Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Internet biedt vlinders, explods, mortierbommen, en cobra's..

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Internet biedt vlinders, explods, mortierbommen, en cobra's..

    Oud maar ik wil hem jullie niet onthouden..



    Op internet pronken jongeren volop met foto's van kasten en dozen vol zogenaamde explosieve vlinders, cobra's en lawinepijlen.

    De politie kijkt mee, maar er is volgens vuurwerkexpert Mirjam Keizer van de regiopolitie een achterstand in de aanpak van deze vuurwerkfreaks. " Maar dat geldt voor alle criminele activiteiten op internet. Er moet nog flink op geïnvesteerd worden."

    Internet is voor veel jongeren niet alleen de plek om illegaal vuurwerk te bestellen, ze komen er ook aan handleidingen om bommen te maken. De milieupolitie heeft dit jaar enkele jongeren aangehouden die thuis experimenteerden met vuurwerkbommen. Ze haddenqua technische achtergrond genoeg kennis in huis, maar de risico's van dergelijke experimenten zijn enorm. "Er is vuurwerk dat net zoveel kruit bevat als een handgranaat. Het omhulsel, scherven of papier, is het verschil. Maar als je het kruit vervolgens in iets anders stopt, kan vuurwerk net zo gevaarlijk zijn", schetst Keizer. Bij zulke vondsten wordt de explosieven opruimingsdienst (EOD) opgeroepen. De politie neemt ook met het bewaren van vuurwerkvondsten geen enkel risico. In het Eindhovense hoofdbureau is een kluis gemaakt waar het korps 25 kilo consumentenvuurwerk, de lichtste soort, mag opslaan. Zogenaamde nitraatmortieren moeten binnen twaalf uur het bureau weer verlaten. Al dat soort zware vuurwerk wordt opgeslagen in een speciale vuurwerkbunker in het munitiedepot van de dienst Domeinen in Ulicoten, bij de grens. Burgers mogen in de drie dagen voor oud en nieuw thuis in totaal tien kilo klaarzetten. Vijf verboden lawinepijlen die ontploffen kunnen al een behoorlijke schade aanrichten in huis, stelt Keizer. De risico's van het bewaren van illegaal vuurwerk zijn volgens de milieurechercheur vooral groot omdat dergelijke vuurwerk in één keer kan ontploffen. Legaal vuurwerk steekt elkaar niet aan. Het kopen en gebruiken van zwaar vuurwerk is volgens haar een echte hype. Vorig jaar waren de 'Italiaanse bommen' volgens Keizer nog erg populair, nu zijn het cobra's en explods. Die zijn onlangs door TNO getest en als zeer zwaar vuurwerk beoordeeld. Diverse politiekorpsen, waaronder de regiopolitie, sloegen er al alarm over. In Nederland moet consumentenvuurwerk met een bepaalde vertraging afgaan. In het buitenland zijn die eisen anders. Professionele mortierbommen, waar in de lucht meerdere rozetten uitkomen, gaan bijvoorbeeld heel snel af. "Die moet je in een buis afsteken, maar die zit er in het illegale circuit niet altijd bij. Het lont is vaak te kort en ook ontbreekt de gebruiksaanwijzing. Dan moeten mensen dus zelf wat verzinnen. Als je echter zelf een stok aan een lawinepijl maakt, kan die totaal de verkeerde kant uitschieten."

    De onder 'liefhebbers' bekende Explod.

    #2
    "nitraatmortieren"

    Comment


      #3
      ja.. klinkt erg logisch: jongeren weten hoe ze aan zwaar illegaal komen... maar ik geloof dat zij dondersgoed weten hoe ze het moeten gebruiken.. en dat zetten die gasten er weer niet bij

      wel leuk dat ze weten hoe die zware knallers heten (xplods en cobra's)

      Rutger
      Knal goed, knal verantwoord!

      Comment


        #4
        Het lijkt me zeer verstandig om niet meer op internet te zetten wat je allemaal in huis hebt, want net zoals Bombone zegt, de politie speurt ook het net af. En het is voor hun niet moeilijk en nu vooral omdat justitie een andere aanpak heeft om diegene op te sporen (als dat nodig is, bijv i.v.m. handel). En dan heb je ook nog de filmpjes op youtube.

        Comment


          #5
          Van mij mogen ze deze jongeren keihard aanpakken! als je zelf zo dom bent om je filmpjes te publiceren dan moet je niet stom staan kijken als de stilles voor je deur staan.

          Ik heb er gemenge gevoelens bij voor de freaks! wij vinden het relaxed als de ene freak zijn filmpjes en foto`s toont omdat het ook voor ons informatie is!(de meeste freaks kunnen er redelijk goed mee omgaan)

          Maar aan de andere kant zie je een hoop debielen die even stoer hun oud en nieuw filmpjes willen laten zien aan iedereen hoe zij een 5 inch shell op de grond leggen!

          Vergeet niet dat wat je op youtube zet VOER is voor de politie! Kijk maar hoe het nu loopt met de cobra`s en de exploid. Omdat veel debielen alles op internet publiceren word de politie er snel attend van gemaakt. En dan volgt dus de grote zoekactie om de leveranciers en afstekers te zoeken. Wat zometeen nog erger word want ik zie het zo gebeuren dat nederland gaat bitchen tegen italie!!!!

          Spreekwoord: Wat de boer niet kent dat eet ie niet!!!!!!

          Comment


            #6
            De politie komt er uiteindelijk wel achter dat er steeds nieuwe soorten vuurwerk Nederland binnen word gesmokkelt, En het internet zorgt ervoor dat ze veel eerder weten over wat er nu weer helemaal ''in'' is. Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat er veel info is over dit zwaardere vuurwerk. Door sites als deze weet ik wel het verschil tussen een visco en een quikmatch lont en dat scheelt me weer een paar vingers. En ik vind het idd wel dom dat kindertjes van 13 op youtube laten zien dat ze een explod hebben gekocht.

            Comment


              #7
              tja.. dit is logisch hoor. Ook abnormaal eigenlijk.. Maar tegenwoordig loopt iedere 13 jarige met nitraten hoor. En als de leeftijd wat omhoog gaat, gaat het snel richting explods enz. Ik heb zelf niks tegen deze dingen. Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid. Wil jij wat nitraten nou, koop ze gerust. Maar is je vinger eraf dan is dit je eigen schuld.

              Erg dom om die dingen om internet te zetten. Het is allemaal om stoer te doen denk ik. Ik zag laatst ook iemand die vrolijk zijn explods en lawinepijlen op hyves had neergezet. De politie is echt niet dom hoor. Niet doen dus.....

              Echter denk ik dat de politie echt niet gaat controleren of je een paar nitraten of vlinders bij je hebt. Dit is ook gewoonweg te veel werk. De regering heef ook niet voor niets aangegeven zich veel meer op handelaren richten...

              Comment


                #8
                Lekker onprofesioneel berichtje weer.
                Nitraatmortieren?
                Of is dat de nieuwste rage van dit jaar?

                In ieder geval begrijpt justitie klaarblijkelijk niet dat de echte 'freaks' juist het beste weten hoe ze met zwaar vuurwerk om moeten gaan, waar het bij de normale jongeren nog weleens aan ontbreekt.

                En op die gevreesde vuurwerksites, kan je JUIST dingen terugvinden als het veilig bevestigen van een stok op een lawinepijl.
                Ik hoop dus niet dat ze straks iets verzinnen om dit soort sites te bannen oid. want het niet informeren over zwaar illegaal vuurwerk kan pas echt nare gevolgen hebben.
                Justitie probeert altijd maar zo min mogelijk voor te lichten over vuurwerk, o ja tuurlijk die zogenaamde vuurwerklesjes die groep acht 1 keer per jaar krijgt.
                Daar wordt alleen maar verteld dat je het NIET moet kopen, maar niet wat je moet doen als je de verleiding niet kan weerstaan en het toch koopt.. dan ben je dus afhankelijk van je handelaar of het internet.

                Ik begrijp niet waarom nederland bijvoorbeeld wel test-centra heeft om te kijken of je XTC wel veilig is en allerlei voorlichting over hoe je het moet gebruiken maar dat er niet iets soortgelijks op vuurwerkgebeid bestaat?

                Het zinnetje Legaal vuurwerk steekt elkaar niet aan is ook wel weer mooi, daar spreken ze zichzelf alweer tegen.
                Waarom moeten handelaars in nederland in godsnaam de laatste techniek op beveilegingsgebied in hun bunkers hebben: rekken 22 cm uit de wand, zoveel sprinklers per vierkante meter.. TERWIJL DAT SPUL ELKAAR NIET EENS AANSTEEKT!!?

                Ik heb eens met een handelaar in nederlands consumenten vuurwerk staan babellen die voor de gein een hoekpunt van een karton vol met vuurwerk in vlam heeft gezet.. IN zijn bunker.
                Alles wat het deed was een beetje het smeulen van het karton en plastic, het visco kwam niet eens aan bod.

                Zo zie je maar weer dat nederland lekker krom in elkaar steekt, hopen dat er verandering in komt!
                [COLOR="Orange"][B]Actief op AVP-VWC-VWB-FWF[/B][/COLOR]
                Vuurwerk is een genot voor alle zintuigen.

                Comment


                  #9
                  Mensen even voor de domme hier:
                  Nitraatmortier = Een buis gemaakt voor Shells van Nitraat.
                  Milieurechercheur = Iemand die bloemen en planten opspoort.
                  Rozetten = Rozetten worden toegepast als ornament in de architectuur, bijvoorbeeld als roosvenster. In de natuur komen bladrozetten voor, bijvoorbeeld de bladeren van de paardenbloem vormen samen een rozet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozet

                  krijgen we bij rozetten toch weer de link terug naar de bloemen en planten.

                  In het Eindhovense hoofdbureau is een kluis gemaakt waar het korps 25 kilo consumentenvuurwerk, de lichtste soort, mag opslaan. Bedoelen ze hier 1.4G mee? Of zelfs 1.4S?? waar vallen de meeste (prof)(Niet legale) stukken vuurwerk onder? PRECIES....

                  GO DCMR GO DCMR.

                  Comment

                  Working...
                  X