PDA

Volledige versie bekijken : Schade door vuurwerk en uw verzekering



moontan
20 januari 2009, 11:19
Schade door vuurwerk en uw verzekering

In de tijd rond oud en nieuw is het bijna niet te voorkomen. Door het vele legale en illegale vuurwerk dat er wordt afgestoken ontstaat er schade. Op welke verzekering kunt u deze schade claimen en wanneer moet u aangifte doen bij de politie.

Schade aan uw woning
De kranten staan er rond deze tijd vol van, schade aan woningen door vuurwerk. Niet alleen aan de buitenkant van de woning kan schade ontstaan, maar ook aan de binnenkant van de woning zal, nadat een stuk vuurwerk ongewenst de woning is binnengedrongen, een ware ravage ontstaan. Niet in de laatste plaats omdat sommige onverlaten het schijnbaar leuk vinden vuurwerk door de brievenbus naar binnen toe te gooien. Dit kan nogal wat schade opleveren.

Elke opstalverzekering of woonhuisverzekering in Nederland dekt het risico van brand. Dit wil zeggen dat alle schade die is aangericht door brand ook vergoed zal worden door de verzekeraar. Helaas ontstaat de schade niet alleen door brand maar ook door de ontploffing van het vuurwerk zelf en verschijnselen die lijken op brand maar dit volgens de verzekeringspolis niet zijn (schroeien, zengen en smelten). Indien u beschikt over een extra uitgebreide opstalverzekering, hetgeen bij vrijwel iedereen het geval zal zijn, kunt u ook deze schade claimen bij uw opstalverzekeraar.

Naast brandschade en ontploffingsschade wil er ook nog wel eens andere schade aan de woning ontstaan. Zo kan bijvoorbeeld het gekleurde papier dat in grote hoeveelheden vrijkomt bij het knalvuurwerk bij vochtig weer blijven vastplakken op schilderwerk van bijvoorbeeld kozijnen. In het verleden is het wel eens voor gekomen dat er vlekken zijn ontstaan op de kozijnen door dit papier. Dergelijke schade valt niet onder brand of ontploffing. Op een extra uitgebreide opstalverzekering zal deze schade dan ook niet zijn gedekt. Tegenwoordig is het echter mogelijk om alle van buitenkomende onheilenverzekeringen af te sluiten voor uw woning, de voorwaarden van deze verzekeringen verschillen echter dusdanig dat het niet eenduidig is aan te geven of overige schade onder de dekking van deze verzekering valt. Het is in ieder geval handig dit even na te vragen bij uw tussenpersoon of verzekeraar, nee heeft u en ja kunt u krijgen.


Schade aan uw inboedel
Indien het vuurwerk uw woning ongewild binnendringt, kan er sprake van schade aan uw inboedel. Hierbij geldt net zoals bij de opstalverzekering dat deze gedekt zal zijn op uw extra uitgebreide inboedelverzekering. Echter ook zonder binnendringen kan er schade aan uw inboedel ontstaan. Zeker oudere huizen kunnen gaan trillen indien er vuurwerk dichtbij ontploft, zeker nu het vuurwerk jaar na jaar zwaarder wordt. In oudere huizen bestaat dan ook het gevaar dat door de ontploffing schilderijen van de muur af komen of kopjes uit de glazenkast trillen. Verzekeraars zullen doorgaans geneigd zijn dergelijke schade direct af te wijzen. Zoals echter ook al aangegeven bij de opstalverzekering is schade als gevolg van ontploffing wel degelijk gedekt. Indien u dan ook een afwijzing ontvangt is het goed hiertegen bezwaar aan te tekenen en de verzekeraar nogmaals uitdrukkelijk te wijzen op het feit dat de schade het gevolg is van ontploffing.

Niet alleen bestaat het risico dat er schade aan uw inboedel ontstaat binnenshuis, maar ook buitenshuis ontstaat er gedurende de jaarwisseling nogal wat schade. Deze schade is voornamelijk schade aan kleding en jassen als gevolg van delen van het vuurwerk die hiertegen aan komen. Ook deze schade wordt gedekt door uw inboedelverzekering. Het is dus zeker de moeite waard een brandgat in uw nieuwe jas te claimen bij uw verzekeraar.

Schade aan uw auto
Helaas ontkomen ook auto,s niet aan het vuurwerkgeweld. Steeds vaker komt het ook voor dat jongeren moedwillig met vuurwerk auto,s beschadigen of deze zelfs in de brand steken.

Indien uw voertuig all risks verzekerd is zal alle schade aan uw auto onder de dekking van de verzekering vallen. Vaak zal het claimen van een dergelijke schade wel gevolgen hebben voor uw korting voor schadevrij rijden of uw schadevrije jaren. Meer informatie over dit onderwerp treft u aan in het artikel Autoschade en uw korting voor schadevrij rijden. Indien er echter sprake is van brandschade zal doorgaans niet ten koste gaan van uw bonus-/maluskorting.

Indien uw voertuig beperkt casco of WA+ is verzekerd kunt u brandschade indienen bij uw verzekeraar. Deze zal de schade verder met u regelen.


Moedwillige schade door vuurwerk
Indien u het vermoeden heeft dat de schade moedwillig is veroorzaakt is het van belang voor uw verzekeraar dat u aangifte bij de politie doet van deze vernieling. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het stuk vuurwerk door de brievenbus of een stuk vuurwerk vastgemaakt in uw auto. De politie heeft dit jaar aangekondigd strenger te gaan optreden tegen dit soort vandalen, er wordt zelfs in vele plaatsen snelrecht ingevoerd voor dit soort vergrijpen. Verzekeraars zullen, indien de dader bekend is de schade die zij aan u uitkeerden verhalen op de daders, u kunt zelf ook eventuele niet uitgekeerde schade alsnog verhalen op de aansprakelijke daders. Overigens is het meestel mogelijk online aangifte te doen.

copywright:
http://financieel.infonu.nl/verzekering/29455-schade-door-vuurwerk-en-uw-verzekering.html

moontan
9 januari 2010, 00:56
Verzekeraar wil schade jaarwisseling verhalen

DEN HAAG Het Verbond van Verzekeraars pleit ervoor dat verzekeraars meer mogelijkheden krijgen om schade op de daders te verhalen. Daarvoor zijn verzekeraars wel afhankelijk van informatie van politie en het openbaar ministerie.

Dat meldde de koepel van verzekeraars donderdag. Het verbond betreurt het dat er rond dit jaarlijkse volksfeest nog steeds veel schade wordt aangericht door vuurwerkvandalen. Het verhalen van deze schade op de daders zou volgens het verbond daarom een goede aanvulling zijn op de instrumenten die de overheid nu al inzet, zoals de zogenaamde Haltprocedure.

De politie heeft de afgelopen vuurwerkperiode echter duidelijk minder minderjarige vuurwerkovertreders doorverwezen naar de Haltbureaus voor een alternatieve straf, meldde Halt Nederland gisteren. Via een Haltprocedure kunnen jongeren rechtzetten wat ze fout hebben gedaan, zonder dat ze in aanraking komen met justitie.

In de zojuist afgelopen vuurwerkperiode werden 2299 jongeren naar Halt gestuurd. Vorig jaar waren dat er nog 2934.

Jongeren van 12 tot 18 jaar worden naar Halt verwezen voor onder andere het te vroeg afsteken van vuurwerk en het aanrichten van vernielingen met vuurwerk. De meeste betrapte overtreders hebben zich de afgelopen periode schuldig gemaakt aan het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijd.

Een eenduidige verklaring voor de daling is er niet. De Haltbureaus noemen als mogelijke redenen het strenge winterweer en de succesvolle voorlichting op scholen.

De verzekeraars keren dit jaar naar verwachting 1 miljoen euro minder oud- en nieuwschade uit dan na de vorige jaarwisseling het geval was. Het totale schadebedrag ligt volgens het Verbond van Verzekeraars rond de 7 miljoen euro.

Het verbond komt tot deze conclusie na een inventarisatie onder een aantal grote verzekeraars die samen meer dan de helft van de markt vertegenwoordigen. Het bedrag komt overeen met de schatting die de verzekeraars op nieuwjaarsdag maakten.

De schadecijfers vallen fors lager uit dan die van de bijzonder onrustige jaarwisseling van 2007-2008. Toen werd voor 12 miljoen euro aan schade bij particulieren veroorzaakt en werd nog eens zo,n 20 miljoen euro aan schade aangericht doordat scholen in brand gestoken of gevlogen waren.

Volgens het verbond hebben de maatregelen geholpen die landelijke en lokale overheden namen aan de hand van die overlast tijdens de vorige jaarwisseling.

Bij de meeste verzekeraars ligt de schade door calamiteiten tijdens de afgelopen jaarwisseling zo,n 10 tot 20 procent lager dan vorig jaar. Het gaat in de meeste gevallen om brandschade aan woningen of auto,s.


http://www.refdag.nl/artikel/1455395/Verzekeraar+wil+schade+jaarwisseling+verhalen.html

Silver Palm
9 januari 2010, 01:19
Als je het een keer hebt meegemaakt zoals ik, dan bedenk je, je voortaan wel even als je weer vuurpijlen gaat stoken. Heb 7 maanden in de clinch gelegen met een verzekeringsmaatschappij. Bij de achterburen was een stuk motor met stok door een polycarbonaatplaat van een veranda gevlogen. Gevolg met o&n politie aan de deur en vele briefwisselingen met de verzekering. Doordat ik een stellage had gemaakt voor het lanceren van pijlen en een uitgebreide foto-raportage hiervan bij mijn brieven heb gedaan, ben ik in het gelijk gesteld. Maar de brieven van zowel verzekering als degene met de schade waren niet om vrolijk van te worden. Dus voor mij nooit meer vuurpijlen. Ik denk dat veel mensen eens zouden moeten nadenken over de gevolgen hiervan. Want we worden voor alles gewaarschuwd maar niet voor de gevolgen (schade aan huis, auto's etc) die kunnen gebeuren bij het afschieten in een woonwijk.

Xtremerides
10 augustus 2010, 19:40
Als je het een keer hebt meegemaakt zoals ik, dan bedenk je, je voortaan wel even als je weer vuurpijlen gaat stoken. Heb 7 maanden in de clinch gelegen met een verzekeringsmaatschappij. Bij de achterburen was een stuk motor met stok door een polycarbonaatplaat van een veranda gevlogen. Gevolg met o&n politie aan de deur en vele briefwisselingen met de verzekering. Doordat ik een stellage had gemaakt voor het lanceren van pijlen en een uitgebreide foto-raportage hiervan bij mijn brieven heb gedaan, ben ik in het gelijk gesteld. Maar de brieven van zowel verzekering als degene met de schade waren niet om vrolijk van te worden. Dus voor mij nooit meer vuurpijlen. Ik denk dat veel mensen eens zouden moeten nadenken over de gevolgen hiervan. Want we worden voor alles gewaarschuwd maar niet voor de gevolgen (schade aan huis, auto's etc) die kunnen gebeuren bij het afschieten in een woonwijk.

Vind ik ook, Vuurpijlen verbieden. We moeten met ze alle gewoon Shells gaan schieten! Stuk veiliger! :) :P

dj-firework
10 augustus 2010, 19:46
Vind ik ook, Vuurpijlen verbieden. We moeten met ze alle gewoon Shells gaan schieten! Stuk veiliger! :) :P
Uhhhhm..... Daar moet ik nog even over nadenken of dat wel zo is.

herdervriend
10 augustus 2010, 20:17
Nee, ze moeten de overbebouwing verbieden hier in Nederland. Je kan vandaag de dag nergens meer lopen zonder dat je een aantal huizen/flats/krottenwijken of al die andere troep ziet. Althans dat vind ik, maar dat is off topic. Zelf nooit een probleem gehad dus:) En ik ben altijd voorzichtig in dit geval.

ELalexandro
10 augustus 2010, 22:17
Nee, ze moeten de overbebouwing verbieden hier in Nederland. Je kan vandaag de dag nergens meer lopen zonder dat je een aantal huizen/flats/krottenwijken of al die andere troep ziet. Althans dat vind ik, maar dat is off topic. Zelf nooit een probleem gehad dus:) En ik ben altijd voorzichtig in dit geval.

Hier ben ik het best wel mee eens ;o

Silver Palm
12 augustus 2010, 16:46
Ik denk dat het een veel betere ontwikkeling is als er kleine shell-kitjes komen. Dan zijn we in ieder geval af van het verradelijke van een vuurpijl. Want let maar eens op hoeveel pijlen gaan in een goede curve omhoog. Het zullen er veel zijn maar er zijn er ook genoeg die met een rare vlucht ergens anders eindigen, om nog maar te zwijgen van evt omvallen.
Het gebruik van shell kitjes zal ook risico´s met zich meebrengen maar ik denk toch dat het een veiliger alternatief is.

Snutareen
12 augustus 2010, 17:47
Denk je echt dat iedereen weet dat je zo`n shell in die buis moet doen. Veel jongeren gaan er mee gooien en dan zou het ook weer snel verboden worden.
Minstens zo gevaarlijk als pijlen in de handen van een leek.

Silver Palm
13 augustus 2010, 01:16
Ja ieder soort vuurwerk heeft wel een risico. Maar ook iedereen weet dat je een lawinepijl niet in je hand moet houden. Verder weet je volgens mij niet dat er ook voorgemonteerde "shells" zijn. Het zelfde principe zoals vele single-shots die nu al in de handel zijn (kijk maar eens hoeveel er staan in het consumentengedeelte). Alleen een kwestie van een iets zwaarder kaliber.

Snutareen
13 augustus 2010, 09:51
Haha, natuurlijk weet ik dat er voorgeladen mortieren zijn, ik heb ze zelf afgestoken:p.
Maar dat is wel veiliger dan shellkitjes. De afsteker hoeft hem alleen maar op z`n voetje te zetten en aan te steken. Dan maar wat meer betalen voor een assortiment met singleshots dan een potentieel gevaarlijk shellkitje.

Sniper
13 augustus 2010, 12:40
Het invoeren van grotere caliber single-shots als veiliger alternatief voor de vuurpijl? Ik ben er niet zo voor.

Hoe vaak zie je kinderen onveilig stunten met single-shots? Vlak over de grond schieten of op z'n kop op de grond zetten, om maar even 2 voorbeelden te noemen. Stel dat even voor met een single-shot van 2" of meer... :bonk:

Het probleem is dat vuurwerk onveilig gebruikt wordt. Verbieden van artikelen heeft geen enkele nut. Gaat het met vuurpijlen mis, dan ligt dat vaak aan degene die de vuurpijl afsteekt. Niet aan de vuurpijl zelf.

De voorlichting over het juiste gebruik van vuurwerk zou moeten verbeteren. De voorlichting tegenwoordig gaat praktisch alleen over wat wel en niet mag en hoe gevaarlijk vuurwerk wel niet is.

Als dat eerst eens zou veranderen, dat zou al een hele hoop schelen.

Xtremerides
13 augustus 2010, 14:33
Ja maar alles heeft een risico en het is niet eens risico. Zoals Silver Palm al aangeeft. Iedereen weet dat die geen lawinepijl in de hand moet houden. En daar zit nu net het punt.

Iedereen weet hoe het allemaal moet. Al ben je 16 al ben 99. Iedereen weet dat een vuurpijl in de fles hoort en een Shell in een buis.

Waarom kunnen we hardrijders en andere verkeers******s wel hard aanpakken en mensen die vuurwerk MISBRUIKEN niet?

Als er iets gesloopt wordt staat er bijvoorbeeld:

Telefooncel gesloopt door vuurwerk. Fout fout fout, Telefooncel is gesloopt door vandalen met behulp van vuurwerk. Dat is nu ook de kern van het probleem. Wij mogen geen zwaarder vuurwerk want stel dit, want stel dat. Ze moeten gewoon zwaarder vuurwerk toestaan en wie er niet mee kan omgaan hard aanpakken. Blaas je iets op van een ander meteen 5 jaar cel. Verwond je een ander 15 jaar en gaat er iemand dood door jouw schuld. Levenslang! Dat is aanpakken, ik neem geen half zachte maat regelen. Iedereen in dit land weet namelijk donders goed wat wel en niet mag. En iedereen negeert bewust de regels. Dat is prima, maar als het dan fout gaat moet je wel ervoor boete!

Maar dit is mijn bescheiden mening :)

Minimized
13 januari 2012, 00:14
Ik zal maar weer even ontopic gaan ^^

Het is mij nog steeds niet duidelijk..
Keren ze iets uit als blijkt dat er 5kg (of bijv. 20kg) legaal vuurwerk heeft gelegen? Staan deze gewoon in je polisvoorwaarden?

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=150379

Als je bovenstaande link leest ben je geneigd te zeggen van niet, echter is dit wat vaag. Wat zijn grote handelsvoorraden? Een relatief woord waar je niet veel mee kunt. Ik heb weinig zin om mijn polisvoorwaarden op te zoeken.. Zijn er mensen die hier meer van weten?

Er zijn zat mensen die wel wat vuurwerk over hebben na 31 december, omdat de inschatting weer net niet goed was :p

Kan dit topic niet worden verplaatst? Siervuurwerk algemeen naar Wetgeving in Nederland, aangezien het daar toch wel mee in verbinding en in het verlengde van staat

Pyroboy26
13 januari 2012, 07:48
Een kennis van mij is ook het slachtoffer geworden van vuurwerk in auto, het gehele interieur tot hemel aan toe moet vervangen worde. Nu komt het...... Verzekering vergoed niet, kleine letters zegt dat schade door vandalisme niet gedekt is. Ben je lekker mee.

vuurwerkgekkie
13 januari 2012, 20:19
Wij hadden een vuurpijl door een stuk golf plaat op het dak van de loods, maar verzekering vergoed niks! Ze zeggen alleen brandschade en daar valt vuurwerk niet onder...:frusty:

Savendro
13 januari 2012, 20:22
Het is ook maar net bij welke verzekeraar je zit denk ik. Veel mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar dat gaat nog steeds niet op. (Uiteraard is het claimen zonder dader wat lastiger bij verzekeringen)

Ik heb tot nu toe 2x schade veroorzaakt met vuurwerk bij bezittingen van andere mensen. Uiteraard heb ik hiervoor mijn verantwoordelijk genomen. Maar dit werd tweemaal netjes vergoed door mijn wa verzekering. De eerste was een kanonslag die voor een fietser ontplofte in AUGUSTUS!, betreffende fietser viel daarna om en had wat schade (fietser hoorde bij de vriendengroep en ik was een jaar of 13)

2e maal een mooie waaierpot uit belgie (consumenten) die door de straat begon te schieten en hierdoor wat ramen beschadigde. Mijn buren hebben hier zelfs dubbel glas weten uit te slepen. De ratten:p

Absolutbeginner
28 december 2018, 15:11
Deze tooic is al wat jaren oud, maar sinds vandaag, (3 legale cakes in huis nl) vraag ik mij het volgende af,..stel dat spul gaat af, (kan zoiets überhaupt??) en hoe is het dan qua verzekering geregeld?

kamikaze
31 december 2018, 09:07
Deze tooic is al wat jaren oud, maar sinds vandaag, (3 legale cakes in huis nl) vraag ik mij het volgende af,..stel dat spul gaat af, (kan zoiets überhaupt??) en hoe is het dan qua verzekering geregeld?

Zolang je binnen de Nederlandae wet zit (maximaal gewicht etc etc) is mijn verwachting dat het gedekt wordt. Mits je geen budgetpolis hebt, want je krijgt waar je voor betaalt ;)

Schade als gevolg van brand is in principe gedekt. Vervolgschade voor blussen ook. Maar schroei en ontploffing ligt heel erg aan de verzekering en diens voorwaarden. Bij mij zitten ze er wel in.

Gerwin
31 december 2018, 10:20
Zeker oudere huizen kunnen gaan trillen indien er vuurwerk dichtbij ontploft, zeker nu het vuurwerk jaar na jaar zwaarder wordt. In oudere huizen bestaat dan ook het gevaar dat door de ontploffing schilderijen van de muur af komen of kopjes uit de glazenkast trillen. Verzekeraars zullen doorgaans geneigd zijn dergelijke schade direct af te wijzen. Zoals echter ook al aangegeven bij de opstalverzekering is schade als gevolg van ontploffing wel degelijk gedekt.


Tenenkrommend dit stuk.... manmanman alsof dat door vuurwerk zou kunnen gebeuren.... zelfs cobras laten niks trillen als je dat op een paar meter laat afgaan van je huis.