Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een avondje vuurwerk, of "op de borrel bij Johan Mijering".

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Een avondje vuurwerk, of "op de borrel bij Johan Mijering".

    Een avondje vuurwerk, of "op de borrel bij Johan Mijering".

    Kent u Johan Meijering? Hij was een van de eerste aanhangers van de Stadspartij en stond ook op onze kieslijst. Hij was met zijn initiatieven "La Passion" en later met "La Nueva Passion", beiden in de Nieuwe Boteringestraat, tegen de stugge Groningse bureaucratie opgelopen en dat gaf meteen een band...

    Met de voorgevel van zijn tangopaleisje La Passion won Johan een publieksprijs voor de beste nieuwe architectuur maar tegelijkertijd vond de Gemeente Groningen dat de gevel in de oude, maar lelijke, staat moest worden hersteld. Met La Nueva Passion, een zeer ambitieus cultuurpaleis dat aan dans, kunst en feesten zou worden gewijd ging het nog vreemder, onze wethouders schreven op de de Nieuwe Boteringestraat gered moet worden van leegstand en verpaupering, en de Raad stelde daarover ook beleid vast, maar toen een burger initiativen nam werkte de Gemeente alleeen maar tegen!

    Omdat Johan het hart op de juiste plek heeft zitten strijd hij tegen onrecht en misstanden waar hij ze aantreft, in de kunsthandel maar ook op een plek en tijd waar geen politicus naar durft om te kijken, de oudejaarsavond.

    Nu heeft ieder volk zijn eigen gekte, de Japanners koken met nieuwjaar smakeloze gestoomde rijstballetjes die zó kleverig zijn dat ieder jaar tientallen Japanners daarin stikken. Maar het is nu eenmaal traditie....

    Er zijn in de wereld meer dan van dergelijke tradities aan te wijzen, in Noord-West Europa woont een volkje dat op oudejaarsavond met levensgevaarlijk zwart kruit gaat spelen. Men houdt de lont kort en gooit alle voorzichtigheid overboord door het kruit in beschonken toestand aan te steken! Sommigen geven de gevaarlijke vuurpijlen en projectielen zelfs aan hun kinderen!

    Vorig jaar werden in dat kleine land 25 mensen blind, een groter aantal raakte verminkt en mist vingers of zelfs handen. Dan is er het dierenleed nog.. Toen vorig jaar niet meer dan 100 auto's en een paar huizen waren afgebrand spraken de kranten nog van een "rustige jaarwisseling". Is dit volkje dan nòg iets gekker dan die Japppen met hun rijstballetjes?

    Omdat het een traditie is reageren politici uiterst laf op initiatieven om aan het levensgevaarlijke spelen met kruit, eufemistisch "vuurwerk afsteken" genoemd, een einde te maken. Mijn eigen reactie op het voorstel van Harrie Miedema in 2008, hij stelde in de Groninger Raad voor om vuurwerk afsteken met behulp van de APV te verbieden, was een schoolvoorbeeld van typisch politiek struisvogelgedrag.

    Ik gaf hem eerst gelijk maar ging toen verder met de gebruikelijke, tamelijk hypcriete, verwijzingen naar draagvlak in de maatschapij, de gewenstew landelijke aanpak, de traditie en de problemen bij handhaving, Vervolgens stelde ik vast dat ons land "er nog niet aan toe is" en ik stemde, net als 34 andere raadsleden, tegen. Een fraai voorbeeld van civiele courage.

    Toch had Harrie gelijk en ik had het niet, sindsdien is er weer veel schade en letsel aangericht op twee opeenvolgende oudejaarsavonden. Zal ik volgende keer weer "tegen" stemmen wanneer een raadslid voorstelt om vuurwerk afsteken te beperken of te verbieden? Ik denk er over om van mening te veranderen.

    Lees meer op http://www.johanmeijering.com/

    #2
    ik heb toevallig het boek gelezen die bij ons in de bieb stond van deze man explosief vuurwerk, zat deze door te bladeren terwijl mijn dochter een boek aan het uitzoeken was.
    ik realiseerde me dat deze man alleen maar het ter woord brengde van wat er allemaal gebeurd is met oudjaar(vandalisme) maar niet het goede van het oudjaar.
    ik moet zeggen heb deze doorgebladerd enm ij er niet in verdiept, iets wat ik zekers gaat doen net als dat andere boek waarover doodsbedreigingen zijn geweest aan zijn adres.

    Fred, ik zal mijn mening geven als ik dit heb doorgelezen.
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

    Comment


      #3
      Omdat Johan het hart op de juiste plek heeft zitten strijd hij tegen onrecht en misstanden waar hij ze aantreft, in de kunsthandel maar ook op een plek en tijd waar geen politicus naar durft om te kijken, de oudejaarsavond.
      Ja, meer hoeven we niet te zeggen toch, slecht stukje journalistiek.

      Comment


        #4
        ik heb hier trouwens nog een boek liggen van die man .
        het wordt eens hoog tijd dat ik die ga uit lezen
        02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
          ik heb hier trouwens nog een boek liggen van die man .
          het wordt eens hoog tijd dat ik die ga uit lezen
          Schaam je Joost, o ja als je wilt heb ik nog twee andere boeken te leen van Johan.
          heb ik gratis meegekregen omdat ik tijdens het symposium gastspreker was.

          Comment


            #6
            Het blijft een zielige vertoning

            Jappen met hun rijstballentjes, over respect voor de medemens gesproken

            Comment


              #7
              Zo zo wordt toch misselijk hiervan,om volwassen te houden maak maar verder geen woorden aan vuil.

              Comment


                #8
                Als je de boeken van Meijering goed leest kom je tot de ontdekking dat Meijering aan veel meer syndromen lijdt dan alleen het vuurwerksyndroom.
                Respect voor iemands mening ok, als we massaal elke dag vuurwerk zouden afsteken is er inderdaad een maatschappelijk probleem waar we met zijn allen over moeten praten.
                Maar een traditioneel volksvermaak van slechts enkele uren per jaar laten we ons door niemand afpakken, kom nou toch.

                Comment


                  #9
                  Meijering ... Eigenlijk is iedere aandacht die we deze man gunnen verspilde moeite. Waar politici doorgaans de media aandacht (stempoppetjes) als pure drive gebruiken voor hun uitingen, ligt het bij Meijering complexer en moeten we vooral naar zijn verleden kijken om zijn vreemde gedachtenspoor enigszins te kunnen begrijpen. Voor mij is Meijering een psychiatrisch patient, die in ieder ander geval tegen zichzelf in bescherming genomen zou moeten worden. Hij bespeelt de massa echter heel geslepen en selecteert nauwkeurig welke informatie hij wél en welke informatie hij niet wil gebruiken. Naast gestoord is Meijering dus ook intelligent en juist dat maakt hem gevaarlijk.

                  Massa
                  Het is al genoemd; In zijn boeken benadrukt Meijering "de ellende" met oudjaar, door puur op de randverschijnselen te focussen. Zijn eigen conclusies lijken de door hem aangedragen feiten te rechtvaardigen. Maar is een conclusie, gebaseerd op halve feiten of een eenzijdig beeld, wel te kwalificeren als objectief en feitelijk? Natuurlijk niet! Helaas is de massa doorgaans niet zo kritisch en wordt een conclusie te vaak als feitelijk overgenomen.

                  Geestvergiftiging
                  Meijering doet een poging de massa te vergiftigen met zijn op persoonlijk trauma gebaseerde mening. Omdat hij inziet (hij is immers ook intelligent) dat zoiets niet in 1 dag te realiseren is, heeft hij besloten boeken te schrijven en stukjes te (laten) publiceren, waarin de halve feiten en wankele conclusies over langere tijd met de massa wordt gedeeld. De menselijke psyche is heel beïnvloedbaar op dat vlak. Herhaal voortdurend dezelfde boodschap en het zit in ons brein gekerfd. Meijering vergiftigd de objectieve meningen bij een deel van Nederland door zijn boodschap consequent en zonder wederhoor te publiceren. Daar zit zijn voornaamste gevaar.

                  Vuurwerk afschaffen lost alles op?
                  Ieder intelligent persoon (ook Meijering zelf) weet donders goed dat het afschaffen van consumentenvuurwerk de ongeregeldheden met oudjaar NIET zal oplossen. Er zijn legio onderzoeken gedaan, onder andere door onze overheid, naar mogelijke scenario's bij een vuurwerkloos oudjaar. Het eigenlijk probleem ligt niet bij het middel (vuurwerk) maar bij het gedrag van bepaalde individuen of kleine groepen. Ik ga de vuurwerkdiscussie hier niet verder uitwerken, daar hebben we www.vuurwerktraditie.nl voor. Ik wil enkel benadrukken aan voor- of tegenstander van het onderwerp, dat het een illusie is om je vast te klampen aan het idee dat oudjaar ineens rustig zal verlopen bij het verbieden van legaal NL consumentenvuurwerk. Er is werk aan de winkel, maar dan vooral op het gebied van het normbesef en de handhaving daarop. Meijering noemt de overheid laf, als het gaat om het instandhouden van zaken als traditie en democratie. En ik noem meneer Meijering een gevaar voor onze cultuur en democratie.

                  Ik besteed alweer veel te veel tijd aan de casus "Meijering". Het wachten is op het moment dat meneer Meijering compleet flipt en voor vriend en vijand door de mand valt.

                  Cameo
                  -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
                  Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

                  Comment


                    #10
                    Dat soort gasten zijn een gevaar voor alles, niet alleen wat de vuurwerktraditie betreft.
                    En verder...ach laat ik er verder maar geen woorden aan vuil maken met wat ik denk, laat ik het maar netjes houden.
                    Dat soort gasten zijn het gewoon niet waard.
                    Laten ze een keer ophouden met hun GEZEIK!

                    Comment


                      #11
                      Quote van zijn website:
                      De vraag waar ik voor de camera antwoord op mocht geven luidde: "Als u vanavond iets zou mogen zeggen over een gewenste verandering in uw omgeving, wat zou dan uw antwoord zijn?"
                      Ik stelde voor om eenmalig een vuurwerkvrije jaarwisseling te houden. Dit zei ik, omdat ik twee dagen daarvoor, op oudejaarsnacht, flink de schrik in de benen had gekregen door het vuurwerkgeweld vlak voor zijn deur
                      Deze man is dus gewoon bang voor vuurwerk, daarom wil hij dat het verboden moet worden.

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dmenrapstar Bekijk bericht
                        Quote van zijn website:


                        Deze man is dus gewoon bang voor vuurwerk, daarom wil hij dat het verboden moet worden.
                        Zo ken ik er ook wel een paar.
                        Dan is de beste remedie voor die man, dat of hij gaat met Oud&Nieuw naar een plek waar geen vuurwerk wordt afgestoken (bijv. een onbewoond eiland) of nog beter hij gaat hulp zoeken bij een psychiater en praten over z'n vuurwerkangst en hem vervolgens steeds een stukje verder gaan met het confronteren met z'n angst.
                        Gegarandeerd dat dat helpt z'n angst te overwinnen.

                        En niet verbieden!!

                        Zie het als een angst voor spinnen bijv. ook dat kun je overwinnen.

                        Comment


                          #13
                          Een fragment van een van z'n boeken zoals dit te lezen is op de site van Johan:

                          De Freakpyromaniacs

                          "Johan, heb je wel eens van de Freakpyromaniacs gehoord?" vroeg een vriend mij door de telefoon. "Nee," zei ik verbaasd, zijn dat vuurwerkfans?" Het bleek een groepering te zijn die mij op internet met de dood bedreigde. Gedurende de hele week kreeg ik verontruste vrienden, familie en bekenden aan de telefoon. Ik kon het nauwelijks geloven en vroeg me af wat te doen met zulke informatie. Toen ik zelf op internet keek, las ik onder meer: "Die kerel die dat verzint mogen ze wat mij betreft doodmaken." Dat is wel even schrikken geblazen!
                          Dat er mensen zijn die zich mogelijk door mijn voorstellen bedreigd voelen vanwege hun economische- of hobbybelangen, had ik mij tot nu toe niet gerealiseerd. Juist omdat ik zelf een felle tegenstander ben van alle vormen van geweld en met mijn ideeën alleen maar een positieve bijdrage wil leveren aan onze maatschappij. En nu deze bedreiging!
                          Moest ik meteen aangifte bij de politie doen? Diverse vrienden en relaties adviseerden mij om mijn ingediende voorstel voor een "eenmalig vuurwerkvrij Groningen" in te trekken. Zij zeiden dat ik dergelijke signalen meer dan serieus moest nemen en maakten zich ernstig ongerust. Een goede vriend zei zelfs: "Johan, je wordt in Nederland wel voor minder omgelegd, er zijn lieden die tot alles in staat zijn. Een bom onder je auto is zo gelegd. Houd er toch mee op man!"
                          Ik liet alles op me inwerken. Maar een stem in mij zei dat ik door moest gaan met mijn actie. Het leek mij het beste om te proberen het voorval zo snel mogelijk te vergeten.
                          Halverwege de maand april kwam er een e-mail binnen van de gemeenteraadsfractie van de PvdA van Groningen. Volgens deze fractie pasten mijn beide voorstellen goed in het gemeentelijk beleid waar "duurzaamheid" hoog op de agenda staat. Op dit moment kon men mijn voorstellen niet op de agenda zetten, maar men zou het in gedachten houden!
                          Vlak daarna ontving ik een kopie van een e-mail die de eigenaar van sociëteit "De Kroon" uit Groningen had gestuurd naar het Dagblad van het Noorden. De sociëteit wilde met de jaarwisseling 2007/2008 aansluiting zoeken bij mijn voorstel om het Herenplein, centraal gelegen in de stad Groningen, gedurende twee dagen om te toveren tot het "Groninger Plein voor de Hemelse vrede". In een aantal ideeën werd uiteengezet op welke wijze het bedrijfsleven hierbij een invulling zou kunnen geven.
                          Ik was verheugd over deze positieve berichten!
                          Naar aanleiding van een artikel in het Dagblad van het Noorden op vrijdag 20 april 2007, "enthousiasme voor vuurwerkvrij oud en nieuw", verschenen er wéér reacties op het internet van de "Freakpyromaniacs".
                          Er stond: "Als we die zielige vent Johan Meijering nou eens met een 25 inc mortier de lucht in schieten? Wat zou dat een gaaf effect zijn! (sniki)" en "Bij zulk soort mensen heb ik gewoon de neiging om heel 31 december samen met mijn kameraden recht voor zijn huis met 10 carbid te gaan schieten: is maar een paar km rijden voor me. Iemand zin? haha."
                          Bij het lezen van deze berichten raakte ik weer van slag en het kostte me enige tijd om mezelf weer op te peppen!
                          www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

                          Comment


                            #14
                            Tja, de reacties die we moesten lezen op de verschillende fora logen er (soms) niet om..... Maar om dan meteen van doodsbedreiging en bommen onder auto's te spreken gaat natuurlijk veel te ver en laat maar eens weer zien hoe de arme man doorslaat.

                            "Heldhaftig" is de heer Meijering dus doorgegaan met zijn ideeën te uiten en ook nu weer wordt er aandacht besteed aan deze luchtfietser die achter elke boom het kwaad lijkt te zien en de realiteitszin uit het oog verliest.

                            Zolang de feiten door hem worden geschouderd en hij op deze manier zijn uiting geeft aan zijn gevoelens, zal ik hem onder geen beding als serieus zien. Ik hoop dat er met mij velen zijn en ook in de gelederen van de regering......

                            Comment


                              #15
                              Het is en blijft een gevoelig iemand. Lijkt me zinvol dat deze man hulp gaat zoeken.

                              Comment

                              Working...
                              X