PDA

Volledige versie bekijken : Drie jaar cel voor handel in vuurwerk



SniperX
28 februari 2011, 14:39
Dit nieuwsbericht is een aanvulling op http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?t=20344



DEN BOSCH - Twee Eindhovense broers zijn veroordeeld tot drie jaar cel, waarvan één jaar voorwaardelijk, voor de handel in illegaal vuurwerk. Het duo smokkelde in drie jaar tijd voor 400.000 euro vuurwerk ons land binnen.

Justitie beschouwt de broers (28 en 25 jaar) als de grootste handelaren van illegaal vuurwerk in Zuidoost-Brabant.

De broers bestelden het vuurwerk, waaronder mortieren, cobra's, lawinepijlen en flowerbeds, in Polen en transporteerden het via een vuurwerkhandel in Luik naar Nederland. Volgens de rechtbank handelden zij puur uit winstbejag zonder zich iets aan te trekken van het gevaar dat vuurwerk in onprofessionele handen kan veroorzaken.

bron: http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article8238100.ece

RedBaron
28 februari 2011, 14:58
Fikse straffen, en terecht ook. Veel vuurwerk wat men opsomt in het kranten artikel hoort niet thuis in de handen van een consument.

Denjo
28 februari 2011, 15:36
Ik vind het belachelijk!
Zoals Dennis al mooi had opgesomd in een ander topic, krijgen vieze oude mannetjes die kinderen aanranden een lagere straf.
De logica in dit land is vergezocht.

Tja. Wat niet thuis hoort, ja dat is misschien wel zo, maar of dat het zoveel mensen beschadigd als dat een aanrander/verkrachter doet, is de vraag.
Ik vraag het mij af.
Naar mijn mening is het gewoon zo dat de overheid weer geen geld heeft ontvangen en dat de grootste reden is, dat gevaarlijk zijn voor consumenten is alleen bij bijzaak.
Het gaat om het geld.

heartworm
28 februari 2011, 15:59
Dit soort handelaren hebben doden tot gevolg. Tuurlijk moet een kindermisbruiker keihard worden gestraft, maar vergeet niet dat dit soort handelaren doden op hun geweten hebben.
Als je een buis + shell verkoopt aan een leek, en die leg je niets uit dan is het voor mij hetzelfde als dood door schuld.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemands hoofd er af geslagen wordt, doordat er weer eens iemand denkt: oe, wat een lekker lang lont!

3 jaar is een redelijke eis zo lijkt me.

Richardus
28 februari 2011, 16:14
Ik vind het belachelijk!
Zoals Dennis al mooi had opgesomd in een ander topic, krijgen vieze oude mannetjes die kinderen aanranden een lagere straf.


wat me in eerste instantie enkel lijkt te betekenen dat die straffen omhoog moeten... :wink:

RedBaron
28 februari 2011, 17:38
Ik vind het belachelijk!
Zoals Dennis al mooi had opgesomd in een ander topic, krijgen vieze oude mannetjes die kinderen aanranden een lagere straf.
De logica in dit land is vergezocht.

Tja. Wat niet thuis hoort, ja dat is misschien wel zo, maar of dat het zoveel mensen beschadigd als dat een aanrander/verkrachter doet, is de vraag.
Ik vraag het mij af.
Naar mijn mening is het gewoon zo dat de overheid weer geen geld heeft ontvangen en dat de grootste reden is, dat gevaarlijk zijn voor consumenten is alleen bij bijzaak.
Het gaat om het geld.

dit is compleet appels met peren vergelijken, en slaat nergens op! Er vallen jaarlijks gewonden en hier en daar doden door (mis)(ge)bruik van verboden vuurwerk, is dat niet erg? of net zo erg als misbruik en verkrachting? ook de schade die het veroorzaakt is flink.

Het is en blijft een strafbaar feit. En of dat verboden vuurwerk is, of misbruik van kinderen of iets dergelijks. Het mag niet. Ja een kind die om het leven komt door verboden vuurwerk, is in mijn ogen net zo erg als het misbruik van kinderen.

Dus degene die hier veroordeeld zijn, staan aan de bron van alle ellende die verboden vuurwerk met zich meebrengen! En ze hebben niet bepaald weinig verhandeld als je het zo eens leest. Waarmee ze potentieel enorm veel ellende op hun kerfstok hebben!

dennis-pyro
28 februari 2011, 17:43
Jammer dat sommige hier de onschuld uit lopen te hangen, en schijnheilig lopen te doen. Terwijl ze zelf ook zeker niet heilig zijn!

En dat is het laatste wat ik nog over dit artikel zeg.

hardcore0438
28 februari 2011, 18:31
Als je een buis + shell verkoopt aan een leek, en die leg je niets uit dan is het voor mij hetzelfde als doodslag.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemands hoofd er af geslagen wordt, doordat er weer eens iemand denkt: oe, wat een lekker lang lont!

3 jaar is een redelijke eis zo lijkt me.

waarom doodslag? hij wil die dingen toch kopen, die handelaar gaat er denk ik vanuit dat hij weet hoe hij zoiets gebruikt.En ik bedoel, als je niet weet wat het is , steek het dan niet af?Ik vind doodslag beetje vergezocht.Ik bedoel,je bent toch niet verantwoordelijk voor die ander?

DsNL
28 februari 2011, 18:51
waarom doodslag? hij wil die dingen toch kopen, die handelaar gaat er denk ik vanuit dat hij weet hoe hij zoiets gebruikt.En ik bedoel, als je niet weet wat het is , steek het dan niet af?Ik vind doodslag beetje vergezocht.Ik bedoel,je bent toch niet verantwoordelijk voor die ander?

Er vanuit gaan dat een leek kan omgaan met professioneel vuurwerk is natuurlijk van de zotten. Zoiezo als handelaar ben je niet goed bezig als je dr van uit gaat dat iemand het snapt, totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel!

Als handelaar ben je wel "verantwoordelijk" voor het vuurwerk wat je verkoopt, lever hierbij dan ook de juiste buizen en vertel hoe het moet worden afgeschoten, dan neem je nog enigszins je "verantwoordelijkheid".

Er van uit gaan dat iemand het snapt, is hetzelfde als een kind voor het eerst een fiets geven en ervan uit gaan dat hij niet valt.:bonk:

Poging tot doodslag klinkt mij dan wel terecht in de oren.

hardcore0438
28 februari 2011, 18:52
Er vanuit gaan dat een leek kan omgaan met professioneel vuurwerk is natuurlijk van de zotten. Zoiezo als handelaar ben je niet goed bezig als je dr van uit gaat dat iemand het snapt, totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel!

Als handelaar ben je wel "verantwoordelijk" voor het vuurwerk wat je verkoopt, lever hierbij dan ook de juiste buizen en vertel hoe het moet worden afgeschoten, dan neem je nog enigszins je "verantwoordelijkheid".

Er van uit gaan dat iemand het snapt, is hetzelfde als een kind voor het eerst een fiets geven en ervan uit gaan dat hij niet valt.:bonk:

oke nu ben ik uitge***d...

DsNL
28 februari 2011, 18:58
oke nu ben ik uitge***d...

Top dat je alsnog reageert!:D

Lev-he
28 februari 2011, 19:05
Ik kan me helemaal vinden in Dennis zijn post.
Schijnheilig doen terwijl velen op dit forum een halve bunker aan buitenlands vuurwerk hebben elk jaar. Dat is net zo fout als dat een gecertificeerd schieter een show met shells en weet ik het wat, met oudjaar neer zet. Onder het mom van, ik heb een papiertje dus ik doe dit verantwoord.
Laat me niet lachen.

Als er geen enkele illegale handelaar er in Nederland zou zijn, hoor je iedereen ineens klagen dat ze niks meer kunnen krijgen.

Elk stuk vuurwerk is gevaarlijk als je er verkeerd mee omgaat...

omepje
28 februari 2011, 19:09
Jammer dat sommige hier de onschuld uit lopen te hangen, en schijnheilig lopen te doen. Terwijl ze zelf ook zeker niet heilig zijn!

En dat is het laatste wat ik nog over dit artikel zeg.

Ben het helemaal met je eens Dennis.
Valt mij wel vaker op, iedereen heeft een grote mond over de handelaren, maar zijn zelf ook niet altijd even braaf.

Het gaat mij echt te ver dat hier mensen zeggen dat deze jongens poging tot doodslag zouden plegen.
Kom op zeg, dat ze dingen doen wat niet kan valt niet over te twijfelen.
Maar om hier nou poging tot dood mee te vergelijken?

Tuurlijk is het wel zo netjes,verantwoordelijk enz enz dat de handelaar alles uitlegt en er informatie bij geeft, dat lijkt me ook niet meer dan logisch.
Maar ook als 'leek' moet je verder denken en niet totaal de schuld bij de handelaar leggen.

DsNL
28 februari 2011, 19:19
Ik kan me helemaal vinden in Dennis zijn post.
Schijnheilig doen terwijl velen op dit forum een halve bunker aan buitenlands vuurwerk hebben elk jaar. Dat is net zo fout als dat een gecertificeerd schieter een show met shells en weet ik het wat, met oudjaar neer zet. Onder het mom van, ik heb een papiertje dus ik doe dit verantwoord.
Laat me niet lachen.

Als er geen enkele illegale handelaar er in Nederland zou zijn, hoor je iedereen ineens klagen dat ze niks meer kunnen krijgen.

Elk stuk vuurwerk is gevaarlijk als je er verkeerd mee omgaat...

1. Tussen buitenlands vuurwerk en professioneel vuurwerk zit voor mij een groot verschil.

2. Een gecertificeerd schieter zal zoiezo geen shows met shells schieten in de straat, aangezien deze wel de gevaren er van kent. (althans dat hoop ik)

3. Elk stuk vuurwerk is gevaarlijk als je er verkeerd mee omgaat, echter is de kans dat het met professioneel vuurwerk fout gaat groter en de verwoestende kracht is ook forser!

EDIT:
Wel een leuke discussie!:)

RedBaron
28 februari 2011, 19:22
@ omepje, Lev He,


je mag rustig het beestje (IK) bij de naam noemen, of bedoel je mij soms niet met je post? Want dat zou betekenen dat mijn, zoals je zelf hier kennelijk stelt, halve woning vol zou liggen met Verboden vuurwerk?


Of moeten we het maar allemaal maar weer goed praten wat deze heren verkocht hebben. en zelfs medelijden hebben met de heren!??

Ik ken overigens niet 1 gecertificeerd schieter die zijn papieren op het spel zet om in een straat zo iets te gaan lopen doen.

omepje
28 februari 2011, 19:30
@ Jack.

Ik doel niet op mensen persoonlijk, snap ook niet goed waar aan jij kunt zien in mijn post dat het op jou gericht is:wink:
Heb in mijn post ook niet aangehaald dat mensen halve woningen vol hebben liggen, enkel dat mensen die vaak reageren op deze manier zelf ook niet altijd braaf zijn.
Niet meer en niet minder:)

En zie je in mijn post dat je medelijden moet hebben met deze handelaren?
Dat hoeft zeker niet, ze weten immers dat ze met dingen bezig zijn die niet horen.
gaat mij er enkel om dat er hier dingen gezegd worden die in mijn ogen nergens op slaan.
Of mag dat niet gezegd worden:wink:

Denjo
28 februari 2011, 20:22
Ik ben wel persoonlijk en heb het wel tegen Redbaron, diegene die zijn mening flink kan verkondigen, mijn post een appels en peren vergelijking vindt en het nergens op vindt slaan.
Tja..


Er vallen jaarlijks gewonden en hier en daar doden door (mis)(ge)bruik van verboden vuurwerk, is dat niet erg? of net zo erg als misbruik en verkrachting? ook de schade die het veroorzaakt is flink.

Natuurlijk is het erg als er gewonden of zelfs doden vallen door vuurwerk wat ze zelf vaak hebben aangekocht of nog zelfs beter, zelf in elkaar geknutseld hebben en dan het brein niet hebben dat er ongelukken kunnen gebeuren.
Dat er mensen dood gaan door shells, waar de omschrijving zelfs op staat.
'bury the mortar 3/4 in the ground, take alot of distance, if you find this shell, please call your police station for your own safety'
Tja.. als er dan nog mensen zijn die dood gaan door shells omdat ze niet snappen dat het geen spul is dat je zomaar kan afsteken, dan begrijp ik niet waarom je het in het eerste geval wilt hebben.
Iedereen ziet de gevaren van illegaal vuurwerk in de media, mensen moeten nu onderhand wel snappen hoe ze met dit vuurwerk om moeten gaan.
Ook bijvoorbeeld verboden vuurwerk als Cobra's, op deze knaller staat dat je een minimale afstand van pak hem beet 25 meter moet hebben als die ontploft. Dat er dan nog mensen zijn die deze in hun hand laten ontploffen en zichzelf er mee verwonden, tja daar kan de handelaar niet veel aan doen.


ook de schade die het veroorzaakt is flink.


Dan is het wel heel makkelijk om de handelaar daar de schuld van te geven.
Het lijkt mij toch echt diegene die het vuurwerk koopt, dat die de schuld is van de schade die hij/zij veroorzaakt...


Het is en blijft een strafbaar feit. En of dat verboden vuurwerk is, of misbruik van kinderen of iets dergelijks. Het mag niet. Ja een kind die om het leven komt door verboden vuurwerk, is in mijn ogen net zo erg als het misbruik van kinderen.

Het is zeker een strafbaar feit en de handelaren zullen moeten brommen, op de blaren moeten zitten voor hun wetsovertreding.
Hoe vaak komen echter kinderen om het leven door verboden vuurwerk?
Hoe vaak worden kinderen misbruikt door het jaar?
En hoe zijn de straffen dan van diegene die iemand misbruikt?


Dus degene die hier veroordeeld zijn, staan aan de bron van alle ellende die verboden vuurwerk met zich meebrengen! En ze hebben niet bepaald weinig verhandeld als je het zo eens leest. Waarmee ze potentieel enorm veel ellende op hun kerfstok hebben!

Als diegene nou gewoon geniet van het vuurwerk en geen dingen zou slopen, domme dingen doen met hun vuurwerk, was het allemaal niet zo erg geweest.
Gekeken had naar de gebruiksaanwijzing op het vuurwerk, maar nee dat is te moeilijk..



Er vanuit gaan dat een leek kan omgaan met professioneel vuurwerk is natuurlijk van de zotten.

Oh, het is allemaal niet zo moeilijk, je moet enkel de situatie inzien, de gevaren wat het eventueel met zich mee kan brengen en alle lonten verlengen. Een schietkist kan ook helpen, zodat je het veilig kan ontsteken op een grotere afstand.

@Omepje,jammer dat je de post van Dennis hebt aangepast, laat elke post nou zoals het is en laat een discussie opwaaien.
Je hebt er niets aan om posts te wijzigen in een discussie.
Diegene kan zichzelf vast wel verantwoorden.

omepje
28 februari 2011, 20:30
@Denjo, ik heb de post niet aangepast.
Er stond niets in zijn post wat niet kan.
Ik drukte enkel op de verkeerde knop, ik wou op de thnx knop drukken.
Dus niet alles is wat het lijkt:wink:

Lev-he
28 februari 2011, 20:31
@DsNL,1. Er zit zeker verschil in consumentenvuurwerk en professioneel toch kan beide bij misbruik tot dodelijke afloop leiden.

2. Je zou het niet zeggen nee, maar het gebeurd.

3. We hebben het hier niet over waarbij de kans groter is dat het fout gaat, het gaat erom dat beide net zo gevaarlijk kunnen zijn.

@Jack, Het is niet logisch dat je mijn post persoonlijk opvat. Er is geen aanleiding voor. Het is bedoelt voor de gene die zich aangesproken moeten voelen.
Als jij je er schuldig aan maakt, dan is die post inderdaad op jouw gericht.

Het feit dat deze broers opgepakt en veroordeeld zijn, geeft aan dat er voldoende bewijs voor hun schuld aanwezig is. Dat is zeker niet meer goed te praten.
Dat we medelijden moeten hebben staat tot nu toe nergens gepost, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Wel zijn enkele schijnheilige reacties (en dat is mijn mening) gepost. Alsof de meesten nog nooit iets illegaals van handelaren hebben gekocht.

Het gegeven dat JIJ geen schieter kent die zijn papieren op het spel zet bij het profschieten in een straat, is iets van jou persoonlijks. Ik zet dat niet voor niets neer natuurlijk. Al zou het in een weiland zijn, is het alsnog net zo fout.

DsNL
28 februari 2011, 20:32
Oh, het is allemaal niet zo moeilijk, je moet enkel de situatie inzien, de gevaren wat het eventueel met zich mee kan brengen en alle lonten verlengen. Een schietkist kan ook helpen, zodat je het veilig kan ontsteken op een grotere afstand.


En jij denkt dat de leek zomaar plots denkt, ohw, laat ik mijn lont eens verlengen. Nee, daar gaat het JUIST fout! (lees maar eens de nieuwsberichten, "er zit een lont aan van een meter, ik dacht dat ik alle tijd had, maar hij was binnen 1 seconde weg") Laat staan dat mensen een schietkist kopen, deze zijn ook maar beperkt verkrijgbaar en de meeste mensen zullen hier geeneens weet van hebben.

Omdat wij in het vuurwerkwereldje zitten, lijkt het bijna vanzelf sprekend (en is het moeilijk te bevatten dat mensen daar geen weet van hebben), maar voor de leek dus niet.

Denjo
28 februari 2011, 21:00
En jij denkt dat de leek zomaar plots denkt, ohw, laat ik mijn lont eens verlengen. Nee, daar gaat het JUIST fout! (lees maar eens de nieuwsberichten, "er zit een lont aan van een meter, ik dacht dat ik alle tijd had, maar hij was binnen 1 seconde weg") Laat staan dat mensen een schietkist kopen, deze zijn ook maar beperkt verkrijgbaar en de meeste mensen zullen hier geeneens weet van hebben.

Ik weet niet of jij ooit wel contact gehad hebt met een handelaar, zo ja, dan weet je denk ik wel dat een handelaar van te voren uitlegt hoe je dat spul moet afschieten.
Oh en een leek krijgt niet zomaar wat spul van een handelaar, vaak weten handelaren heel goed aan wie ze het verkopen, dat diegene aan wie ze het verkopen, weer gaat verkopen en niet zegt hoe dat spul werkt, tja dan doet diegene iets fout.
Weet je nog die undercover in Nederland reportages, daar leggen handelaren goed uit dat het gevaarlijk spul is en dat het lont heel snel wegschiet.

@Omepje,

Excuses, ik dacht dat je Dennis post had aangepast.

Sunseeker
28 februari 2011, 21:08
Wil ik bij deze melden dat er wel degelijk gecertificeerd schieters zijn die met oud en nieuw prof spul gebruiken. Wie dat is, hoeft natuurlijk niet hier op het forum te staan..

PS: Lekker doorgaan want het is heerlijk leesvoer! :D

Oh en @ Lev-He, dat je je kan vinden in de post van Dennis snap ik ook niet helemaal. Een tijd geleden was er iemand in de chat die beweerde Signaalpijlen van jou gekocht te hebben. Er werd meteen ingegrepen door een mod en die persoon heb ik nooit meer terug te zijn. Dus dat stukje van schijnheilig snap ik niet helemaal, want er wordt ook altijd braaf verteld dat de crew geen illegaal vuurwerk heeft, terwijl er altijd heel toevallig de leukste blokken in de straat daar verschijnen.. (Trouwens niets tegen de crew, want het zijn stuk voor stuk mannen van goud, het is alleen een voorbeeld)

Lev-he
28 februari 2011, 21:30
@Sunseeker, Dat moet dan voor de tijd zijn geweest dat ik hier crewlid ben geworden. Dat zou kunnen maar is al weer een flinke tijd geleden.
Ik heb sindsdien nooit in signaalpijlen gehandeld.

Denjo
28 februari 2011, 21:34
Volgens mij wordt er niet braaf verteld dat de crew geen illegaal vuurwerk heeft, ik denk eerder dat de leden denken dat ze daar niet aan doen, omdat ze een voorbeeld zijn voor velen op dit forum.
Ruben en Morris geven allebei aan dat ze geen illegaal vuurwerk doen.
Als je dan de video's checkt van de overige crewleden, dan zie je wel degelijk dat ze illegaal vuurwerk hebben.
Zo heb ik ooit een filmpje gezien, waar een crewlid zo'n 60 bsc's stond te strooien, ik meen rond 0:00 nieuwjaarsdag.
Ook andere leden kunnen er niet onderuit dat ze geen illegaal vuurwerk hebben, check alleen al die films met die tientallen illegale matten en blokken die er gestookt worden. En ga me niet vertellen dat die allemaal door de buurman ontstoken zijn, want dat is echt niet zo.
Dat ze geen foto maken van hun collectie kan ik begrijpen.
Maar volgens mij zijn ze alles behalve braaf betreft illegaal vuurwerk.

Sunseeker
28 februari 2011, 21:36
Volgens mij wordt er niet braaf verteld dat de crew geen illegaal vuurwerk heeft, ik denk eerder dat de leden denken dat ze daar niet aan doen, omdat ze een voorbeeld zijn voor velen op dit forum.
Ruben en Morris geven allebei aan dat ze geen illegaal vuurwerk doen.
Als je dan de video's checkt van de overige crewleden, dan zie je wel degelijk dat ze illegaal vuurwerk hebben.
Zo heb ik ooit een filmpje gezien, waar een crewlid zo'n 60 bsc's stond te strooien, ik meen rond 0:00 nieuwjaarsdag.
Ook andere leden kunnen er niet onderuit dat ze geen illegaal vuurwerk hebben, check alleen al die films met die tientallen illegale matten en blokken die er gestookt worden. En ga me niet vertellen dat die allemaal door de buurman ontstoken zijn, want dat is echt niet zo.
Dat ze geen foto maken van hun collectie kan ik begrijpen.
Maar volgens mij zijn ze alles behalve braaf betreft illegaal vuurwerk.

Ruben heeft aangegeven dat ie sinds dit jaar stopt met buitenlands vuurwerk. Volgensmij is het dan duidelijk dat dit in het verleden niet het geval was. :wink:

Denjo
28 februari 2011, 21:51
Dat is inderdaad duidelijk, ik wilde enkel jou ondersteunen betreft het illegale vuurwerk van de crewleden.
Ik weet idd ook wel dat Ruben vroeger illegaal vuurwerk gedaan heeft.
Toen nog als Vuurwerkland haalde hij zijn nitraten in Baarle..
Wahahah, wat offtopic dit xD

Bram95
28 februari 2011, 22:14
Goh als je iemand ze kop in slaat krijg je nog een lagere straf. Dit is echt niet normaal!

DsNL
28 februari 2011, 22:15
Goh als je iemand ze kop in slaat krijg je nog een lagere straf. Dit is echt niet normaal!

Verklaar u nader ...

DsNL
28 februari 2011, 22:20
Ik weet niet of jij ooit wel contact gehad hebt met een handelaar, zo ja, dan weet je denk ik wel dat een handelaar van te voren uitlegt hoe je dat spul moet afschieten.
1. Oh en een leek krijgt niet zomaar wat spul van een handelaar, vaak weten handelaren heel goed aan wie ze het verkopen, dat diegene aan wie ze het verkopen, weer gaat verkopen en niet zegt hoe dat spul werkt, tja dan doet diegene iets fout.
2. Weet je nog die undercover in Nederland reportages, daar leggen handelaren goed uit dat het gevaarlijk spul is en dat het lont heel snel wegschiet.


1. Hoe noem je iemand die vuurwerk doorverkoopt(?), in mijn ogen is dat nog altijd een handelaar. En daarbij neemt niet elke handelaar zijn verantwoordelijkheid.

2. Ik hoor hem niets over afstanden zeggen, alleen soms effect breedte en het maakt de ruiten kapot. Daarbij komt nog dat hij een mortier erbij levert, maar niet verteld hoe je deze moet gebruiken (stevig vastzetten/ingraven etc.). volgens mij is dat ook een essentieel deel.

3xh
28 februari 2011, 22:32
dus in Nederland ga jij na een winkel en besteld vuurwerk.
Wanneer je het vuurwerk mee krijgt word alles aan jou uitgelegt???
NEE dus omdat men ervan uit gaat dat er word gelezen op de gebruiks aanwijzing!

Oke de gebruiks aanwijzing van illegaal vuurwerk is vaak buitenlands..
dan neem ik aan als je geen Engels,Pools of Duits enzv kent dat men vast en zeker een vertaal machine op zoekt op internet!

Ik vind zeer zeker dat deze twee mannen Straf verdienen.
maar ik vind 3 jaar erg veel!
Ik weet niet of ze al eerder in aanraking zijn gekomen met justitie.
maar ik persoonlijk vind 1,5 tot 2 jaar waarvan 0,5 jaar voorwaardenlijk een betere straf die dan wel in proportie is met andere delicten!

Denjo
28 februari 2011, 23:29
1. Hoe noem je iemand die vuurwerk doorverkoopt(?), in mijn ogen is dat nog altijd een handelaar. En daarbij neemt niet elke handelaar zijn verantwoordelijkheid.



2. Ik hoor hem niets over afstanden zeggen, alleen soms effect breedte en het maakt de ruiten kapot. Daarbij komt nog dat hij een mortier erbij levert, maar niet verteld hoe je deze moet gebruiken (stevig vastzetten/ingraven etc.). volgens mij is dat ook een essentieel deel.

Dat kan je inderdaad een handelaar noemen, maar ik heb heb het over de grote vissen.

Als je op de shell kijkt, dan zie je dat je de buis 3/4 moet ingraven, weet niet of dat je ooit shells in je handen hebt gehad, maar zo ja dan weet je dat dat erop staat.


dus in Nederland ga jij na een winkel en besteld vuurwerk.
Wanneer je het vuurwerk mee krijgt word alles aan jou uitgelegt???
NEE dus omdat men ervan uit gaat dat er word gelezen op de gebruiks aanwijzing!

Ze gaan niets uitleggen, omdat het tijd kost en tijd is geld.
Mensen weten onderhand wel na het zien op demo's hoe een pot moet worden afgestoken en hoeveel afstand er nodig is.
De gebruiksaanwijzing is inderdaad een goede, op bijna elk vuurwerk, behalve de signaal pijlen, zit wel een gebruiksaanwijzing.
Handig he!



Oke de gebruiks aanwijzing van illegaal vuurwerk is vaak buitenlands..
dan neem ik aan als je geen Engels,Pools of Duits enzv kent dat men vast en zeker een vertaal machine op zoekt op internet!

Ik weet niet of dat je ooit Pools spul in handen hebt gehad, of Italiaans, maar je kunt toch wel eruit halen dat 25m de afstand is die je nodig hebt voor de ontploffing?
Zo niet, dan behoor je tot de zwakkere in onze samenleving.

3xh
28 februari 2011, 23:40
haha Ik weet wat je bedoeld!
Dat wilde ik juist duidenlijk maken met mijn textje.
een gebruiks aanwijzing is niet voor niets!
en met een beetje eigen denkwerk kom je er echt wel uit.

Richardus
1 maart 2011, 01:41
Goh als je iemand ze kop in slaat krijg je nog een lagere straf. Dit is echt niet normaal!Inderdaad: ook de straf voor iemand de kop inslaan moet nodig drastisch omhoog!

Patroontje
1 maart 2011, 09:17
Sommige mensen die het terecht vinden die nemen anders wel zelf af van dergelijke figuren...

Of ze aan leken hebben geleverd dat weet je natuurlijk niet. Het enige wat je weet is wat de kranten erover te zeggen hebben. Wat ik wel weet is dat de straf wel opvallend hoog is. Of ik het terecht vind... Ik weet niet wat die mannen PRECIES hebben uitgespookt dus eigenlijk hou ik dat maar even voor me.

En ik moet wel zeggen dat op veel vuurwerk wat voor de zwarte markt is bestemd ook illegaal is geproduceerd en dus niets met bepaalde normen heeft te maken (dus ook niet voor gebruiksaanwijzingen). Veel vuurwerk mist dat dan ook. Ben ook shells tegengekomen waar het even goed niet op stond, en veel ander zwaar vuurwerk wat consumenten in handen krijgen daar staat hooguit een doodskop op. Of iemand dat risico wil nemen (leveren of afnemen) is natuurlijk aan de persoon zelf, maar bij dergelijk vuurwerk vind ik in ieder geval dat de handelaar moet weten aan wie hij levert (wat sowieso voor zijn eigen veiligheid een goed idee is) en dat die afnemer genoeg verstand heeft om zo'n ding normaal af te steken.

DsNL
2 maart 2011, 11:45
Dat kan je inderdaad een handelaar noemen, maar ik heb heb het over de grote vissen.

Als je op de shell kijkt, dan zie je dat je de buis 3/4 moet ingraven, weet niet of dat je ooit shells in je handen hebt gehad, maar zo ja dan weet je dat dat erop staat.


Niet op elke shell staat een gebruiksaanwijzing hoor, zo zijn dr ook voldoende die enkel het effect erop hebben staan.

dennis-pyro
2 maart 2011, 12:14
Misschien voor mij wel? En hoezo zou ik ze niet kunnen kennen? Omdat ik zogenaamd het anders had kunnen weten? Beetje nutteloze reactie dennis. En daarbij is het voor vele mensen die op dit forum misschien ook wel handig om te weten onder welke 'Nickname' ze vielen. Niemand wilt bijv. zomaar politie op de stoep hebben.


Als je ze zou kennen zou je wel geweten hebben wie het zijn toch? Daarbij lijkt het me sterk dat leden nog politie aan de deur krijgen aangezien dit proces al meer als een jaar loopt :wink:
Je moet mijn post niet als een aanval naar jou zien.Maar vind het gewoon niet netjes om hier in het openbaar over deze jongens te praten. Aangezien ze het al moeilijk genoeg hebben.

SniperX
2 maart 2011, 17:36
Vandaag in mijn levensbeschouwing boek geloof ik gelezen dat iemand voor aanzet tot zelfdoding (en het geven van de juiste middelen daarbij) hoogstens drie jaar celstraf kan krijgen, of een geldboete tot maximaal categorie 4. (Enkele tientallen duizenden euro's geloof ik.)
Ik kan dit verkeerd gelezen hebben, maar dit toont eens te meer aan dat straffen voor andere zaken, in een slechte verhouding staan tot dit. Wilde dit toch graag nog even kwijt :)

genius
2 maart 2011, 18:01
Vandaag in mijn levensbeschouwing boek geloof ik gelezen dat iemand voor aanzet tot zelfdoding (en het geven van de juiste middelen daarbij) hoogstens drie jaar celstraf kan krijgen, of een geldboete tot maximaal categorie 4. (Enkele tientallen duizenden euro's geloof ik.)
Ik kan dit verkeerd gelezen hebben, maar dit toont eens te meer aan dat straffen voor andere zaken, in een slechte verhouding staan tot dit. Wilde dit toch graag nog even kwijt :)

Heb dat verhaal in dat boek niet gelezen maar met zelfdoding word zelfmoord bedoeld dus dat is een ander verhaal. De hoogte van de straf heeft hier vast meer te maken met belasting ontduiken, smokkel en de handel in- en het voor handen hebben van illegale producten dan met de gevaren voor letsel en de kans op dodelijke afloop door gebruik er van.

SniperX
2 maart 2011, 18:04
Heb dat verhaal in dat boek niet gelezen maar met zelfdoding word zelfmoord bedoeld dus dat is een ander verhaal. De hoogte van de straf heeft hier vast meer te maken met belasting ontduiken, smokkel en de handel in- en het voor handen hebben van illegale producten dan met de gevaren voor letsel en de kans op dodelijke afloop door gebruik er van.

Ben het eens met je, maar zelfmoord kan ik *persoonlijk* het niet meer echt noemen, als er staat: "aanzet tot zelfdoding (m.a.w. er wordt dus iemand aangezet hiertoe..)" en "de nodige middelen hiervoor worden gegeven." (kortom je helpt iemand zijn eigen dood in..)
Oké, min of meer, is het wel zelfmoord, maar een ander helpt je er mee.. Dat je daar dan volgens dat boek maximaal drie jaar voor kan krijgen, en hiervoor ook, vind ik erg krom. Een moord is immers heel wat anders dan handel in vuurwerk. Maar dat is mijn mening. :)

pyroboy
2 maart 2011, 18:09
Maar voor we uitwijden over straffen bij zelfdoding etc.
Laten we weer ontopic gaan en het over de betreffende straf hebben.

genius
2 maart 2011, 18:12
Ben het eens met je, maar zelfmoord kan ik *persoonlijk* het niet meer echt noemen, als er staat: "aanzet tot zelfdoding (m.a.w. er wordt dus iemand aangezet hiertoe..)" en "de nodige middelen hiervoor worden gegeven." (kortom je helpt iemand zijn eigen dood in..)
Oké, min of meer, is het wel zelfmoord, maar een ander helpt je er mee.. Dat je daar dan volgens dat boek maximaal drie jaar voor kan krijgen, en hiervoor ook, vind ik erg krom. Een moord is immers heel wat anders dan handel in vuurwerk. Maar dat is mijn mening. :)

Dat zelfmoord totaal iets anders is, is duidelijk. Als je strafeisen en vonnissen bekijkt in afzonderlijke zaken met een ander soort delict werkt het Nederlandse rechtssysteem zeker krom.

Maar als jij iemand kent die ernstig ziek en er over twijfelt euthanasie te plegen en jij zegt; daar wil ik je best bij helpen en je regelt op de zwarte markt een spuit en geeft die aan "het slachtoffer" is dat aanzetten tot zelfdoding en geen moord, want de persoon in kwestie wilde immers dood. Toch is het volgens de wet verboden, want je mag niet mee bepalen of iemand sterft of leeft. Daarvoor kan je dus maximaal 3 jaar cel krijgen.

Verkoop jij iemand vuurwerk en die gene gaat er aan dood, denk ik dat je een veel groter probleem hebt. Celstraf, schadevergoeding, schuldgevoelens en ga zo maar door.

genius
2 maart 2011, 18:14
Maar voor we uitwijden over straffen bij zelfdoding etc.
Laten we weer ontopic gaan en het over de betreffende straf hebben.

We hebben het hier over een vergelijking met betrekking tot de straf die de heren krijgen en wat wij daar van vinden, niet over zelfdoding of euthanasie.

pyroboy
2 maart 2011, 18:17
We hebben het hier over een vergelijking met betrekking tot de straf die de heren krijgen en wat wij daar van vinden, niet over zelfdoding of euthanasie.

Dat snap ik .. maar er dreigde een 2e discussie te ontstaan die ging over of de straf van max 3 jaar bij zelfdoding of aanzetten tot, wel klopte. Deze discussie wil ik voorkomen;)

Dus zoals nu.. ontopic graag:)

Denjo
8 maart 2011, 22:18
Niet op elke shell staat een gebruiksaanwijzing hoor, zo zijn dr ook voldoende die enkel het effect erop hebben staan.

Weet ik.

Ivm dat mijn vader in het ziekenhuis ligt, laat ik deze discussie even rusten..
Maar ik kom terug om te discussiëren, want was dit topic leuk hehe