en Duits is goed, maar daar kom je in Frankrijk niet zo ver mee. Ik heb niet zulke goede ervaringen.
    Laatst gewijzigd door Mattenfreak; 27 februari 2007 om 22:11

  13. #13
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Het hotel waar wij zaten (Ibis) was een goed hotel, 10 minuutjes met de auto van Chantilly vandaan. lekker rustig net allemaal buiten het centrum.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  14. #14
    VWC-Lid Feuerwerk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Ik had ook het geluk om in 2006 hierbij te zijn op de zaterdag en ga hier volgend jaar Zeker weer bij zijn. Wat een spektakel is dat....mijn beste festival zover...
    NLE ..... Feuerwerk Pur-Natur

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 juli 2005
    Berichten
    94
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    een leuk hotel in de nabijheid zien te vinden. Maar daar ga ik de komende dagen aan werken.
    Wij zaten in een Formule1 bij Senlis op een kwartiertje rijden, was zowel heen als terug een gebakkie. Een ideale plek als je voor weinig een bed wilt hebben .

Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •