Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 34
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Oud en Nieuw in andere landen: Polen

    Oud- en Nieuw vieren in Polen

    Gebruiken
    Oud en Nieuw vieren de Polen niet echt, zoals wij dat in Nederland doen. Wij (Nederlanders in het algemeen) zitten echt al dagen van tevoren dingen te doen en zijn er behoorlijk mee bezig.
    In Polen organiseren mensen zelf een feest (met of zonder thema) of, als ze het geld ervoor hebben gaan ze naar een club/disco en vieren het daar.
    Het begint ermee dat gasten opgedoft naar een school, restaurant of ander gebouw gaan waar de ruimte feestelijk versierd is. Dames nagenoeg altijd in avondkleding, de heren steeds meer in kostuum - of smoking als het wat chiquer is. De avond begint rond 20:00.
    Meestal hebben ze bij de reservering een tafelnummer gekregen waar ze dan de andere mensen ontmoeten.
    Op de tafels staan frisdranken en water en schaaltjes eten in aspic en brood. (Voldoende) wodka wordt meestal van huis meegenomen. Rond 20:00 wordt de eerste gang opgediend en daarna wordt de dans ingezet. Het verdient aanbeveling de eerste en de laatste dans met je partner te dansen . Ook staat het netjes om in de loop van de avond toch wel met elke dame/heer (afhankelijk van je eigen geslacht) van je tafel minstens ‘n keer te dansen (of je het leuk vindt of niet ). Tijdens het dansen worden door de bediening de borden weggehaald en weer nieuwe gerechten op tafel gezet (net zoals je dat kent van bruiloften). De muziek is (nog steeds) gedateerd (Que sera, Rivers of Babylon) en de standaard Poolse klassiekers.
    Na het zingen van “a teraz, idziemy na jednego†gaat de band of DJ ’er eentje (in)nemen’. De heren kussen de hand van de dame en brengen de dame naar haar stoel.

    Je ontkomt er niet aan dat er een “konkurs’’ komt. Dat zijn leuk bedoelde spelletjes die wij in Nederland veelal flauw en vaak plat zouden vinden. En zo gaat de avond richting 24:00 uur en komt er Russische Champagne op tafel en volgen nieuwjaarwensen etc.

    Gelukkig Nieuwjaar in het Pools:
    Szczęśliwego Nowego Roku


    Tussen 01:00 en 01:30 gaat de avond verder tot het moment dat je het wel weer gezien hebt. Mocht je het heel laat (of beter vroeg) maken en ben je nog aanspreekbaar dan kan je nog aanschuiven bij de eerste Nieuwjaars Mis .

    Gerechten
    Op oudejaarsavond eten ze in Polen graag gekookte varkensknieën en varkenspootjesmet de klauwtjes er nog aan!
    Ze smikkelen er maar lekker van.

    Poolse nieuwjaarskoek met noten
    (Een traditioneel recept voor nieuwjaarsdag)


    Vuurwerk
    Vuurwerk mag in Polen het hele jaar verkocht en afgestoken worden en is daarom niet zo bijzonder voor hun. Toch wordt er door bijna iedereen vuurwerk afgestoken die nacht.
    Laatst gewijzigd door moontan; 12 maart 2007 om 14:14

  2. #2
    VWC-Lid sisser's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 februari 2007
    Berichten
    490
    Thanks
    457
    417 waarderingen in 100 posts
    Een leuk en verlichtend verslag Moontan. Maar geef mijn portie (varkenspootjes) maar aan Fikkie
    Een vuurwerkbril draag je 1 dag, een rood-witte stok voor altijd.

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sisser Bekijk bericht
    Een leuk en verlichtend verslag Moontan. Maar geef mijn portie (varkenspootjes) maar aan Fikkie
    Dank je wel Sisser. Als ik in Polen ooit nog eens oud en nieuw zou vieren neem ik toch liever oliebollen en hapjes uit Nederland mee. Getver..... Moet er ook niet aan denken.

  4. #4
    VWC-Lid Rollende_Babba's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 november 2006
    Locatie
    ROTJEknor
    Berichten
    704
    Thanks
    7
    6 waarderingen in 5 posts
    het blijft grappig dat er zo veel verschil is tussen culturen en het vieren van Oud en Nieuw, blijft leuk om te lezen moontan! thanx!

  5. #5
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Waarom hebben wij zo'n strenge wet ?? Ik zou ook wel het hele jaar door vuurwerk willen afsteken.
    Vuurwerk is een passie!

  6. #6
    VWC-Lid Rollende_Babba's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 november 2006
    Locatie
    ROTJEknor
    Berichten
    704
    Thanks
    7
    6 waarderingen in 5 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gimberghski Bekijk bericht
    Waarom hebben wij zo'n strenge wet ?? Ik zou ook wel het hele jaar door vuurwerk willen afsteken.
    Ik ben bang dat het net zoiets als dat wij een drugsbeleid hebben waarvan anderen mensen in het buitenland hebben zo van: ik zou wel willen dat wij dat het hele jaar legaal konden roken.

    En wij hebben weer zoiets van: ik zou wel het hele jaar die pijpen het hele jaar willen zien roken.

    Dus dat zal emigreren worden dan maar... Maar wat ik begrepen heb heeft Polen zeer mooi vuurwerk (Jorge) heb er zelf nog geen ervaring mee.
    het schiijnt dat je auto's in Polen heel goedkoop opnieuw kan laten spuiten.
    Laatst gewijzigd door Rollende_Babba; 18 februari 2007 om 16:23

  7. #7
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rollende_Babba Bekijk bericht
    Ik ben bang dat het net zoiets als dat wij een drugsbeleid hebben waarvan anderen mensen in het buitenland hebben zo van: ik zou wel willen dat wij dat het hele jaar legaal konden roken.

    En wij hebben weer zoiets van: ik zou wel het hele jaar die pijpen het hele jaar willen zien roken.

    Dus dat zal emigreren worden dan maar... Maar wat ik begrepen heb heeft Polen zeer mooi vuurwerk (Jorge) heb er zelf nog geen ervaring mee.
    het schiijnt dat je auto's in Polen heel goedkoop opnieuw kan laten spuiten.
    FF offtopic : Ja maar dat komt vanwege het lagere arbeidsloon........ Daarom is bijna alles in Polen goedkoper dan bij ons.
    Vuurwerk is een passie!

  8. #8
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    En omdat de arbeidskosten laag zijn, kun je voor dezelfde prijs kwalitatief beter vuurwerk maken. Vandaar dat er heel mooi spul tussen zit

  9. #9
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rollende_Babba Bekijk bericht
    Dus dat zal emigreren worden dan maar... Maar wat ik begrepen heb heeft Polen zeer mooi vuurwerk (Jorge) heb er zelf nog geen ervaring mee.
    het schiijnt dat je auto's in Polen heel goedkoop opnieuw kan laten spuiten.
    Of dat spuiten van autos nou zo legaal is als er een andere nummerplaat opzit uit bv nederland dat durf ik te betwijfelen Maar goed Jorge heeft zo nu en dan best mooi spul. Maar ze hebben ook erg veel troep hoor. Sommmige bommen (vooral uit de goedkoopste series) zijn echt zooi. Ik heb in knokke-heist van de zomer wat potjes van ze (dezelfde per 3 tegelijk) zien gaan, was nou niet bepaald onder de indruk..
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Vioor de geinteresseerden hieronder een link naar een Pools vuurwerkforum

    Vuurwerk in Pools is Fajerwerki
    http://www.fajerwerki.webd.pl/forum/



    Vertaling kan ik je helaas niet aan helpen, vragen mag altijd natuurlijk.

  11. #11
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Vioor de geinteresseerden hieronder een link naar een Pools vuurwerkforum

    Vuurwerk in Pools is Fajerwerki
    http://www.fajerwerki.webd.pl/forum/



    Vertaling kan ik je helaas niet aan helpen, vragen mag altijd natuurlijk.
    Hahaha lol .... Petardy betekent toch zoiets als Knallers ???
    Vuurwerk is een passie!

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gimberghski Bekijk bericht
    Hahaha lol .... Petardy betekent toch zoiets als Knallers ???
    Inderdaad Gimberghski. Petardy zijn knallers.
    Door het vuurwerk ga je nog Pools leren ook haha.!!

  13. #13
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Inderdaad Gimberghski. Petardy zijn knallers.
    Door het vuurwerk ga je nog Pools leren ook haha.!!
    Ja bijna wel. hahahaha.... Maar ik herkende het omdat Knallers in het Frans Petards of zoiets zijn... En er zijn ook Belgische knallers die Petit Petards heten volgens mij ??
    Vuurwerk is een passie!

  14. #14
    Banned
    Geregistreerd
    24 september 2008
    Locatie
    In de arena
    Berichten
    183
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Ik had toch wel verwacht dat het in Polen netzo erg zal zijn in Tsjechie.
    Aangezien er wel goede knallers te verkrijgen zijn.

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.795
    Thanks
    528
    1.578 waarderingen in 583 posts
    Aanvulling: Vuurwerk mag het hele jaar door afgestoken worden, MAAR er zijn wel lokale uitzonderingen. Plaatselijk is altijd bij de gemeente of politie op te vragen of het daar toegestaan is.

    (bron: Feuerwerk.net)

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •