Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 42
  1. #1
    VWC-Lid Rollende_Babba's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 november 2006
    Locatie
    ROTJEknor
    Berichten
    704
    Thanks
    7
    6 waarderingen in 5 posts

    Oud en nieuw in andere landen: Suriname

    Sprak net een gozer dat je in Suriname al 10 dagen voor de jaarwisseling kan kopen en mag afsteken!
    Mensen hier op VWC ervaring? Of van Surinaamse afkomst, ik zou graag meer willen weten hierover.

    Ik krijg nog foto's.....

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    De verkoop van vuurwerk in Suriname is van 23 december tot en met 2 januari
    In de wet staat dat niet aan kinderen verkocht mag worden. Een minimum leeftijd wordt echter niet genoemd.
    Het vuurwerk mag het hele jaar afgestoken worden.
    Tegen verstoorders van de openbare orde zal door de politie streng opgetreden worden.

    Wordt vervolgd.....

  3. #3
    VWC-Lid Invader's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2006
    Locatie
    Gäöl
    Berichten
    971
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Echt weer Surinaams, geen verkoop aan kinderen hoewel er geen wettelijke minimum leeftijd is
    Maar weet iemand dan wat meer over de wetgeving daar hoe dat zit met aantal grammen?
    En wat kun je er zoal krijgen..
    b.v.d

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Nationaal
    Aangepast vuurwerkbeleid Justitie & Politie goedgekeurd

    Geplaatst: 01/06/2007


    Paramaribo - De Raad van Ministers heeft vorige week het aangepaste vuurwerkbeleid van het ministerie van Justitie & Politie voor het jaar 2007- 2008 goedgekeurd. Dit omvat onder meer: De invoer van consumentenvuurwerk met een decibelwaarde van niet meer dan 100 ; Import van vuurwerk mag niet eerder dan 1 oktober van het lopend jaar, doch uiterlijk vóór 2 januari van het volgend jaar. Vóór die datum ingevoerd vuurwerk zal conform het sanctiebeleid van de procureur-generaal worden afgewikkeld.

    De aandachtspunten in dit goedgekeurd vuurwerkbeleid omvatten ook gerichte voorlichting naar de doelgroep toe. Bij de komende voorlichtingsactiviteiten zal met meer nadruk aandacht worden besteed aan de verantwoordelijkheid van de ouders, verzorgers alsook volwassenen die bij het afschieten van vuurwerk door minderjarigen worden gadegeslagen [uitspattinggevaar]. De voorlichting zal zich daarom niet alleen toespitsen op veilig vuurwerk, maar vooral ook op het op een veilige manier en onder veilige omstandigheden afschieten van vuurwerk. De Brandweer Suriname en het Korps Politie Suriname krijgen daartoe de opdracht de voorlichting heel vroeg op te starten. Naarmate de jaarwisseling nadert zal de voorlichting worden geïntensiveerd.

    In dit goedgekeurd beleid is geïndiceerd dat bij de verstrekking van vergunningen aan winkeliers voor de verkoop van vuurwerk rekening moet worden gehouden met een grotere spreiding [verkooppunten]. Het zij vermeldt dat er ook zal worden opgetreden tegen ordeverstoorders tijdens kerkdiensten en kerstdagen die moedwillig in strijd met de regelgeving handelen. De bevoegdheid om tegen bedoelde ordeverstoorders op te treden is toebedeeld aan het Korps Politie Suriname en leden van het Korps Brandweer Suriname. Dit besluit van de Raad van Ministers zal door minister Santokhi worden doorgeleid naar de procureur-generaal om voor de implementatie - waar nodig - zijn beleid hierop aan te passen, aldus een persbericht van de afdeling Voorlichting van het ministerie van Justitie & Politie.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 november 2005
    Berichten
    51
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    me ooom is surinaams en die heeft een paar filmpjes voor mij gemaakt ik zal binne kort even vragen of die ze wilt sturen nar mij.
    maar wat ook raar is dat ze bijna ales voor 24.00 afsteken(zei me oom)en om 24.00 zou je denken dat het los barst maar nee,dan gaat veel rustiger dat is ook weer zo wat raars
    ik ga volgende (niet aankomende)oud en nieuw met me oom mee naar suriname met oud en nieuw als het alemaal door gaat,dus hoop dat nog meer goede info hier komt
    gegroet
    the_bulldog
    Laatst gewijzigd door the_bulldog; 2 juni 2007 om 09:29 Reden: typ foutje,dankje ali

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Alle bijdragen, in welke vorm dan ook,zijn zeer welkom.
    Alvast bedankt voor de moeite Bulldog.

  7. #7
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Rollende_Babba, krijgen we de foto's nog te zien?
    Ik ben erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat namelijk.

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Al vier kinderen slachtoffer van vuurwerk


    Wednesday, December 26 @ 23:28:32 MST

    PARAMARIBO

    Nog geen 24 uur nadat officieel vuurwerk mag worden afgeschoten (23 december) zijn al vier jonge kinderen voor verwondingen behandeld die door het afschieten van vuurwerk zijn veroorzaakt.

    Een van hen, 9 jaar oud, is zelfs opgenomen in het ziekenhuis. De drie andere kinderen waren allen rond de 6 jaar oud. Een van de slachtoffertjes liep een brandwond van ongeveer 5 centimeter op aan zijn borst. Brandweervoorlichter Glenn Cooman zegt dat alle voorlichting ten spijt vooral minderjarigen het slachtoffer zijn geworden van vuurwerk. Hij doet nogmaals een beroep op ouders en verzorgers om in deze periode goed op hun kinderen te letten. Winkeliers drukt de voorlichter op het hart geen vuurwerk te verkopen aan minderjarige kinderen. Zij die zich niet hieraan houden riskeren dat een proces-verbaal tegen hen wordt opgemaakt of zelfs in beslagname van het vuurwerk plaatsvindt. Cooman geeft wel mee dat in vergelijking met het vorig jaar, na het officiele startsein voor het afschieten, dit jaar minder slachtoffers zijn gevallen. Het vorig jaar liepen 14 personen verwondingen op.


    Bron:
    Times of Suriname(www.surinametimes.com)

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 december 2007
    Berichten
    1
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Hallo,
    In Suriname wordt het anders gevierd. Op 31 december is er overal feest ook bij de bedrijven. Bij veel bedrijven worden er om 12.00 uur ('s middags) die pagara's (100K klappers of miljoenen klappers) aangestoken en vanaf dat moment eigenlijk breekt de hel los. In de binnenstad heb je "street parties" en er wordt flink feest gevierd.
    Verder sluit ik me helemaal aan bij "the_bulldog" over het geen wat zijn oom heeft verteld. Om klokslag 24.00 uur wordt het grootste en hardste vuurwerk die je hebt aangestoken en dat betekend, het oude jaar knallend afsluiten en het oude jaar klallend in luiden. Daarna worden de disco's bezocht of familie.
    Ik heb wat foto's voor jullie gevonden. Ik kan er maar 1 plaatsen.
    De bron is http://www.bombelman.com of .nl . Even zoeken maar je zult het vast wel vinden.
    Bombel is het Surinaamse woord voor rottje.

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    92
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Jongen uit me klas vuurde O & N dit jaar ook in Suriname, en hij zei dat het daar allemaal wat heftiger is dan hier zo in Nederland. Geen mooier siervuurwerk of zo, maar het is allemaal wat meer. Veel ratelbanden en losse knallers, maar ook veel pijlen zei die. Vuurwerk schijnt er ook spotgoedkoop te zijn.
    We hit them hard, we hit them low! [B]Den Haag hooligans[/B] about to lose control!

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Mensen er staan prachtige sfeerfoto,s van de oud en nieuw viering 2007-2008 in Suriname op de volgende website:

    http://www.bombelman.com/

    Vervolgens Pagara 2007-2008 aanklikken.
    Totaal 180 foto,s

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    66 containers vuurwerk binnen


    Wednesday, December 24 @ 07:49:44 MST

    Paramaribo - De afdeling Invoer, Uitvoer en Deviezencontrole (IUD) van het ministerie van Handel en Industrie heeft met nog een week naar de jaarwisseling toe de 66ste container vuurwerk genoteerd.

    Deze hoeveelheid aan vuurwerk is ingevoerd door zestien importeurs. Aroen Jadoenathmissier, hoofd IUD, vertelt dat de waarde van de vuurwerkimport ruim 1,3 miljoen US dollar is. Rond dezelfde periode vorig jaar waren er 92 containers met vuurwerk binnen, zegt het IUD-hoofd. Volgens de wet mag er tot 31 december vuurwerk worden ingeklaard. Wat daarna binnenkomt moet in door de brandweer aangewezen opslagplaatsen worden bewaard. Jadoenathmissier verwacht niet dat er volgende week nog consumentenvuurwerk binnenkomt daar de importeur niet in staat zal zijn alles te kunnen verkopen.

    “Ik ga ervan uit dat het aantal containers niet veel hoger wordt dan wat we nu al binnen hebben.†De voorlichtingsdienst en de afdeling Brandpreventie van het Korps Brandweer Suriname waren gisteren op pad om te controleren of de vergunningsvoorwaarden worden nageleefd. Er zijn standaardvoorwaarden waaraan de verkoper moet voldoen. Zo moet vuurwerk in een glazen kast worden uitgestald, niet in de buurt van kleding en moet het verbod van roken en open vuur duidelijk zichtbaar zijn, zegt brandweervoorlichter Ulrich Coats. Voorts mag er geen verboden vuurwerk, zoals maripa’s en kronto’s, worden verkocht. Tijdens de prikactie van de brandweer is er geen verboden vuurwerk aangetroffen.

    Er wordt landelijk campagne gevoerd. Saramacca en Nickerie zijn onlangs aangedaan, terwijl ook Lelydorp is bezocht. Volgens Coats zal de brandweer zichtbaarder zijn deze dagen en regelmatig surveilleren. Vanaf gisteren is het de consument toegestaan vuurwerk kopen, hoewel dagen daarvoor reeds vuurwerk is afgestoken. Coats durft geen uitspraak te doen over het feit dat er toch eerder vuurwerk is verkocht. Hij gaat ervan uit dat er restanten van het vorig jaar zijn afgestoken. Op de samenleving doet de brandweer een beroep om voorzichtig om te gaan met vuurwerk, omdat elk ongeluk er één teveel is. Ouders moeten er ook opletten dat kinderen onder toezicht vuurwerk afsteken.-.
    De WareTijd(www.dwt.net)

    http://www.cq-link.sr/modules.php?na...89&new_topic=3

  13. #13
    Banned
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Berichten
    189
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 4 posts
    De losse mortierbommen zijn er al een aantal jaar verboden, tis en blijft echter suriname en ze gaan nog steeds rond aldaar. Voorgemonteerd tot aan met 6'' en los.... dat durf ik niet te vertellen. Verkoop gaat er heel simpel.... direct vanuit de zeecontainer langs de weg en in buurtwinkeltjes. Geen moeilijk gedoe met sprinklers - bunkers en weet ik het allemaal.

    Enkele prijzen wat ik weet is 100 000 rol met grote eindbom 25 euro en 6'' voorgeladen rond de 8-12 euro.....

    Na oud en nieuw waarschijnlijk enkele filmpjes en fotos.


    Groeten,

    200mm

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    In het artikel van 66 containers wordt gesproken over maripa’s en kronto’s.
    Kan iemand mij vertellen wat dat zijn?

  15. #15
    Banned
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Berichten
    189
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 4 posts
    hey moontan

    dat zijn shells en harde rotjes.... hele harde rotjes....

    Ook wil men in suriname de afsteekdagen gaan beperken en het zelfde beleid gaan voeren als in nederland.... Volgens mijn surinaamse buurman gaat ze dit niet lukken, een aantal jaar geleden zijn bijvoorbeeld de shells verboden en die zijn nog overal tekoop. En zijn famillie heeft de 100 000 klappers ook al weer binnen evenals de zware grondknallers.....

    'Tis en blijft suriname.....

    groeten
    Laatst gewijzigd door 200mm; 4 januari 2009 om 15:10

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •