PDA

Volledige versie bekijken : Politie Twente wil documentaire ongezien verbieden



jawe
18 maart 2011, 22:52
Politie Twente wil documentaire ongezien verbieden
Uitgegeven: 18 maart 2011 20:55
Laatst gewijzigd: 18 maart 2011 23:36
ENSCHEDE – De politie Twente probeert het uitzenden van een documentaire van RTV Oost te verbieden en dreigt met een kort geding. Al kent het korps de documentaire niet, toch vreest het niet goed naar voren te komen.
© ANP

Aanleiding is een documentaire van onderzoeksjournalist Rob Vorkink naar de vuurwerkramp. Eerder onthulde hij dat in de strafzaak tegen de voormalige directeuren van SE Fireworks niet alle documenten aan het strafdossier zijn toegevoegd.

Hierop volgde aangifte tegen drie leden van het politieteam dat de ramp onderzocht. Nu vreest het korps een nieuwe uitzending over dezelfde feiten en negatieve beeldvorming.


Dreigende rechtszaak

Een nieuwe documentaire met nieuwe feiten vindt de politie onwenselijk en men dreigt naar de rechter te stappen. Binnen een week moet worden besloten of de uitzending geschrapt moet worden.

"Het besluit van de drie politiemensen om op deze, in hun ogen onterechte, beschuldiging te reageren, wordt door de politie Twente gesteund", schrijft het korps in een reactie aan NU.nl.

De aangifte zou niet terecht zijn. Daarom steunt de politie "haar mensen in hun verweer als aantijgingen al eerder niet terecht zijn gebleken en desondanks steeds weer worden gemaakt."

Onderbouwen

De politie weigert de beweringen en dreigementen verder te onderbouwen. Vorking wijst erop dat de politie de kans op wederhoor is aangeboden. RTV Oost reageerde op de rel in de eigen uitzending van vrijdagavond, waarbij ook al beelden uit de omstreden uitzending worden getoond.
Bron:nu.nl

Jupilerfreak
19 maart 2011, 08:24
Uiteraard willen de blauwen helden niet dan hun optreden in beeld komt.
Politie Nederland doet er momenteel alles aan om eigen wanoptreden(s) te verbloemen. En de politiek helpt lekker mee (zie strandrellen HvH bv).

Uitzenden dus maar!

the cigarman
19 maart 2011, 10:46
Als de politie van Twente wil voorkomen dat die docu wordt uitgezonden.
Dan doet mij dat sterk denken, dat ze tijdens de vw ramp hun werk verkeerd hebben gedaan en dat ze dat met alle mogelijke middelen willen voorkomen, dat dat openbaar wordt.

Men maakt zich nu nogal verdacht.

oerendhard
19 maart 2011, 11:35
en hieronder heb ik de link van het actualiteitenprogramma van gisteravond over de Dreiging van het kort geding tegen RTV Oost.
hier kan je al wat beelden zien uit de omstreden uitzending.

http://www.rtvoost.nl/programma/programma.aspx?pid=215

mollyman
22 maart 2011, 09:13
Uiteraard willen de blauwen helden niet dan hun optreden in beeld komt.
Politie Nederland doet er momenteel alles aan om eigen wanoptreden(s) te verbloemen. En de politiek helpt lekker mee (zie strandrellen HvH bv).

Uitzenden dus maar!

Ik ben het met je eens dat het raar is dat de politie het niet wil laten uitzenden. Als ze dingen fout hebben gedaan, dan mag dat best boven water komen.

Maar kom op zeg, 'zie strandrellen Hoek van Holland bv.'?
Ben je er ooit bij geweest, weet je wat er is gebeurd?
Wanoptreden van de politie? Ik heb volwassen agenten zien huilen omdat ze uit pure noodzaak omsingeld door een groep van > 1000 man hebben geschoten.
En dan komen ze thuis en krijgen ze aan het eind van de maand hun salaris, geloof me een aantal agenten is na het zien van hun salaris strookje even psychologisch geknapt.