Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een bekend verhaal

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Een bekend verhaal

    Was wat aan het surfen over het net, toen ik een verhaal tegenkwam wat mij vrij bekend voor kwam.
    Het verhaal wijkt eigenlijk niet eens veel af, met wat in Nederland rond de decembermaand gaande is.
    Vond het verhaal en de redenaties van de schrijver best wel sterk en heb de moeite dus maar genomen om er een deel van uit te lichten en te vertalen.
    Wellicht maakt dat het wat aantrekkelijker om de moeite te nemen om het verhaal verder (in het Engels) af te lezen.

    Consumer fireworks have always been a target of negative attention during the time of late June and early July, when parts of the U.S. media begin their annual war against fireworks. The media warps and twists the image of fireworks in an effort to make them seem like one of the most dangerous consumer products on the market; something that regular people should have no right to use. TV news stations attempt to "prove" how dangerous fireworks are by showing ridiculous demonstrations such as a cop blowing up a watermelon or a teddy bear with M-80s or other completely illegal explosives, then proceed to say that fireworks should only be used by professionals. Letters also start pouring into the "Dear Abby" column of newspapers, where readers tell horror stories of how their 5-year old son burnt his hand with a sparkler or blew it off with an M-80. Before people actually believe any of this at surface value, they need to look at the real facts.

    In nearly all of these cases, the injuries resulted from illegal explosives, or the misuse of legal fireworks, deliberate or not. Don't get me wrong - I'm not unsympathetic about these accidents. It is a nothing less than a tragedy when people lose fingers and eyes, or when young children get horribly burned. However, it's not right for fireworks to be blamed when there was a complete lack of safety precautions in these situations.
    Consumenten vuurwerk is altijd al het doelwit geweest van negatieve aandacht in de periode laat juni begin juli, wanneer een deel van de Amerikaanse media zijn jaarlijkse strijd begint tegen vuurwerk.
    De media probeert zo'n negatief mogelijk beeld van vuurwerk te scheppen om te doen voorkomen alsof het het meest gevaarlijke door consumenten vrij te verkrijgen goed is; iets wat eigenlijk voor de gewone burger niet beschikbaar zou moeten zijn. Nieuwsprogramma's proberen te "bewijzen" hoe gevaarlijk vuurwerk is door onzinnige demonstaties te laten zien, zoals een agent die een watermeloen of een teddybeer opblaast met M-80's of andere illegale explosieven en vervolgens vermeld dat vuurwerk eigenlijk alleen maar zou moeten mogen worden gebruikt door professionals. Brieven beginnen ook de "Beste Arno" kranten columns binnen te stromen, waar lezers horror verhalen plaatsen waarin hun 5-jarige zoon zijn hand heeft verbrand aan een sterretje of deze verloor door een M-80. Voordat mensen in deze oppervlakkige berichten gaan geloven, zouden ze eens de moeite moeten nemen de werkelijke feiten te bekijken.

    In bijna alle gevallen, zijn de gewonden te danken aan illegale explosieven of misbruik van legaal vuurwerk, al dan niet opzettelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel geen van deze ongelukken. Het is tragisch wanneer iemand zijn vingers of ogen verliest, ofdat een kind verschrikkelijke brandwonden oploopt. Het is echter niet juist het vuurwerk de schuld te geven, wanneer er totaal geen veiligheidsmaatregelen in acht zijn genomen in deze situaties.

    Lees hier verder


    -
    Laatst aangepast door Gygabyte; 8 January 2009, 21:56.
    Mvg Frans

    #2
    Dit artikel slaat de spijker precies op de kop. Geweldig artikel, vooral de laatste zin:

    Vuurwerk is geen gevaarlijk product, net zoals de vele andere producten die we dagelijks gebruiken waar we nooit bij stilstaan. Als vuurwerk correct en veilig gebruikt wordt, zorgt het voor veel plezier, vreugde en entertainmant voor veel mensen, met veel minder risico op verwondingen dan andere recreatieve producten.

    Comment


      #3
      9.600 gewonden op 250.000.000 inwoners in de VS? Dat is 0,00384% dat is meer dan in NL (kan even niet vinden hoeveel het hier is.) was toch iets van 0,00251%? In iedergeval... Hieruit blijkt dat een verbod geen zin heeft om het aantal slachtoffers te doen dalen met een verbod op consumenten vuurwerk. In de VS is het toch verboden? En zoniet, dan bewijst het dat NL niet de enige is met slachtoffers en dat het hier niet hoger licht als in andere landen. Wat wel wordt gesuggereerd door verschillende mensen en media.
      Laatst aangepast door Rollende_Babba; 8 January 2009, 22:02.
      Zolang ik leef blijf ik vuurwerk afsteken, verbod of niet!

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Rollende_Babba Bekijk bericht
        9.600 gewonden op 250.000.000 inwoners in de VS? Dat is 0,00384% dat is meer dan in NL (kan even niet vinden hoeveel het hier is.) was toch iets van 0,00251%? In iedergeval... Hieruit blijkt dat een verbod geen zin heeft om het aantal slachtoffers te doen dalen met een verbod op consumenten vuurwerk. In de VS is het toch verboden? En zoniet, dan bewijst het dat NL niet de enige is met slachtoffers en dat het hier niet hoger licht als in andere landen. Wat wel wordt gesuggereerd door verschillende mensen en media.
        In de VS zijn volgens mij verschillende regels per staat. En ook in de staten waar het wel mag zijn de regels verschillend. Op de site die in de beginpost al is genoemd is een overzicht te vinden van wat waar wel en niet mag.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door scootflyer Bekijk bericht
          In de VS zijn volgens mij verschillende regels per staat. En ook in de staten waar het wel mag zijn de regels verschillend. Op de site die in de beginpost al is genoemd is een overzicht te vinden van wat waar wel en niet mag.
          Dat betekent dus dat het daar erger is als hier aangezien er staten zijn waar het verboden is en de cijfers wel landelijk zijn.
          Zolang ik leef blijf ik vuurwerk afsteken, verbod of niet!

          Comment

          Working...
          X