Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk veroorzaakt ernstige smog door fijnstof

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Vuurwerk veroorzaakt ernstige smog door fijnstof

    Afgestoken vuurwerk heeft in de eerste uren van 2009 in grote delen van Nederland ernstige smog door fijnstof veroorzaakt. De hoogste concentratie (277 microgram) werd vanochtend gemeten in Nijmegen.

    Dat is aanzienlijk minder dan vorig jaar toen in Groningen 400 microgram werd geregistreerd. De concentraties zullen in de loop van de dag dalen, maar door het stabiele en rustige weer zal in het midden en zuiden van het land sprake blijven van matige smog.

    In Nederland is er sprake van matige smog als de concentratie fijnstof hoger ligt dan 50 microgram per kubieke meter. Van ernstige smog wordt gesproken bij 200 microgram per kubieke meter of meer.
    Het inademen van fijnstof kan invloed hebben op de gezondheid. Een verhoogde concentratie in de lucht kan, samen met een gelijktijdig optredend mengsel van andere luchtverontreiniging, leiden tot een toename van luchtwegklachten, zoals astma-aanvallen, benauwdheid en hoesten. Vooral bij mensen met longaandoeningen, zoals astma en COPD en mensen met hart- en vaatziekten, kunnen de klachten verergeren.
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

    #2
    Ik zal nooit beweren dat vuurwerk milieuvriendelijk is.
    Ik ben echter zo vrij geweest op nieuwjaarsdag wat cijfers te verzamelen wat betreft de fijnstof concentraties tijdens de jaarwisseling.

    Hieronder een afbeelding van de metingen die gedaan zijn wat betreft mijn woonplaats Maassluis;



    Nu komt het echter...
    Ik kijk vandaag weer en zie dat er in de periode rond 10 januari een hogere concentratie is gemeten aan fijnstof als tijdens de jaarwisseling;





    Wellicht heb ik wat over het hoofd gezien of wat gemist, maar;
    Waar zijn de krantenkoppen en waar blijven de kamervragen hierover?

    Ik heb een tweede zintuig wat vuurwerk betreft en weet vrij zeker dat rond die periode niet de jaarwisseling over is gedaan.

    Blijf in ieder geval de metingen in de gaten houden en zal indien er overschrijdingen zijn, deze opslaan.
    Wellicht dat anderen dat ook kunnen doen voor hun regio/woonplaats.

    grt Frans
    Mvg Frans

    Comment


      #3
      Een hele sterke en belangrijke ontdekking Frans
      Jouw ontdekking zullen we straks zeker gaan gebruiken als het onderwerp smog ter sprake komt
      Dank voor het posten

      Comment


        #4
        dit kan ik ook goed gebruiken voor mijn rapport dankje

        Comment


          #5
          hier een raport over de smog meeting van de nieuwjaars nacht 2005/ 2006
          http://www.rivm.nl/milieuportaal/ima...k2005-2006.pdf
          02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

          Comment


            #6
            Ik heb nog een ander rapport gevonden van het RIVM. Dit rapport gaat over "Luchtverontreiniging door vuurwerk tijdens de jaarwisseling van 1993-1994".
            Je kan het hopelijk HIER vinden. Als je het niet kan openen, laar het even weten.

            Het is jammer dat het rapport zo oud is, maar er staat in de tekst dat deze jaarwisseling een representatief, gemiddeld jaar was. Zowel qua meetresultaten als qua weer.

            (Ik kan helaas de tekst niet kopieren en plakken, omdat het document is ingescand...)

            De belangrijkste conclusies uit dit rapport zijn:
            - De fijnstofconcentratie is na 3 uur al weer gezakt tot een heel normaal niveau.Drie uur! Waar hebben we het over?! Op een jaar met 8766 uur!
            - Zware metalen afkomstig van vuurwerk werden niet aangetoont.
            - "De normen voor de luchtkwaliteit die door de overheid gesteld zijn, werden tijdens deze jaarwisseling niet overschreden."
            Laten we lekker link gaan doen!

            Comment


              #7
              ik ben bang dat dit niet meer op gaat .
              want het vuurwerk van toen bevatte minder sas als nu .
              02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

              Comment

              Working...
              X