PDA

Volledige versie bekijken : Wordt vuurwerk zo langzamerhand een luxe artikel ?



Tiger-Head
20 juni 2011, 20:08
Over dit onderwerp ben ik eigenlijk de laatste jaren al flink over aan het nadenken, vuurwerk is fantastisch mooi en het is voor heel veel mensen een hobby. Natuurlijk zijn hobby's duur en wij als freaks zullen daar dan ook steeds geld aan uitgeven, echter zijn wij niet degenen waarvan de vuurwerkmarkt door draaiende wordt gehouden, dat zijn bijvoorbeeld onze buurmannen, vrienden etc. Nou kom ik met een voorbeeld : een kennis van mij, een hardwerkende man die een gezin heeft te onderhouden die met flink sparen net op vakantie kan maar daar houd het dan ook bij op. Echter vindt deze man en zijn gezin vuurwerk ook leuk en wil hij voor zijn gezin dan ook aan het einde van het jaar wat vuurwerk kopen alleen is hij in zijn mogelijkheden behoorlijk beperkt door de absurde prijzen die een beetje mooi vuurwerk als prijskaartje om hebben hangen. Deze man heeft zeg maar € 200,00 te besteden voor zich zelf en zijn kinderen en als hij iets leuks wil kopen dan betaalt hij voor een cake snel € 45,00 en kan hij er daar dus 4 van kopen plus wat klein spul en om 00.00 uur is hij na twee minuten weer klaar. En eigenlijk is het van de gekke dat heel veel mensen er zo voor staan en nauwelijks iets leuks en moois kunnen betalen om mee te pronken in de straat, gewoonweg omdat het ze aan de broodnodige financiën ontbreekt.
En natuurlijk zijn er heel veel regels bijgekomen wat betreft de vuurwerkbranche en elk extra regeltje betekent een prijsstijging, maar tot hoe ver gaat dit, gaat het straks zo ver dat ook wij als freaks het niet meer kunnen of willen gaan betalen en zijn het straks de mensen in de villa's die het kunnen betalen, en wordt het in de toekomst een luxe artikel ?
Hopelijk worden ze in de vuurwerkbranch op tijd wakker en gaan ze weer eens met normale prijzen komen want allen producten die in de winkel liggen zijn al enkele malen over de kop gegaan en naar mijn gevoel zijn het dan ook de winkeliers die echt een bizar vette marge pakken om zo in 3 dagen binnen te zijn.

@ Winkeliers : neem eens genoegen met een iets minder grote winst voordat jullie de hele markt kapot hebben gemaakt.

Dank u :sad:

omepje
20 juni 2011, 20:17
Mooi topic Tiger-head.
Het vuurwerk is inderdaad erg duur tegenwoordig.
Ik heb jaarlijks gelukkig nog een ruim budget over om vuurwerk van te kopen.
Echter wordt de collectie wel steeds kleiner en het budget groter:wink:
Er zijn erg veel dure(te dure) cakes te verkrijgen jammer genoeg.
Voor mij zelf heb ik bepaald dat ik maximaal 60 euro voor een cake uitgeef, wat eigenlijk al te veel is.
Alle cakes die duurder zijn laat ik links liggen hoe mooi ze ook zijn.

Ik vraag me inderdaad ook wel eens af waar we over een jaar of 10 staan.
Moet ik dan blij zijn dat er nog cakes te koop zijn van een euro of derdtig?
Maar gelukkig zijn er steeds meer winkeliers die met mooie kortingen komen, die houden het voor ons leuk.
Die mogen we dan ook met zijn allen zeer dankbaar zijn.

stefantvs
20 juni 2011, 20:26
@ Tiger-head zeker een goed topic !
Gelukkig zit ik nog niet echt met vaste kosten , dus ik kan me een leuk oud en nieuw wel veroorloven, maar idd voor een gezin met kinder en een huis enz enz zal het denk ik wel steeds lastig worden om een mooie collectie samen te stellen voor oud en nieuw. elk jaar gaan die prijzen steeds meer omhoog, aan de ene kant ook wel logisch, denk aan alle bijkomende kosten die het vuurwerk met zich mee brengen, opslag,vervoer,verpakkingen.... en natuurlijk wat de winkelier er aan wilt verdienen :-( ook wel begrijpelijk natuurlijk wat hij moet ook eten eind van de maand. Maar als sommige importeurs/winkeliers de prijzen steeds duurder maken omdat ze zien dat sommige cakes goed verkopen, dat vind ik wel genaaid..... Dat is dus puur om het geld te doen.

Hopelijk stoppen ze met al die achterlijke prijsstijgingen , of laat de consument zich een keer horen... ? je betaald toch ook geen 5 euro voor een brood (even een simpel voorbeeld)


nogmaals een erg leuk/boeiend topic die ik zal blijven volgen !

Gr stefan

Ischa
20 juni 2011, 20:41
Ik denk dat je hier een goed punt aankaart.
Toch ben ik van mening dat er ook een aantal
importeurs en verkooppunten zijn die goed hun best doen om betaalbare producten aan te kunnen bieden aan de consument.
Kijk bijvoorbeeld naar het buurtassortiment van Rubro, Wat schaft de pot van Lesli,China by night van Royal en een behoorlijk aantal 500 grammers van diverse importeurs die niet boven de 35 euro komen.
Wat van mij afgeschaft mag worden zijn asociaal grote cakes van 100 euro
die uiteindelijk een mindere uitwerking hebben dan een cake als de Fusion voor 25 euro.
Wat in mijn ogen gewoon bedrog is naar de consument.
En dan heeft Jan modaal inderdaad maar 2 minuten plezier om 12 uur.
Zoals ik ertegenaan kijk zie ik sinds de komst van 500 gram cakes in Nederland
de kwaliteit van het vuurwerk er alleen maar op vooruit gaan.
En zie ik de afgelopen 2 jaar importeurs steeds meer met elkaar concureren zowel met prijs en kwaliteit.
En zolang er een gezonde behoefte is aan concurentie tussen importeurs en winkeliers zullen de prijzen ook niet absurd hard opgeschroeft worden.
Wat mij betreft zou ik tegen de "Vuurwerkbranche " willen zeggen ,
trap al die oversizde cakes de deur uit en focus je op schappelijke prijzen, leuke assortimenten en 500 grammers die niet hoger komen dan 35 euro.
Zo kan bij wijze van spreken Jan modaal een buurtassortiment de lucht in jassen ,2 fusions 10 sloffen astros en 10 sloffen fluitpijltjes kopen voor de kids, en vervolgens ook nog afsluiten met een silver salute , 2 hoogmoedjes en een pak rocket boom.:p

MasterBsc
20 juni 2011, 21:08
Ik vind dat je echt een punt heb tiger-head. Iedereen wilt wel met oud en nieuw wat af te steken hebben, wie wilt dat nou niet?! En dan de zeer overprijsde producten worden dan aan de man gesmeerd die er geen verstand van hebben.

Zo gaat dat er natuurlijk overal wel aan toe, en je bent immers niet verplicht iets te kopen. Maar een 500grammer kan best voor 35euro, en daar word dan alsnog genoeg winst op gemaakt.



En ja, het is ook positief want het dood concureren van elkaar heeft ons wel goede kwalitatieve producten op de markt gebracht. Want zeg nou zelf, Nederland is tegenwoordig Belgie een stap voorbij. En dan nog met een strengere wetgeving. ( ik heb het nu over siervuurwerk )

En de kortingen die sommige winkels als 123vuurwerk en topvuurwerk geven is gewoon echt top! Alleen is dit voor de freak, en niet de gewone consument.

Willymeuf
20 juni 2011, 21:21
Ik heb momenteel geen vaste kosten, omdat ik nog thuis woon. Om die reden kan ik komend oud en nieuw flink wat vuurwerk kopen, maar mocht ik een huisje hebben, dan vrees ik echt dat ik met oud en nieuw een budget van 100 euro zal hebben... Ik zal dan echt op zoek moeten gaan naar de low-budget potten, terwijl ik nu cakes op mijn verlanglijst heb staan die eigenlijk te duur zijn voor wat het brengt.

Ik ben ook echt benieuwd hoe het er over 5 jaar uit zal zien. Zouden dan de cakes 10 euro duurder zijn dan nu? Of zal er dan ook meer concurrentie zijn, zodat de prijzen niet hoger zullen zijn dan nu?

Jupilerfreak
20 juni 2011, 21:23
Er lijkt steeds meer gemikt te worden op de prijsklasse 30,- euro - 150,- euro per pot. Daar valt het meeste winst op te pakken. Als die trend zich doorzet, dan zal vuurwerk inderdaad steeds meer een commercieel luxeproduct worden.

De doodsteek voor de echte liefhebber!

Willymeuf
20 juni 2011, 21:27
Er lijkt steeds meer gemikt te worden op de prijsklasse 30,- euro - 150,- euro per pot. Daar valt het meeste winst op te pakken. Als die trend zich doorzet, dan zal vuurwerk inderdaad steeds meer een commercieel luxeproduct worden.

De doodsteek voor de echte liefhebber!

Maar zal er niet een keer een concurrentiestrijd zijn tussen de importeurs om toch meer klanten te trekken? Of zullen de 'leken' niet eens weten dat er meerdere importeurs zijn en dat die een concurrentiestrijd hebben?

Torrr
20 juni 2011, 21:37
Maar zal er niet een keer een concurrentiestrijd zijn tussen de importeurs om toch meer klanten te trekken? Of zullen de 'leken' niet eens weten dat er meerdere importeurs zijn en dat die een concurrentiestrijd hebben?

Zolang iedereen het vuurwerk nog koopt, ondanks in mindere mate maar daar tegen over wel duurdere artikelen zullen zij de prijzen niet echt gaan verlagen. En Tiger-Head heeft best wel een goed punt want wie zegt dat de importeurs de boosdoeners zijn wat betreft de prijzen, misschien is de marge van de winkeliers wel bizar hoog.

Bert
20 juni 2011, 21:52
Tja.. bestaat de hele jaarwisseling niet uit dure artikelen? Alles wordt nou eenmaal duurder ook oliebollen, champagne en staatsloten. De keuze is aan de consument hoeveel hij hier aan wil besteden. Er zijn ook genoeg vuurwerk artikelen waarmee de "buurman" ook een leuke avond kan hebben, hij moet alleen even wat onderzoek doen en niet de eerste beste grote cake kopen die hij ziet.

MasterBsc
20 juni 2011, 21:54
Krijgen de winkels geen advies prijzen van de importeurs..?

Ruben
20 juni 2011, 21:58
Krijgen de winkels geen advies prijzen van de importeurs..?

Ja. Daar kan weinig in gespeeld worden. De producten hebben een vaste kostenplaatje bij de importeur, daar komt nog eens de winstmarge van de importeur en winkelier bovenop, voordat je dan bij de consument uitkomt ben je weer een aantal stappen verder. Het enig wat een winkelier hierin kan doen is een actie maken waarbij de adviesverkoopprijs omlaag word gehaald mits klanten meer vuurwerk afnemen zodat ze alsnog een redelijk bedrag per klant binnen kunnen slepen. Van de consument word dan wel gevraagd om meer vuurwerk te kopen.

500gram
20 juni 2011, 22:20
Het is een leuk topic:

Toch wil ik graag iets aan toevoegen

Er zijn voor voor de kleine beurs voldoende producten te koop...cakes van 5 tot 10euro,meterpakketje,etcetc.
Wat ik wel vind als je wilt pronken met een klein budget,dat gaat niet lukken.

De jeugd artikelen gaan al bij de meest winkeliers,importeurs tegen de inkoop weg.
Als je bekijkt wat de algemene kosten de pan uitrijzen dat is niet normaal.
Vergeet ook niet dat de oude chinese werknemers ook een keer stoppen met het werken met vuurwerk,en de jeugd in china liever in een schone fabriek wil werken.
De meeste prijsstijging in het vuurwerk zit hem vooral in het handwerk,rotjes jumping-jack,babypijltjes....etcetc.

Maar ook de chinese leveranciers zijn niet gek meer....die lezen graag mee op de diverse fora's en gaan ook voor hun zelf beoordelen welke producten hard lopen en het jaar erop gaat de prijs omhoog.

En wat al geschreven werd alles wordt duurder,het begint echt op een luxe-artikel te lijken.
Afgelopen jaarwisseling is er al minder vuurwerk verkocht......

heartworm
20 juni 2011, 22:21
Daar kan best veel in gespeeld worden, en sommige winkels bieden ook gerust aan onder adviesprijs.
Importeurs steken hier nog wel eens een stokje voor, omdat ze de plaatselijke fietsenhandel 5 km. verderop ook als klant willen houden, en dwingen dus een vuurwerkwinkel om adviesprijzen te communiceren in folders of webwinkels.
Voorbeelden zijn bekend.

De adviesprijzen is iets wat concurrentie onderling tegenhoudt onder winkeliers.
De importeur heeft deze om winkeliers (die alleen maar geld zien) te beschermen.

Een winkelier met een beetje ballen en met liefde voor vuurwerk heeft een goede actie door b.v. gratis vuurwerk te geven of een fikse korting.

Dan bestellen mensen al snel bij hem, en niet bij de plaatselijke fietsenboer die een gratis aansteeklont weggeeft als je voor 100 euro besteld bij hem.
Die plaatselijke fietsenhandelaar heeft waarschijnlijk toch een kleine bunker en vindt het best als hij 5000 kilo wegzet met een goede marge (150 a 200%)

Die actie's zijn natuurlijk wel makkelijker te doen op het moment dat je investering (lees: bunkers + sprinklerinstallatie) is afbetaald.

Voor ons als freaks zou het denk ik het beste zijn als de adviesprijzen eraf gaan. Dan komt er meer vrijheid in de markt, en heeft de consument eerder door waar ze het beste kunnen halen (bij de goedkoopste!)
Op zo'n manier kunnen winkels elkaar beter concurreren.

De plaatselijke fietsenhandelaar zal b.v. eerder door de mand vallen dan nu.

Een klant hoeft niet meer vuurwerk te kopen om de lagere marge goed te maken, want elke marge die de stunter pakt is mooi meegenomen, omdat klant X eerst kocht bij de winkelier om de hoek, omdat de prijzen toch allemaal hetzelfde waren.

oh ja, en natuurlijk is vuurwerk een luxe-artikel! Het concureert met m'n whisky verzameling, vakantie's, Uit-etentjes en sigaren.
Vuurwerk is geen primaire of secundaire levensbehoefte (alleen stiekem), dus blijft iets waar je op kunt besparen als je de broekriem aan moet halen.

500gram
20 juni 2011, 22:37
Ook aan vuurwerkverkoop wordt geld verdiend,net zoals aan een fiets of aan speelgoed.
Je ziet in verschillende plaatsen al de bepaalde winkels hun deuren moeten sluiten door de komst van webwinkels-onlineverkoop.

Wij geven ook altijd een adviesprijs,de klant moet dan zelf bepalen wat ze met dit advies doen.
Je moet ook oppassen dat we niet dezelfde kant opgaan als met het jeugdvuurwerk....

wim
20 juni 2011, 23:43
Toen ik nog jong was betaalde ik 20 gulden voor een slof!!! das nu soms 0.50 of 0,75 euro cent!!!! in mijn beleving is vuurwerk nu beter, maar daarmee ook duurder geworden. en tja ik ben het er mee eens dat je uitschieters hebt qua prijs!!!

Patroontje
21 juni 2011, 00:00
Ja, maar allereerst neem je inflatie daar niet in mee van (tientallen?) jaren en ik betaal nu nóg liever 9 euro voor een slof van 200 GOEDE kanonslagen dan dat ik met een hoop goedkope klei in m'n tas loop.

Punt is een beetje dat in de laatste paar jaar de koopkracht in vuurwerk nogal gedaald is, zeker sinds Enschede. Ik denk dat mensen het dan eerder over ontwikkelingen van de laatste 10 jaar hebben dan daarvoor.

Maar goed, alles is duurder dan vroeger en toch kunnen we ons meer veroorloven dan toen. En eigenlijk is dat bij vuurwerk even goed zo, want dat zo veel liefhebbers zulke grote hoeveelheden vuurwerk kopen dat zag je volgens mij niet in bijv. de jaren 80.

Dus waar hebben we het eigenlijk over? :)

wim
21 juni 2011, 00:02
@heartworm Daar kan best veel in gespeeld worden, en sommige winkels bieden ook gerust aan onder adviesprijs.
Importeurs steken hier nog wel eens een stokje voor, omdat ze de plaatselijke fietsenhandel 5 km. verderop ook als klant willen houden, en dwingen dus een vuurwerkwinkel om adviesprijzen te communiceren in folders of webwinkels.
Voorbeelden zijn bekend. (Rubro b.v.)

Wil je me dit een beter uitleggen?
Als Rubro hanteren wij namelijk advies prijsen en niemand is gebonden aan deze verkoop advies prijs!!! tis aan de winkelier welke prijs ze vragen dat is onze kracht!!
Dus je opmerking is hiermeee wel opmerkelijk!!!!
Gr Wim Rubro Vuurwerk Nederland

wim
21 juni 2011, 00:13
Ja, maar allereerst neem je inflatie daar niet in mee van (tientallen?) jaren en ik betaal nu nóg liever 9 euro voor een slof van 200 GOEDE kanonslagen dan dat ik met een hoop goedkope klei in m'n tas loop.




je hebt gelijk, toen werden ze nog met de hand gemaak, en hadden ze heerlijke snippers.
Gr Wim

vuurwerkfreak4live
21 juni 2011, 07:23
Vuurwerk is naar mijn mening al een luxe product. (Zeker wanneer de de letterlijke betekenis van het woord; Luxe Product weet)

En ja de prijzen..... Wij gaan er niet veel aan veranderen hoor heren. Daar zijn wij een toch te kleine groep voor. Misschien dat het bij de winkels wel lukt maar algemeen de prijzen naar beneden halen is onmogelijk. Geen enkele winkelier of importeur wil een paar stappen terug doen en minder winst maken.
En denk er ook maar eens over na, zou die man die 200,- te besteden heeft meer gaan uitgeven? Nee, dat kan hij namelijk niet. Dus er zal geen voordeel zijn voor de importeurs. Ja mensen zullen wel meer gaan kopen maar dat betekend juist meer kosten.

Ik begrijp de prijzen wel, ookal val ik soms ook wel eens van me stoel als ik een prijs van een cake zie. Maarja niemand verplicht je om een cake te kopen, gewoon veder kijken word het dan.

Stefan Works
21 juni 2011, 07:27
Nou ik heb me goed vermaakt afgelopen jaar met 3 cakes en een budget van 100 euro... kheb de hele dag kunnen stoken en ook wat grotere zooi dan aleen astronauten, en dit jaar profiteer ik van vuurwerk4all, met die verdubbelingsactie! zo heb ik voor 100 euro 14 cakes dus ik ben het er niet helemaal mee eens.

MichelAngelo
21 juni 2011, 09:24
Vuurwerk is inderdaad geen levensbehoefte, maar er wordt hier veelal gekeken vanuit het oogpunt vsn de freak. Mijn buurman met z'n dochtertje koopt een pakket en wat andere spullen als sterretjes. Klaar is Kees. Heeft een bepaald budget en zal dat niet verhogen. Dat heeft niets met de prijs van het vuurwerk te maken maar met zijn financiele mogelijkheden of wat hij er voor over heeft.

Zijn besef wat hij koopt is er ook niet tenzij ik hem advies geef wat hij voor die honderd euro het best kan kopen. Dan steelt hij niet de show (alhoewel dat zelfs nog mogelijk is als je goed zoekt) maar hij vermaakt zich en is heeft waar voor zijn geld.

Ik denk dat sommige importeurs wel degelijk voordeligere spullen aanbieden waar mensen plezier aan beleven. Goede voorlichting bij de winkelier zou een goede investering zijn die de klant tevredenheid zal doen toenemen.

Ik ben het er zeker mee eens dat sommige importeurs zich teveel te buiten gaan aan buiten proportionele prijzen, maar blijkbaar is er markt voor want Kruiterij bestaat nog steeds.

En cakes boven de 40-50 euro zijn eigenlijk absurd. Ik koop dat ook niet, maar er zijn er genoeg die willen 1 tot 3 stuks, willen niet de hele nacht buiten staan en zijn dan buitengewoon enthousiast. Voor alles is er markt. Maar gelukkig bepaal je zelf wat je uitgeeft.

Ruben
21 juni 2011, 09:30
Ik zie het persoonijk wel als een luxe poduct alleen past men hier zich aan omdat het ook te maken heeft met een Nederlandse traditie en de achterschuilende gedachte ook de bedragbesteding aanpast. Vorig jaar heb ik mensen aan de balie gehad die met tweehonderd euro aan kwamen zetten en hiervoor een grote cake wouden en een pijenpakket. En waarom? Omdat ze een onwijs slecht jaar hebben gehad.

Sommige mensen hebben misschien niet veel geld te bestede maar willen toch aansluiten bij een tradiie om vuurerk af te stekn met oud en nieuw. En tegenwoordig zijn de prijzen van alles zo hoog dat het eigenlijk een noodzaak is om wat meer geld uit te geven.

Wat tegenwoordig wel is veranderd is dat mensen willen weten wat ze kopen. Vroeger kocht men een pakket met fonijnen en met een paar slechte cakes en dat was het. Tegenwoordig hebben ze allemaal via internet bekeken wat wat doet en hoeveel het kos.

Denjo
21 juni 2011, 09:39
Vuurwerk is altijd al een luxe product geweest, het is geen goed dat noodzakelijk is om te overleven, al begrijp ik dat dat voor de liefhebber anders ligt.

Torrr
21 juni 2011, 10:53
Nou ik heb me goed vermaakt afgelopen jaar met 3 cakes en een budget van 100 euro... kheb de hele dag kunnen stoken en ook wat grotere zooi dan aleen astronauten, en dit jaar profiteer ik van vuurwerk4all, met die verdubbelingsactie! zo heb ik voor 100 euro 14 cakes dus ik ben het er niet helemaal mee eens.

Hmm en ik ben het weer niet met jou eens Steef, om mijzelf maar eens als voorbeeld te nemen : ik heb een vrouw en twee zoontjes die vuurwerk net als mij super mooi vinden, mijn vrouw is huisvrouw en ik ben eenverdiener. Nou mag ik qua salaris niet klagen maar als ik om me heen kijk zie ik dat velen het een stuk minder hebben en ook die hebben een gezin. Ook zij zijn best wel gek op vuurwerk en het liefst stoken zij ook 15 tot 20 cakes weg maar dat gaan zij niet halen, mede omdat hun voor hun zoontjes al 50 euro kwijt zijn voor twee kinderpaketten met wat kleine zaken erbij als extra.Die heren zijn dan al snel geneigd een pakket van 125 euro oid aan te schaffen en dat schiet je in principe ook in 10 minuten weg.

3xh
21 juni 2011, 11:03
Mooi toppic.
Wat mij opvalt:
Een jaar of 5 6 terug (voor de 500gramms regeling)
zag ik in me omgeving nog tot een uur of 1 redenlijk veel vuurwerk.
Nu ano 2011 zie ik nog maar vuurwerk tot een uur of half 1.
Mensen kopen minder!
Maar tog is het bedrag wat men uit geeft volgens de media en winkeliers gelijk gebleven.
Dat klinkt bij mij als beweis dat vuurwerk een stuk prijziger is geworden in algemene zin.

mikeyvwfreak
21 juni 2011, 12:16
De prijzen van het vuurwerk zijn de jaatste jaren (sinds 2000, en misschien al daarvoor). Redenen daarvoor zullen ongetwijfeld de vuurwerkramp in enschede en de inflatie zijn.

Als je alleen naar de inflatie kijkt, en er vanuit gaat dat een slof astronauten in 1999-2000 1,25 euro kostte, zie je dat de prijzen van vuurwerk sneller zijn gestegen als het prijspeil elders.
Hieronder een "tabel" die de prijsstijging, door alleen de inflatie, aangeeft.

JAAR : BEDRAG
1999-2000 : 1.25
2000-2001 : 1.31
2001-2002 : 1.38
2002-2003 : 1.43
2003-2004 : 1.45
2004-2005 : 1.48
2005-2006 : 1.51
2006-2007 : 1.53
2007-2008 : 1.56
2008-2009 : 1.59
2009-2010 : 1.61
2010-2011 : 1.63

Voor een beetje slof astronauten betaal je hier in de beurt, plantenhal uitgezonderd, al gauw meer dan 2 euro.

MAAR als je de aangescherpte verpakkingsregels (brandwerende platen + stevige kooiconstructie + betere bunkers/sprinklers) erbij optelt is dat bedrag van 2 euro best realistisch.

Kortom, het is waar dat het vuurwerk steeds duurder wordt, maar geheel ongegrond is die prijsstijging niet. MAAR WEL JAMMER :p

Patroontje
21 juni 2011, 12:17
Een luxe product is het sowieso hoe je het ook went of keert, maar dat is het punt van de topicstarter denk ik niet.

Ik blijf erbij dat het feit dat we minder vuurwerk kunnen kopen met ons geld maar schijn is. Waarde van geld gaat achteruit en t.o.v. vroeger verdienen we tegenwoordig een veelvoud. Ik zei al, in de jaren 80 zag je volgens mij niemand met auto's vol vuurwerk per persoon en tegenwoordig begint dat voor de volwassen freak een beetje de norm te worden. :p We hebben geld voor mobieltjes, laptops, games en al die andere zooi en toch zegt iedereen dat ze nergens geld meer voor hebben.

Het is volkomen tegenstrijdig maar ergens snap ik het ook wel want onbewust trek ik in mijn hoofd ook wel vaak die conclusie als ik zie dat een cake t.o.v. het jaar ervoor een euro duurder is geworden. :)

Stefan Works
21 juni 2011, 12:55
Hmm en ik ben het weer niet met jou eens Steef, om mijzelf maar eens als voorbeeld te nemen : ik heb een vrouw en twee zoontjes die vuurwerk net als mij super mooi vinden, mijn vrouw is huisvrouw en ik ben eenverdiener. Nou mag ik qua salaris niet klagen maar als ik om me heen kijk zie ik dat velen het een stuk minder hebben en ook die hebben een gezin. Ook zij zijn best wel gek op vuurwerk en het liefst stoken zij ook 15 tot 20 cakes weg maar dat gaan zij niet halen, mede omdat hun voor hun zoontjes al 50 euro kwijt zijn voor twee kinderpaketten met wat kleine zaken erbij als extra.Die heren zijn dan al snel geneigd een pakket van 125 euro oid aan te schaffen en dat schiet je in principe ook in 10 minuten weg.

Ik begrijp je niet helemaal wat je niet met me eens bent?

Toffee
21 juni 2011, 13:20
ik volg deze discussie nu een paar dagen. het grappig te zien dat er een hoop meningen zijn en dat er een hoop mensen toch wel begrijpen hoe het werkt. prijzen zullen altijd wel een beetje stijgen maar dit is ook logisch. de afgelopen jaren is er zo veel veranderd in china waardoor de prijzen stijgen. een dealer heeft vaak altijd wel een standaard marge wat hij hanteer, stijgt de inkoop prijs dan gaat de prijs automatisch omhoog.

misschien komt er ooit nog een prijzen oorlog tussen de grote leveranciers ;).

Ruben
21 juni 2011, 13:37
ik volg deze discussie nu een paar dagen.

Hey schat dit topic is gisteren pas aangemaakt.

MasterBsc
21 juni 2011, 14:48
@3xh,

Ik begrijp je volkomen! Dit jaar zat ik ook verbaasd te kijken, toen wij om 1 uur nog vollop aan het stoken waren was er niemand meer te bekennen! Om half 1 was het namelijk al klaar. Terwijl wij een hele volle straat hebben en iedereen steekt wel vuurwerk af. Kan me herrineren dat het 4/5 jaar terug hier nog tot 3 uur s'nachts doorging.

Ligt deels aan dat de prijzen van het vuurwerk (te) hoog zijn, maar natuurlijk ook door de crisis de laatste jaren. Daar moet ook rekening mee gehouden worden.

Stefan Works
21 juni 2011, 14:51
Ik vind niet dat je alles aan die crisis mag afschuiven, er zijn inderdaad best wat mensen die hun baan verloren hebben, maar de crisis krijgt de laatste tijd overal de schuld van?

3xh
21 juni 2011, 15:14
Even een voorbeeld buiten de crisis!

neem een bekende importeur:
Lesli (maar er zijn meerdere) is een goed voorbeeld.
Die verhogen de prijzen per jaar ongeveer met 1 A 2 Euro per cake..op.

Dat is dus in 4 jaar zoon
4 tot 8 euro per cake die duurder is.

Men koopt gemiddeld zoon 6 cakes..
Dat is dan:
4x6=
8x6=
Juist!: 24 tot 48 euro duurder dan 4 jaar geleden... en dat voor de zelfde producten.

neem een gemiddelde:
(6x4=) 24+ (6x8=) 48= 72 (Delen door 2) = 36
dus gemiddeld in totaal. 36 euro's duurder dan 4 jaar geleden!

ja ik weet het, het is maar een voorbeeld!
Ben geen reken wonder!
maar het is wel zo!

Patroontje
21 juni 2011, 16:01
Ik denk niet dat er elk jaar vast een euro of 2 bijkomt. Voor cakes van 10 euro is dat sowieso niet het geval, nu kijk je meer naar prijzen van cakes die 50+ euro kosten.

Er zijn wel uitschieters (zoals ninja 3 dat in een paar jaar tijd van 19,90 naar 30 euro ging) maar als je naar alle producten in het algemeen kijkt valt die jaarlijkse stijging eigenlijk hardstikke mee. Bovendien komen er ook heel veel relatief goedkope nieuwe producten op de markt die je niet met voorgaande jaren kunt vergelijken, zeker sinds de 500grams regeling. Ik kan zo folders erbij pakken van de 200grams tijd en zelfs aan het begin van het vorige decennium kon je al over de 30 euro kwijt zijn aan een 200grams cake. En dat was dan nog nieteens een waaier, maar een I-shape.

Die dure uitschieters zul je altijd houden, maar daar zijn hele goede goedkope alternatieven voor en niemand verplicht jou die dure cakes te kopen. :)

Toffee
21 juni 2011, 16:34
Hey schat dit topic is gisteren pas aangemaakt.

hahah, nou bedoel iedergeval dat ik dit topic meerdere malen heb geopend :wink: dus voor me gevoel leek het dus dat hij al een paar dagen open was. maar leuk dat je me schat noemt :D:p

Torrr
21 juni 2011, 16:40
Ik begrijp je niet helemaal wat je niet met me eens bent?

Jij zegt dat je voor € 100,00 3 cakes hebt gekocht en daarnaast een hele zwik knallers die inderdaad heel goedkoop zijn, ik doel erop dat een volwassen man met een gezin iets moois wil kopen en ik ze er niet voor aan zie om 3 cakes te schieten en de rest van de avond die flut astronauten van nu gaat lopen afsteken. Een ander verhaal zou het denk ik zijn als de astronauten weer net zo knallen als in de jaren 70 en 80, dan kan je ttenminste zeggen dat je vuurwerk aan het afsteken bent :rolleyes:

Tevens ben jij nog niet getrouwd en heb jij nog geen gezin te onderhouden en heb jij denk ik nog nauwelijks echte vaste lasten die maandelijks terugkomen en die hebben de personen in mijn voorbeeld wel en zo dus in verhouding minder te besteden. Ik hoop dat je mij nu een beetje begrijpt ?

Stefan Works
21 juni 2011, 16:45
Jij zegt dat je voor € 100,00 3 cakes hebt gekocht en daarnaast een hele zwik knallers die inderdaad heel goedkoop zijn, ik doel erop dat een volwassen man met een gezin iets moois wil kopen en ik ze er niet voor aan zie om 3 cakes te schieten en de rest van de avond die flut astronauten van nu gaat lopen afsteken. Een ander verhaal zou het denk ik zijn als de astronauten weer net zo knallen als in de jaren 70 en 80, dan kan je ttenminste zeggen dat je vuurwerk aan het afsteken bent :rolleyes:

Tevens ben jij nog niet getrouwd en heb jij nog geen gezin te onderhouden en heb jij denk ik nog nauwelijks echte vaste lasten die maandelijks terugkomen en die hebben de personen in mijn voorbeeld wel en zo dus in verhouding minder te besteden. Ik hoop dat je mij nu een beetje begrijpt ?

Ja ik snap het :) Maar je kan heel veel lol hebben met een meterpakketje voor 15 euro, aangezien mijn pa dat altijd kocht voor ons toen ik nog klein was, en dan gingen we daarna genieten van het vuurwerk van de buren :), daar hoef je echt geen honderden euros voor uit te trekken voor een avondje plezier en vuurwerk:) Tenzij je wilt uitsloven voor de buurt... Maar ik loop echt niet de hele dag alleen maar astronauten te stoken hoor :p

smilli
21 juni 2011, 16:50
tjah luxe product... is het dat niet al?

dennis-pyro
21 juni 2011, 16:50
Laten we hopen dat Belgie de prijzen van de 500 grammers goed laag houden.
Misschien kunnen we dan ook een soort van concurrentie van Nederland verwachten.
Wat weer gunstig is voor ons:wink:

500gram
21 juni 2011, 21:48
Laten we hopen dat Belgie de prijzen van de 500 grammers goed laag houden.
Misschien kunnen we dan ook een soort van concurrentie van Nederland verwachten.
Wat weer gunstig is voor ons:wink:

De cake's met 25 gram per tube zal ook in gaasverpakking zitten,dus deze kosten komen er ook helaas bij

Vuurwerkbieb
23 juni 2011, 16:25
De cake's met 25 gram per tube zal ook in gaasverpakking zitten,dus deze kosten komen er ook helaas bij



Ze moeten die kooiverpakking gewoon leveren met statiegeld. En als er een vracht nieuw vuurwerk binnenkomt kunnen ze op de terugweg mooi alle kooiverpakkingen weer meenemen en het statiegeld terugstorten. Dan is dat tenminste geen reden meer om de prijzen te moeten verhogen voor die reden, andere redenen zullen er altijd blijven, maar scheelt weer wat centen :)

Ennuh al die lege cake's daar moet ook maar statiegeld op komen. Beter voor het milieu en misschien kan er dan ook weer wat van de prijs af ;)

Wie gaat als eerste in de vuurwerk resycle handel? Hoezo groene cakes bestaan niet :) "deze cake bestaat voor 75% uit geresycled materiaal"

Patroontje
23 juni 2011, 16:40
Je weet dat statiegeld BIJ de prijs komt en pas terug wordt gegeven als je het weer inlevert, toch? Dat zou in dit geval dus niets uitmaken, alleen dat je in eerste instantie meer betaalt.

Als jij een kratje bier van 10 euro koopt dan betaal je 12,40 en die 2,40 krijg je terug als je de flesjes weer inlevert (kratje niet meegerekend).

Maar goed, teruggeven van kooien is een beetje nutteloos. Aan een kapot geknipte kooi hebben ze weinig. Die kun je omsmelten natuurlijk, maar dat gebeurt er nu ook mee. Dat komt namelijk bij het oud ijzer terecht. :)

MasterBsc
23 juni 2011, 17:40
Je weet dat statiegeld BIJ de prijs komt en pas terug wordt gegeven als je het weer inlevert, toch? Dat zou in dit geval dus niets uitmaken, alleen dat je in eerste instantie meer betaalt.

Als jij een kratje bier van 10 euro koopt dan betaal je 12,40 en die 2,40 krijg je terug als je de flesjes weer inlevert (kratje niet meegerekend).

Maar goed, teruggeven van kooien is een beetje nutteloos. Aan een kapot geknipte kooi hebben ze weinig. Die kun je omsmelten natuurlijk, maar dat gebeurt er nu ook mee. Dat komt namelijk bij het oud ijzer terecht. :)

Tuurlijk niet, er werd net nog gezegd dat door die kooiverpakking de prijs omhoog gaat. Dan is dat 'statiegeld' toch al betaald?

Patroontje
23 juni 2011, 17:41
Ja maar als je het geld dan weer teruggeeft als je de kapotte kooiverpakking terugneemt dan schiet dat niets op... Als je je geld terugkrijgt dan betaal je dus in feite niet voor de kooiverpakking, terwijl dat ding toch daadwerkelijk geld kost. Wie gaat dan die kooiverpakking betalen?

richard21
7 september 2012, 10:49
Ik vind dat de vuurwerkbranche teveel toegespitst is op 500 gram. De om het zo maar even te noemen prijs/waar voor je geld verhouding is er helemaal uit.

Triplexje
7 september 2012, 11:20
Dat ben ik met je eens richard21 de absurde prijzen en hetgeen wat je dan krijgt staat niet in verhouding met elkaar!

herdervriend
7 september 2012, 12:21
Vuurwerk is al een luxe goed. Maar inderdaad een goede begin post.

Liefst deel ik een heel verhaal, maar heb geen genoeg feiten om deze te onderbouwen over waarom 1 iemand maar zo weinig vuurwerk kan kopen. Enigste wat ik aan beiden kanten kan zeggen is: Regel je boekhouding eens goed! Daar gaat t vaak helemaal fout.

hamtaro88
7 oktober 2012, 01:26
Zie het met tabak.
Toen ik begon met roken waren de peuken goedkoper als nu.
Toen zeiden mensen als een pakje 10 gulden kost stop ik ermee!!!!!
Terwijl mensen gewoon roken en gewoon dat dure pakje lekkere zware brandaris kopen.

Ik zal ook niet minder gaan roken als het nu nog duurder word ........

Tiger-Head
23 oktober 2012, 23:36
Als ik dit jaar zo eens om mij heen kijk zijn er importeurs die de prijzen aardig in de perken hebben gehouden, wat zeg ik, ze zijn zelfs super scherp met hun prijzen, maar aan de andere kant zie ik een dijk rommel met een prijskaartje waarvan ik zeg dat die geen bestaanrecht meer mogen hebben. Dus dit jaar is vuurwerk redelijk betaalbaar in vergelijking met vorig jaar maar het moet niet gekker gaan worden want ik merk dat ik toch steeds meer moeite heb om wat knaken apart te leggen.

fernando93
24 oktober 2012, 05:47
Ik vind dat de vuurwerkbranche teveel toegespitst is op 500 gram. De om het zo maar even te noemen prijs/waar voor je geld verhouding is er helemaal uit.

500 grammers zijn anders nog regelmatig goed geprijst a25 euro. Naar mij mening zijn kleine potten en aparte efecten echt duurder geworden, Maar er zijn lukt wat budgetters met 400a500 gram bij voor rond de 25a30 euro.

djara
24 oktober 2012, 16:34
Gewoon niet in Nederland kopen. Simpel zat!!!!

Ik koop al jaren niks meer in Nederland. Ben die schandalige woekerprijzen wel zat. Het budget wat ik te besteden heb, besteed ik liever in belgie en duitsland. Is misschien ''ver'' rijden maar ik kom zeker met meer spul thuis dan als ik bij die Gierige zakkenvullers mijn budget leeg gooi. En dat gun ik hun lekker niet! Kom eerst maar met normale prijzen(zitten soms goede prijsverhoudingen tussen maar het gros zeker NIET).

Kwa kwaliteit zit je in NL echt zwaar goed dat kan ik niet tegen spreken. Maar dat weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de abnormale prijzen die men tegenwoordig vraagt. Sommige importeurs hebben zwaar misleidende producten erbij zitten. Schandalig voor woorden als je het mij vraagt.

Daarnaast zijn de kortingen en acties tegenwoordig in belgie mooi meegenomen naast de korting/gratis vuurwerk die je krijgt bij een grote bestelling. Men neemt in belgie in sommige winkels ook meer de tijd voor je en BEGRIJPEN dat je een freak bent. Hoflijk gedrag van bv original. Altijd wat leuks gratis, altijd een leuk praatje, gratis koffie, altijd leuke acties maar wat bij original eruit springt is ''het verstand van vuurwerk'' van het assortiment dat men voert. Is product a uitverkocht dan bied met product B voor een kortingsprijs aan! KIJK das nou SERVICE!!!

Jupilerfreak
24 oktober 2012, 16:40
Zoiets zei mn ouweheer vandaag ook al. Als je een jaar het vuurwerk in de ban doet, moet je eens kijken wat er dan gebeuren gaat.

Maar goed, volgens mijn ouweheer zou dan ook Rutte het signaal krijgen dat er bij de burgers niets meer te halen valt. Volgens mij vergat hij dat ze dan op andere manieren het geld wel uit de zak kloppen, maar goed...

Pyroboy26
24 oktober 2012, 19:09
Zolang de fietsenmaker op de hoek die bij wijze van spreken 3 fietsen en een binnenband per jaar verkoopt zijn omzet van het hele jaar in 3 dagen behaald doet hij dat niet omdat hij veel omzet haalt maar veel marge op pakt.
Verder wordt de prijs niet alleen door de importeur bepaald maar ook deels door de overheid, neem bijvoorbeeld die achterlijke bunkers, die bevoorrading tig keer per dag, en nu ook nog eens de BTW verhoging. Dat alles is niet echt gunstig voor de prijsstelling. Deze extra kosten welke zijn ontstaan door regels wordt kei hard in rekening gebracht bij de consument.

Eart
26 oktober 2012, 11:12
Mooi onderwerp. Wat het in mijn ogen ook is, is de onwetendheid van de consument.
Vuurwerk is maar 1x per jaar, dus veel consumenten weten er maar weinig van af.
Hierdoor kopen ze vaak een 'kat in de zak'. Consumenten weten niet beter dan dat ze naar de lokale bloemist/fietsenmaker of wat dan ook gaan om vuurwerk te halen voor een bepaald bedrag. Hierdoor is er amper concurrentie, omdat er toch maar een paar vuurwerkverkooppunten in de buurt zitten.

Vroeger werd dit dan vaak een pakket, wat opzich vaak redelijk waar is voor het geld maar waar je niet de show mee gaat stelen. Met de komst van de 500 grammers zitten er potten bij die gigantisch groot zijn en wel 100 schoten hebben. Dat ziet er natuurlijk heel imposant uit, en daar steel je vast wel de show mee. Alleen slinkt dit wel een groot gedeelte van het budget op.

Vuurwerk is toch altijd een beetje de buurt imponeren. En daarom worden toch die grote bakken verkocht waar dan uiteindelijk 100 staarten/romeinse kaars ballen uit komen en 5 boeketschoten voor 69,95.

Voor mensen in mijn buurt, collega's, familie stel ik ook weleens een lijstje op of bestel ik het vuurwerk. En dan zie je dat je voor 100,- best wel leuk vuurwerk kunt krijgen (dat bestaat uit bijv. 12 potten) door goed te zoeken i.p.v. één 500 grammer en een pakketje vuurpijlen.

Maar waar valt het grote geld op te verdienen, die grote bakken. En als ze maar gekocht worden, wat nu dus toch wel gebeurt, blijven ze voor achterlijke prijzen verkocht worden. Het loont voor de fietsenmaker en de meeste vuurwerkverkooppunten waarvan je 8 december een foldertje krijgt niet om het dik onder de adviesverkoopprijs te verkopen.

Torrr
27 september 2013, 00:36
We zijn nu alweer bijna een jaar verder en we hebben alweer veel nieuwe producten met prijzen voorbij zien komen, wat zijn jullie gedachten tot zo ver ?

ghoost
27 september 2013, 07:55
ik vind dat de trend ten voordele van de consument verder is ingezet. er blijven nog veel 'kat in de zak potten' bestaan helaas, maar dit wordt minder. Waarom? Ik denk dat de concurrentiestrijd tussen importeurs zich heeft toegespitst op kwaliteit EN prijs.
De kwaliteit van vuurwerk maakt enorm grote sprongen als je het mij vraagt. Ik kijk verlekkert dagelijks meermaals op dit forum om te zien welke fantastische potten er nu weer zijn bijgekomen!

Voor Jan Modaal is het nog wel steeds gokken welke pot hij koopt voor z'n 40 euro, maar het is te hopen dat de expertise van de winkelier hem wel op weg helpt.
Prijsdalingen zijn ook al min of meer ingezet bij verschillende importeurs. Ik zie geen belachelijke prijsstijgingen die ik vorig jaar bijvoorbeeld een stuk meer zag. Importeurs zijn best verwikkeld in een hevige strijd, omdat geringe kwaliteit keihard wordt afgestraft.
Als freak zijnde vind ik dit een fantastisch jaar, ik kan uren en uren met lijstjes bezig zijn. Er zijn zoveel goede producten nu, misschien wel TE veel. Ik denk dat matige kwaliteit nu echt aan het verdwijnen is. Met een belabberde super 500 kom je tegenwoordig echt niet meer weg!

Torrr
27 september 2013, 08:24
Voor Jan Modaal is het nog wel steeds gokken welke pot hij koopt voor z'n 40 euro

Hallo, ik denk dat jan modaal echt geen 40 euro voor een cake gaat neertellen, zeker niet in deze tijd en om me heen kijk. Dus wat betreft de prijzen is het echt een luxe artikel in mijn ogen want voor 40 euro kan en moet ik mijn gezin toch echt minimaal een halve week te eten geven !!

ghoost
27 september 2013, 08:40
Hallo, ik denk dat jan modaal echt geen 40 euro voor een cake gaat neertellen, zeker niet in deze tijd en om me heen kijk. Dus wat betreft de prijzen is het echt een luxe artikel in mijn ogen want voor 40 euro kan en moet ik mijn gezin toch echt minimaal een halve week te eten geven !!

Dit is natuurlijk per persoon afhankelijk. Wat ik probeer te zeggen is: De gewone man die wat spaarcentjes uitgeeft om toch een mooie pot te hebben om 00:00 uur, heeft er gewoon totaal geen weet van wat hij koopt. De kans dat hij een mooie pot koopt is wel een stuk groter geworden omdat het vuurwerk kwalitatief erg omhoog gaat.

nieuwjaar 2004 had ik wat 100 schots compact blokken van de kruiterij. nou nou, ik was het mannetje. Tegenwoordig is het gros van de consumentenblokjes beter dan het profspul van 10 jaar terug! (met hetzelfde kaliber uiteraard)

Pyroclock
27 september 2013, 08:45
in belgie kosten de simpele 450 grammers tegenwoordig ook gewoon 27 euro per stuk en de normale 240 grammers 17.50 per stuk, ik denk dat je daar in nederland ook hele mooie potten voor kan kopen.

denk aan de china by night van royal.
extreme salute
king cobra

en zo hebben we er nog wel een paar.

sommigen lijnen hebben wel een achterlijk adviesprijs daar moet ik je gelijk in geven.

over duitsland wil ik het helemaal niet hebben want daar is echt 90% onder de 10 euro pure bagger.
of je moet er 10 tegelijk gaan schieten.

p.s in nederland hebben we tegenwoordig ook prachtige kortingsacties bij een grote bestelling dus daar hoef je ook niet meer speciaal voor naar belgie toe.



Gewoon niet in Nederland kopen. Simpel zat!!!!

Ik koop al jaren niks meer in Nederland. Ben die schandalige woekerprijzen wel zat. Het budget wat ik te besteden heb, besteed ik liever in belgie en duitsland. Is misschien ''ver'' rijden maar ik kom zeker met meer spul thuis dan als ik bij die Gierige zakkenvullers mijn budget leeg gooi. En dat gun ik hun lekker niet! Kom eerst maar met normale prijzen(zitten soms goede prijsverhoudingen tussen maar het gros zeker NIET).

Kwa kwaliteit zit je in NL echt zwaar goed dat kan ik niet tegen spreken. Maar dat weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de abnormale prijzen die men tegenwoordig vraagt. Sommige importeurs hebben zwaar misleidende producten erbij zitten. Schandalig voor woorden als je het mij vraagt.

Daarnaast zijn de kortingen en acties tegenwoordig in belgie mooi meegenomen naast de korting/gratis vuurwerk die je krijgt bij een grote bestelling. Men neemt in belgie in sommige winkels ook meer de tijd voor je en BEGRIJPEN dat je een freak bent. Hoflijk gedrag van bv original. Altijd wat leuks gratis, altijd een leuk praatje, gratis koffie, altijd leuke acties maar wat bij original eruit springt is ''het verstand van vuurwerk'' van het assortiment dat men voert. Is product a uitverkocht dan bied met product B voor een kortingsprijs aan! KIJK das nou SERVICE!!!

chappie
27 september 2013, 12:06
Ik denk dat je in olen bv goede combi deals kan maken ivm de vele aanbiedingen maar ik denk als je echt voor de pot prijzen je toch echt in duitsland moet zijn,nadeel wat mij betreft de 3dagen en drukte

Rijswijk1968
6 oktober 2013, 18:38
Ik koop nu al zolang vuurwerk de afgelopen 15 jaar voor echt hobby prijzen 1000-1500 euro.
Daarvoor was het al erg veel, maar ook ik merk dat het vaak wel wat minder kan, en dan heb ik het
over de prijs die voor een artikel word gevraagd.
En tuurlijk merk je dat het steeds een tikkeltje duurder word maar soms ook fors.

Vandaar dat ik jou bericht las en ik als ik nu weer zie dat het duurder is toch ook eens over de grens ga kijken.
Het is om dat oa Frits van de vuurwerk hal nog leuke acties heeft maar uiteindelijk zit het in de prijs.
Mensen die ik een paar jaar geleden nog zag afsteken en nu niet meer vertellen vrijwel allemaal ''te duur''.






Gewoon niet in Nederland kopen. Simpel zat!!!!

Ik koop al jaren niks meer in Nederland. Ben die schandalige woekerprijzen wel zat. Het budget wat ik te besteden heb, besteed ik liever in belgie en duitsland. Is misschien ''ver'' rijden maar ik kom zeker met meer spul thuis dan als ik bij die Gierige zakkenvullers mijn budget leeg gooi. En dat gun ik hun lekker niet! Kom eerst maar met normale prijzen(zitten soms goede prijsverhoudingen tussen maar het gros zeker NIET).

Kwa kwaliteit zit je in NL echt zwaar goed dat kan ik niet tegen spreken. Maar dat weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de abnormale prijzen die men tegenwoordig vraagt. Sommige importeurs hebben zwaar misleidende producten erbij zitten. Schandalig voor woorden als je het mij vraagt.

Daarnaast zijn de kortingen en acties tegenwoordig in belgie mooi meegenomen naast de korting/gratis vuurwerk die je krijgt bij een grote bestelling. Men neemt in belgie in sommige winkels ook meer de tijd voor je en BEGRIJPEN dat je een freak bent. Hoflijk gedrag van bv original. Altijd wat leuks gratis, altijd een leuk praatje, gratis koffie, altijd leuke acties maar wat bij original eruit springt is ''het verstand van vuurwerk'' van het assortiment dat men voert. Is product a uitverkocht dan bied met product B voor een kortingsprijs aan! KIJK das nou SERVICE!!!

fernando93
6 oktober 2013, 19:04
als je op internet rond snuft naar belgie vallen die deals ook tegen of zijn de potten misschien wel 2x zo goedkoop maar ook 1.5 keer zo slecht. Als je in NL bij orthen huisman enzevoort gaat. Valt het allemaal nog wel mee. Zolang je Qua prijzen maar o.a BKV GVB WECO Broekhoff meid o.a :) Vooral broekhoff met soms 2.50 per schot. Al zijn die poten soms wel erg goed maar natuurlijk veel te duur :)

paulus01
6 oktober 2013, 22:21
Ik ben regelmatig in Duitsland en Belgie geweest; Duitsland: leuke dingen voor weinig geld, maar om 00.00 uur wordt je aan alle kanten door NL vuurwerk eruit geknald.
Belgie en voor mij is dat Olen, qua knal prima, maar qua sier, sorry maar is echt nog veel duurder dan NL.
Misschien niet bruto, maar in Nederland, als je de fora een beetje in de gaten houdt, kun je hier echt top spul krijgen.

Haplo
11 oktober 2013, 23:35
Voor mij word het langzamerhand wel steeds meer een luxe artikel. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat mijn budget aanzienlijk geslonken is. Vanwege allerlei verhogingen door de politiek. Dus een mooi assortiment samenstellen met wat ik verwacht. Kwaliteit! Word nu wel lastig. Als je dan de prijzen verglijkt met het buitenland dan kun je daar met een minder budget een mooier assortiment samenstellen. Alleen is dat voor mij uitgesloten. Afwachten dus weer dit jaar of ik een paar mooie aanbiedingen op de kop kan tikken.

Kratos1791
12 oktober 2013, 09:50
Voor mij nog niet want ik en mijn broer krijgen alles van onze pappa en mamma maar het is wel een luxe artikel als ik naar de prijzen kijk, maar gelukkig is het maar 1 maal per jaar oud en nieuw.

Torrr
12 oktober 2013, 09:56
Voor mij nog niet want ik en mijn broer krijgen alles van onze pappa en mamma maar het is wel een luxe artikel als ik naar de prijzen kijk, maar gelukkig is het maar 1 maal per jaar oud en nieuw.

Hahaha wat een mazzelaar ben jij zeg :p

fernando93
12 oktober 2013, 10:00
Zeg dat wel het enigste wat ik hier krijg is een vijfje van me ma omdat die fontijnen mooi vind. En me pa die keer 10 euro gaf voor wat singelshots die ik op het laatst nog wou haha :)

Richardus
12 oktober 2013, 10:14
Het is sowieso al een luxe artikel in de zin van dat je het niet nodig hebt voor je levensonderhoud, om te overleven. En met de verhouding prijs/duur is het een exorbitante luxe. Teken van onze overmatige Westerse rijkdom.

Mattenfreak
12 oktober 2013, 11:07
Vuurwerk is gewoon een luxe product natuurlijk, maar de tijden maken het ook dat je keuzes moet gaan maken. Alles kopen is geen optie, alle duurdere cakes en boxen zeker niet, maar er is zoveel aanbod in alle prijsklasses, dat je een mooie collectie kunt halen voor een beperkter budget. Omdat het ook hobby is, geef je er meer aan uit, maar als het geld er even niet voor is, dan koop je het niet, dus zeker luxe.

Haplo
12 oktober 2013, 16:44
Het is sowieso al een luxe artikel in de zin van dat je het niet nodig hebt voor je levensonderhoud, om te overleven. En met de verhouding prijs/duur is het een exorbitante luxe. Teken van onze overmatige Westerse rijkdom.

Dat is absoluut waar, maar kijkende wat betreft de prijs kwaliteits verhouding, vind ik die persoonlijk zoek. Waarom in nl de prijzen zo hoog houden en in andere landen niet? Ik snap wel dat onza veiligheids eisen hoger zijn dan in de ons omringende landen, maar moet dat tot zulke prijsverhogingen leiden? De bunkers hebben ze al. Ik neem ook aan dat deze al afgeschreven zijn, dus!!!! Voor mij is het niet meer te rijmen. Dus de naar mijn mening worden de prijzen gewoon voor de extra winst omhoog gegooid. Jammer want op een gegeven moment en zeker in deze tijden gaan mensen toch in hun portemonnee kijken en gewoon een klein pakketje aanschaffen, ook vaak voor een prijs die gewoon te hoog is. Ik ben weleens benieuwd wat voor marge op de producten zitten. Het zal niet veranderen en ik denk dat als de prijzen bekend worden gemaakt er op veel producten er weer een paar euro is opgegooid. Jammer.

Sh0ck
12 oktober 2013, 19:16
Vuurwerk is zeker een luxeproduct. Om mij heen zag ik ook mensen die wel wilden, maar niet meer konden omdat het te duur is. Daarom ben ik ook Vrolijk Vuurwerk (http://www.facebook.com/vrolijkvuurwerk) gestart.

gigabom
12 oktober 2013, 19:47
Als hobbyist heb je er uiteraard meer over dan de gemiddelde Nederlander maar het is en blijft vrijblijvend. Je kan een led tv van 40 inch kopen of een b merk lcd van 150 euro. Tis maar net wat je ervoor over hebt.

fernando93
12 oktober 2013, 19:53
Een TV is ook luxe. Alles met 21 procent btw. Kort door de bocht gezegd. Alles met 6 procent zijn eerste levensbehoefte :P. Maar wat je luxe vind is voor ieder anders inderdaad. De ene haalt een iphone5 en 100 euro vuurwerk. De andere vind de galaxy 3 zat. En haalt voor die 300 verschil. Gewoon voor 300 vuurwerk. Het is maar net wat je er voor over hebt voor wat :)

k0enn
12 oktober 2013, 20:02
Voor mij is vuurwerk opzich geen luxe artikel, maar de hoeveelheid die ik haal maakt het weer wel een luxe artikel.
Geen luxe artikel omdat het mijn hobby is, mijn grootste hobby zelfs, ik besteed er veel meer aandacht aan dan alleen die ene dag, en crisis of niet ieder mens heeft hobby's en de meeste kosten geld.
Je kunt het alleen zo gek maken als je zelf wilt.
Momenteel heb ik zelf geen last van de crisis en is er nog ruim budget voor vuurwerk.
Toch denk ik dat het voor de modale gezinnen wel een luxe artikel is, zij zullen alleen vuurwerk halen als daar extra geld voor over is aan het eind van de december maand,
Ik hoor van vele mensen om mij heen, dat ze geen vuurwerk meer kopen omdat ze het niet nodig vinden, zonde van hun geld. het geld is wel beter te besteden in deze tijd.
En dat begrijp ik, maar voor mij persoonlijk ligt dit dus anders!

mk salut
13 oktober 2013, 12:23
We doen bij ons in de wijk al jaren gezamenlijk wat inleggen kan je goedkoper inkopen.
Karton voordeel en staffel korting en kan je ook nog een leuk showtje maken.

Haplo
13 oktober 2013, 17:17
Mischien eens kijken op de site van zena nl, daar staan leuke aanbiedingen als je ze via het iternet aanschaft, kan schijnbaar nu al. Denk zelf dat ik hier wat ga bestellen:)

Torrr
13 juli 2019, 16:45
We zijn inmiddels 6 jaar verder en de prijzen zijn elk jaar gestegen, dus ik zou wel weer willen weten hoe jullie er nu tegenover staan ?

Happiness
13 juli 2019, 18:11
Ik spaar er ieder jaar voor. Is het een luxe artikel? Ik denk het niet. Er zijn zoveel mensen die vuurwerk kopen.

frelst68
13 juli 2019, 19:54
Per definitie is het een luxe artikel. Wordt het (te) duur? Ik denk dat het ligt aan wat je referentiekader is. Ik had een jaar of tien geleden een beperkt budget en ben toen regelmatig in “aanbiedingen” gestonken, wat een zekere kater oplevert. Dankzij de straatfilmpjes weet ik nu veel beter wat ik kan verwachten.

Nu ik mij er wat meer in verdiep, zijn er best wel wat winkeliers die tegen hele leuke prijzen vuurwerk aanbieden en ik krijg minimaal 1,5 maal meer vuurwerk voor mijn euro’s. Wel krijg ik af en toe een hartverzakking van de consumenten adviesprijzen die tijdens winkeliersdemo’s worden omgeroepen. Regelmatig €40 voor een cake die ik dan zelf voor €15 heb gekocht.

Budget technisch is het alleen een ramp al die prachtige aanbiedingen. Ik wordt daar heel hebberig van en zit inmiddels al op 2,5 mijn begroting. Maar aan de andere kant, lekker genieten nu het nog kan. Ik vrees dat met het verbod op de F3 producten het begin van het einde is ingeslagen.

Richardus
13 juli 2019, 20:16
Verbod is er nog niet door :wink:

frelst68
13 juli 2019, 20:41
Verbod is er nog niet door :wink:

Ik droom met je mee tot het najaar :tongue2:
Maar voor de zekerheid ga ik wel een kartonnetje grote single shots inslaan (die Nederlandse pruttelbanden deden mij toch al niets)

ddfirework
15 juli 2019, 09:09
Vindt de prijzen alleen maar goedkoper geworden tov aantal jaar geleden. Als je ziet wat je nu krijgt voor een x bedrag kwa grote (compound)boxen, kreeg je vroeger een 19sh/200 grams assortiment van 4st voor.

brian the freak
18 juli 2019, 21:04
Vindt de prijzen alleen maar goedkoper geworden tov aantal jaar geleden. Als je ziet wat je nu krijgt voor een x bedrag kwa grote (compound)boxen, kreeg je vroeger een 19sh/200 grams assortiment van 4st voor.

+1 Bestel elk jaar wel een doos big 19 a 110,- en dat was vroeger niet denkbaar.

herdervriend
19 juli 2019, 09:40
Lijkt mij eerder dat al die mensen die dus het duurder vinden geworden, meer moeite moeten doen, want vuurwerk is nog nooit zo betaalbaar geweest als nu.

Giygas
19 juli 2019, 13:26
Hoe ik het bekijk is het ook zo dat in de loop van jaren het goedkoper is geworden

bonbridge1
22 juli 2019, 07:14
Typisch Nederlands om te gaan roepen dat alles duurder is geworden, met vuurwerk is dit alleen zeker niet het geval. Veel goedkoper zelfs, helemaal als je een beetje op freakacties let. Op heeft het nog over 45 euro per cake en later zelfs 60 euro voor 1 cake. Voor 60 heb je nu leuke kleinere doorlont/compoundboxen en voor een goede cake hoef je ook geen 45 euro meer te betalen.

omepje
22 juli 2019, 09:09
Het is en blijft een artikel wat niet levensbehoefte is, dus in dat opzicht vind ik het wel een luxe artikel. Gelukkig kunnen wij het ons allemaal veroorloven om een leuke collectie bij elkaar te kopen. Het vuurwerk is gelukkig inde jaren relatief wel goedkoper geworden. Zo betaalde je pak hem beet 10 jaar geleden 60-70 euro voor een goede 500grammer, daar heb je nu al een goede cakebox voor.

robin_oosterhout
20 december 2019, 15:00
De standaard is tegenwoordig simpelweg hoger...of de lat, het is maar hoe je het wil noemen.

waar je vroeger nog de show kon stelen met een paar simpele 19/25 shots cakes, simpelweg omdat de meeste mensen niet zoveel vuurwerk kochten, moet je nu met een flink stel compounds op de proppen komen, liefst nog twee tegelijk, om een beetje indruk te kunnen maken.

als ik bij ons in de buurt kijk is het vuurwerk, op de paar diehards na, een stuk minder zwaar geworden kwa illegaal vuurwerk, maar zijn er aan de andere kant veel meer mensen die een hoger budget uitgeven voor legaal vuurwerk.

chappie
20 december 2019, 15:44
zoveel manieren om naar dit topic te kijken maat in de basis is vuurwerk een luxe artikel.

StefVB
20 december 2019, 15:52
De standaard is tegenwoordig simpelweg hoger...of de lat, het is maar hoe je het wil noemen.

waar je vroeger nog de show kon stelen met een paar simpele 19/25 shots cakes, simpelweg omdat de meeste mensen niet zoveel vuurwerk kochten, moet je nu met een flink stel compounds op de proppen komen, liefst nog twee tegelijk, om een beetje indruk te kunnen maken.

als ik bij ons in de buurt kijk is het vuurwerk, op de paar diehards na, een stuk minder zwaar geworden kwa illegaal vuurwerk, maar zijn er aan de andere kant veel meer mensen die een hoger budget uitgeven voor legaal vuurwerk.

Het gaat toch niet om indruk maken? Gaat om je eigen beleving, ik kan van klein vuurwerk net zo genieten als van grote compounds...

leo303
20 december 2019, 16:18
zoveel manieren om naar dit topic te kijken maat in de basis is vuurwerk een luxe artikel.
Bingo. Zo is het.
Niemand is verplicht vuurwerk aan te schaffen.. dus ja, absoluut een luxe-artikel.
En aan ieder zelf om te bepalen hoeveel je ervoor over hebt.

Om nou te zeggen dat het oh zo veel duurder geworden is. Ja, deels misschien wel. Vergeet niet dat ALLES in principe duurder geworden is als je vele jaren terug gaat kijken. Maar ook is de kwaliteit zwaar omhoog gegaan, en niet in de laatste plaats alle regeltjes en beperkingen voor de importeurs/verkopers. Moet eerlijk zeggen dat ik het dan nog relatief gezien niet echt duur vind. Op bepaalde dingen na natuurlijk..
Voorheen waren er ook simpelweg geen 500 schots compounds gekke dingen. Het 'lijkt' ook gewoon duur als je een folder van 10 jaar terug ernaast legt..

robin_oosterhout
21 december 2019, 13:52
Het gaat toch niet om indruk maken? Gaat om je eigen beleving, ik kan van klein vuurwerk net zo genieten als van grote compounds...

Dat zal dan per persoon verschillen, maar als ik naar mijzelf kijk speelt “indruk maken” eerlijk gezegd wel een rol. Al is het alleen maar voor mezelf...dan doel ik op het feit dat ik elk jaar meer en groter wil omdat ik simpelweg steeds minder snel onder de indruk en tevreden ben en toch een soort “wow” effect wil hebben.

En het klinkt misschien heel zielig, maar ergens wil ik ook altijd gewoon het beste vuurwerk uit de buurt hebben. Niet dat ikjaloers ben als de buurman mooier vuurwerk heeft hoor, integendeel, daar kan ik ook erg van genieten... maar ja, ik weet niet, zelfde als dat ik ga sporten bijvoorbeeld, Het is niet erg als ik verlies of minder ben dan een ander, maar stiekem wil ik toch altijd winnen haha.

maar op zich ben ik het ook wel weer met je eens. ik kan net zo goed genieten van het afsteken van wat tolletjes met de kids... eigenlijk alleen de geur van vuurwerk zorgt al voor een soort van adrenaline kick haha.

vuurwerkpro
21 december 2019, 14:25
Dat zal dan per persoon verschillen, maar als ik naar mijzelf kijk speelt “indruk maken” eerlijk gezegd wel een rol. Al is het alleen maar voor mezelf...dan doel ik op het feit dat ik elk jaar meer en groter wil omdat ik simpelweg steeds minder snel onder de indruk en tevreden ben en toch een soort “wow” effect wil hebben.

En het klinkt misschien heel zielig, maar ergens wil ik ook altijd gewoon het beste vuurwerk uit de buurt hebben. Niet dat ikjaloers ben als de buurman mooier vuurwerk heeft hoor, integendeel, daar kan ik ook erg van genieten... maar ja, ik weet niet, zelfde als dat ik ga sporten bijvoorbeeld, Het is niet erg als ik verlies of minder ben dan een ander, maar stiekem wil ik toch altijd winnen haha.

maar op zich ben ik het ook wel weer met je eens. ik kan net zo goed genieten van het afsteken van wat tolletjes met de kids... eigenlijk alleen de geur van vuurwerk zorgt al voor een soort van adrenaline kick haha.

Vroeger moest het voor mij natuurlijk ook meer meer meer meer. Tot mijn moeder zei we kunnen het dit jaar niet betalen.... Toen heb ik natuurlijk met me 12 jaar ofzo even verteld dat ik nog wel een adresje voor goedkoop vuurwerk wist. Geen idee natuurlijk dat wist zei ook wel maar goed. Zijn we toch vuurwerk gaan kopen een pakket van 2 tientjes ofzo. Dat was natuurlijk nooit meer dan de jaren er voor maar de lol die ik om 12 uur heb gehad samen met mijn vader en moeder van dat ene pakketje. Ik ben nu bijna 30 en dat is als de dag van gister. Terwijl het er later alleen maar groter en mooier aan toe is gegaan maar er zijn toch een aantal jaren die ik totaal vergeten ben hahah.

Vuurwerk is voor mij geen luxe maar primaire levensbehoefte nr1 dat water en brood ken me gestolen worden. Dat het voor een ander luxe is, nou dat moet ik dan maar geloven (gekken) maar ik ben van mening dat iedereen al is het maar voor 10 euro vuurwerk in huis moet halen je kan er gewoon heel veel lol aan beleven met de kleinste leden van de familie of van de straat. Het samen brengen en plezier maken en gezellig doen met vuurwerk. lukt prima met een tas rommel voor een tientje en misschien zelfs wel beter dan met 1 budget cake voor dat zelfde tientje.

Ik hoop dat dit ook door de mede forum leden massaal bevestigd kan worden en misschien kunnen we dat dan eens naar den haag sturen en bij onder andere die klaver onder ze neus douwen dat die moet stoppen met mensen tegen elkaar op zetten en mensen tegen elkaar op zetten. Vuurwerk verbind mensen hij zou er verdomme een subsidie voor moeten opzetten dat iedereen eind van jaar een basis pakket vuurwerk in huis kan halen voor de familie!

knift
21 december 2019, 22:31
Ik denk dat de gemiddelde forum bezoeker wel weet waar die moet shoppen, denk wel als je als leek tijdens de voor verkoop dagen gaat kopen wel even misselijk word als je gaat afrekenen.

Torrr
1 september 2022, 10:01
Er komen steeds meer prijzen naar buiten en ik vraag mij af wat jullie standpunt nu is met het oog op de titel van dit topic ?

Kees
1 september 2022, 13:22
Ik denk dat mensen accepteren dat ze minder vuurwerk hebben voor hetzelfde geld, vergeleken met vorig jaar. Denk niet zozeer dat ze het als luxe artikel zien maar meer dat het gewoon bij de dure decembermaand hoort zoals eten, cadeaus etc

frelst68
1 september 2022, 14:43
Voor mij is vuurwerk een hobby en daarmee per definitie een luxe artikel. Besteed hier dus alleen geld aan voor zover ik wat overhoud. En omdat het geld is dat ik kan missen, heb ik (voor zover ze niet automatisch zijn geannuleerd) mijn orders laten staan. Ook met de gedachte dat het de winkeliers van de Freakshops helpt (er van uitgaande dat een hoop geld als vuurwerk hun bunkers ligt).

Met de huidige prijsontwikkeling ben ik wel blij met mijn 2020 bestellingen (in de hoop/veronderstelling dat ik het eindelijk een keer mag ophalen).

fompert
1 september 2022, 16:53
Ik had gelukkig voor mezelf al besloten dat het komende jaren allemaal wat minder gaat worden, niet vanwege de prijzen, maar omdat ik vorig jaar merkte dat ik net zoveel plezier heb aan het afsteken van klein spul en wat pijlen als aan het afsteken van een doorlontproject met 10 boxen. Je hebt er alleen minder sjouwwerk aan en de opslag is ook geen probleem.

Dit jaar heb ik, net zoals veel anderen, vooral doorgeschoven bestellingen, dus ik ga nog één keer helemaal los. Vanaf volgend jaar een flinke stap terug en dat komt dus prima uit met de nieuwe prijzen.