Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 26

Discussie: Snelle jelle idee

  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts

    Snelle jelle idee

    Bij deze nog mijn snelle photoshop schets
    Ik zag dat het niet meer in het topic mocht, dus alsnog bij deze. (voor mat96matje)

    Even wat uitleg erover:
    Je pakt een massief blok houd, hiervan zaag je de zijkanten onder een bepaalde hoek eraf (in het voorbeeld is de hoek extra overdreven groot). Daar plak(!)/tyraps/ductape op het blok hout. En enige wat je dan nog moet doen is het blok hout stevig om een plateau zetten. (bijv. een grote plaat hout of iets in die richting)

    Naar mijn mening/inzicht is dit veilig, ik heb het nog nooit geprobeerd, dus mocht niet niet veilig zijn ofzo, laat het dan vooral weten!



    Cheers!

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 juli 2009
    Berichten
    212
    Thanks
    1
    7 waarderingen in 5 posts
    De schuinte is veel te stijl. Verder lijkt de snelle jelle op een vlakke ondergrond te staan. Het monteren van het blok hout dat hier getekend is aan een plaat hout voor meer stabiliteit is wel belangrijk.

    Het alle beste kun je de Snelle Jelle gewoon gebruiken waarvoor hij is bedoeld.
    I-Shot.

    Je zou ook ipv dit soort dingen te doen, de snelle jelles een aantal meter uit elkaar kunnen zetten en dan met meerdere mensen aansteken.

    Groetjes Dim

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Top Vuurwerk Rotterdam Bekijk bericht
    De schuinte is veel te stijl. Verder lijkt de snelle jelle op een vlakke ondergrond te staan. Het monteren van het blok hout dat hier getekend is aan een plaat hout voor meer stabiliteit is wel belangrijk.

    Het alle beste kun je de Snelle Jelle gewoon gebruiken waarvoor hij is bedoeld.
    I-Shot.

    Je zou ook ipv dit soort dingen te doen, de snelle jelles een aantal meter uit elkaar kunnen zetten en dan met meerdere mensen aansteken.

    Groetjes Dim
    Ik heb ook in mn verhaal gezet dat ik de hoek extra overdreven heb gemaakt voor de duidelijk

  4. #4
    VWC-Lid Starburst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Locatie
    Tapijtstad
    Berichten
    2.300
    Thanks
    855
    1.995 waarderingen in 691 posts
    mijn advies is wel met dit soort projecten. Zet alsjeblieft goed vast. Plak hem desnoods met seconde lijm en druk daar een hele tube van leeg. Zo breng je iig je zelf en omstanders niet in gevaar.

  5. #5
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Mooie tekening hoor, DsNL. Ik maak zelf meestal gebruik van een sterk lattenrek. Eenvoudig te maken en goed aan de grond te fixeren. De bodemplasticjes gaan er bij mij beslist af, want ik fix het schot dan via de lat. De tube kan dan schuin op de grond rusten. Goedkoop, sterk en eenvoudig te maken. Wat Dmenrapstar stelt onderschrijf ik, maar dat geldt eigenlijk altijd: zorg dat je project of cake stabiel en gefixeerd staat voor je het ontsteekt.

    Ik heb deze methode overigens afgekeken van diverse profschieters die het exact zo doen. Werkt prima
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  6. #6
    VWC-Lid Starburst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Locatie
    Tapijtstad
    Berichten
    2.300
    Thanks
    855
    1.995 waarderingen in 691 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cameo Bekijk bericht
    Mooie tekening hoor, DsNL. Ik maak zelf meestal gebruik van een sterk lattenrek. Eenvoudig te maken en goed aan de grond te fixeren. De bodemplasticjes gaan er bij mij beslist af, want ik fix het schot dan via de lat. De tube kan dan schuin op de grond rusten. Goedkoop, sterk en eenvoudig te maken. Wat Dmenrapstar stelt onderschrijf ik, maar dat geldt eigenlijk altijd: zorg dat je project of cake stabiel en gefixeerd staat voor je het ontsteekt.

    Ik heb deze methode overigens afgekeken van diverse profschieters die het exact zo doen. Werkt prima
    Monteer je die buisjes dan gewoon aan het plankje? of hoe moet ik me dat voorstellen? je hebt me intresse gewekt

  7. #7
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    De tubes plaats ik inderdaad recht tegen een lat, waarna ik ze fixeer al naar gelang de te verwachten terugslag bij het afvuren. Transport- en/of ductape zijn goeie hulpmiddelen hierbij. Minimaal boven en onderaan de tube een paar keer goed wikkelen, maar je mag dit ook over de hele tube doen. Let er overigens wel goed op dat de tape niet te strak om de tube omwonden wordt, omdat je dan de doorgang van de bombette/shell zou kunnen belemmeren. Dat geeft dan weer een heel ander effect

    De onderzijde kun je gerust op de grond laten rusten, maar je kunt ook een klein stukje van het resthout gebruiken om een basis te maken. Deze monteer je onderaan het rek, waarbij je gebruik kunt maken van kleine metalen montagehoeken (90 graden) waarmee je het houtdeel aan het rek monteert.

    Ik haal voor dergelijke rekjes altijd lange sterke latten (ongeveer 1cm dik, 5cm breed, 200cm lang) bij de bouwmarkt en zaag deze op maat. Fixeren op de kruispunten doe ik met schroeven. Let er verder op dat je per kruispunt minimaal twee schroefpunten maakt, zodat het rek niet langer "schaart". Aan het rek monteer ik vervolgens twee lange piketvormige stokken (2cm/2cm) op twee niveaus. De stokken steken iets uit boven je project, zodat je deze eenvoudig met een campinghamer in de grond kunt slaan als je project af is. Als je het goed doet blijft de schietbaan van de tubes ongemoeid.

    Het doorlonten van zo'n project is weer een topic op zichzelf waard. Je kunt ze getimed schieten of simultaan (als je schietlont/stopine gebruikt).

    Afstand tot het publiek hou ik altijd op minimaal 35 meter.
    Het rek kun je hergebruiken. Ik demonteer deze altijd na oudjaar en bewaar 'm voor volgend jaar in de schuur.

    [UPDATE] Op verzoek heb ik even een schetsje gemaakt.

    Het rek zoals deze in de grond gefixeerd staat


    Hier heb ik de fixatiepunten (kruispunten) in het hout aangeduid met een rode stip.
    Ik gebruik altijd twee schroeven per fixatiepunt tegen de frictie. Schreven draai je er aan de achterzijde in, anders zitten ze mogelijk in de weg voor de tubes.



    En tenslotte heb ik de Snelle Jelle's er even tegenaan gefotosoeped. Dan krijg je een idee hoe het eruit kan zien.
    De tubes fixeer je dus met tape en rusten op de grond, zoals eerder omschreven



    Hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Zoals gezegd; veilig, eenvoudig en goedkoop.

    Cameo
    Laatst gewijzigd door Cameo; 2 juli 2010 om 14:17
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 januari 2009
    Berichten
    405
    Thanks
    97
    229 waarderingen in 90 posts
    Bedankt DsNL en Cameo!Ik denk dat ik dit projectje achterwege laat en ze zoals Cameo al zei op meerder plaatsen afsteek,maar alsnog bedankt.Heb hier wel wat aan voor mijn andere projectjes die in \/\/ en \/ shaper gechoten worden
    [B]We stelen de show daarom denk je dat we dieven zijn![/B]

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    @Cameo, bedankt voor je uitvoerige uitleg!

    Heb je er misschien nog een fototje ter verduidelijking erbij? Dat zou je uitgebreide uitleg helemaal compleet maken.

  10. #10
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    @Firedragon
    Ik zoek me al de hele ochtend gek naar een foto. Het lijkt erop dat ik deze nooit heb vastgelegd. Ik maak wel even een schets. Komt goed.

    Overigens nog een belangrijk puntje mbt de hoek;
    Maak deze niet te schuin. Je wilt de effecten toch ook meestal naast elkaar (licht overlappend) in de lucht hebben. Een kleine hoek van bijvoorbeeld 15 graden is dan al voldoende. Vergeet niet dat de afwijking die je beneden instelt, boven in de lucht almaar toeneemt.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Waarom passen jullie niet gewoon het principe van mortieren rekjes toe?
    En dan in een kleinere uitvoering voor single shots?
    Hartstikke stevig die mortierenrekjes, er worden immers shells vanaf geschoten en daar zit flink wat meer druk achter.

  12. #12
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Ik heb mijn uitleg even "verrijkt" met wat schetsen.

    @nederlandsvuurwerk
    Tuurlijk, dat kan ook. Kost wel wat meer tijd en geld, maar waarom niet? Als jij deze profi-spullen tot je beschikking hebt zou ik het zeker toepassen, maar doe het dan wel op de juiste manier. De regels van het fixeren blijven gehandhaafd.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  13. #13
    VWC-Lid Jeko's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    764
    Thanks
    131
    198 waarderingen in 61 posts
    De manier van Cameo kun je ook goed toepassen via het rekje wat ik ooit gemaakt heb.





    Daarnaast vind ik het idee van Nederlandsvuurwerk ook een hele goede en verantwoordelijke:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Waarom passen jullie niet gewoon het principe van mortieren rekjes toe?
    En dan in een kleinere uitvoering voor single shots?
    Hartstikke stevig die mortierenrekjes, er worden immers shells vanaf geschoten en daar zit flink wat meer druk achter.
    Laatst gewijzigd door Jeko; 2 juli 2010 om 15:08

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Wat je ook kan doen is gewoon een rek maken net zoals ze doen voor 3", 4" enz. Hiervoor zijn ook verschillende voorbeelden hier op het forum te vinden, dan hoef je alleen het voetje van de snelle jelle eraf te halen en kan je zo de mortier in het rek plaatsen.

  15. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 januari 2009
    Berichten
    405
    Thanks
    97
    229 waarderingen in 90 posts
    Dat is een zeer goed idee *Kevin* weet jij misschien of er ook een tut staat voor 2 inch of de maten ervan;heb daar namelijk geen ervaring mee...
    [B]We stelen de show daarom denk je dat we dieven zijn![/B]

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •