PDA

Volledige versie bekijken : Levensgevaarlijk vuurwerk



moontan
23 december 2010, 19:17
Hart van Nederland: Levensgevaarlijk vuurwerk

De cobra 6, de akkra, de explot en de nitraatrol. Het zijn exotische namen voor levensgevaarlijk illegaal vuurwerk.

De politie heeft er dit jaar al 60 ton van in beslag genomen. Dat is minder dan vorig jaar, maar hetgene dat in beslag is genomen is veel gevaarlijker dan voorheen. Hoe gevaarlijk werd donderdagmiddag even gedemonstreerd

video:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/2010/levensgevaarlijk-vuurwerk/

genius
23 december 2010, 19:26
Ik zie niks gevaarlijks gebeuren :p Ja alleen hun manier van (verkeerd) afsteken.
Maar de boodschap is duidelijk en waar. Dit spul hoort niet thuis in handen van leken (en raddraaiers).

Snutareen
23 december 2010, 19:27
Dit kwam net op tv, met akkra bedoelen ze waarscheinlijk Traca: dat lieten ze zien op de televisie.

MasterBsc
23 december 2010, 19:30
Leuk toch, zo vieren zij dus hun oud en nieuw.. met het vuurwerk van andere ..:p

defqon1
23 december 2010, 19:34
Lol akkra & explot

Ze moeten eerst maar eens leren voordat ze een artikel schrijven.

Torrr
23 december 2010, 19:35
De cobra 6, de explod

Dit soort zaken kun je ook niet onder het hoofdje vuurwerk scharen, het loopt bijna tegen een klein explosief aan, als het dat al niet is. En dat het levensgevaarlijk is kan ik mij compleet bij aansluiten en vind het ook ronduit belachelijk dat er zulk soort dingen in de handel zijn :sad:

moontan
23 december 2010, 19:35
Levensgevaarlijk vuurwerk?

Overheid, politie en justitie en de media spreken altijd over levensgevaarlijk vuurwerk, stellen de vuurwerkliefhebbers. Toch bestrijden ze dit, omdat het de overheid vooral om economisch belang zou gaan. Over de miljoenen die aan buitenlands vuurwerk worden besteed, wordt in Nederland namelijk geen belasting betaald. Politie en Justitie hebben volgens de branche een ander belang: Angst voor illegaal vuurwerk kweken, waardoor mensen eerder geneigd zijn hun buurman aan te geven wanneer ze vermoeden dat deze illegaal vuurwerk bezit. En de media wil op hun beurt weer lezers / kijkers trekken met hun reportages en proberen zo'n sensationeel mogelijk beeld te schetsen. Leuke berichten over prachtige vuurwerkshows vallen daar niet onder.

NitraatrotjesNitraatrotjes zijn de nieuwste producten waar politie en OM zich tegen verzetten. De naam doet vermoeden dat er nitraat in de klappers zit, maar dit blijkt helemaal niet het geval te zijn. De klappers geven een enorme knal en zijn daarom voor een bepaalde groep erg interessant.

De nitraatklapper bestaat eigenlijk niet
Hoewel het vuurwerk dat enorme klappers geeft onder de naam nitraatklapper illegaal op de markt wordt gebracht stelt de website Vuurwerk dat dit een onzinnig woord is. Nitraat of NO3 is een anorganische salpeter zout zoals kaliumnitraat, bariumnitraat of strontiumnitraat en alleen het cel***osenitraat wordt gebruikt in de vuurwerkbranche, maar niet het nitraat zelf. NO2, een nitro-groep wordt wel gebruikt in de pyrotechniek.

Is het nitraatrotje erg gevaarlijk?H
oewel het woord dus niet klopt is het nitraatrotje of de nitraatklapper volgens politie en justitie erg gevaarlijk. Maar klopt dat wel? Volgens de vuurwerkbranche danken de nitraten of klappers hun naam aan één van de eerste nitraatklappers, namelijk de Thundercracker van BEX Vuurwerk in Bocholt. Deze firma is anno 2010 niet meer in bedrijf. In de jaren 1998 tot 2001 waarin deze klappers op de markt kwamen was er nauwelijks regelgeving in België op het gebied van vuurwerk. Voor de Nederlandse vuurwerkliefhebber waren al die Belgische producten bovendien gewoon vrij verkrijgbaar. Een van de promotie-uitspraken van deze firma was dat de harde klap van deze Thundercrackers te danken was aan Ammoniumnitraat (NH4NO3) wat in het sas verwerkt was. Dit bleek grote onzin, want Ammoniumnitraat is hoogst vocht-aantrekkend en dus niet geschikt voor de verwerking in vuurwerk. De naam is echter wel blijven hangen aan vuurwerk dat nogal wat geluid maakt.

Strenge regels vuurwerk ook in België, maar Belgisch vuurwerk knalt wel harder
Sinds 2001 is de regelgeving in Belgie zodanig veranderd dat ook daar strenge regels zijn wat vuurwerk betreft. Knallers mogen ondermeer niet meer dan 2 gram kruit bevatten. Nitraten zoals de Thundercracker van BEX (die 4 gram bevatten) zijn dus ook niet meer in Belgie te koop. Verder moet elk stuk vuurwerk (met uitzondering van strijkers) voorzien zijn van een groen veiligheidslont, viscolont genaamd, dat voldoende vertraging garandeerd. Belgisch knalvuurwerk knalt inderdaad wat harder als het Nederlandse knalvuurwerk, maar is door de verscherpte regelgeving zeker net zo veilig als Nederlands vuurwerk. Bij normaal gebruik (volgens de Nederlandse handleiding, die verplicht aanwezig is) kan er in principe weinig mis gaan.

Goede nitraatklappers
Een aantal "nitraatklappers" van de veilige soort zijn:
- Thumping Thunder: 1,6 gram
- Banger: 1,5 gram
- Bombero's: 2 gram
- The Mammoth: 1,5 gram
- Ugly Joe: 1,9 gram (waarvan een klein gedeel wordt gebruikt voor een fluit voorafgaand aan de knal)

Het gevaarlijke vuurwerk is vaak illegaal en komt vaak uit Polen, Italië en Spanje
Maar niet alle knallers die in Nederland met Oud en Nieuw worden afgestoken zijn afkomstig uit Belgie. De laatste jaren komen steeds meer knallers uit landen als:
-Polen
-Italie
-Spanje.

In andere landen heel andere regels op het gebied van vuurwerk
In dit soort landen zijn de regels voor vuurwerk heel anders dan in Nederland of in België. Bovendien worden deze knallers vaak naar Nederland gehaald en verkocht via handelaren in het Illegale circuit. Deze knallers gaan vaak een stuk harder dan hun Belgische soortgenoten. Zelf was ik een keer op vakantie in Italië toen ik 's nachts wakker werd omdat ik dacht dat het oorlog was. De ramen sprongen bijna uit hun sponningen en de knallen waren echt oorverdovend. Bleek dat er gewoon een feestje werd gevierd met vuurwerk!

Vuurwerksoorten uit andere landen die veel meer kruid bevatten dan in Nederland is toegestaan
Uit andere landen komen dus nitraatklappers met veel meer impact. Een aantal van deze soorten op een rij:
Atomico's: Spanje, 12,6 gram (waarvan een groot deel wordt gebruikt voor een fluit voorafgaand aan de knal)
Fenix nitraten: Polen, 4 gram (waarvan een klein gedeelte wordt gebruikt voor een groene vlam voorafgaand aan de knal)
Red Devil: Denemarken, 12 gram (waarvan een groot deel wordt gebruikt voor een fontein voorafgaand aan de knal)
Krachmen FPX3: Polen, 2,5 gram (waarvan een klein gedeelte wordt gebruikt voor een groene vlam voorafgaand aan de knal

Extreme vuurwerkklappers met heel veel kruid die voor risico's kunnen zorgen
Verder zijn er nog een aantal extreme klappers, die in de media onder nitraten worden genoemd, maar er volgens de vuurwerk-liefhebbers, niet bijhoren:
Cobra 6: Italie, 48 gram
Explods: Italie, 50 gram
Gigant Maroon: Tsjechie, 120 gram
Deze soorten zijn niet (goed-)gekeurd door Nederlandse, Belgische of Duitse instanties, bevatten niet altijd een groen veiligheidslont en een Nederlandse handleiding is vaak afwezig. Juist met dit zware vuurwerk kan het bij verkeerd gebruik flink misgaan. Het zijn ook vaak de klappers waarmee vandalisme wordt gepleegd. Dit vandalisme is echter vuurwerkliefhebbers een doorn in het oog. In de media wordt tot grote spijt van de branche helaas geen onderscheid tussen bijvoorbeeld Belgische en illegaal verkrijgbare knallers. Er wordt volgens de liefhebbers over geschreven of iedereen zo maar even in Belgie de zwaarste klappers kan gaan halen en alsof iedere vuurwerkliefhebber graag bushokjes, brievenbussen en ander straatmeubilair opblaast. Een echte vuurwerkliefhebber sloopt juist niets omdat zo zijn/haar hobby in een kwaad daglicht komt te staan.

Het verschil tussen Nederlands en Belgisch knal-vuurwerk: de lading is anders
Het verschil tussen Nederland en Belgisch knal-vuurwerk zit in de lading. In Nederland mag knalvuurwerk uitsluitend buskruit (oftewel zwart kruit) bevatten, waar in Belgie flash- ofwel zilverkruit toegestaan is. Buskruit is een langzaam brandend mengsel, waardoor de gassen niet zo heet worden en er niet veel druk opgebouwd wordt en de huls van een rotje simpelweg met een knal(letje) openscheurt. De Belgische varianten knallen vaak wat harder dan de Nederlandse knallers. Flashkruit brandt namelijk veel feller dan buskruit, waardoor er veel meer druk wordt opgebouwd. Hierdoor klapt de huls uit elkaar. Ongeacht wat de Nederlandse overheid en aanverwante organisaties het publiek wil laten geloven, wordt vuurwerk in Belgie en Duitsland (waarbij de laatste de regels net zo streng, zo niet strenger zijn als in Nederland) weldegelijk getest en gekeurd. Ieder artikel dat wordt verkocht heeft dus ook een keuringsnummer.

Strenge controles politie op nitraatrotjes en nitraatbommen en andere illegaal vuurwerk
De politie controleert net als andere jaren ook in 2010 weer op illegaal vuurwerk waaronder nitraatproducten vallen. Ze doet dat in opdracht van het openbaar ministerie. Er wordt vooral gecontroleerd op netwerken die het vuurwerk verspreiden en minder op individuen die illegaal vuurwerk in hun bezit hebben. Wie gepakt wordt met illegaal vuurwerk, moet dat niet alleen inleveren, maar kan ook rekenen op een fikse bekeuring.

Goed omgaan met vuurwerk
Persoonlijk letsel door het gebruik van vuurwerk is vaak te wijten aan wat mensen zelf met dat vuurwerk doen. Iemand die een knaller in zijn hand houdt tot het lontje is opgebrand, kan er vergif op innemen dat dit dan fout gaat. Daarom staat ook op elke verpakking van een goedgekeurde vuurwerkknaller "Niet in de hand houden". Ook het stunten met vuurwerk of het zelf prutsen aan bestaand vuurwerk of met kruit is vragen om moeilijkheden. Maar daar is de branche niet verantwoordelijk voor, dat zijn de mensen zelf. Het grootste deel van de mensen dat gewond raakt door vuurwerk heeft de voorwaarden niet goed in acht genomen, is gaan knoeien of is door iemand anders gewond geraakt.

http://meisjelemmer.blogspot.com/2010/12/levensgevaarlijk-vuurwerk.html
Geplaatst door Meisje op 05:47

geert-jan21
23 december 2010, 19:42
als je het gewoon op de normale manier afsteekt is het toch niet gevaarlijk toch???

silverflash
23 december 2010, 19:58
Hoor ze lache dan als hun ontsteking faalt.
Wedden dat ze die weigeraar wel oprapen :P

Lunig
23 december 2010, 21:26
Ik zie er stukken tussen staan die RECHTSTREEKS gekopieerd zijn, omdat ik ze hier op VWC eerder voorbij heb zien komen.

nielsjevuurwerkfreak
23 december 2010, 21:40
het ergste van de cobra's en explods is dat ze veelal door 'noobs' gekocht worden.
die er stoer mee gaan doen en er van alles mee gaan opblazen en dat is het probleem van de cobra's en de explods. als ze nu met een nitraat iets opblazen dan is de schade nog te beperken maar met cobra's is de schade echt te groot (prullenbak helemaal weg, en met een nitraat hooguit het deurtje kapot)
vanmorgen ook nog rijdt naar school zie ik daar een paar gasten (een cobra denk
ik) in een prullenbak stoppen heel die prullenbak naar de mallenmoer!!
en die gozers die het afsteken hebben ook echt geen verstand van heel die knallers.
deze dingen horen ergens achter af afgestoken te worden in een weiland ofzo of midden op een pleintje ofzo maar niet midden in woonwijken tussen de huizen!

blouapie
23 december 2010, 21:45
agree met gevaarlijk.

maar wat een demonstratie...

nielsjevuurwerkfreak
23 december 2010, 21:52
ik kan alleen het filmpje niet kijken
kan geen silverlight downloaden op deze *** computer:p

SjampoStyle
23 december 2010, 22:06
nitraat rollen staan ze daar met een 100k lol hoe dom zijn die mense.
gewoon je mond er over houden als je er niks van af weet zzzz

Sniper
23 december 2010, 22:08
Levensgevaarlijk vuurwerk?

Overheid, politie en justitie en de media....
Dat artikel is een directe kopie van dit artikel (http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?p=326641#post326641) wat op basis van mijn verhaal is aangepast.

Jasper97
23 december 2010, 22:19
Zou mooi zijn als mammoth en tt legaal worden+ ik denk dat veel mensen door deze knallers niet meer het risico nemen om naar België te gaan omdat dit denk ik hard zat knalt!
Kan dit niet naar kranten opgestuurd worden?

vuurwerkteamzuid
23 december 2010, 22:31
Zou mooi zijn als mammoth en tt legaal worden+ ik denk dat veel mensen door deze knallers niet meer het risico nemen om naar België te gaan omdat dit denk ik hard zat knalt!
Kan dit niet naar kranten opgestuurd worden?

lijkt me leuk !
aleen wie gaat die prijs betalen ga er maar vanuit dat de mammoth dan van 8 naar 18 stijgt

vuurwerkteamzuid
23 december 2010, 22:32
het ergste van de cobra's en explods is dat ze veelal door 'noobs' gekocht worden.
die er stoer mee gaan doen en er van alles mee gaan opblazen en dat is het probleem van de cobra's en de explods. als ze nu met een nitraat iets opblazen dan is de schade nog te beperken maar met cobra's is de schade echt te groot (prullenbak helemaal weg, en met een nitraat hooguit het deurtje kapot)
vanmorgen ook nog rijdt naar school zie ik daar een paar gasten (een cobra denk
ik) in een prullenbak stoppen heel die prullenbak naar de mallenmoer!!
en die gozers die het afsteken hebben ook echt geen verstand van heel die knallers.
deze dingen horen ergens achter af afgestoken te worden in een weiland ofzo of midden op een pleintje ofzo maar niet midden in woonwijken tussen de huizen!




waarom niet in woonwijk ruiten vliegen er heus niet uit hoor??

MasterBsc
23 december 2010, 22:43
Omdat heel de buurt dan last heeft van jou vuurwerk. Vuurwerk moet leuk blijven, en als je van te voren weet dat het echt veel overlast veroorzaakt ga je dat niet in een woonwijk doen. En anders vraag ik me af of je wel een echte vuurwerkfreak bent.( moet zeggen dat er uitzonderingen zijn, op een open parkeer plaats kan het dus wel als je goed oplet op voorbij gangers! )

Doe het gewoon op een pleintje of iets wat er op lijkt. Een weiland is weer zonde van je knaller, dan kan je er minder van genieten.

Vind het ook minder dat een leek al aan cobra6 kan komen, die niet eens weten waar ze mee te maken hebben. Het blijven prachtige stukjes vuurwerk die elke freak wilt hebben, die weet wat hij afsteekt, die rekening houd met de omgeving en die niet sloopt.

DsNL
23 december 2010, 22:45
Moet altijd bijna huilen van die man van het VROM, de brave hendrik van de klas. Maar ook het gebrek aan kennis bij deze mensen, daar erger ik mij aan!

Jasper97
23 december 2010, 23:05
@vuurwerkteamzuid als het 18 euro per 20 mammoth's is koop ik 5 pakjes tenminste als het legaal is dan:p

nielsjevuurwerkfreak
24 december 2010, 09:29
gelukkig heb k ze niet maar last? zo horen enkel een harde knal ze worden heus niet doof

nee klopt,
maar er zijn genoeg mensen die aan vuurwerk een hekel hebben, en dan vind ik het niet nodig om midden in een woonwijk tussen de huizen cobra's aftesteken. en ja in een weiland dat is natuurlijk wel zonde van je knaller, maar je kunt het zoals masterbsc al zegt ook gewoon op parkeerplaatsen of pleintjes afsteken,
en het zijn natuurlijk prachtige dingetjes die cobra's en ik denk dat menig vuurwerkfreak ze wel een keer wil hebben

MasterBsc
24 december 2010, 09:59
@vuurwerkteamzuid,

Het werkt toch niet zo, dat als je alleen lichamelijke schade ergens aan oploopt dat je het dan als 'last' kan zien? Denk gewoon aan je mede mens en je omgeving, dan is de kans zelf ook kleiner dat ze gaan klagen! Dan heb je beide een leuk oud en nieuw. Maarja je moet zelf weten wat je doet, ik geef alleen maar tips.

vuurwerkteamzuid
24 december 2010, 16:19
@vuurwerkteamzuid,

Het werkt toch niet zo, dat als je alleen lichamelijke schade ergens aan oploopt dat je het dan als 'last' kan zien? Denk gewoon aan je mede mens en je omgeving, dan is de kans zelf ook kleiner dat ze gaan klagen! Dan heb je beide een leuk oud en nieuw. Maarja je moet zelf weten wat je doet, ik geef alleen maar tips.

snap ik snap ik
maar het lijkt mij geen last als je uns 3 x op dag een zware knal hoort :)

95max
23 januari 2011, 00:04
@ vuurwerkteamzuid
ik zie dat je last hebt van tunnelvisie, denk ook is aan andere mensen en ga niet *****n in woonwijken met zwaar vuurwerk

-edit ohw laat maar ik zie nu pas dat hij geblokkeerd is.

tjopper
23 januari 2011, 09:53
Wat me opvalt zijn sommige negatieve reacties op dit artikel.
Ze maken in mijn ogen idd wat fouten qua namen. Aan de andere kant, wat wil je dan?
Dat ze helemaal geen artikel maken over gevaarlijk vuurwerk? Dat ze in zo'n artikel zeggen, het is niet gevaarlijk als je er maar gewoon mee omgaat? Dat is een lekkere boodschap.
Ik ben het er mee eens dat het levensgevaarlijk is. En dat dit eigenlijk gewoon niet in Nederland thuis hoort. Ik houd zelf ook wel van een flinke knal, maar dit geeft overlast en word veelal gebruikt om dingen op te blazen.
Nu kun je zeggen: dat doe ik niet. Nee maar 5 anderen wel.
Ik snap voor een deel de reactie wel, maar snap ook de positie van de overheid en televisie.
greetzz

DsNL
23 januari 2011, 15:21
Wat me opvalt zijn sommige negatieve reacties op dit artikel.
Ze maken in mijn ogen idd wat fouten qua namen. Aan de andere kant, wat wil je dan?
Dat ze helemaal geen artikel maken over gevaarlijk vuurwerk? Dat ze in zo'n artikel zeggen, het is niet gevaarlijk als je er maar gewoon mee omgaat? Dat is een lekkere boodschap.
Ik ben het er mee eens dat het levensgevaarlijk is. En dat dit eigenlijk gewoon niet in Nederland thuis hoort. Ik houd zelf ook wel van een flinke knal, maar dit geeft overlast en word veelal gebruikt om dingen op te blazen.
Nu kun je zeggen: dat doe ik niet. Nee maar 5 anderen wel.
Ik snap voor een deel de reactie wel, maar snap ook de positie van de overheid en televisie.
greetzz


Ik ben het niet helemaal met je eens.
Voorlichting geven over vuurwerk moet zich vooral focussen op het voorlichten, niet het bang maken van mensen. En wat versta je onder gevaarlijk vuurwerk? Babypijltjes zijn gevaarlijk voor de ogen, cakes kunnen omvallen, fonteintje kunnen uit elkaar knallen.

Elk vuurwerk heeft zo zijn gevaar (neenee, probeer het maar niet te ontkennen:p). Maar door netjes de regels te volgen wordt het risico tot een minimum beperkt. Ik ben geen voorstander van het gebruik van professioneel vuurwerk door consumenten, laat dat duidelijk zijn!:)

Als je als overheid/instantie een voorlichtende/waarschuwende rol wilt innemen, zorg dan dat je je bronnen checkt. Zorg dan dat je voldoende kennis hebt over het product waar je voor waarschuwt, dat maakt het allemaal een stuk geloofwaardiger.

95max
24 januari 2011, 14:49
ik vind het illegale vuurwerk geen probleem alleen er zijn best veel randdebielen die ze in woonwijken enz afsteken, als iemand bv een cobra 6 op een veldje afsteekt dan hebben mensen er minder last van ipv in een straat

Jupilerfreak
3 september 2011, 12:40
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Voorlichting geven over vuurwerk moet zich vooral focussen op het voorlichten, niet het bang maken van mensen. En wat versta je onder gevaarlijk vuurwerk? Babypijltjes zijn gevaarlijk voor de ogen, cakes kunnen omvallen, fonteintje kunnen uit elkaar knallen.

Elk vuurwerk heeft zo zijn gevaar (neenee, probeer het maar niet te ontkennen:p). Maar door netjes de regels te volgen wordt het risico tot een minimum beperkt. Ik ben geen voorstander van het gebruik van professioneel vuurwerk door consumenten, laat dat duidelijk zijn!:)

Als je als overheid/instantie een voorlichtende/waarschuwende rol wilt innemen, zorg dan dat je je bronnen checkt. Zorg dan dat je voldoende kennis hebt over het product waar je voor waarschuwt, dat maakt het allemaal een stuk geloofwaardiger.

Doen ze bewust joh. Ze willen helemaal geen mondige burger met kennis hebben. Liever gewoon mensen dom houden en bang maken. Is makkelijker te beheersen.

chappie
3 september 2011, 12:58
ik heb het zovaak gezegd ze doen net alsof binladen gaat shoppen in belgie terwijl ze daar mooi goedgekeurd vuurwerk hebben als je weet wat je vroeger kon krijgen in nederland bv vergelijkbaar spul als golden dragon maar het is de antivuurwerk overheid die alleen nederlands overbetaald omwaai vuurwerk wil toestaan.iedereen weet dat wortels gezond zijn maar als ik hem met geweld in je oog prop word je blind JUIST GEBRUIK VAN VUURWERK MAAKT HET VEILIG HOE ZWAAR HET DAN OOK IS kijk eens naar een spaanse mascletta midden in de stad met zwaare shells niks aan de hand WAAROM deskundig gebruik van vuurwerk

Lesl
3 september 2011, 16:03
ik heb het zovaak gezegd ze doen net alsof binladen gaat shoppen in belgie terwijl ze daar mooi goedgekeurd vuurwerk hebben als je weet wat je vroeger kon krijgen in nederland bv vergelijkbaar spul als golden dragon maar het is de antivuurwerk overheid die alleen nederlands overbetaald omwaai vuurwerk wil toestaan.iedereen weet dat wortels gezond zijn maar als ik hem met geweld in je oog prop word je blind JUIST GEBRUIK VAN VUURWERK MAAKT HET VEILIG HOE ZWAAR HET DAN OOK IS kijk eens naar een spaanse mascletta midden in de stad met zwaare shells niks aan de hand WAAROM deskundig gebruik van vuurwerk

Nu aub nog 1x maar dan met hoofdletters, punten en komma's.

chappie
3 september 2011, 16:11
ik kan zien aan deze reactie dat er weer een hoog youtube gehalte heerst van betweterigheid mensen die niks nuttigs te doen hebben buiten het neerhalen van anderen ik zeg hier maar een ding op en zal me hier met jou niet verder onderhouden K.D.T.

dennis-pyro
3 september 2011, 16:16
Ik snap heel goed wat chappie bedoeld hoor. En hij heeft ook gewoon gelijk.
Ze willen mensen zoveel mogelijk angst aanjagen zodat ze in Nederland hun vuurwerk kopen. En de staat geen belastingcenten misloopt.

Niet het vuurwerk is gevaarlijk maar de gebruiker. Het is hetzelfde als dronken achter het stuur kruipen in plaats van nuchter.
Als je fatsoenlijk met vuurwerk omgaat is de kans dat er wat mis gaat bijzonder klein.

chappie
3 september 2011, 16:45
dennis op jou kan ik wel reageren niet omdat je in mijn straatje ***t maar omdat je snapt dat het om vuurwerk gaat.even ter verduidelijking ik ben er niet voor om 6 inch shells in de straat af steken niet omdat dat niet kan maar omdat de meesten er niet mee om kunnen gaan.mensen worden al bang gemaakt voor sterretjes hier .men wil hier kvuurwerk verkopen voor zo veel mogelijk euri,s die dan lekker in in onze staatskas verdwijnt.

tjopper
3 september 2011, 16:46
Is het echt nodig elke keer deze discussie te voeren.
Je moet regels hebben omdat je anders nergens blijft en er wel ongelukken komen.
niet iedereen gaat verstandig om met vuurwerk. ook niet met legaal vuurwerk hier in Nederland. Dus je moet richtlijnen geven. En daar kun je het mee eens zijn of niet.
Deal with it.
greetzzz

Patroontje
3 september 2011, 17:26
Dit soort zaken kun je ook niet onder het hoofdje vuurwerk scharen, het loopt bijna tegen een klein explosief aan, als het dat al niet is. En dat het levensgevaarlijk is kan ik mij compleet bij aansluiten en vind het ook ronduit belachelijk dat er zulk soort dingen in de handel zijn :sad:
Een 8" Studata is ook levensgevaarlijk maar dat is toch ook nog steeds vuurwerk? Dat vind ik een beetje een drogreden hoor. :no:

Lesl
4 september 2011, 12:09
ik kan zien aan deze reactie dat er weer een hoog youtube gehalte heerst van betweterigheid mensen die niks nuttigs te doen hebben buiten het neerhalen van anderen ik zeg hier maar een ding op en zal me hier met jou niet verder onderhouden K.D.T.

Misschien kwam het grof over hoor.

Maar het was meer om jou post te begrijpen, omdat ik nieuwsgierig ben wat je duidelijk probeerd te maken.

vuurwerkfreak4live
4 september 2011, 12:34
ik kan zien aan deze reactie dat er weer een hoog youtube gehalte heerst van betweterigheid mensen die niks nuttigs te doen hebben buiten het neerhalen van anderen ik zeg hier maar een ding op en zal me hier met jou niet verder onderhouden K.D.T.

Oke.Oke. Wacht even. Iemand wijst jou erop dat je hier geacht word met een fatsoenlijk leesbare posts te komen en dan kom je met zo'n reactie? Ten eerste je bumbt een topic waarin geen relevante informatie staat voor 99% van de VWCers is deze discussie vorig jaar namelijk al gevoerd.
Ten tweede kom je met posts waarin Nederlands ver te zoeken is en dan ga je ook nog iemand die wel weet hoe het moet uitmaken voor betweter en dat die niks beters te doen heeft. :bonk:


Sorry heren dit moest er even uit.