Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2008
    Berichten
    2
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Zelf een brandwerende kast maken?

    Heeft er iemand een tutorial hoe je een brandwerende kast kan maken om j vuurwerk in op te bergen?

    Gr. Rens

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 juli 2009
    Berichten
    212
    Thanks
    1
    7 waarderingen in 5 posts
    Zoek op google naar promatect... Kan je een bestaande kast mee bekleden!
    Groet Dim

  3. #3
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    EN waarvoor wil je het maken ? voor als er brand uitbreekt ? verzekering vergoed dan alsnog niks kunt je het netzogoed in je kast leggen en slotje erop kan er ook nisk gebeuren.
    Gerwin

  4. #4
    VWC-Lid Lunig's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 juli 2008
    Berichten
    334
    Thanks
    22
    56 waarderingen in 10 posts
    gewoon in de schuur bewaren ;) als die afbrand ben je minder ver van huis dan wanner het in huis hebt liggen.

  5. #5
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Je vuurwerk op een plek bewaren waar überhaupt geen open vuur bij komt, lijkt me een stuk verstandiger dan je geld te besteden aan het bouwen van een zinloze kast. Zonder vuur, ontbrandt het vuurwerk ook niet. Dus onderin een reguliere kledingkast, in je schuur of op zolder opslaan, is al een prima methode. Ik snap werkelijk niet waarom je een brandwerende kast nodig denkt te hebben.

    De gemiddelde bouwmarkt heeft verdomd weinig brandwerende materialen. De doe het zelver heeft het zelden nodig, en iets echt GOED brandwerend maken vergt een hoop kennis en kosten. Je kunt op zoek gaan naar zogenaamde gipsvezelplaten van het merk Fermacell. Die zijn tot op zekere hoogte brandveilig. Ook steenwol (géén glaswol) en metaalplaten werken brandvertragend.

  6. #6
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Je kunt materialen (waaronder hout) chemisch behandelen zodat het brandbestendig is. De deuren in vuurwerkbunkers zijn inderdaad meestal met hout (denk okoumé) aan het oppervlak bekleed. Ik DENK dat er onder dat hout nog wel wat andere materialen verstopt zitten, omdat de deuren nogal zwaar aanvoelen, maar welk materiaal weet ik niet zeker. Gek genoeg is hout helemaal niet zo brandbaar als wel eens wordt beweerd. Het zal je verbazen hoelang het duurt voordat een massief multiplex deur is doorgebrand.
    Ook is de kans aanwezig dat het hout met speciale verf is behandeld. Deze verf zet uit als het verbrand, waardoor het een isolerende laag vormt op de deur.

  7. #7
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Zelf een brandwerende kast maken is zo'n slecht idee nog niet voor de mensen die door het jaar heen vuurwerk hebben liggen. Bij open vuur is het natuurlijk allemaal heel gevaarlijk. Wanneer het vuurwerk in een brandwerende kist/kast ligt heb je in ieder geval een paar minuten extra om in veiligheid te komen.

    Wat wel altijd een pré is: wanneer er brand uitbreekt en je bent in de ruimte ga er zo snel mogelijk uit, probeer geen spullen mee te nemen! Dus mocht er vuur uitbreken in de buurt van het vuurwerk dan zou je niet snel nog wat vuurwerk transporteren ookal is er een kans dat er later waterschade is of politie erachter komt dat er vuurwerk ligt.

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 april 2010
    Locatie
    Veenendaal
    Berichten
    33
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Het is wel waar wat Gerwin zegt.
    Bij elke importeur en winkel waar ik geweest ben zijn de deuren van hout.
    Welk hout, dat kan ik je niet vertellen.
    Het is inderdaad niet gewoon maar hout,de deuren bestaan uit een raamwerk van hardhout,meestal meranti of merbaumet waarin een strook bij verhitting opschuimend materiaal(palusol)is verwerkt.
    Het raamwerk word opgevuld met een minerale vezelplaat waarna er aan twee kanten een plaatmateriaal op gelijmd word meestal M.D.F.
    Het kozijn moet ook van hardhout worden gemaakt die moet voldoen aan een bepaald soortelijk gewicht eenn en ander hangt af van de geteste situatie.
    De deuraanslag moet rondom minimaal 25mm zijn (vuurwerk besluit).

  9. #9
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Kun je niet beter gewoon een aantal automatische brandblussers ophangen? Stel je legt je vuurwerk gewoon in een kast en boven in die kast hang je een automatische brandblusser (je weet wel, van die blussertjes die hun lading los laten zodra de temperatuur boven de 50 graden komt)

    Zodra de temperatuur dan te hoog word word het vuurwerk doorweekt, en ik denk zelf dat het dan wel de explosieve kracht weg neemt.

    *edit, en die automatische brandblussertjes zijn heel goedkoop!

  10. #10
    VWC-Lid markHE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 september 2011
    Berichten
    475
    Thanks
    279
    676 waarderingen in 182 posts
    Wat ik dit jaar ga doen waarschijnlijk is het vuurwerk in een grote houten kist doen
    en om de kist doe ik kippen gaas net als de verpakkingen van cakes.

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2010
    Berichten
    325
    Thanks
    0
    9 waarderingen in 8 posts
    Ik leg het gewoon onder mijn bed neer.. Kan genoeg liggen! Is altijd droog warm en het slaapt wel zo lekker (en als ik niet kan slapen steek ik er wat vanaf door het dak raam.)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •