Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Discussie: vuurwerk in Belgie

  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 december 2009
    Berichten
    259
    Thanks
    63
    23 waarderingen in 12 posts

    vuurwerk in Belgie

    Hoi,
    Ik ga 23 juli op vakantie naar de Ardennen, we hebben daar met zijn 8en een villa gehuurd. Nu is die week ook mijn vriendin jarig en ik wou als verassing ff een showtje schieten daar.

    ik vroeg mij alleen af hoe het daar zit met de regels.
    Ik lees hier namelijk dat er slechts op oudjaar vuurwerk afgestoken mag worden, en anders alleen met vergunning. Terwijl een vriend van mij die nu in Belgie zit voor een jaar verteld dat het gewoon mag.

    Gr

  2. #2
    VWC-Lid Sunseeker's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 november 2009
    Berichten
    855
    Thanks
    170
    293 waarderingen in 107 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door looney Bekijk bericht
    Hoi,
    Ik ga 23 juli op vakantie naar de Ardennen, we hebben daar met zijn 8en een villa gehuurd. Nu is die week ook mijn vriendin jarig en ik wou als verassing ff een showtje schieten daar.

    ik vroeg mij alleen af hoe het daar zit met de regels.
    Ik lees hier namelijk dat er slechts op oudjaar vuurwerk afgestoken mag worden, en anders alleen met vergunning. Terwijl een vriend van mij die nu in Belgie zit voor een jaar verteld dat het gewoon mag.

    Gr
    Je mag niet zonder vergunning vuurwerk afsteken buiten 31 december om.

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Sunseeker heeft gelijk, maarrrrr..
    Er wordt amper moeilijk over gedaan, ik zeg nu niet doe het maar gewoon lekker
    Als jij daar een kort showtje neerzet voor je vriendin doet niemand daar moeilijk over.
    Wat niet weglaat dat het gewoon verboden is, je dan illegaal bezig bent en je een boete riskeert!

  4. #4
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Sunseeker heeft gelijk, maarrrrr..
    Er wordt amper moeilijk over gedaan, ik zeg nu niet doe het maar gewoon lekker
    Als jij daar een kort showtje neerzet voor je vriendin doet niemand daar moeilijk over.
    Wat niet weglaat dat het gewoon verboden is, je dan illegaal bezig bent en je een boete riskeert!

    Het is niet te zeggen of andere mensen daar moeilijk om gaan doen. Je zou natuurlijk van tevoren kunnen aangeven aan de omwonenden dat je vuurwerk wilt gaan afsteken om die redenen, en mochten ze er geen bezwaar voor hebben dat je het dan mag afsteken.

    Weet zelf dat mensen het sneller goed vinden waneer ze van te voren verteld in plaats van dat ze zich kapot schrikken.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Dat klopt zeker Ruben en is ook de beste oplossing, mijn ervaring is wel. Schiet elke zomervakantie ook een minishowtje in België. Dat mensen in België op een of andere manier veel luchtiger met vuurwerk omgaan dan hier in Nederland.
    Daar nog nooit problemen mee gehad, maar je hebt gelijk. In het algemeen weet je dit nooit, en mijn post was dus niet heel erg informatief .

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    Of zou je als Nederlander ook gewoon een vergunning kunnen verkrijgen bij het betreffende stadsbestuur als je het gewoon op de normale legale manier zou willen doen volgens de Belgische wetgeving?

    Of is dit dan weer typisch alleen voor de Belgische ingezetenen zelf?

    Is er misschien een Belgisch lid die hier een antwoord op heeft, of heeft iemand dit al eens geïnformeerd bij een Belgische overheidsinstantie/stadsbestuur?

  7. #7
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Als je alleen feestvuurwerk (consumentenvuurwerk) van plan bent om af te steken. En dit wil je doen op een groot privé terrein. Dan kun je bij de burgemeester van de desbetreffende gemeente een vergunning aanvragen.

    Let wel, als die vila op het terrein staat van een vakantiepark, zoals bijvoorbeeld een center parcs zul je ook van de eigenaar van het terrein toestemming moeten hebben.

    in tegenstelling tot in Nederland gaat de vergunning verstrekking in België niet op provincie nivo maar op Gemeentelijk nivo. Dit heeft als gevolg dat iedere gemeente zijn eigen beleid er op na houd wat betreft het verstrekken van vergunningen.

    zo mag je in de ene gemeente wel als particulier met een vergunning op een prive terrein feestvuurwerk afschieten. Maar in de andere gemeente kan het juist weer niet toegestaan zijn. Tenzij je een (erkend) vuurwerk bedrijf in huurt.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    Kortom RedBaron, er zijn wel mogelijkheden voor Nederlandse particulieren op Belgisch grondgebied als ik je reactie goed begrijp. Weet jij toevallig ook hoelang zo'n vergunning aanvraag gemiddeld duurt bij een gemeentebestuur in België?

  9. #9
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Dat is per gemeente verschillend. Gemiddeld een paar weken.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 december 2009
    Berichten
    259
    Thanks
    63
    23 waarderingen in 12 posts
    Oke dan, heel erg bedankt allemaal.
    Het is een villa van een particulier iemand. Die verhuurt elke zomer haar huis aan toeristen en gaat zelf naar een ander land ofzo.

    Ik denk dat ik het gewoon even aan ga kijken, hoeveel omwonenden er zijn, of er iemand last van kan hebben (dieren, droogte of mensen) en ik zal eens informeren bij de lokale politie. Misschien zeggen zij wel dat ze een oggje toe zullen knijpen.

    Ook moet ik eerst maar eens zien dat ik een leuk winkeltje tegen kom daar!

    Een vergunning zal het dan helaas niet worden, over 2 weken ga ik weg en ik ben er slechts 8 dagen dusja.

  11. #11
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Verzeker je er van dat je toestemming hebt dan van de man waar die villa van is. En ligt ook je buren in. Liever nog: vraag ze om toestemming. Zo maak je het meeste kans op een vergunning.

    en als je het helemaal zelf doet. Beperk het écht tot feestvuurwerk. En geef duidelijk aan van hoe laat tot hoe laat je schiet en waar
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  12. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 februari 2008
    Locatie
    Beringen-Paal, Limburg, België
    Berichten
    233
    Thanks
    59
    47 waarderingen in 16 posts
    Voor een aanvraag zal het al te laat zijn.
    In Belgie vergadert het gemeentebestuur één keer per maand. Dit gebeurt dan meestal volgens een van te voren vastgelegde agenda. Als jouw vergunningsaanvraag nog op de agenda kan geplaatst worden heb je geluk, maar meestal wordt de agenda vastgelegd zo'n drie weken voor de eigenlijke vergadering plaatsvindt. Alle schepenen (in Nl heten dat wethouders) moeten aanwezig zijn op die vergaderingen en zowel brandweer, burgemeester en schepencollege moeten hun toestemming verlenen.

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 december 2009
    Berichten
    259
    Thanks
    63
    23 waarderingen in 12 posts
    Ik ben inderdaad van plan iedereen om toestemming te gaan vragen, met de eigenaresse van het huis is het al geregeld : "als de buren er maar geen last van hebben".

    Een echte vergunning kon inderdaad niet meer, hiervoor moest ik de aanvraag begin mei al gemaakt hebben.

    Het vuurwerk zal echt alleen uit feestvuurwerk bestaan, of tenminste, hetgeen ik daar in de buurt kan krijgen. Meer niet. Met knalvuurwerk zal ik sowieso niet gaan spelen!

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2011
    Berichten
    123
    Thanks
    2
    22 waarderingen in 15 posts
    Aangezien wij hier het jaar door gewoon vuurwerk kunnen kopen maar je het eigenlijk niet mag afsteken (zonder vergunning die omslachtig is en bijna niet gegeven wordt), zat ik te denken waarom zijn er nog geen plekken waar je het jaar door mag stoken.
    Ik bedoel waarom kiezen we geen plaats uit (1 per provincie) waar je niemand tot last bent en waar je bijvoorbeeld elke laatste zondag van de maand van 15u tot 18u mag stoken. Een afgebakend terrein waar onder toezicht mensen legaal vuurwerk kunnen stoken. Je zou het kunnen uitbreiden met een soort toegangspasje waar je jaarlijks iets voor gaat betalen zodat men weet wie op het terrein is en een deel van de kosten hierdoor gedragen worden....de vuurwerkwinkels zullen hier ook de vruchten van plukken,dergelijk plan kost wel wat geld maar aan de andere kant heb je een locatie om te stoken dus geen "overlast" of afval op andere plaatsen, je kunt het controleren en bijsturen....
    Moorcrossers en autocrossers hebben ook hun terreinen om hun hobby te beoefenen, zwembaden en dergelijke kosten ook handen vol geld...
    Toch even mee naar de wetgever stappen al was het maar om een statement te maken

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •