Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 123

Discussie: [Weco] Corsair

  1. #31
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.454 waarderingen in 2.623 posts
    Nee had niks met de stop te maken , anders kwam daar wel een steekvlam uit. Ook iets waarmee het ook te maken had, was door het gooien van de strijker. Kopje viel er af en toe daardoor uit. En wat ik merkte was dat het kopje wel af ging bij sommige, maar dat het vertragings sas niet brande. Misschien lag daar de fout ook.

  2. #32
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Berichten
    15
    Thanks
    0
    8 waarderingen in 1 post
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pyrojames Bekijk bericht
    Ik denk het wel, vanwege dat tie in DE verboden is.
    Sorry hoor maar wat een onzin.
    De Corsair is al jaaaren verboden in Duitsland (als vuurwerk).
    Ze werden/worden echter via een maas in de wet als vogelschreck (vogelverschrikker) verkocht.
    Dat er nu een paar winkels ze niet meer verkopen als vogelschrek betekend echt niet dat de kwaliteit achteruit gaat.

    Gr Charlie

  3. #33
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2009
    Berichten
    103
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Echt niet JAREN hoor! Dit jaar heeft grenzland markt ze er pas uit gehaald..
    Fireworks... The best a man can get!

  4. #34
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Berichten
    15
    Thanks
    0
    8 waarderingen in 1 post
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pyrojames Bekijk bericht
    Echt niet JAREN hoor! Dit jaar heeft grenzland markt ze er pas uit gehaald..
    Als je mijn post leest, bij winkels als grenzland werden/worden ze verkocht als vogelschreck (net als knalpatronen), dus niet als vuurwerk. Voor vogelschreck gelden hele andere regels als voor vuurwerk. Knalvuurwerk in Duitsland mag al jaren lang geen flash kruit bevatten, corsairs hebben dit wel.

    Reden dat jouw grenzland ze niet meer verkoopt is omdat ze in duitsland niet achterlijk zijn en zagen dat dit vuurwerk via een maas in de wet kon worden verkocht als vogelschreck, maar duidelijk niet daarvoor werd gebruikt. Ik meen te hebben gelezen dat hiervoor een winkel laatst is aangeklaagd, en dat sindsdien veel (niet alle) grenswinkeltjes de corsairs uit hun assortiment hebben gehaald. Dat is dus zo'n beetje het verhaal achter corsairs in Duitsland.

  5. #35
    VWC-Lid Dinkydau's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2009
    Locatie
    Klaud
    Berichten
    957
    Thanks
    505
    611 waarderingen in 236 posts
    Heel erg bedankt Charlie voor de verhelderende post. Maar als het afgelopen is met de Corsairs omdat het niet gebruikt wordt als vogelschreck, betekent dat dan ook dat de knalpatronen niet meer te krijgen zijn? Die worden ook nauwelijks (nooit) gebruikt daarvoor, meestal zelfs niet eens met een pistool.

  6. #36
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 december 2009
    Berichten
    49
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Heeft iemand deze strijkers wel eens open gemaakt? Er zit maar heel weinig kruit in.

  7. #37
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Berichten
    15
    Thanks
    0
    8 waarderingen in 1 post
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dinkydau Bekijk bericht
    Heel erg bedankt Charlie voor de verhelderende post. Maar als het afgelopen is met de Corsairs omdat het niet gebruikt wordt als vogelschreck, betekent dat dan ook dat de knalpatronen niet meer te krijgen zijn? Die worden ook nauwelijks (nooit) gebruikt daarvoor, meestal zelfs niet eens met een pistool.
    Patronen worden nog wel degelijk door boeren veel gebruikt om vogels te verschrikken. Met de Corsairs zal ook niks gebeuren (zal gewoon blijven verkocht worden in Belgie), ze zullen enkel niet meer door van die grenswinkeltjes verkocht worden in Duitsland. (En ik weet haast zeker dat een paar dit ook wel gewoon zullen blijven verkopen ondanks het verbod)

  8. #38
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.454 waarderingen in 2.623 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nukeman Bekijk bericht
    Heeft iemand deze strijkers wel eens open gemaakt? Er zit maar heel weinig kruit in.
    Klopt, ik betwijfel daar ook om of er wel degelijk 1,1 gram in zit. Ik denk eerder aan 0.8

  9. #39
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    De Corsair strijker is wat overblijft van een stukje Duits vakmanschap met een zeer lange geschiedenis. Het origineel werd door Weco in eigen beheer geproduceerd (in Duitsland!) met behulp van hoogwaardig zeer kwalitatief flashkruit, waarvan de samenstelling en de zuiverheid te vergelijken is met die van bijvoorbeeld een Trueno nr. 4. Kwaliteit dus. En voor een goede knal is dan ook maar weinig kruit nodig.

    Hoe het met de huidige Corsairs zit weet ik niet. Ik heb zelf de strijkers al enige jaren geleden afgezworen, maar de Corsairs daar heb ik altijd een zwak voor gehouden, juist vanwege de kwaliteit.

    Kwaliteit
    Ik denk zelf dat de vermelde 1.1 gram wel overeenkomt met de inhoud. Duitse fabrikanten zijn nogal precies als het op specificaties aankomt. De knal van de huidige Corsair lijkt daarentegen ietwat achteruitgegaan te zijn. Toen ik op oudejaarsdag een groepje jongens Corsairs zag stoken (die prima knalden) wierp ik er een exemplaar tussen die ik in 2005 bij Grenzlandmarkt had gehaald. Deze ging een flink stuk harder. We hebben er toen direct nog twee uitgeprobeerd, maar het resultaat bleef hetzelfde. Deze jongens hadden geen doosjes bij zich, maar de exemplaren leken mij op het uiterlijk origineel. Zij hadden deze overigens bij Loots gekocht.

    Verbod in DE?
    De Corsairs werden in Duitsland, precies zoals Charlie aangeeft, al heel lang niet meer toegestaan (maar wel gebruikt) als vuurwerk. Ze waren bedoelt als alternatief voor boeren, die een signaalwapen onhandig of "eng" vonden. Politie (zowel NL als DE) waren zich er echter heel goed van bewust dat zowel de patronen als de strijkers (vooral) aan Nederlandse vuurwerktoeristen werden verkocht. Dat is enige tijd zo gedoogd, maar de ongelukken (vooral met patronen) en de toenemende illegale handel zette dit gedoogbeleid onder druk. Enkele jaren geleden begon men hierom afspraken te maken. Eerst waren dit "gentlemens agreements", dus geen echte regels maar eerder een set ongeschreven afspraken. Dit bleek echter niet te werken. Eigenlijk gingen alle adressen in Duitsland onverminderd door met de handel. Daarom is medio vorig jaar een set harde regels opgelegd. Winkeliers kunnen nu flinke boetes tegemoet zien bij een geconstateerde overtreding.

    Het enige dat mij verbaasd uit dit beleid is dat uitgerekend de patronen (voorlopig) ongemoeid zijn gelaten. Het is aantoonbaar dat veel ernstige ongevallen juist met de knalpatronen plaatsvinden, meestal door onoordeelkundig gebruik. Had deze dan als eerste aangepakt. De Corsair strijker was in mijn optiek de meest veilige van de twee productsoorten.

    Wat ik inmiddels wel heb vernomen is dat er wordt gewerkt aan een nieuw model waarbij patronen Europees niet langer aan Jan en Alleman worden meegegeven. Een soort vergunning is dan nodig om ze te mogen kopen.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  10. #40
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 december 2009
    Berichten
    49
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    ik denk dat er inderdaad 0.8 gram flash in zit en 0.3 vertraingsas wat samen 1.1 gram kruit maakt

  11. #41
    VWC-Lid Johnno's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 september 2008
    Berichten
    121
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nukeman Bekijk bericht
    ik denk dat er inderdaad 0.8 gram flash in zit en 0.3 vertraingsas wat samen 1.1 gram kruit maakt
    Het flashkruit in de weco corsair is heel erg fijn ten opzichte van ander soort flash. Je kunt het vergelijken met normale suiker en peodersuiker. Als je van beide een kilo pakt zie je dat het volume van de peodersuiker kleiner is maar toch hetzelfde weegt. Waarschijnlijk is dit ook bij de corsair het geval. En het vertragingssas bestaat trouwens uit een soort cilinder vormig blokje, het is geen los poeder zoals bij de meeste strijkers.

  12. #42
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 december 2009
    Berichten
    49
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    dat klopt. maar is dit nie een soort kruit? Ik heb het flashpoeder op een digitale keukenweegschaal gewogen en het tikt niet eens een gram aan

  13. #43
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Met school gaan we naar Brussel( omdat ik vorig jaar ben blijven zitten en gepakt ben met drank op kamp) mag ik dit jaar niet mee! maar vriend van me gaat dan ff paar doosjes Weco Corsairs voor me meenemen!

    Heb hier elk jaar wel een doosje van!

    Goede vertraging en een heerlijke knal!

    Hardcore-nathan / gabbeer

  14. #44
    VWC-Lid pyromaan1990's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 augustus 2008
    Locatie
    Het zuidelijke Noorden, daar het Oost-Westen van.
    Berichten
    285
    Thanks
    0
    5 waarderingen in 4 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnno Bekijk bericht
    En het vertragingssas bestaat trouwens uit een soort cilinder vormig blokje, het is geen los poeder zoals bij de meeste strijkers.
    En dat onderscheidt de Corsairs van de andere strijkers. Omdat dit een vast blokje is, en massaal in dezelfde lengte wordt geproduceerd, kan er (bijna) geen fout zitten in de vertraging. Het is ook een ander soort vertragingssas dan bij Pirats. Nadat het kopje van de Corsair is opgebrand, hoor je een sis en komen er veel vonken uit, ik dacht eerst dat er visco in verwerkt was. Ook een handig punt is dat je kan zien waar ze liggen in het donker, omdat de vertragingssas blijft gloeien. Het Flash is natuurlijk ook superieur, en dat blijft de grootste rol spelen vind ik.
    Laatst gewijzigd door R@lph; 17 augustus 2013 om 22:37
    [I]Zonder [B]vuur[/B] geen [B]werk![/B][/I]

  15. #45
    VWC-Lid TenJ's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    761
    Thanks
    89
    95 waarderingen in 41 posts
    Vriend van mij had hier een doosje van, maar ik vond de knal de 31e iets te zacht om hem als lekker te ervaren.
    Youtube: http://www.youtube.com/MovieTJ

Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •