Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

KNGF geleidehonden sluiten zich aan bij Groenlinks

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    KNGF geleidehonden sluiten zich aan bij Groenlinks

    Ik moest ivm school iets maken over blindengeleidehonden en kwam toen dit tegen:

    KNGF Geleidehonden steunt petitie ‘Meer plezier met minder vuurwerk’donderdag 15 januari 2009

    In Nederland gaat de jaarwisseling met het afsteken van veel knalvuurwerk gepaard. Helaas wordt dit meestal niet op de bij wet toegestane momenten afgestoken, maar zijn de eerste vuurwerkknallen er ook lang voor en na te horen. Voor dieren is dit vaak een angstaanjagende ervaring. Een extra kwetsbare groep is de blindengeleidehond en zijn baas. Waar een ziende baas zijn hond om kan leiden omdat hij in de verte jongeren met vuurwerk bezig ziet, kan de gebruiker van een geleidehond moeilijk anticiperen op naderend onheil. Maar er zijn meer doelgroepen en redenen om in de toekomst op een meer professionele manier, jaarlijks van het traditionele vuurwerkmoment te genieten. Onlangs kregen we de petitie ‘Meer plezier met minder vuurwerk’ onder ogen. Een burgerinitiatief, die pleit voor vuurwerk op een meer gecontroleerde en professionele manier.

    Angst en onnodige stress
    Een bijzonder initiatief, waar diverse groepen in de samenleving bij gebaat zijn. KNGF Geleidehonden vraagt jaarlijks met nadruk om geen vuurwerk in het bijzijn van de geleidehond en zijn baas af te steken. Of om de geleidehondgebruiker te waarschuwen als je ziet dat er vuurwerk wordt gegooid, dan wel de afsteker(s) er op aan te spreken. Het afsteken van vuurwerk zorgt bij de hond en zijn blinde of zeer slechtziende baas al snel voor angst en onnodige stress. In een enkel geval kan het afsteken van vuurwerk zelfs desastreuze gevolgen hebben, zoals een getraumatiseerde hond die niet meer voor het werk geschikt is. In zo’n geval betekent dit dat iemand afstand moet doen van zijn hond, met alle emotionele, sociale en financiële gevolgen van dien. Denk alleen al aan het verdriet van de onvrijwillige scheiding tussen baas en hond en aan de enorme inperking van de mobiliteit en zelfstandigheid van de geleidehondgebruiker. Of aan de angst om de straat weer op te gaan voor de persoon in kwestie.

    De ideale situatie is natuurlijk dat iedereen zich houdt aan de toegestane tijden voor het afsteken van vuurwerk. Dan kunnen kwetsbare groepen, zoals de geleidehond met zijn baas, daar rekening mee houden. Helaas is dat begrip voor sommigen nog steeds te veel gevraagd.

    Teken de petitie!
    Graag vragen wij uw aandacht voor de petitie Meer plezier met minder vuurwerk’. Het bestuur en de directie van KNGF Geleidehonden is er groot voorstander van heeft ‘m direct getekend. Tekent u ook? Ga naar http://www.petities.nl/petitie/burge...nder_vuurwerk/

    Bij voorbaat hartelijk dank,

    Ellen Greve
    Directeur KNGF Geleidehonden
    Knal goed, knal verantwoord!

    #2
    Zo sneu weer dit, ik sta vaker in de stront van een hond dan dat die dingen last van mij hebben! En daar hoor ik niemand over.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door fred 810 Bekijk bericht
      Zo sneu weer dit, ik sta vaker in de stront van een hond dan dat die dingen last van mij hebben! En daar hoor ik niemand over.
      Ja dat overkomt mij ook maar al te vaak.
      Ze laten hun honden gewoon van zich af poepen op de stoep en voor je er erg in hebt stap je er met je goeie schoenen in.
      Laten ze hier maar eens wat aan doen.

      Comment


        #4
        Wij hebben zelf honden, maar sta vaak genoeg in poep van honden die gewoon op de stoep of een parkeerterrein poepen..maar dat is dus schijnbaar niet erg..

        Comment

        Working...
        X