PDA

Volledige versie bekijken : 20 vuurwerkslachtoffers in Oogziekenhuis na jaarwisseling



ylke
2 januari 2011, 12:56
Bij het Oogziekenhuis in Rotterdam zijn vannacht ongeveer twintig mensen behandeld die letsel hadden opgelopen door het vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Dat is ongeveer net zoveel als voorgaande jaren.


Opvallend is dat bij de helft van de slachtoffers ging om omstanders die zelf geen vuurwerk hadden afgestoken.

Op Nieuwjaarsochtend vonden vier operaties in Het Oogziekenhuis plaats. Twee bij kinderen onder de 13 jaar die geen vuurwerkbril op hadden. Helaas blijft het hier niet bij, want ieder jaar komen er nog gedurende het gehele Nieuwjaarsweekend slachtoffers uit het gehele land binnen.

Ondanks dat de verkoop van de beschermende vuurwerkbril dit jaar is gestegen (tot over de 600.000 exemplaren) lijkt dit geen invloed te hebben op het aantal en de ernst van oogletsels door vuurwerk. “De situatie in Nederland is zo ernstig dat twee jaarwisselingen gelijk staan aan het totale aantal beschadigde ogen bij alle soldaten uit de Verenigde Staten die in Irak hebben gevochten. Een groot aantal slachtoffers had voorkomen kunnen worden als zij een vuurwerkbril hadden gedragen.”, aldus Tjeerd de Faber, oogchirurg in Het Oogziekenhuis Rotterdam.

geluidsfragment: http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fdecember%2F20%20vuurwerksl achtoffers%20in%20Oogziekenhuis%20na%20jaarwisseli ng

PalmPistil
2 januari 2011, 17:39
Ernstige zaak natuurlijk, maar nu komt die alwéér met z'n ruk-vergelijking met de oorlog.
Tjah, zo kun je ook wel zeggen dat de situatie in Nederland zo fantastisch goed is, dat in de laatste 50 jaarwisselingen nog steeds minder schotwonden zijn voorgekomen dan in 1 dag oorlog in Irak.

silverflash
3 januari 2011, 17:42
Snap niet dat ze zoiets durven te vergelijken met een oorlog.
Als je in een oorlog op wat voor manier dan ook (kogel, granaatscherf, anders nog iets?) geraakt wordt in je oog mag je van geluk spreken dat het niet doorgeschoten is naar je hersenen.

Cameo
3 januari 2011, 18:01
...
Opvallend is dat bij de helft van de slachtoffers ging om omstanders die zelf geen vuurwerk hadden afgestoken.
...


Hier hebben wij vanuit Vuurwerktraditie bij een eerder seizoen navraag op gedaan bij enkele ziekenhuizen. Op de EHBO-posten en poli's is het een bekend gegeven dat mensen om uiteenlopende redenen vrijwel nooit toegeven zelf het vuurwerk te hebben ontstoken. Dit kan te maken hebben met schaamte of verzekeringskwesties. Alleen gedegen politieonderzoek kan de feitelijke omstandigheden blootleggen. Maar dit vind alleen bij zeer ernstig letsel plaats. Kortom; iemand kan altijd zeggen dat hij zelf niets afstak. Maar feitelijk zegt zo'n statement niets.



... “De situatie in Nederland is zo ernstig dat twee jaarwisselingen gelijk staan aan het totale aantal beschadigde ogen bij alle soldaten uit de Verenigde Staten die in Irak hebben gevochten. Een groot aantal slachtoffers had voorkomen kunnen worden als zij een vuurwerkbril hadden gedragen.”, aldus Tjeerd de Faber, oogchirurg in Het Oogziekenhuis Rotterdam. ...


Dit is het stokpaardje van meneer de Faber en bakent daarmee ook direct het punt waar alle logica ineens volledig zoek is. In een radio-debat gaf hij me een keer een stapeltje documenten over de Golfoorlog in handen. Ik moest het maar eens lezen, vond hij. Dat deed ik, maar na het doorlezen van de eerste bladzijde was de relevantie mij al compleet onduidelijk. Vergelijkingen met de gevolgen van raketaanvallen en Anti Personel Mines op mensen werden lijnrecht tegenover babypijltjes in kinderogen gezet. :bonk: Nee, daar was hij me helemaal kwijt.

Wel is het oogletselverhaal een terugkerend groot probleem. Daar zijn meneer de Faber en wij het gelukkig helemaal over eens. De insteek is nu om via alle mogelijke manieren de mensen bewuster te maken van de gevaren en veiligheidsmiddelen nog meer te promoten. De verkoop van vuurwerkbrillen is afgelopen seizoen fors gestegen naar ruim 600.000 exemplaren, maar dat is nog steeds niet voldoende. Meer mensen moeten ze kopen, of nog beter; bij hun bestelling krijgen. En daar mag best nog wat extra media aandacht aan besteed worden.

Bij de Vuurwerkmuseum stooksessies op oudejaarsdag heeft Edgar overigens een hele doos vuurwerkbrillen uitgedeeld aan passanten die bleven staan kijken. Dit werd bijzonder positief opgepakt en leidde tot goede gesprekken over het onderwerp. Sommige mensen wisten niet eens dat deze brillen er waren.

Conclusie; die letselcijfers MOETEN nu echt verder omlaag. Volgend seizoen NOG meer focus op de brillen.

Cameo

Jupilerfreak
3 januari 2011, 18:11
Mijn broer kreeg in de nacht ook zowat iets in zijn gezicht.
Hij was daar zeer opgefokt over. Hopelijk krijg ik hem dit jaar nu wel aan de vuurwerkbril.

Vaessen
4 januari 2011, 11:38
Vuurwerkbrillen zouden gewoon verplicht bij elke bestelling geleverd moeten worden, het liefste meerdere per bestelling.

Als mensen de bril toch in huis hebben zetten ze deze wellicht ook sneller op, in plaats van nog apart een bril te kopen...