PDA

Volledige versie bekijken : Alles over de opleiding vuurwerkdeskundige

moontan
30 januari 2007, 19:44
Om professioneel vuurwerk te mogen ontbranden moeten de vuurwerkdeskundigen in het bezit zijn van een persoonsgebonden certificaat GV (Groot Vuurwerk) en/of certificaat PSE (Pyrotechnische Speciale Effecten).

De certificaathouder professioneel vuurwerk moet volgens de wet- en regelgeving voldoen aan de volgende eisen:

Diploma van de beroepsopleiding

Informatie-eis; op de hoogte zijn van laatste stand der techniek d.m.v. bijeenkomsten

De werkzaamheideis (ervaring)

Het zich houden aan de gedragscode

Verder is het bijhouden van verscheidene registers hiervan onderdeel.

Alle informatie over de opleiding en andere wetenswaardigheden vindt je op de volgende website.
Link:

http://www.to4see.nl/vuurwerk.htm

Feuerwerk
30 januari 2007, 20:04
Denk eraan een verklaring van goed gedrag uitgegeven door Justitie is hierop van toespassing. Er word dus gekeken naar je verleden en als je serieus gepakt bent met vuurwerk kun je dit waarschijnlijk op je buik schrijven :bye:

Firespree
30 januari 2007, 20:04
Bedankt voor de link erg handig en interessant!!
Blijft toch lonken dit....echt heel erg....hmmmz
Zal der is ff wat aandacht in stoppen eerst maar ff universiteitje meepakken en dan misschien toch nog.....
:bye:

Rollende_Babba
30 januari 2007, 20:15
Het is jammer dat er op de kunstacademie niet zo'n soort opleiding te doen is, dan zou ik er meteen gebruik van maken. Zou mischien bij de theater opleiding passen.
hmmm ik krijg opeens een idee... :rolleyes:

RedBaron
30 januari 2007, 20:53
kosten voor deze opleiding bedragen rond de 2700-2800 euro, inclusief een praktijk en theori examen

Firespree
30 januari 2007, 20:56
En belangrijker nog je moet al enige ervaring hebben staat er...
Hoe kan je dat ooit voor elkaar krijgen dan...elk jaar maar weer langs gaan bij shows maar met die strenge eisen denk ik niet dat ze zo makkelijk mensen laten mee helpen of zit ik helemaal op het verkeerde spoor....

Rollende_Babba
30 januari 2007, 21:01
kosten voor deze opleiding bedragen rond de 2700-2800 euro, inclusief een praktijk en theori examen

Ja... en waar?

RedBaron
30 januari 2007, 21:03
heu ik dacht in utrecht

Firespree
30 januari 2007, 21:28
Staat ook op de site stond inderdaad utrecht en ik meen Amsterdam...
RedBaron heb jij eigenlijk deze opleiding gevolgd???
Of iemand anders die nog antwoord heeft op mijn vraag hoe je aan je ervaring kan komen...

Rollende_Babba
30 januari 2007, 21:34
Hoge school voor de Kunsten in Utrecht of die in Hilversum?
Van allebei heb ik trouwens stagaires van gehad.

kruitsnuiver
30 januari 2007, 21:36
Of iemand anders die nog antwoord heeft op mijn vraag hoe je aan je ervaring kan komen...

Met ervaring bedoelen ze actief meedoen met de opbouw van vuurwerkshows, hoeveel uren ervaring je ook alweer nodig had weet ik even niet meer maar hier kom ik nog op terug.

Ik zit er ook zeker aan te denken ooit een soortgelijke opleiding te volgen, alleen dan in oosterijk.

Kruitsnuiver...

moontan
30 januari 2007, 22:02
Met ervaring bedoelen ze actief meedoen met de opbouw van vuurwerkshows, hoeveel uren ervaring je ook alweer nodig had weet ik even niet meer maar hier kom ik nog op terug.

Ik zit er ook zeker aan te denken ooit een soortgelijke opleiding te volgen, alleen dan in oosterijk.

Kruitsnuiver...

Kruitsnuiver, misschien een logische vraag: waarom in Oostenrijk? Is de opleiding in Nederland niet toereikend?
Of is er een andere reden die voor ons freaks misschien interessant is?
:cool:

Jupilerfreak
30 januari 2007, 22:21
Was het niet zo dat je in Duitsland een opleiding tot pyrotechnicus kon volgen die over de gehele wereld, op 1 shitland na, erkend wordt?

moontan
30 januari 2007, 22:28
Was het niet zo dat je in Duitsland een opleiding tot pyrotechnicus kon volgen die over de gehele wereld, op 1 shitland na, erkend wordt?

Dat zou het wel eens kunnen zijn.
Vindt de opleiding trouwens veel geld. Red Baron had het over 2700-2800 box
Niet dat ik pyrotechnicus zou willen worden hoor, maar aleen als assistentje wil fungeren en wat meer over vuurwerk te weten komen.
:cool: :cool:

Peter
31 januari 2007, 08:51
Niet dat ik pyrotechnicus zou willen worden hoor, maar aleen als assistentje wil fungeren en wat meer over vuurwerk te weten komen.

Als je wat meer er over weten wilt komen zou ik je www.feuerwerk.net aanraden.
Daar zitten meer Pyrotechnicussen dan op alle Nederlandse vuurwerksite's zelfs niet eens op FPM.:wink:
Die zouden je vast en zeker wel verder kunnen helpen daar, ik leer daar ook erg veel meer dan op alle NL vuurwerksite's bijelkaar.

Feuerwerk
31 januari 2007, 09:11
In Oostenrijk is een vijf-daagse cursus te volgen voor 800,00 euro theorie inclusief praktijk. Vervolgens kun je in Duitsland een aanvullende cursus doen om naar Duitsland om te scholen.

In duitsland zelf kun je aan de Sprengschule in Dresden of Siegen de cursus doen maar je moet dan wel 21 jaar -> zijn en 26 shows meegelopen hebben.

Door het een-europa idee worden wellicht de Duitse en Oostenrijkse bewijzen ook geldig in Nederland, dit is even afwachten maar in Duitsland kun je veel leukere Shows doen als in Nederland

moontan
31 januari 2007, 09:47
Als je wat meer er over weten wilt komen zou ik je www.feuerwerk.net aanraden.
Daar zitten meer Pyrotechnicussen dan op alle Nederlandse vuurwerksite's zelfs niet eens op FPM.:wink:
Die zouden je vast en zeker wel verder kunnen helpen daar, ik leer daar ook erg veel meer dan op alle NL vuurwerksite's bijelkaar.

Heel erg bedankt Pyromaster
Ontzettend goede tip.
:handsup: :handsup: :thumbup:

Invader
31 januari 2007, 12:32
Nounou..Ziet er allemaal wel aanlokkelijk uit, maar ik kies voor mijn opleiding advocaat :wink: brengt toch wat meer geld in het laadje.

Professioneel vuurwerk kan ik toch wel zonder papiere krijgen:cool:

Feuerwerk
31 januari 2007, 13:13
Nounou..Ziet er allemaal wel aanlokkelijk uit, maar ik kies voor mijn opleiding advocaat :wink: brengt toch wat meer geld in het laadje.

Professioneel vuurwerk kan ik toch wel zonder papiere krijgen:cool:

Yeah right, ik doe het ook gewoon als hobby :bye:

Firespree
31 januari 2007, 13:55
Moet ik het dan maar doen voor ons allemaal?? :D
Ikzie het toch nog steeds wil zitten aan het ontwerpen zal het waarschijnlijk niet liggen heb genoeg fantasie en kennis van vuurwerk al zeg ik het zelf...:rolleyes:
Duits is niet mijn lievelingstaaltje maja zal wel is gaan zoeken daar...
Waar precies zou ik info kunnen vinden op feuerwerk.net dan want zit nu beetje naar die site te staren hehehhe

Rollende_Babba
31 januari 2007, 13:58
Moet ik het dan maar doen voor ons allemaal?? :D
Ikzie het toch nog steeds wil zitten aan het ontwerpen zal het waarschijnlijk niet liggen heb genoeg fantasie en kennis van vuurwerk al zeg ik het zelf...:rolleyes:
Duits is niet mijn lievelingstaaltje maja zal wel is gaan zoeken daar...
Waar precies zou ik info kunnen vinden op feuerwerk.net dan want zit nu beetje naar die site te staren hehehhe

kun je geen Duits dan? Beter leren jongen!

Gelukkig bestaan er vertaalcomputers voor jou!
http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=de_en&url=http%3A%2F%2Fwww.feuerwerk-homepage.de%2Finfos_2%2F_mainor_infos_2.htm

moontan
31 januari 2007, 14:01
kun je geen Duits dan? Beter leren jongen!
http://infos.feuerwerk.net/?url=_infos_2.htm

Haha. Bratwursten die Duitsers.
Maar goed. Geef toe Als je geen Duits kent wordt het lastiger.
:wink: :wink:

Firespree
31 januari 2007, 14:02
Hehehe kan wel duits maar wij hebben nou niet echt uitgebreid duits bij ons op school af en toe woordjes leren houdt het toch wel mee op...slecht ik weet et maja
En ik zou er wel uitkomen maar beetje hulp kan nooit kwaad :rolleyes:
Bedankt :wink:

moontan
31 januari 2007, 14:48
Hier is nog een link:
http://www.kiwa.nl/vuurwerkbedrijven/

Een website voor vuurwerkdeskundigen
Met een register van alle gediplomeerden
Staan aardig wat bekenden tussen.

Wollf-Wagenvoort-Vangelabbeek

:cool:

Feuerwerk
31 januari 2007, 15:05
Hehehe kan wel duits maar wij hebben nou niet echt uitgebreid duits bij ons op school af en toe woordjes leren houdt het toch wel mee op...slecht ik weet et maja

En jij doet VWO "schaam" je :wink:

Firespree
31 januari 2007, 15:07
Heb het ook niet zo op talen heb geen zin om er moeite voor te doen...
Maja back on topic:bye:

Peter
31 januari 2007, 15:22

Dan zal ik dat toch maar gaan leren als je de opleiding in Duitsland wilt gaan doen.
Want anders kom je er echt niet want de hele opleiding wordt in Duits gegeven wat ook logisch is, en dan moet je wel een aardig staaltje Duiste taal kennen.

Firespree
31 januari 2007, 15:25
Ik zei alweer back on topic maja nog even dan :rolleyes:
Het praten/luisteren gaat me beter af dan het lezen... en daarnaast als ik ff me best er voor doe dan lukt et wel...
ONTOPIC

moontan
16 juni 2007, 12:42
De Volledige opleiding Groot Vuurwerk gaat binnenkort weer van start.
Dit is een volledige opleiding Groot Vuurwerk (GV) met afsluitend een theorie- en praktijkgericht examen in het kader van de certificeringregeling vuurwerkdeskundige.

Deze opleiding en het examen zijn door KIWA erkend en voldoen aan de wettelijk voorgeschreven eindtermen**. De cursisten zijn verplicht alle voorgeschreven lesuren aanwezig te zijn, om aan het examen te mogen deelnemen. Het is niet mogelijk om deze opleiding schriftelijk te volgen.

Met het getuigschrift van het behaalde examen kunt u een aanvraag voor een certificaat vuurwerkdeskundige GV indienen bij de certificerende instantie KIWA. Zij beoordeelt vervolgens of u voldoet aan ALLE eisen die gesteld worden.

Een vooropleiding is officieel niet vereist voor het volgen van de opleiding voor professioneel vuurwerk. (Maar we adviseren HAVO-niveau en enige werkervaring om uw slagingskansen te vergroten. )

Kosten opleiding
De opleiding is 8 dagdelen en het examen is 2 dagdelen.

De kosten voor de volledig verzorgde opleiding en examen GV bedragen € 2.795, = inclusief het benodigde cursusboek en verfrissingen. Een lunch wordt geserveerd indien de lessen overdag plaatsvinden.

de nieuwe cursus is woensdag 27, donderdag 28, vrijdag 29 juni en maandag 2 juli 2007. het Examen is woensdag 4 juli 2007.

Deelname is mogelijk indien twee weken voor aanvang van de opleiding een volledig ingevuld aanmeldingsformulier voor opleiding en examen plus betaling van het verschuldigde bedrag zijn ontvangen.

Overige informatie:

http://www.to4see.nl/opleiding_gv.htm

moontan
6 februari 2008, 10:22
Vuurwerk cursus D&I

Om duidelijkheid te verschaffen in de vaak complexe regelgeving heeft D&I van deze vier onderdelen aparte modules ontwikkeld. Aan de hand van veel praktijk voorbeelden zal de theorie worden besproken met als doel inzicht krijgen in deze complexe materie om deze vervolgens toe te kunnen passen in de praktijk.

De modules zijn voornamelijk bestemd voor toezichthoudende ambtenaren van gemeenten en/of provincies en opsporingsdiensten die in het werk te maken kunnen krijgen met vuurwerk.
Daarnaast is de module opslag van vuurwerk voor consumenten interessant voor detaillisten die voornemens zijn om vuurwerk te gaan opslaan en/of verkopen. De modules zullen worden begeleid door vakdocenten uit de praktijk die reeds jaren voor diverse opsporingsdiensten en toezichthoudende instanties vuurwerk cursussen hebben verzorgd.

Deelnemers ontvangen een cursusmap en elke module zal worden afgesloten met een mondeling examen.

Bij een voldoende resultaat zal aan de cursist een certificaat worden uitgereikt.

Informatie:

http://www.deni-opleidingen.nl/index-12.html

Giron
7 februari 2008, 00:56

Daar hoef je niet voor naar duitsland hoor Fred.
Geduld en je kan je lol op, en.... je leerd ook nog wat bij.
:D
Giron

Afcajax
7 februari 2008, 13:18
Als je alleen assistentje wil zijn dan kun je ook wel gewoon meehelpen aan een show hoor (onder toezicht van de pyrotechnicus), daar hoef je echt niet perse een diploma voor te hebben (althans weet niet hoe het in NL zit, maar in Duitsland en België heb ik al eens aan een show meegeholpen zonder problemen).

Gerwin
7 februari 2008, 13:23
In nederland is wel mogelijk maar je dient alles op papier hebben te staan als pyrotechnicus. Als bijv controle komt moet het bedrijf op paier hebben staan dat jij meehelpt en wie er allemaal zijn. Zolang de schieter maar de juiste papieren heeft mag het dan zover ik weet.

moontan
7 februari 2008, 13:26
De reactie van Giron was op een post van mij van meer dan een jaar geleden.
Inmiddels zijn we een jaar verder en heb ik ervaring opgedaan met het meehelpen tijdens de opbouw van een show. :bye:
Ik heb dus mee kunnen proeven.!!!

Giron
7 februari 2008, 14:21
Als je alleen assistentje wil zijn dan kun je ook wel gewoon meehelpen aan een show hoor (onder toezicht van de pyrotechnicus), daar hoef je echt niet perse een diploma voor te hebben (althans weet niet hoe het in NL zit, maar in Duitsland en België heb ik al eens aan een show meegeholpen zonder problemen).

Daar wil ik ook nog wel even antwoord op geven.
Nu kan je als liefhebber hier in NL onder toeziend ook van een PT inderdaat mee helpen.
Maar ik heb mij laten vertellen dat dat eerdaags wel eens afgelopen zou kunnen zijn en deze liefhebbers/helpers ook de schoolbanken in moeten :bonk:
En wat ik ook gehoord heb is dat er ook wat voor meehelpend winkelpersoneel zou kunnen gaan veranderen.
Ik denk als het zover is dan horen we dat vanzelf wel.
Maar leuk vind ik dit niet als dat allemaal door gaat.
Giron

RedBaron
7 februari 2008, 16:12
Moet niet veel gekker worden...

fritspen
7 februari 2008, 19:34
Moet niet veel gekker worden...

Kijk eens op www.oivp.nl en www.to4see.nl

groeten

Giron
7 februari 2008, 19:42

groeten

Frits, bedankt voor deze bijdrage en natuurlijk proficiat met al het goede wat komen gaat in de OIVP.
:wink: Giron

oerendhard
7 februari 2008, 19:52

groeten

ja heel goed frits. :wink:
ik wis het al een tijdje van een andere bron uit enschede zullen we maar zeggen. (maar wis niet of ik het al kon of mog plaatsen hehehe)

maar veel succes met oivp, opleidingen en trainingen :cool:

moontan
18 mei 2008, 13:38
Bijeenkomst voor het op de hoogte blijven van de laatste stand der techniek in het kader van de certificeringregeling Vuurwerkdeskundige.

26 Mei 2008

Bron:
http://www.opleidingsinstituutvoorpyrotechniek.nl/

ener
18 mei 2008, 14:31
Is het oivp het enige instituut in NL die deze cursussen mag geven die erkend zijn?
Want 2800 euro voor 5 dagen les vind ik nogal wat. Tenzij ik 1 op 1 les krijg natuurlijk, maar dat zie ik niet gebeuren.
Als er geen concurrentie is, dan kunnen ze dus kennelijk de prijs erg hoog houden. Het proffesionele vuurwerkwereldje in nederland is al erg klein dus eerlijke marktwerking zal in mijn ogen niet erg aanwezig zijn, of zie ik dat verkeerd?

Hoe gaat dat met shows in zijn werk? wordt er veel gedaan door vrijwilligers, omdat die gewoon graag hobbymatig de boel helpen opzetten of wordt er ook voor betaald?

moontan
18 mei 2008, 16:50
In Nederland zijn er 2 instuten welke opleidingen verzorgen:
To 4see consultancy en OpleidingsInstituut Voor Pyrotechniek (OIVP)

Zij bieden beiden erkende (KIWA) opleidingen aan.

En er wordt bij het opbouwen van de shows inderdaad veel gebruik gemaakt van vrijwilligers anders zou een vuurwerkshow onbetaalbaar worden.
Met het opbouwen van een show (afhankelijk van de grootte), het schieten zelf, en het opruimen na de show is een vuurwerker gemiddeld 12 tot 15 uur per dag zoet. Kleine shows kunnen het met 2 a 3 mensen af. Bij grote shows zoals Apeldoorn en Nijmegen is er een compleet team 4 a 5 dagen bezig met zo,n show

Arjan
18 mei 2008, 17:21
Kleine aanvulling op de post van Moontan. Afgezien van de opbouw e.d. ben je meestal administratief technisch aardig wat dagen kwijt om alles te regelen. Nu is een consumentenshow iets minder heftig op dat gebied, maar als bepaalde zaken niet kortgesloten zijn met de opdrachtgever, gemeente of Provincie kan dit tot problemen leiden en in het ergste geval kan een show dan niet doorgaan. Ook moet je een werkplan maken zodat bij iedereen bekend is hoe het opgebouwd moet worden, wat er voor vuurwerk nodig is en dat je dit ook evetueel aan kan tonen aan de instanties als ze er om vragen.

Professionele shows voorbereiden heeft afhankelijk van de grootte wat meer werk tot gevolg, want alleen al de aanvraagtijd kan oplopen van 14 tot 16 weken tegenwoordig. 1 tot 2 weken voor de show moet dan ook alles geregeld en duidelijk zijn. Op de lijsten moet o.a. komen te staan wie de gecertificeerde pyro's zijn, wie het ontbrand, hoe het word vervoerd (ADR e.d.) wie de contactpersonen zijn en zelfs ook WIE er op de schietplek mogen om op te bouwen zodat bij de instanties bekend is wie er aanwezig is. (daarom dat sommige bedrijven geen mensen/freaks toelaten als je even wat fotootjes wilt nemen voor de show omdat alles geladen/opgebouwd is en ze dit liever niet hebben omdat dit niet op de lijst staat) Of de controleur wil dit gewoon niet hebben want dat kan ook. :wink:

Ik heb overigens van het verhaal dat je ook in de schoolbanken moet als je alleen een handje meehelpt tot nu toe nog nooit gehoord, dus ben benieuwd of dit ook bekend is bij To4See of OIVP, zal het eens navragen.

Giron
18 mei 2008, 19:32
(daarom dat sommige bedrijven geen mensen/freaks toelaten als je even wat fotootjes wilt nemen voor de show omdat alles geladen/opgebouwd is en ze dit liever niet hebben omdat dit niet op de lijst staat) Of de controleur wil dit gewoon niet hebben want dat kan ook. :wink:

Vergeet niet dat als er mensen foto's en/of film komen maken, de vuurwerker zijn recepten prijs geeft. Dit is vaak niet de bedoeling. Wat ik daarmee zeggen wil is dat er dan bij publicatie van buiten af makelik gezien kan worden waar de vuurwerker zijn vuurwerk inkoopt. je kunt hierbij ook denken aan de manier van schieten zoals de te gebruiken schietsystemen enz enz. Als gast van een restaurand kom je vrijwel, eigenlijk ook nooit in de keuken van de kok.

Ik heb overigens van het verhaal dat je ook in de schoolbanken moet als je alleen een handje meehelpt tot nu toe nog nooit gehoord, dus ben benieuwd of dit ook bekend is bij To4See of OIVP, zal het eens navragen.

Er is tot op heden nog niks moeten. Men overweegt of dit nootzakelijk zou moeten zijn, is wat ik heb begrepen. Ik ben dan ook heel benieuwd of er al iets meer duidelijkheid over is.

Groetjes Giron

Arjan
18 mei 2008, 20:11
Vergeet niet dat als er mensen foto's en/of film komen maken, de vuurwerker zijn recepten prijs geeft. Dit is vaak niet de bedoeling. Wat ik daarmee zeggen wil is dat er dan bij publicatie van buiten af makelik gezien kan worden waar de vuurwerker zijn vuurwerk inkoopt. je kunt hierbij ook denken aan de manier van schieten zoals de te gebruiken schietsystemen enz enz. Als gast van een restaurand kom je vrijwel, eigenlijk ook nooit in de keuken van de kok.

Ik geef juist in mijn reactie aan dat dit de reden kan zijn waarom sommige bedrijven dit niet willen, jij gaat mij nu nogmaals verbeteren in dezelfde mening daarover.. Ik weet wel hoe dit werkt inmiddels, kom nog wel eens over de vloer bij schieters/bedrijven :wink:

Er is tot op heden nog niks moeten. Men overweegt of dit nootzakelijk zou moeten zijn, is wat ik heb begrepen. Ik ben dan ook heel benieuwd of er al iets meer duidelijkheid over is.

Nogmaals, dan ben ik toch benieuwd van wie je dit hebt aangezien dit bij niemand (en dan doel ik op de branche, en niet "van horen zeggen" van wat freaks ofzo) bekend is....

Giron
18 mei 2008, 20:39
Ik geef juist in mijn reactie aan dat dit de reden kan zijn waarom sommige bedrijven dit niet willen, jij gaat mij nu nogmaals verbeteren in dezelfde mening daarover.. Ik weet wel hoe dit werkt inmiddels, kom nog wel eens over de vloer bij schieters/bedrijven :wink:

Arjan, als ik jou tekst terug lees dan kan ik nergens terug vinden dat het om recepten zou zijn die een vuurwerker prijs wil geven.
Ik ga jou dan niet nogmaals verbeteren (had namelijk nog niet eerder gereageerd op jou post) maar ik vul alleen jou verhaal aan. Maar ok, het is maar net hou je het leest.
Niks mis mee toch?

Nogmaals, dan ben ik toch benieuwd van wie je dit hebt aangezien dit bij niemand (en dan doel ik op de branche, en niet "van horen zeggen" van wat freaks ofzo) bekend is....

Ik heb het dus ook van horen zeggen, vandaar dat ik zelf ook nieuwschierig ben in hoe verre dit bekend is of door gevoerd gaat worden.

Groetjes Giron

Arjan
18 mei 2008, 20:52
Ah zo, ja denk dat ik je dan verkeerd begreep :wink: Ik doel in mijn verhaal niet perse op de recepten zoals jij het verwoord, meer als boodschap dat het de reden KAN zijn dat je niet op het schietveld toegelaten word... dat kan door diverse redenen. Ik heb namelijk genoeg gezien/gehoord dat liefhebbers/freaks of zelfs personen die daar kwamen kijken hier moeilijk over deden of gewoon zomaar het veld opstormen, met alle gezeik van dien voor de bezigers omdat die uiteindelijk verantwoordelijk zijn volgens de regels en de controleur. Dus we bedoelen uiteindelijk een beetje hetzelfde alleen anders verwoord.... :bye:

Het is inderdaad even afwachten met het verhaal over de "helpers" dus we zijn allemaal benieuwd hoe dat zal verlopen.

ener
18 mei 2008, 21:16
In Nederland zijn er 2 instuten welke opleidingen verzorgen:
To 4see consultancy en OpleidingsInstituut Voor Pyrotechniek (OIVP)

Als ik op de site van To 4see consultancy kijk dan wordt daar het volgende vermeld:

de cursus wordt voortaan verzorgd door het nieuwe OpleidingsInstituut Voor Pyrotechniek (OIVP). zij geeft de cursussen onder supervisie van to 4see consultancy.

Mis ik iets?

Arjan
18 mei 2008, 22:25
Als organiserend bedrijf geeft OIVP uit Enschede de cursus, maar wel onder auspiciën van To4See Consultancy Amsterdam Dat zal een reden hebben denk ik.. :wink:

Daarnaast checkt KIWA en Cetradex ook het e.a. qua certificering..

ener
19 mei 2008, 18:28
Er is dus maar 1 opleiding voor groot vuurwerk, oftewel ze kunnen de hoofdprijs er voor vragen. Jammer.

jejestilo074
4 juni 2008, 20:36
Kun je daar later je brood mee verdienen dan als je je cursus gehaald hebt ???

kruitsnuiver
4 juni 2008, 20:38
Kun je daar later je brood mee verdienen dan als je je geld hebt ???

Als je je papieren hebt bedoel je denk ik?

In Nederland is er geen droog brood mee te verdienen nee, je moet het echt naast een 9 tot 5 baan doen.

jejestilo074
4 juni 2008, 20:42
Oh oke ik dacht al. Lekker veel vuurwerk voorbereiden en afschieten en dan daar nog lekker je geld mee verdienen. Als er dus van die opleidingen bestonden waar je je diploma haalt en daarna aan de slag zou kunnen gaan als vuurwerktester of wat dan ook (waar je dus brood mee gaat verdienen) dan zou je geheid veel aanmeldingen krijgen.

ener
4 juni 2008, 20:49
Als je je papieren hebt bedoel je denk ik?

In Nederland is er geen droog brood mee te verdienen nee, je moet het echt naast een 9 tot 5 baan doen.

Waarom bestaan er dan toch 10 bedrijven in NL die er hun brood ermee verdienen? Of gaat dat allemaal vrijwillig, non-profit of parttime?

Ik zou voor de lol wel eens de jaarcijvers willen zien.

Als je die cursus van 5 dagen doet, gegeven door iemand die zelf een vuurwerkbedrijf bezit dan maak je nog 0,0 kans op een vereiste stageplaats. Hoezo krom?
Alleen als je vriendjes in de business hebt heb je kans op een stageplek en dan nog zal er wel een contractje voorgeschoteld worden dat je niet bij de concurrent aan de gang mag.
2800 euro is een bedrag om ambitieuse mensen af te schrikken zelf iets in deze wereld te beginnen. Slechts 1 bedrijf geeft ze en heeft zelf bepaalde eigenbelangen in de markt. Elke specialist zal geen potentiële concurrent opleiden, heel logisch opzich, maar iedereen zou een kans moeten verdienen. Wat dat betreft zou het beter zijn dat er een afzonderlijke opleiding zou bestaan. De overheid zal er niet naar kraaien, die vind het wel prima dat er niet meer bedrijven bij komen.

pyrorboy
15 augustus 2008, 12:00
nou ik heb het hele topic door gelezen. en ik ben fiffty fiffty of ik hier me beroep van maak. want een paar dingen begrijp ik niet helemaal. hier de vragen op een rijtje :

wat verdiend het?
wat kan ik er allemaal mee doen?
kan ik dit als enige baan doen?
met wat voor activiteiten doe ik mee ( betaald of onbetaald )
waar een nederlandse opleiding volgen?
hoe vaak per jaar werk je of help je bij shows ?

alvast bedankt. want ik ben nu dringend op zoek naar een toekomstige baan.
nu wil ik weten of dat met pyrotechnicus gaat lukken.

pyroben
21 augustus 2008, 16:50
Ondertussen is er nog een scholingsmogelijkheid bij gekomen en wel VCM als ik mij niet vergis.
Met ook nog eens hele andere prijzen....

www.vcm.nl

R@lph
21 augustus 2008, 19:49
nou ik heb het hele topic door gelezen. en ik ben fiffty fiffty of ik hier me beroep van maak. want een paar dingen begrijp ik niet helemaal. hier de vragen op een rijtje :

wat verdiend het?

wat kan ik er allemaal mee doen?
kan ik dit als enige baan doen?
met wat voor activiteiten doe ik mee ( betaald of onbetaald )
waar een nederlandse opleiding volgen?
hoe vaak per jaar werk je of help je bij shows ?

alvast bedankt. want ik ben nu dringend op zoek naar een toekomstige baan.
nu wil ik weten of dat met pyrotechnicus gaat lukken.

Hoi,

Wij hebben vorig jaar een poos staan praten met FPM member San Quinton. Hij is ook vuurwerker bij Wagenvoort. Hij zei tegen mij dat het op vrijwillige basis was. Je moet er zelf veel geld en tijd insteken. Hij verdiende er niet echt iets mee. Ik denk dat je dit niet als enige baan kunt doen (helaas). Ik heb niet echt het idee dat er veel werk is in de vuurwerkbranche.

Mijn stukje hierboven klinkt nogal negatief. Maar wie niet waagt wie niet wint. Ik zou toch alles op alles zetten om van vuurwerk je beroep te maken. :bye:

san quinton
26 augustus 2008, 09:00
@ Ralph.

Het is inderdaad zo dat ik vrijwillig vuurwerker ben, maar ik heb nooit iets gezegd over zelf geld bijleggen.

Ga ervanuit dat je er niets mee verdient maar wel leuke shows mag bouwen en geven.

Jammer dat mijn woorden worden verdraaid. Lijkt me niet de bedoeling toch?

Verzoek aan Ralph (Zou je in vervolg mij op de hoogte willen stellen voordat je mijn naam in berichten gebruikt waar ik vervolgens niet achter kan staan?)

Groet,

San Quinton

mikeole
28 augustus 2008, 01:27
@ Ralph.

Het is inderdaad zo dat ik vrijwillig vuurwerker ben, maar ik heb nooit iets gezegd over zelf geld bijleggen.

Ga ervanuit dat je er niets mee verdient maar wel leuke shows mag bouwen en geven.

Groet,

San Quinton

Dat is in jou geval zo, maar ik denk dat dat lang niet overal zo is dat het vrijwilligerswerk is.

R@lph
29 augustus 2008, 22:14
@ Ralph.

Jammer dat mijn woorden worden verdraaid. Lijkt me niet de bedoeling toch?

Verzoek aan Ralph (Zou je in vervolg mij op de hoogte willen stellen voordat je mijn naam in berichten gebruikt waar ik vervolgens niet achter kan staan?)

Groet,

San Quinton

Ik heb nergens gezegd dat JIJ er geld bij moet doen. Ik zeg alleen dat je bij veel bedrijven veel zelf moet betalen, waaronder een deel van de benzine en de cursussen. En ik verdraai ook nergens woorden. Ik snap dan ook niet waarom je constant loopt te zeuren.

Als we dan toch kinderachtig gaan doen, wil jij dan ook mijn naam niet noemen in posts waar ik het niet mee eens ben? :rolleyes:

IlikePyro
9 januari 2009, 16:37
Hallo iedereen,

Ik zit tegenwoordig nog op de middelbare school en ben mischien van plan om later een opleiding voor PT ga doen. Ik heb dan ook van die open dagen waar je allerlij vervolgopleidingen kunt bekijken, maar daar zit pyrotechniek niet bij. Ik vind dit wel leuk omdat ik op school goed in natuur/scheikunde ben en verzot ben op vuurwerk. Mij zou het het leukst lijken om zelf vuurwerk te maken. Daardoor had ik een paar vraagjes: (ik heb dit topic al helemaal doorgespit)

In welke dingen ben je bevoegd met zo'n diploma ? zoals zelf vuurwerk maken, of alleen shows geven en vuurwerk inkopen en dan bij nieuwjaar verkopen aan consumenten.

Hoe zit het met opleidingen in het buitenland? is dat beter?

schiet je er veel mee op met zo'n diploma of kun je genoeg op de illegale manier ?

cheers,:bye:

Gerwin
9 januari 2009, 17:18
Zelfmaken is verboden zowel met of zonder Pyrotechnische dimploma :)

dennis-pyro
9 januari 2009, 17:30
Weet iemand of een thuisstudie als pyrotechnicus ook mogelijk is?

Gerwin
9 januari 2009, 17:40
Waarschijnlijk niet omdat de animo er klein voor is en daarom maar een * aantal keer per jaar wordt gegeven. En daarnaast dien je ook * aantal shows praktijk ervaring te hebben :)

Pyro-rola
9 januari 2009, 18:17
Waarschijnlijk niet omdat de animo er klein voor is en daarom maar een * aantal keer per jaar wordt gegeven. En daarnaast dien je ook * aantal shows praktijk ervaring te hebben :)

Weet jij hoeveel shows minimaal Gerwin? Ik ben van plan (later) ook een pyrotechnische opleiding volgen.
Ik heb nu namelijk nog maar één show waar o.a. mijn naam ook bij staat en dus één show op mijn naam heb staan.

Gerwin
9 januari 2009, 18:20
Geloof 12 shows praktijk ervaring!

dennis-pyro
11 januari 2009, 21:23
Moet je voor deze cursus 1x keer in de week naar school of 5 dagen in de week?

mikeole
19 januari 2009, 10:02
Er word volgens mij geadviseerd om rond de 25 shows ervaring te hebben alvorens je met de opleiding/cursus begint. Voor het certificaat moet je 10 shows aan kunnen tonen.
En de opleiding heb ik toen 4 of 5 dagen achter elkaar gedaan en 's maandags het examen.

moontan
24 februari 2009, 20:15
Voor de liefhebbers:

CURSUS GV - 31maart ,1,2,3 April 2009. Examen 07-04-2009

OpleidingsInstituut Voor Pyrotechniek

Gronausestraat 1240

7534 AV Enschede

Tel.:053 - 4619699

Email : info@oivp.nl

http://www.opleidingsinstituutvoorpyrotechniek.nl/

moontan
27 maart 2009, 13:35
Opleiding Groot Vuurwerk en P.S.E. (Pyrotechnische Speciale Effecten)
met Elementum FX

Henk de Vries van Elementum FX is docent en examinator pyro techniek. Wanneer je graag pyro technicus (vuurwerk deskundige) wilt worden, moet je een diploma en een certificaat behalen.

De opleidingen zijn onderverdeeld in een aantal groepen:

- Pyrotechnische Speciale Effecten (PSE)
- Groot Vuurwerk (GV)
- Modules Nederlandse Wet en regelgeving

Om aansluitend op het behalen van het diploma, tevens het certificaat vuurwerkdeskundige te behalen, moet je meelopen met 10 vuurwerkshows. Hiervoor kun je eventueel terecht bij Elementum FX.

Meer informatie over de opleiding pyro technicus? Neem rechtstreeks contact op met Henk de Vries, telefoon: 0561 61 27 15.

http://www.elementumfx.nl/nl/opleiding-pyrotechniek.html

moontan
19 september 2009, 00:12
Nieuwsbericht

In de vergadering van het Centraal College van Deskundigen van 16 september jl. is besloten dat het volgen van bijscholing niet meer verplicht is tot de nieuwe vuurwerkregeling van kracht is.

De reden hiervoor is dat het proces rondom de stelselwijziging bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vertraging heeft opgelopen.

http://www.1kiwa.com/vuurwerk_page.aspx?id=11954

dieter
13 januari 2010, 08:22
Hierbij voor wie geintereseerd is de nieuwe regeling persoon certificatie 2009.
Hiermee komt het regelement 2004 te vervallen.

ilvan
17 januari 2010, 19:21
Best wel interesant dit. Maar hoe zit het dan bij een importeur? Hoe kan je gaan werken bij een importeur? Met welke opleiding etc bedoel ik..

Ik ben wel benieuwd hoe je daar tussen komt .. Iemand die mij dat kan vertellen?

*kevin*
17 januari 2010, 19:43
Het ligt er maar net aan wat je daar wil doen, transport en logistiek, commercie of misschien productontwikkeling. Er zullen genoeg verschillende banen zijn bij een importeur alleen is het denk ik niet makkelijk om daar terecht te komen:wink:

HZracing
19 januari 2010, 17:45
kan je pyrotechnische diploma halen met een mbo diploma.
en hoe duur is zo een opleiding in nederland.
ik weet al wel dat zo een cursus niet het helejaar door word gedaan maar zo nu en dan.
weet iemand nog meer info voor mij
alvast bedankt.

Lunig
19 januari 2010, 18:51
ik weet al wel dat zo een cursus niet het helejaar door word gedaan maar zo nu en dan.
alvast bedankt.

tjonge jonge, ben je nou echt zó lui? er staan links naar instanties die dit soort opleidingen verzorgen in dit topic.

ik wordt echt zo moe van mensen die niet even de moeite nemen om een topic door te lezen voor ze met hun onnozele vragen aankomen. luie donders:frusty:

brian the freak
19 januari 2010, 23:40
Heb eens geinformeerd. kost rond de 2500.-

mikeole
20 januari 2010, 12:41
alvast bedankt.

Ja dat kan zeker, hoewel er wel havo niveau geadviseerd word :)

Groeten

dikkeeric
10 februari 2010, 14:11
Ik heb een simpele vraag, ben gek van vuurwerk , echt gek :P Maar ! Is er later een 40 urig werk weekje aan over te houden ? Of moet je eens in de week meehelpen bij een bedrijf en kun je er niet van leven.
En dan bedoel ik dat je er een opleiding voor doet. Lijkt me geweldig om van me hobby me baan te maken.
Maar je kunt toch geen 8 uur per dag shows opbouwen?

Zou mij geen zak uitmaken al moest ik heel de dag shells pasten :P Alles beter dan magazijnwerk xD

Greeeetz

bassie1978
10 februari 2010, 16:48
reken er maar op dat de meeste pyrotechnici dit niet als volledige baan doen. Men heeft er altijd wel een extra baan bij.

HZracing
11 februari 2010, 19:59
ja maar ik ben aan het kijken voor een oplijding tot laborand. er is ook een bepaalde factor in chemie en daar zit dit volgens mij ook bij(het werken van vuurwerk kleuren) maar weet niet helemaal zeker.

hotspot
11 februari 2010, 20:05
Ik zou eerst een cursus Nederlands bij de LOI als ik jou was.

poziloc
11 februari 2010, 21:44
Whoehahahaha

Lodyx
27 februari 2010, 15:18
ja maar ik ben aan het kijken voor een oplijding tot laborand. er is ook een bepaalde factor in chemie en daar zit dit volgens mij ook bij(het werken van vuurwerk kleuren) maar weet niet helemaal zeker.

Je hebt in Nederland weinig meer met chemie te maken die Chinezen regelen dat allemaal voor je. Er zit geen vast en betrouwbaar inkomen in pyrotechnicus nee

dieter
27 februari 2010, 15:35
Je hebt in Nederland weinig meer met chemie te maken die Chinezen regelen dat allemaal voor je. Er zit geen vast en betrouwbaar inkomen in pyrotechnicus nee

Hoe bedoel je dat....(Er zit geen vast en betrouwbaar inkomen in)
........???????????

killerdome
27 februari 2010, 18:08
Hoe bedoel je dat....(Er zit geen vast en betrouwbaar inkomen in)
........???????????

Dat je dit werk niet als vast werk kunt nemen, je doet het meer omdat je het leuk vind:)

RedBaron
27 februari 2010, 18:16
Dat je dit werk niet als vast werk kunt nemen, je doet het meer omdat je het leuk vind:)

eehhhh toch wel??? Ik kan er zo 4-5 opnoemen dei het fulltime doen in Nederland. Oké het is niet gemakkelijk om tot dat punt te komen, je moet immers veel werk hebben. Maar het is wel mogelijk.

killerdome
27 februari 2010, 18:46
eehhhh toch wel??? Ik kan er zo 4-5 opnoemen dei het fulltime doen in Nederland. Oké het is niet gemakkelijk om tot dat punt te komen, je moet immers veel werk hebben. Maar het is wel mogelijk.

ja dat bedoel ik al:shocked: 4 á 5 die het werk vast doen. laten we het er gewoon op houden dat dit werk niet vast te doen is hea:bonk:

moontan
17 juni 2010, 23:43
In april heeft Kiwa een eerste audit uitgevoerd bij VCM Adviesbureau & Opleidingscentrum B.V. in het kader van de erkenning als opleider voor Vuurwerkdeskundigen.

Na controle van de lesstof en bijwoning van de (theorie- en praktijk)examens is VCM aan de hand van het auditrapport erkend als opleider. De eerste lichting geslaagde examenkandidaten heeft hun persoonscertificaat bij Kiwa aangevraagd en toegewezen gekregen.

Kiwa feliciteert VCM met het behalen van deze erkenning en wenst hen veel succes!

http://www.vuurwerkbedrijven.nl/vuurwerk_page.aspx?id=12918

Kiwa certificering voor VCM bv
VCM bv is als enige branche-onafhankelijke instelling Kiwa gecertificeerd voor het verzorgen van de opleiding "Het Bezigen van groot Vuurwerk en Pyrotechnisch Vuurwerk", tevens is VCM bv bevoegd het vereiste examen af te nemen.
Het doel is een gedegen en praktijkgerichte opleiding te verzorgen welke goed aansluit bij de dagelijkse praktijk. Met deze opleidingen hopen wij de veiligheid tijdens het afsteken van groot vuurwerk te vergroten.

Om aan deze opleiding te mogen deelnemen dient men aan een aantal eisen te voldoen, op verzoek kunnen deze eisen worden verstrekt.

Voor meer informatie kunt u geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.

http://www.vcm.nl/algemeen.php?pagina_id=141

dieter
18 juni 2010, 06:41
Heeft lang geduurd maar ben blij dat het er nu doorheen is bij het VCM.

moontan
18 juni 2010, 12:13
Heeft lang geduurd maar ben blij dat het er nu doorheen is bij het VCM.

Kan jij aan ons "niet deskundigen" uitleggen waarom je blij bent Dieter?
Ik heb ondertussen informatie bij het VCM opgevraagd, puur voor de geinteresseerden op dit forum.

Gerwin
18 juni 2010, 13:22
Waarschijnlijk omdat je nu bij 2 partijen kan aankloppen ipv alleen bij het OIVP

moontan
22 juni 2010, 18:14
Voor de geinteresseerden:

Certificatie-eisen Vuurwerkdeskundige, in het volgende document kan je zien aan welke eisen je moet voldoen om in aanmerking te komen voor het certificaat Groot Vuurwerk

Als volgt te downloaden:

http://www.kiwa.nl/uploadedFiles/Website/Vuurwerkbedrijven/Certificatieschema_Vuurwerkdeskundige[1].pdf

FireDragon
22 juni 2010, 18:16
Voor de geinteresseerden:

Certificatie-eisen Vuurwerkdeskundige, in het volgende document kan je zien aan welke eisen je moet voldoen om in aanmerking te komen voor het certificaat Groot Vuurwerk

Als volgt te downloaden:

http://www.kiwa.nl/uploadedFiles/Website/Vuurwerkbedrijven/Certificatieschema_Vuurwerkdeskundige[1].pdf

Ik krijg een foutmelding "page cannot be found"...?

Maar bedoelde je deze Moontan? ->
http://diensten.kiwa.nl/educatie/persoonscertificaat-vuurwerkdeskundige en dan rechts de pdf te downloaden!

Het blijft toch bijna ondoenlijk volgens mij zo'n certificaat ooit te behalen als je niet of getrouwd bent met de dochter van de directeur van zo'n bedrijf, of je ernaast woont of zelf genoeg vermogen hebt om zo een bedrijf te beginnen...
Hoe wil je anders werkervaring opdoen (een van de eisen lees ik) voor een certificaat...?

moontan
22 juni 2010, 18:17
Anders is hij te downloaden via de volgende pagina:
http://www.kiwa.nl/vuurwerk_page.aspx?menu_id=8&id=5852&langtype=1043

moontan
22 juni 2010, 23:48
Ik krijg een foutmelding "page cannot be found"...?

Maar bedoelde je deze Moontan? ->
http://diensten.kiwa.nl/educatie/persoonscertificaat-vuurwerkdeskundige en dan rechts de pdf te downloaden!

Het blijft toch bijna ondoenlijk volgens mij zo'n certificaat ooit te behalen als je niet of getrouwd bent met de dochter van de directeur van zo'n bedrijf, of je ernaast woont of zelf genoeg vermogen hebt om zo een bedrijf te beginnen...
Hoe wil je anders werkervaring opdoen (een van de eisen lees ik) voor een certificaat...?

Jurrien: alle bezigers en vrijwilligers zijn van vooraf aan begonnen met nul komma nul ervaring. Waar een wil is is ook een weg.
Het is een kwestie van contacten leggen, jezelf aanbieden, veel shows volgen en uiteraard kennis opdoen, want zonder kennis vaart niemand wel.

dieter
23 juni 2010, 17:15
Waarschijnlijk omdat je nu bij 2 partijen kan aankloppen ipv alleen bij het OIVP

Het enige goede antwoord...............

dieter
23 juni 2010, 17:21

Ik eet r elke maand nog steeds lekker van.... en werk maar 4 dagen in de week...
Het gaat er ook om dat je je eigen show kan en mag verkopen dan kan je er van leven.
Tevens vergeten jullie een ding.....Wij doen niet alleen vuurwerk.....
Vergeet niet de confetti shows de vlammenshows een valdoekje en opening en ga maar zo door.

Ik ben niet alleen pyrotechnicus maar ook organisator van evenementen en openingen. dat geld overigens voor elk vuurwerkbedrijf. Wij leven niet alleen van vuurwerk.

moontan
23 juni 2010, 17:21
Het enige goede antwoord...............

Plus het VCM is branche onafhankelijk denk ik toch ook?

dieter
23 juni 2010, 17:22
Plus het VCM is branche onafhankelijk denk ik toch ook?

Weer een goed antwoord..........:D:p:D:p:D:p:cool::cool::cool:

In de volgende ronde gaan we voor de wasmachine....

moontan
23 juni 2010, 17:26
Weer een goed antwoord..........:D:p:D:p:D:p:cool::cool::cool:

In de volgende ronde gaan we voor de wasmachine....

Heb ik al, mag het ook een broodrooster zijn? die hebben we nog niet. :p

poziloc
24 juni 2010, 00:22
Kan jij aan ons "niet deskundigen" uitleggen waarom je blij bent Dieter?
Ik heb ondertussen informatie bij het VCM opgevraagd, puur voor de geinteresseerden op dit forum.

Ik heb dit ook al 3x gedaan en 0,0 respons

500gram
24 juni 2010, 11:57
De cursus kost rond de 2700,- euro voor groot vuurwerk deskundige.......ik heb dus gewonnen......en gaston wat hebben we gewonnen.

Fric
8 augustus 2010, 10:40
Pyrotechnische Lehrgnge 2010‏

Aus aktuellem Anlass mchten wir Sie darauf aufmerksam machen, dass wir in nchster Zeit folgende Lehrgnge zu dieser Thematik durchfhren werden:

Grundlehrgang fr den Umgang mit pyrotechnischen Gegenstnden in Theatern und vergleichbaren Einrichtungen ("Bhnenfeuerwerker"),

PGT 2-10, 23.08.-27.08.2010

sowie

Grundlehrgang fr das Abrennen von Grofeuerwerken,

PGF 2-10, 29.11.-03.12.2010.

Duitse cursus in Dresden.

Dutchman
9 augustus 2010, 16:40
hallo,

weet iemand waar ik het Informatiepakket kan aanvragen?

ik heb op de site van kiwa lopen zoeken maar kan niks vinden.

Fric
9 augustus 2010, 17:10
hallo,

weet iemand waar ik het Informatiepakket kan aanvragen?

ik heb op de site van kiwa lopen zoeken maar kan niks vinden.

Je kunt ze een mail sturen of onderstaande link aanklikken:

http://www.vuurwerkbedrijven.nl/uploadedFiles/Website/59_Persooncertificatie/595_Vuurwerkbedrijven/Leaflet%20wegwijzer%202009.pdf

http://www.vuurwerkbedrijven.nl/uploadedFiles/Website/Vuurwerkbedrijven/Certificatieschema_Vuurwerkdeskundige%5B1%5D.pdf

Louis
11 september 2010, 00:52
Opleiding Professioneel Vuurwerk gaat weer van start

VCM bv is als enige branche-onafhankelijke instelling Kiwa gecertificeerd voor het verzorgen van de opleiding "Het Bezigen van groot Vuurwerk en Pyrotechnisch Vuurwerk", tevens is VCM bv bevoegd het vereiste examen af te nemen.
Het doel is een gedegen en praktijkgerichte opleiding te verzorgen welke goed aansluit bij de dagelijkse praktijk. Met deze opleidingen hopen wij de veiligheid tijdens het afsteken van groot vuurwerk te vergroten.

Om aan deze opleiding te mogen deelnemen dient men aan een aantal eisen te voldoen, op verzoek kunnen deze eisen worden verstrekt.

Op de volgende data hebben wij weer een opleiding gepland staan: Leusden: 06, 07, 13 en 14 september; examen theorie 17 september; examen Praktijk 18 september.

VCM Leusden | Tel. (033) 432 10 02 | Fax. (033) 432 18 65 | info@vcm.nl
VCM Middelharnis | Tel. (0187) 478 900 | Fax. (0187) 480 063 | info@vcm.nl

http://www.vcm.nl/algemeen.php?pagina_id=141

moontan
9 oktober 2010, 00:33
Professioneel Vuurwerkafsteker

Inhoud
In deze cursus worden de volgende onderwerpen behandeld:
Wetgeving
Pyrotechniek algemeen
Geschiedenis en ontwikkeling
Pyrotechnische mengsels
Materiaal eigenschappen
Veiligheid en Gezondheid
Veilig werken
Calamiteiten
Brandveiligheid
Beschermingsmiddelen
Soorten Groot vuurwerk
Mortieren
Ontstekingsmiddelen
Werkplan
Het opbouwen van shows
Het afbouwen van shows

Cursusduur
De cursus bestaat uit 6 dagen incl. examens.

Examen

Het examen bestaat uit een theorie examen en een praktijkdag. Beide examens worden door VCM afgenomen.

Deelnemersminimaal aantal deelnemers 10

Prijs
Op basis van offerte

Toelatingseisen
Voor de toelatingseisen kunt u contact met ons opnemen

Inschrijven
U kunt uzelf aanmelden middels het sturen van een email met uw persoonlijke gegevens en wensen.

http://www.vcm.nl/algemeen.php?pagina_id=151

dieter
7 december 2010, 12:31
29-11-2010 Opleider OIVP geschorst (Dream Fireworks).

Met ingang van 25 november 2010 is opleider OIVP geschorst als erkende opleiding voor vuurwerkdeskundigen.

Bron Kiwa.

500gram
7 december 2010, 18:09
29-11-2010 Opleider OIVP geschorst (Dream Fireworks).

Met ingang van 25 november 2010 is opleider OIVP geschorst als erkende opleiding voor vuurwerkdeskundigen.

Bron Kiwa.

Dat jij dit weer bekend moet maken:D

davinstyle
7 december 2010, 20:39
hoe oud moet je hiervoor zijn?
en welk diploma('s) heb je dan allemaal nodig?

RedBaron
7 december 2010, 20:50
hoe oud moet je hiervoor zijn?
en welk diploma('s) heb je dan allemaal nodig?

18 jaar, er is verder geen specifieke voor opleiding verreist. Aanbevolen wordt wel een MBO niveau te hebben voor je hier aan begint. Verder moet je al wel met 10 shows hebben hebben meegeholpen. In het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland bij de Duitse opleiding, zijn dat er 26.

stefantvs
7 december 2010, 20:59
18 jaar, er is verder geen specifieke voor opleiding verreist. Aanbevolen wordt wel een MBO niveau te hebben voor je hier aan begint. Verder moet je al wel met 10 shows hebben hebben meegeholpen. In het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland bij de Duitse opleiding, zijn dat er 26.

Jack, thanks weer voor uitleg.
Maar ff een vraagje.. je geeft aan dat je minimaal met 10 shows geholpen moet hebben ? Hoe kan je dit aantonen ?
want iedereen moet toch ergens beginnen lijkt mij ?
even als voorbeeld , het lijkt mij niet dat ik morgen een schietbedrijf bel en vraag jow kan ik ff helpen met 10 shows opbouwen ? , of werkt het wel zo in de praktijk ?

Gr stefan

RedBaron
7 december 2010, 21:21
Jack, thanks weer voor uitleg.
Maar ff een vraagje.. je geeft aan dat je minimaal met 10 shows geholpen moet hebben ? Hoe kan je dit aantonen ?
want iedereen moet toch ergens beginnen lijkt mij ?
even als voorbeeld , het lijkt mij niet dat ik morgen een schietbedrijf bel en vraag jow kan ik ff helpen met 10 shows opbouwen ? , of werkt het wel zo in de praktijk ?

Gr stefan

Dit kun je natuurlijk zelf bijhouden. En ook het bedrijf waar je meehelpt moet daar natuurlijk open kaart in spelen dat je meegeholpen hebt.

Ja hoe je meehelpt.. ja dat is een goede vraag. Voor mij zelf is dat gewoon stom toevallig eens gebeurt. Toen ik in Belgi in 2002 op een koude december dag met -7 (gevoels temperatuur ver beneden -20 :p) Alpeco aan het werk zag. Op een klein zeer winderig strandje aan de schelde in Antwerpen

En wij het zo ontzettend zielig vonden dat degene die er alleen aan het werk was. Alles in zn uppie moest opruimen in die ontiegelijk snijdende kou :p. Ik kwam toen al bij Alpeco, en dus kwam zo van het een het ander. En zijn we van liever lee steeds vaker gaan meehelpen.

Nu, jaren later zijn we een hecht (vrienden) team dat DBK Fireworks vormt. :D

stefantvs
7 december 2010, 21:56
Thanks voor je uitleg, ik ga gewoon naast elke show staan en wie weet :P
Neej thanks man, altijd leuk om dit soort info te weten !!

Gerwin
7 december 2010, 21:58
Dan heb ik er straks nog 8 te gaan dus haha.

Lijkt me super tof om de papieren te halen. Maar in de nieuwe regelgeving staat toch dat je elk jaar vervrissings cursus moet doen ? Wordt dat voor de hobby dan erg dure aangelegeheid denk ik :(

RedBaron
7 december 2010, 22:03
Dan heb ik er straks nog 8 te gaan dus haha.

Lijkt me super tof om de papieren te halen. Maar in de nieuwe regelgeving staat toch dat je elk jaar vervrissings cursus moet doen ? Wordt dat voor de hobby dan erg dure aangelegeheid denk ik :(

Als ik goed ben ingelicht ( Dieter help me eens hier mee!! haha) gaat dat van 1 naar 3 jaar die opfris cursussen.

stefantvs
7 december 2010, 22:03
Goed bezig erwin...
FF denk ik moet er nog 10 :P neej lijkt me wel leuk om me hier ff in te verdiepen :-)

Gerwin
7 december 2010, 22:04
Weet je ook wat zoiets gaat kosten ? zal ook wel paar honder kosten ? Mischien in de toekomst ga ik mijn papieren wel halen maar de situatie laat het helaas niet toe (student leven = geen hoog inkomen :( en certificaat is niet al te goedkoop)

RedBaron
7 december 2010, 22:06
Goed bezig erwin...
FF denk ik moet er nog 10 :P neej lijkt me wel leuk om me hier ff in te verdiepen :-)

Voor de Duitse opleiding moest ik laatst opzoeken waar wij aan mee hadden gewerkt. De teller staat nu op 86 stuks :) op zich valt dat nog wel mee. Maar als je bedenkt dat wij dit zuiver Parttime doen. En dus 80% van de keren alleen in het weekend. Dan is dit nog best wel veel!

@Gerwin, de kosten weet ik zo even niet. Dat moet ik eens navragen,

Vinnievuurwerk
7 december 2010, 22:10
en niet vergeten de herhalings cursussen.
als ie verlopen is heb je er niks meer aan.

stefantvs
7 december 2010, 22:13
Voor de Duitse opleiding moest ik laatst opzoeken waar wij aan mee hadden gewerkt. De teller staat nu op 86 stuks :) op zich valt dat nog wel mee. Maar als je bedenkt dat wij dit zuiver Parttime doen. En dus 80% van de keren alleen in het weekend. Dan is dit nog best wel veel!

@Gerwin, de kosten weet ik zo even niet. Dat moet ik eens navragen,

Ik wil hierbij graag een open sollicitatie doen.......
wie kan er iemand gebruiken :p
ik zie dat in de kou wachten niet echt als een optie :p , dus zet het hier wel neer :p

Fric
7 december 2010, 23:42
Opleidingskosten in Duitsland; 995,- voor groot vuurwerk en 875,- voor pse.
Hier komen nog kosten voor verblijf bij en in Nederland moet je nog aanvullend regel- en wetgeving halen.

dieter
8 december 2010, 08:01
Als ik goed ben ingelicht ( Dieter help me eens hier mee!! haha) gaat dat van 1 naar 3 jaar die opfris cursussen.

Nou dan help ik je wel even....

Dit is wat ik van Ron de Koster heb begrepen.
In de loop van volgend jaar komt er een nieuw stelsel dat zou al in mei moeten gebeuren.
Of men dit haald is een 2de.
Wat gaat er gebeuren, bijscholing kennen we niet meer, de certificaten die er nu zijn verlopen na hun geldigheidsdatum.
Een ieder moet dan opnieuw examen doen voor een certificaat en deze zal 3 jaar geldig zijn.
Na deze 3 jaar moet je gewoon weer opnieuw examenen doen.
Denk dat door dit stelsel ook het even naar duitsland een papiertje halen geen zin meer heeft.
Denk dat het er dus niet goedkoper zal worden om een papiertje te hebben en te behouden.

Mijn persoonlijke mening is dat als iemand geinterseerd is in de opleiding zich goed te laten inlichten hoe of wat of te wachten tot er gewoon duidelijk is wat er nou de bedoeling is en gaat gebeuren.
Straks geef je een behoorlijk bedrag uit nu en moet je het zo nog een keer doen.

dieter
8 december 2010, 08:02

Had ik het niet gedaan had een ander het er wel opgezet.
Had jij het dan zelf willen doen ?

Sunseeker
8 december 2010, 08:08

http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?t=15210&highlight=failliet

:rolleyes:

dieter
8 december 2010, 08:16
http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?t=15210&highlight=failliet

:rolleyes:

:cool:Dank je Sunseeker zo zie je de pot verwijd de ketel.....:rolleyes:

moontan
21 januari 2011, 23:55
Certificatieschema
In het certificatieschema Vuurwerkdeskundige, opgesteld en bijgehouden door het College van Deskundigen Vuurwerkdeskundige, staan de eisen beschreven die gelden voor de certificering en hercertificering van vuurwerkdeskundigen. Daarnaast zijn eisen aan de opleider en de exameninstantie opgenomen.

http://www.kiwa.nl/uploadedFiles/Personeelscertificatie/Vuurwerkdeskundige/Certificatieschema%20Vuurwerkdeskundige.pdf

moontan
10 februari 2011, 21:13
Toelatingseisen Opleiding Groot Vuurwerk (beziger) bij VCM

http://www.vcm.nl/images/File/Vuurwerk.pdf

Agenda opleidingen:
Vuurwerk Professioneel afsteker (Kiwa)
Voor handhavers en overige
Leusden: 21, 22,28 februari en 1maart en op 4 maart praktijk
Leusden: 23, 24 februari en 2 maart en op 4 maart praktijk

Voor het officiele certificaat:
Leusden Leusden: 25, 26, 28 en 29 maart en op 1 april schriftelijk examen en op 2 april praktijk examen

wim
12 juli 2011, 21:09
Nieuwe data voor 2011:
Vuurwerk Professioneel afsteker (Kiwa)
Leusden: PSE 1, 6, 7, 8 oktober cursus en op 14 en 15 oktober examen
Leusden: Groot vuuurwerk 1, 6, 7, 13 oktober cursus en op 14 en 22 oktober examen

Gr Wim

Peter
22 juli 2011, 20:03
Als ik het goed begrijp krijgt iemand met een vuurwerkovertreding geen VOG als deze voor een grootvuurwerkcertificaat op wil gaan?
En wat is het termijn dat ze terug kijken als je een VOG wilt aanvragen?
Want ik weet niet hoelang de gegevens van een eventuele vuurwerkovertreding in het register van justitie blijft staan.

Heeft iemand misschien antwoord op mijn vragen?

Alvast bedankt.:)

wim
22 juli 2011, 20:09
Als ik het goed begrijp krijgt iemand met een vuurwerkovertreding geen VOG als deze voor een grootvuurwerkcertificaat op wil gaan?
En wat is het termijn dat ze terug kijken als je een VOG wilt aanvragen?
Want ik weet niet hoelang de gegevens van een eventuele vuurwerkovertreding in het register van justitie blijft staan.

Heeft iemand misschien antwoord op mijn vragen?

Alvast bedankt.:)

Hoe bedoel je, als bedrijf of als persoon?
Je moet een verklaring omtrent gedrag overleggen.
Tja en als deze niet klopt maak je volgens mij geen kans!!
bij mijn weten is dat tegenwoordig 8 jaar!! als het anders is hoor ik het graag

Gr Wim

wim
22 juli 2011, 20:18
Beslissing over VOG
Het COVOG beslist namens de minister van Veiligheid en Justitie of u een VOG krijgt. In principe wordt er 4 jaar teruggekeken bij het onderzoek voor een VOG door het COVOG. Als uw VOG wordt geweigerd, kunt u bezwaar maken volgens de Algemene wet bestuursrecht. Binnen 2 tot maximaal 4 weken na ontvangst van uw aanvraag, wordt een beslissing genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag, kunt u contact opnemen met het COVOG.

nou zat ik ff mis, maar er staat mij bij, voor de opleiding 8 jaar
staat bij "in principe".

Gr Wim

Peter
22 juli 2011, 21:58
Hoe bedoel je, als bedrijf of als persoon?
Je moet een verklaring omtrent gedrag overleggen.
Tja en als deze niet klopt maak je volgens mij geen kans!!
bij mijn weten is dat tegenwoordig 8 jaar!! als het anders is hoor ik het graag

Gr Wim

Hallo Wim.

Ik bedoel als persoon.
Ik had namelijk ook op de site van de overheid gekeken waar staat dat ze 4 jaar terug kijken. Maar ergens anders staat weer dat ze je een VOG kunnen weigeren als je een strafblad hebt of notitie bij justitie in het register staat.
Was hierdoor in de war geraakt.

Maar als ik het dus goed begrijp is dat de COVOG dus 4 jaar terug gaat kijken.
Mijn vuurwerkovertreding stamt af van 2005. Langer dus dan 4 jaar geleden.
Maar weet dus niet of ze me daar de VOG voor kunnen weigeren.

wim
22 juli 2011, 22:11
Hallo Wim.

Ik bedoel als persoon.
Ik had namelijk ook op de site van de overheid gekeken waar staat dat ze 4 jaar terug kijken. Maar ergens anders staat weer dat ze je een VOG kunnen weigeren als je een strafblad hebt of notitie bij justitie in het register staat.
Was hierdoor in de war geraakt.

Maar als ik het dus goed begrijp is dat de COVOG dus 4 jaar terug gaat kijken.
Mijn vuurwerkovertreding stamt af van 2005. Langer dus dan 4 jaar geleden.
Maar weet dus niet of ze me daar de VOG voor kunnen weigeren.

Als het geen vuurwerk gerelateerd gedrag is, heb je dus geen probleem.
D.w.z. als je bij halt bent geweest voor een paar rotjes enz. heb je afhankelijk van het oordeel nog steeds geen probleem. Heb je handel verdreven wordt het anders en heb je wel een probleem. In het onderzoek wordt gekeken in/naar welke doelgroep je de aanvraag doet.
Gr Wim

Gerwin
22 juli 2011, 22:43
Kun je heel simpel achter komen. Ga naar gemeentehuis en vraag hem waan kost 10 euro. Je krijgt dan binnen 4 weken brief met vog of een afwijzing.

wim
22 juli 2011, 23:11
Kun je heel simpel achter komen. Ga naar gemeentehuis en vraag hem waan kost 10 euro. Je krijgt dan binnen 4 weken brief met vog of een afwijzing.
tja das de simpelste oplossing.

Gr Wim

stefantvs
22 juli 2011, 23:42
Ik blijf dit een erg intresant topic vinden, hopelijk ga ik dit ook een keer doen lijkt me geweldig ! Maar hoe kom ik in dat wereldje, bij wie mag ik een keer meehelpen ? Om zodoende kennis en praktijk te leren .....

Gerwin
23 juli 2011, 00:09
Bedrijven contacteren en hopen dat je een keer mag meelopen. Soms lukt het soms ook niet helaas.

dieter
23 juli 2011, 08:15
tja das de simpelste oplossing.

Gr Wim

Even naar het gemeentehuis lopen en hem aanvragen zit er niet in.
Ga het maar proberen.
Je moet aantonen voor welk bedrijf je hem nodig heb en ook een krabbel van dat bedrijf nodig.
Alleen voor eigen ondernemers geld een andere regeling.

Hoe krijg ik een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)?

U ontvangt het aanvraagformulier van degene die u om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoekt, vaak is dat uw werkgever. Uw werkgever moet op het formulier aangeven wat het doel van de aanvraag is en de aanvraag ondertekenen. U kunt het aanvraagformulier ook downloaden van deze website of opvragen bij het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG).

Jupilerfreak
23 juli 2011, 08:35

Er bestaat ook een voorwaardelijke VOG. Ten minste, in Rotterdam.
Nieuw project om mensen die ooit in de fout zijn gegaan een nieuwe voorwaardelijke kans te bieden. Uiteraard niet bij misdrijven die gerelateerd worden aan het beroep dat je uit wilt oefenen.
Iemand die veroordeeld is voor handel in vuurwerk kan er donder op zeggen dat hij de (voorwaardelijke) VOG niet krijgt voor zijn papieren als pyrotechnicus.

Misschien bestaat er elders ook wel de mogelijkheid om een VOG onder voorwaarden te krijgen. Het beste kan men deze informatie opvragen in de gemeente waar men woont.

dieter
23 juli 2011, 09:21
Nieuw project om mensen die ooit in de fout zijn gegaan een nieuwe voorwaardelijke kans te bieden. Uiteraard niet bij misdrijven die gerelateerd worden aan het beroep dat je uit wilt oefenen.
Iemand die veroordeeld is voor handel in vuurwerk kan er donder op zeggen dat hij de (voorwaardelijke) VOG niet krijgt voor zijn papieren als pyrotechnicus.

Misschien bestaat er elders ook wel de mogelijkheid om een VOG onder voorwaarden te krijgen. Het beste kan men deze informatie opvragen in de gemeente waar men woont.

Met een tijdelijke VOG wordt niet geaccepteerd en hoef je ook niet elders te proberen.

wim
23 juli 2011, 09:27
Met een tijdelijke VOG wordt niet geaccepteerd en hoef je ook niet elders te proberen.

Dieter,
Weet jij het, is het 8 jaar of 4 jaar?
Gr Wim

dieter
23 juli 2011, 09:48
Ik moet je dit antwoord eerlijkheids halve schuldig blijven maar ik zou zeggen 8 jaar.

Aanvullende info:

Justitieel Documentatie Systeem

Om te beoordelen of iemand in aanraking is geweest met justitie, gebruikt het Covog verschillende registers. Dit zijn uitsluitend Nederlandse justitile documenten. De belangrijkste is het Justitieel Documentatie Systeem (JDS). In dit register staan gegevens over de afwikkeling van strafbare feiten. Het kan gaan om (o)nherroepelijke veroordelingen, transacties, sepots en openstaande zaken. Welke gegevens worden genoteerd en hoe lang die bewaard blijven staat in de Wet justitile en strafvorderlijke gegevens. De bewaartermijn is afhankelijk van de aard van de overtreding en de zwaarte van de veroordeling. Gegevens over een misdrijf worden bijvoorbeeld minimaal 30 jaar gedocumenteerd.

Screeningsprofielen ( deze al voor vuurwerk en explosiefe stoffen aangepast worden )

U kunt uw kansen op een VOG van tevoren al inschatten door screeningsprofielen te bekijken. Wanneer blijkt dat iemand in aanraking is geweest met justitie, beoordeelt het Covog aan de hand van het screeningsprofiel of de strafbare feiten een belemmering (kunnen) vormen voor de afgifte van een VOG.

Er bestaan screeningsprofielen voor specifieke beroepsgroepen, zoals wegvervoer, buitengewoon opsporingsambtenaar, onderwijzer en taxichauffeur. Daarnaast heeft het Covog een algemeen screeningsprofiel ontwikkeld. Dit profiel is onderverdeeld in 8 gebieden:
informatie
geld
goederen
diensten
zakelijke relaties
proces
aansturen organisatie
personen

dieter
23 juli 2011, 10:05
Ik heb het even aan mijn schoondochter die advokatuur studeert gevraagd.
In de screenings procedure wordt gekeken naar waarvoor en als het van belang is om 15 jaar terug te kijken kijkt men 15 jaar terug.

stefantvs
29 juli 2011, 08:29
is er al een bedrijf die mensen zoekt :p , ik hou me nogsteeds aanbevolen :p
lijkt me een geweldige ervaring om een keer mee te mogen lopen, en dus zodoende kennis op te doen !

jappy-b
29 juli 2011, 15:23

weet je ook hoe dat zit met een Halt veroordeling? kan dit ook nadelig zijn?

dit is per gemeente verschillend, dus houd er rekening mee dat je (redelijk) duurder uit kan zijn...

stefantvs
29 juli 2011, 16:39
weet je ook hoe dat zit met een Halt veroordeling? kan dit ook nadelig zijn?

Ik had volgens mij ergens in dit topic gelezen, dat dit geen probleem moest zijn .

stefantvs
1 september 2011, 12:35
p.s ik heb nog steeds geen baan als pyrotechnicus :p
dus bel of pm gerust :p

stefantvs
1 september 2011, 12:38
Ik weet niet als dit stukkie tekst hier wel of niet was geplaatst, dus post ik het even. Het is wel een artikkel uit 2004, dus weet niet als alles nog klopt.

Bron : http://www.freakpyromaniacs.com/forum/wetgeving-en-veiligheid/79-de-waarheid-over-het-beroep-pyrotechnicus.html

De waarheid over het beroep pyrotechnicus Ik heb al enige tijd op vuurwerklook.com een stukje over de opleiding voor pyrotechnicus geschreven, dit wilt ik de members van FPM natuurlijk niet onthouden.:

Er is mij verteld dat in Nederland als gevolg van de nieuwe wetgeving betreffend vuurwerk en springstoffen alleen een Duitse opleiding wordt aanerkend, deze is strikt in het Duitse SprengG (Springstoffenwet Duitsland) geregeld, en bestaat uit twee hoofdzakelijke delen: Voor de opleiding heb je geen speciale vooropleiding zoals VWO nodig. Alles is goed.

1. Opdoen van de nodige praktijkervaring

Dit is alleen mogelijk door mee te werken bij opbouw en later misschien schieten van een pyroshow onder leiding van een geregistreerde pyrotechnicus. Voor elke show aan die je meewerkt krijg je in het beste geval een bewijs dat je hebt meegedaan. Deze heb je later nodig. In totaal heb je op dit moment nog 26 van deze bewijzen nodig, binnenkort wordt dit aantal waarschijnlijk omhooggeschroefd naar 50. Het probleem is alleen dat veel pyrotechnici deze bewijzen niet willen uitgeven omdat ze bang zijn voor concurrentie. Bovendien is het erg moeilijk om überhaupt een plaats als hulpkracht te vinden. Minimumleeftijd is hiervoor overigens 18 jaar. Dit werk is zeker wel leuk als je van pyro houd, maar vergis je niet er zit heel veel werk in iedere show....

2. Het examen

Heb je alle 26 [50] bewijzen binnen, mag je je aanmelden bij een 'Sprengschule' (school voor springmeesters), deze vind je in Duitsland volgens mij alleen in twee plaatsen: Dresden en Siegen. Je wordt alleen aangenomen als je minimaal 21 jaar oud bent en natuurlijk geen strafblad hebt. Heb je dit allemaal in orde begin je aan een eenweekse (?) cursus die bestaat uit praktijk en de nodige theorie over de chemie, de wet enz. Op het einde van deze week krijg je het examen, dat uit een klein praktijkdeel bestaat, maar vooral over theorie. Slaag je hierin, dan mag je een vergunning naar §20 of §27 SprenG aanvragen. § 20 als je commercieel wilt schieten, dus om winst te maken, hiervoor zul je dan ook nog een erg dure verzekering moeten afsluiten. § 27 kan je ook aanvragen, maar dan mag je met schieten van de shows officieel geen ene cent winst maken. Eigenlijk dus meer hobbymatig, maar dan wel er duur.

De echte praktijk als pyrotechnicus

Heb je al deze procedures afgerond, ben je gemachtigd ale het vuurwerk te kopen wat bestaat (duiste klassen 1,2,3,4 T1 T2 PM1 PM2 en De ZZS enz (dit zijn de lontesoorten met hun speciale groep)). Maar hier houdt het niet op, als je wilt schieten moet je alles ruim van te voren aanvragen, je verzekering moet in orde zijn, er moet een goed veile plaats met grote zekerheidsafstanden voorhanden zijn, je moet bunkers hebben (of huren) voor het vuurwerk, je hebt speciaal ADR gekeurde voertuigen nodig (voor gevarengoed) om het vuurwerk te mogen vervoeren, installaties om alles te schieten, mortieren (vergis je niet, zijn erg duur), vaak wil de gemeente je schietplaats nog controleren, en soms moet de brandweer aanwezig zijn en/of de omgeving van de schietplaats besprenkelen met water (dit is verleden jaar verzuimd door de brandweeer en we hebben de gevolgen gezien), vaak moet ook voor versperringen/afzettingen door de politie gezorgd worden, de show moet tot in het kleinste detail gepland worden, de show moet electrisch (meestal) verkabeld worden, alles moet doorgelont worden, als het nat is moet alles nog van folie verzien worden, van alufolie sowieso tegen de vonken, na de show moet alles weer netjes opgeruimd worden, dus alle mortierrekken enzovoort, daarna moet het hele afschietafgezocht worden naar stukken vuurwerk dit niet zijn afgegaan, zoals blackshells ed, ik heb zelfs een keer van een professional gehoord dat hij ieder niet afgegaan rotje van een afgestoken celebration cracker moest opzoeken en vernietigen.
Dit lijstje heb ik zo even uit me hoofd gemaakt, ik zal zeker nog wel een aantal dingen vergeten zijn. Dit is om te laten zien hoeveel werk er in een showtje zit. Het is allemaal niet zo mooi als het op de eerste blik lijkt. Ik weet, het is voor velen een droomberoep, maar het is zeker niet makkelijk om zich überhaupt met een eigen vuurwerk bedrijf te vestigen of bij iemand anders te beginnen, de markt is overvuld en de navraag daalt.

Maar waar het werkelijk om gaat is natuurlijk als al het vuurwerk de lucht ingaat en daar hebben velen al het werk voor over en dat kan ik heel goed begrijpen. Het bezig zijn met vuurwerk blijft geweldig, en ik kan iedereen maar bewonderen die het aandurft om pyrotechnicus te worden, zeker in deze tijd, waar steeds minder vuurwerken worden geschoten.

Ik zou een foutje kunnen hebben gemaakt in de paragraphen, om het 100 % zeker te weten zou je het ff moeten checken...

Cursus in Duitsland ( Commentaar Mafiababe)

Toch even een aanvulling voor degene die denken dat de cursus in duitsland meevalt.

Die valt mee als je ontzettend goed duits kent :D de gehele cursus wordt namelijk in het duits gegeven. De cursus duurt 4 dagen en op de vijfde dag krijg je een schriftelijk en mondeling examen. Als je deze behaald heb je befuhringssein (of hoe je dat ook schrijft) dit is het bewijs dat je daadwerkelijk bevoegd bent tot het afschieten van vuurwerk. Als je die papieren hebt moet je deze in nederland ook nog omzetten. Hiervoor volg je ook een cursus!!! Daarnaast moet je elk jaar een vakbijeenkomst bijwonen anders vervalt je nederlandse certificaat. Het duitse certificaat wordt om de vijf jaar opnieuw getoetst.
Voor het vervoeren van Vuurwerk heb je adr nodig en moet je wagen ook gekeurd zijn voor het vervoeren daarvan. daar krijg je ook een certificaat voor. adr is vijf jaar geldig en het certificaat voor je wagen/aanhanger is 1 jaar geldig. Daarnaast moet je een bepaald aantal vuurwerken per jaar doen om je certificaat te behouden. Dit moet je kunnen aantonen.

Van de cursus waarvan ik een paar mensen ken in duitsland zijn er 4 toen niet geslaagd van de 10. Als je ook kijkt hoeveel mensen er in nederland ook daadwerkelijk mogen afschieten op de lijst weet je dat het allemaal best pittig is. Een hoop weten over vuurwerk houdt namelijk niet in dat je ook vuurwerk kan schieten. Dit staat misschien een beetje raar maar de meeste zullen hem hopelijk wel snappen.
Wil je echt heel graag bij een prof vuurwerkbedrijf werken bedenk dat wel dat het bijna onmogelijk is om je brood er mee te verdienen, de meeste zullen het meer als hobby doen. Het makkelijkst is gewoon bij zo'n bedrijf aankloppen en vragen of je daar "stage" als het ware mag lopen. Mag het niet probeer je een ander. Wie weet is er een die ja zegt. Sommige mensen halen nooit hun certificaat maar gaan wel altijd mee :d en helpen mee opbouwen en kijken daarna na het resultaat vanaf een mooie plek. Want bedenk wel dat ookal heb je al je certificaten en heb je een hoop gedaan zoveel vuurwerken zijn er ook weer niet in nederland dus meestal kun je toch niet schieten. daarnaast wordt ook veel electronisch gedaan waardoor je er ook niet echt tussen staat.

Zo'n opleiding is niet goedkoop en veel kosten komen elk jaar terug. In nederland moet je namelijk elk jaar voor 150 euro je certificaat verlengen. Daarnaast kosten de vakbijeenkomsten ook vaak iets in die prijs en die heb je nodig om je certificaat te behouden. Het opbouwen kun je ook zonder certificaat alleen voor het afschieten is zo'n ding nodig.

Ik wens iedereen die het wilt toe dat ze de kans krijgen, want een ding staat voor mij voorop het is een van je mooiste kansen van je leven en voor sommige kan het zelfs broodwinning worden met veel oefenen en veel shows te doen in het buitenland

Op deze website's staat meer informatie over de cursussen in Nederland .

http://www.kiwa.nl/vuurwerkbedrijven

http://www.ptgroep.nl/grootvuurwerk

Fric
1 september 2011, 15:30
PT-groep van hogeschool Utrecht geeft geen vuurwerkcursus meer.

stefantvs
23 oktober 2011, 18:45
is er al een bedrijf die mensen zoekt :p , ik hou me nogsteeds aanbevolen :p
lijkt me een geweldige ervaring om een keer mee te mogen lopen, en dus zodoende kennis op te doen !

FF mezelf quoten :D

Heb nu 2x mogen helpen bij shows van katan :D Thanks !!

http://www.youtube.com/watch?v=n7c-qMMSFvs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ia2cBQRdoHE

mikeole
24 november 2011, 08:30
FF mezelf quoten :D

Heb nu 2x mogen helpen bij shows van katan :D Thanks !!

movie (http://www.youtube.com/watch?v=
http://www.youtube.com/watch?v=n7c-qMMSFvs&feature=related)

movie (http://www.youtube.com/watch?v=
http://www.youtube.com/watch?v=Ia2cBQRdoHE)

Ik vind de onderste het mooiste. :shocked:

maartendd
9 december 2011, 10:42
Beste mensen,

Ik ben sinds een paar jaar steeds meer betrokken met het maken van mijn eigen O&N consumenten showtjes. Dit doe ik met veel plezier en ben steeds meer aan het denken om dit eventueel om te zetten naar de professionele kant.

Ik volg meerdere forums over deze onderwerpen maar wil graag hier wat meer info opvragen, indien mogelijk.

Mijn grootste vraag is hoe de meeste profs hun werk doen. De regels toto het behalen van de certificering is mij helemaal duidelijk. Alleen vraag ik me af wat de meeste profs uiteindelijk doen.

- Begin je een eigen Bedrijfje (zzp)
- Ga je werken bij een bedrijf (wel verbonden maar op inhuur basis)
- Of verhuur je, jezelf als zzp bij evenementen aan meerdere bedrijven.

De rede dat ik dit vraag is om inzicht te krijgen over wat een gemiddelde prof op jaar basis aan werkzaamheden heeft en wat de verdiensten hiervan zijn.

Ik werk zelf op dit moment al 4 jaar als Consultant in de BI. (Business intelligence) ja een hele andere branch. Daarnaast ben ik ook nog bezig om mijn HBO af te ronden (deeltijd) (ben begonnen bij MBO).
Mijn visie / planning zal zijn dat als ik mijn hbo afgerond heb (rond juni 2012) om mij serieus te willen gaan verdiepen in het eventueel stage lopen en mogelijk mijn certificering te behalen.
Uiteindelijk zou ik het liefst een combinatie willen vinden in mijn consultancy werk en schieter/maker/bedenker van grootvuurwerk shows. (Op inhuur basis of aan een bedrijf gelinkt op basis van inhuur.

Zoals ik als eerder vroeg zou ik graag inzicht willen krijgen in de hoeveelheid werk (NL is klein) en de verdiensten hierin om te kunnen kijken hoe ik deze 2 werkzaamheden zou kunnen combineren om te kunnen genieten van beide werkzaamheden + Financieel gezond te blijven.

Groet,
Maarten
(ps, leeftijd = 24)

Fric
9 december 2011, 11:42
Er zijn mensen in loondienst, zzp-ers en mensen die als vrijwilliger werken.
Een aantal doet het full-time, de rest naast hun dagelijkse bezigheden.

maartendd
9 december 2011, 15:36
Er zijn mensen in loondienst, zzp-ers en mensen die als vrijwilliger werken.
Een aantal doet het full-time, de rest naast hun dagelijkse bezigheden.

Ben jij zelf een Prof ?, wil graag wat meer weten over financile zaken.

sander17
12 december 2011, 22:14
ligt het aan mij of gaat het in het laatste filmpje maar net goed ?

ben ook al eens aan het zoeken geweest naar zoon opleiding/cursus.
maarja blijft allemaal een beetje onduidelijk en volgens mij moet je maar net geluk hebben mbt stage en dergelijke.

gr

maartendd
12 december 2011, 23:00
ligt het aan mij of gaat het in het laatste filmpje maar net goed ?

ben ook al eens aan het zoeken geweest naar zoon opleiding/cursus.
maarja blijft allemaal een beetje onduidelijk en volgens mij moet je maar net geluk hebben mbt stage en dergelijke.

gr

Persoonlijk vindt ik dat juist wel mee vallen.
Er is veel info te vinden over de opleiding. En op de website van de aanbieder helemaal uitgelegd.

Het enige punt is voorafgaand de stage. Dit is gewoon schrijven en bezoeken en jezelf goedverkopen + een stukje geluk. Iedereen is ergens begonnen.

Het gene wat ik graag wil weten is wat nou de verdiensten zijn.
Iedereen weet wel van de meeste banen wat je daar in kan verdienen. En voor mezelf zou ik dit ook graag willen weten als ik hier mee verder wil gaan. Puur om zo mijn insteek te kunnen bepalen. Kan ik het echt partime doen, of moet ik het echt zien als een hele dure hobby. Dit is wel bepalend voor mijn planning hoe ik er tegen aankijk en natuurlijk niet onbelangrijk om rekening mee te houden voor je eigen huishouden.

stefantvs
12 december 2011, 23:04
Ik denk dat je het in eerste instantie toch echt moet zien als een hobby, wanneer je het echt leuk vind kan je altijd nog verder kijken.
Zelf heb ik nu een paar keer mogen helpen, en neej het is niet alleen maar cakes knallen,

Je moet er staan in weer en wind, 2 uur reizen en dan te horen krijgen dat het niet door kan gaan, dozen uitpakken, samen met iemand van de provincie alles doornemen en ga zo maar door, ondanks dit alles vind ik het erg leuk maar ook interessant.

Ik hoop dat er nog vele gaan volgen voor mij :-)

maartendd
13 december 2011, 13:23
Ik denk dat je het in eerste instantie toch echt moet zien als een hobby, wanneer je het echt leuk vind kan je altijd nog verder kijken.
Zelf heb ik nu een paar keer mogen helpen, en neej het is niet alleen maar cakes knallen,

Je moet er staan in weer en wind, 2 uur reizen en dan te horen krijgen dat het niet door kan gaan, dozen uitpakken, samen met iemand van de provincie alles doornemen en ga zo maar door, ondanks dit alles vind ik het erg leuk maar ook interessant.

Ik hoop dat er nog vele gaan volgen voor mij :-)

Ik ben er zelf vrij serieus over om hier in verder te gaan.
Ik denk dat de eerste stap stage lopen is, en daarin denk ik mijn vragen die ik nog heb wel beantwoord krijg in de ervaring die ik daar in op doe.

Bij welk bedrijf zit jij ?

Gerwin
13 december 2011, 13:33
Er gaan overigens geruchten en weet niet of die juist zijn! maar vanaf volgendjaar zou het examen voor vuurwerk meester een staatsexamen worden. Of dat positief of negatief is weet ik niet.

Fric
13 december 2011, 16:03
Positief als het een goede opleiding is, negatief als het een melkkoe wordt.

stefantvs
16 december 2011, 10:54
Ik ben er zelf vrij serieus over om hier in verder te gaan.
Ik denk dat de eerste stap stage lopen is, en daarin denk ik mijn vragen die ik nog heb wel beantwoord krijg in de ervaring die ik daar in op doe.

Bij welk bedrijf zit jij ?

Ik zit zelf bij geen enkel bedrijf, Maar heb wel een paar keer mogen helpen / kijken

Torrr
16 december 2011, 11:00
Ik zit zelf bij geen enkel bedrijf, Maar heb wel een paar keer mogen helpen / kijken

Niet zo bescheiden, je hebt mogen bouwen aan profshows en hebt een paar keer mogen schieten bij een consumenten show, dus nogmaals : niet te bescheiden broertje :)

Lev-he
16 december 2011, 12:00
Ik denk dat het nog flink aanpakken is, wil je als pyrotechnicus je boterham verdienen. Alleen al de toenemende concurrentie maakt het je moeilijk en de schaalvoordelen die de grotere schieters hebben, kunnen jou met jouw prijzen wegspelen. Ik zou als ik jou was eerst bedenken op welke manier je je positie in deze markt denkt te behalen, voordat je keuzes gaat maken waar je gaat stage lopen of als zzper start.

Jupilerfreak
16 december 2011, 12:15
Ik denk dat het nog flink aanpakken is, wil je als pyrotechnicus je boterham verdienen. Alleen al de toenemende concurrentie maakt het je moeilijk en de schaalvoordelen die de grotere schieters hebben, kunnen jou met jouw prijzen wegspelen. Ik zou als ik jou was eerst bedenken op welke manier je je positie in deze markt denkt te behalen, voordat je keuzes gaat maken waar je gaat stage lopen of als zzper start.

Daarom doe je er dus slim aan om met je papiertje op zak een bedrijf te starten dat vuurwerk importeert of je neemt er n over.

Dan ontwikkel je kwalitatief goed vuurwerk en door strategisch te handelen kan je een leuk marktaandeel veroveren en zijn je inkomsten gegarandeerd.

En als je het cht slim aan wilt pakken, dan let je er op dat je producten niet alleen innovatief zijn, maar ook zo geproduceerd zijn dat ze verwerkt kunnen worden in thema's.

Als je een goed assortiment hebt met eigen innovatieve producten waar je themagericht mee kan werken, dan hoef je voor je consumentenshows geen inkopen te doen bij de concurrent en houd je geld over.

Royal Fireworks en Bonfire/Dream Fireworks zijn bedrijven die dit slim hebben aangepakt. Er is een nuanceverschil tussen beide bedrijven waar ik mij goed bewust van ben.

Maar als ik twee bedrijven mag noemen die hun behaalde papieren uiterst functioneel en creatief inzetten, dan zijn deze twee bedrijven het wel.

Petje af voor zowel Jeroen als Frits.

ps. Wel n kleine toevoeging nog. Heer Frits Pen, stigmaticeer dat Poolse vuurwerk toch niet zo als explosieven. Dat stigmatiseren heb je helemaal niet nodig joh.
Je producten van Bonfire zijn erg goed en verkopen zichzelf wel en daarnaast schiet je genoeg shows in Nederland. Laat je niet meer lenen als expert voor dergelijke stigmatiserende programma's. Meewerken aan dat soort programma's zorgt eigenlijk voor afbreuk aan je imago.

maartendd
16 december 2011, 12:22

Daar heb je helemaal gelijk in.
Het liefst wil ik op partime basis ingehuurd worden.
Dan wel niet inhuur gelinkt aan 1 bedrijf. Mijn doel is niet een eigen schietbedrijf op te zetten.

Dan nog blijft het denk ik aanpoten en is het gewoon erg belangrijk wie je kent in deze wereld.

Fric
29 februari 2012, 13:41
Ik heb meegewerkt aan de productie van Plan C.

http://www.plancdefilm.nl

Vanaf 1 maart in de bioscoop.
De wapens en special effects zijn verzorgd door Wiessenhaan.

Fric
8 maart 2012, 21:56
Zijn er al mensen Plan C gaan kijken in de bioscoop?

http://www.vkmag.com/magazine/plan_c_film_gelekt_op_youtube/

Toch leuk zo'n avondje uit.

Fric
19 maart 2012, 11:29
Omdat Staleneiland bij de Pier van Scheveningen in het verleden gebruikt is als locatie voor de opleiding;

Van der Valk zet pier Scheveningen te koop

De Pier van Scheveningen komt in de etalage te staan. Het concern Van der Valk, dat het bouwwerk in 1991 voor het symbolische bedrag van 1 gulden kocht, ziet er geen brood meer in.

Eind vorig jaar werd al bekend dat de familie geen geld meer wilde investeren in de pier. Een maand eerder werd een deel van het evenementencomplex in de badplaats door een korte, felle brand verwoest. De familie zegt nu met pijn in het hart afscheid te nemen van de pier, die meer kost dan het oplevert. "Die miljoenen kunnen we beter ergens anders in steken", aldus Rob van der Valk maandag in De Telegraaf.

Van der Valk had onder meer plannen om op de Pier een hotel te bouwen, maar de pijlers bleken daarvoor te zwak. Er waren meer dingen die tegenzaten. ,,Milieuregels, klagende ondernemers en omwonenden en een gemeente die haar afspraken niet nakwam en geen nieuwe plannen maakt'', zegt Van der Valk. De Pier is geen koopje meer, het bedrijf vraagt nu een 'normale prijs'.

De huidige pier werd gebouwd in de jaren '50. Prins Bernhard verrichtte de opening in 1961. Lang zou de pier zijn verbonden aan de naam van de zakenman Reinder Zwolsman, die als eerste man van de Exploitatie Maatschappij Scheveningen ook het nabijgelegen Kurhaus verwierf.

Het was niet de eerste pier. Die brandde op 26 maart 1943 af. De houten constructie uit 1901 lag direct achter het Kurhaus. In de Tweede Wereldoorlog werd het paviljoen door de Duitsers gebruikt als opslag. Na de brand zaagden ze al het hout weg. Zo konden de resten niet als landingsbaan voor een eventuele Engelse invasie worden benut.

Fric
8 mei 2012, 13:49
Ik keek net even op de site van Kiwa.
Sinds vandaag is er weer een GV certificaathouder bij;

M.R. Bos, gefeliciteerd!!

Fric
9 mei 2012, 07:42
En C. Huigen PSE.
Waarschijnlijk cursisten van de laatste lichting van vcm.
Er komen dus binnenkort weer zo'n 10 gecertificeerde bij.

stefantvs
13 mei 2012, 18:56
pff waarom moet die cursus zoveel kosten, wil het het graag gaan doen ! :-)

Jupilerfreak
13 mei 2012, 19:01

Via het UWV bieden ze werkloze moeders ook opleidingen aan. Misschien willen ze jouw heropleiding ook wel betalen. Je kan het altijd vragen :p

Fric
15 mei 2012, 12:10

Je hebt toch 2x mee geholpen bij Katan?
Als ze dat voor jou op papier kunnen zetten en dan nog even doorsparen voor 10 stuks.
Rijbewijs halen kost ook geld.

stefantvs
15 mei 2012, 14:23
Je hebt toch 2x mee geholpen bij Katan?
Als ze dat voor jou op papier kunnen zetten en dan nog even doorsparen voor 10 stuks.
Rijbewijs halen kost ook geld.

Teller staat op 4 aankomende maand :-)

mikeole
23 mei 2012, 08:04
Teller staat op 4 aankomende maand :-)

grote jongen :cool:
Mijn teller staat al op 27 in 2012 :-b

stefantvs
3 juni 2012, 18:40
was weer een toppertje gisteren ! Thanks !

500gram
3 juni 2012, 19:04
Stefan heeft het vak al goed onder de knie,ik zie hier wel een toekomstige certificaathouder in.

Nitraat12
3 juni 2012, 19:16
Als ik klaar ben met mijn groot rijbewijs (Hoop einde van de zomer) Hier maar eens naar kijken!:) Altijd leuk om te hebben.

basicd
3 juni 2012, 19:35
Was het maar zo makkelijk ;)

stefantvs
3 juni 2012, 19:49
Stefan heeft het vak al goed onder de knie,ik zie hier wel een toekomstige certificaathouder in.

Erg toffe reactie ronny ! :-)

500gram
3 juni 2012, 19:57
Was het maar zo makkelijk ;)

Ligt helemaal aan je inzet,en bij Stefan ontbreekt dat er helemaal niet aan.
Belangrijk is ook dat je het werk zit liggen,en weet van aanpakken.

Steef-Kaboom
3 juni 2012, 20:00
Ik heb nu 1x geholpen met het opbouwen bij Katan vuurwerk en dat was erg tof! Hopelijk komt het er vaker van :) Iniedergeval katan bied wel de kans ervaring op te doen!

Fric
4 juni 2012, 07:26
En er worden nog steeds certificaten gegeven:

GV-certificaat nummer 250 gaat naar R.Guliker.
PSE-certificaat nummer 200 is voor Harrie Boem.

Gefeliciteerd!!

basicd
4 juni 2012, 10:18

Dat is natuurlijk het aller belangrijkste. :) Vergeet alleen niet dat je als certificaathouder met veel meer te maken hebt dan alleen vuurwerk.

Myrmidon
2 augustus 2012, 12:08

dan kun je mij ook vragen, daar ontbreekt het bij mij ook niet aan :D

wim
6 oktober 2012, 20:53
Vandaag is er weer een opleiding begonnen zie ik op vcm.

Gr Wim

Fric
4 januari 2013, 16:04
03-01-2013 Ontwikkelingen stelselwijziging 2013

Het ministerie SZW is al geruime tijd bezig is met een nieuw stelsel omtrent diverse normen voor personen. Het vaststellen en onderbrengen van de nieuwe normen voor vuurwerkdeskundige zit in de afrondende fase.

Dit houdt in dat de overgangsregeling betreffende bijscholingen nog steeds geldig is. Dit betekent dat Certificaathouders vanaf 2009 geen bewijs van bijscholing hoeven te overleggen om het certificaat geldig te houden. De verwachting is dat in de loop van 2013 het nieuwe Certificatieschema gaat gelden en dat vanaf dat moment andere normen gaan gelden om het certificaat geldig te houden. Wij houden u via de website op de hoogte van deze ontwikkelingen!

HypeZ
4 januari 2013, 19:29
Punt dat lastig blijft zijn die stages die je moet lopen. Ik heb al het een en ander aangevraagd aan informatie en de opleiding zelf kun je in feite zo aan beginnen, maar tot op heden ben ik nog geen bedrijf tegen gekomen die je wil helpen aan de praktijkervaringen. (Ondanks dat ik toch al zo'n tien bedrijven heb aangeschreven) Heeft iemand hier nog tips of connecties voor? (Mag eventueel wel via PB)

Fric
8 januari 2013, 11:27
@HypeZ: Opleiding in Nederland kun je pas gaan volgen na minimaal 10 shows.
In Duitsland moet je 25x praktijkervaring hebben voor je kunt starten.

VCM geeft weer een cursus in Maart.

Ik zag bij Kiwa een nieuwe GV certificaathouder: J.A. Hummel, gefeliciteerd!
Is dit toevallig Gerwin?

dikkeeric
8 januari 2013, 11:41
Punt dat lastig blijft zijn die stages die je moet lopen. Ik heb al het een en ander aangevraagd aan informatie en de opleiding zelf kun je in feite zo aan beginnen, maar tot op heden ben ik nog geen bedrijf tegen gekomen die je wil helpen aan de praktijkervaringen. (Ondanks dat ik toch al zo'n tien bedrijven heb aangeschreven) Heeft iemand hier nog tips of connecties voor? (Mag eventueel wel via PB)

Ik heb gehoord via via , dat je juist niet moet vertellen dat het om een stage gaat voor een opleiding. De huidige mensen die shows schieten willen het wereldje klein houden. En zijn bang voor nieuwe concurenten.
Dus even liegen voor eigen bestwil denk ik zo ? Gewoon zeggen dat je voor de lol wilt meelopen.

Kan ook anders zijn hoor ! Ik vind het juist raar dat je eerst moet meelopen... om aan een dergelijke opleiding te beginnen. Het is toch beter om eerst even theorie af te ronden en dat je daarna aan stages begint. Het is ook beter als je opleidings instituut die stageplekken/bedrijfen voor je op een rij heeft.

Vreemde volgorde als je het aan mij vraagt. En je kan wel 11 of 25 handtekeningen hebben, maar vragen ze niet eens naar wat je hebt gedaan. Is gewoon de bevestiging dat je wat shells in buizen hebt gedaan voldoende om een opleiding te starten ?

Gerwin
8 januari 2013, 11:51
Dat ben ik inderdaad sinds december heb ik mijn papieren.

Een schietbedrijf vinden die jou wil helpen met stage is niet zo eenvoudig dat klopt helemaal. Ik ben er dan ook via via ingerold en zo mijn stages kunnen doen voor de opleiding. Veel bedrijven zijn familie bedrijven en dan ook erg gesloten.

Zorg er ook voor dat je een bedrijf vind die een kopie vergunning wil bijvoegen aan jouw stages! Lang niet elk bedrijf wil dat doen. En deze heb je bij VCM nodig! En zorg ervoor dat je minimaal 10 shows stages of meer meeglopen hebt het hele verhaal zal dan een stuk beter te begrijpen zijn.

Daarnaast denk maar niet dat je het kan halen en dan een volwaardig inkomen eruit kunt halen! Ik schiet ook lang niet elke week. En daarnaast zijn de cursus kosten ook nog eens erg hoog. Je bent namelijk 2600 euro ex btw lichter om alleenal je grootvuurwerk te halen. PSE kost nog eens 900 ex btw extra!. Dit verdien je niet zo 123 terug. Ik doe het dan ook meer voor de liefheberij dan voor het inkomen.

Ikzelf heb op dit moment alleen de papieren voor groot vuurwerk omdat voor in het PSE gewoonweg zo goed als geen stage plaatsen zijn. Ik hoop in de toekomst dit nog wel te halen. Maar ik zal dan eerst die stages moeten halen. Want GV is leuk maar met PSE kun je zoveel meer creatief zijn.

@fric,

Duitsland is volgensmij zelfs 50 stages! als ik het goed heb.

Zwitsal
8 januari 2013, 11:55
@ gerwin gefeliciteerd dan , Welkom bij de club !
@ Hypez stuur je zo een pm.

Jojo

Fric
8 januari 2013, 12:14
Het is toch beter om eerst even theorie af te ronden en dat je daarna aan stages begint. Het is ook beter als je opleidings instituut die stageplekken/bedrijfen voor je op een rij heeft.

Vreemde volgorde als je het aan mij vraagt.

In het verleden ging het ook anders; eerst kon je de opleiding volgen en vervolgens de werkervaring opdoen, de werkzaamheidseis voor aanvang van de opleiding geldt pas sinds kort.

Dat ben ik inderdaad sinds december heb ik mijn papieren.

Goed man, gefeliciteerd en welcome @ the club!!

Torrr
8 januari 2013, 12:21
Gerwin nogmaals van harte gefeliciteerd met je behaalde papiertje en dat je maar flink mag stoken en mooie shows mag gaan neerzetten :wink:

Op dit moment heb ik de helft van het cursusgeld liggen en dat hoop ik volgend jaar verdubbeld te hebben om zo dan eindelijk ook voor het gewilde papiertje te gaan.

Leviathius
8 januari 2013, 12:28
Ik heb gehoord via via , dat je juist niet moet vertellen dat het om een stage gaat voor een opleiding. De huidige mensen die shows schieten willen het wereldje klein houden. En zijn bang voor nieuwe concurenten.
Dus even liegen voor eigen bestwil denk ik zo ? Gewoon zeggen dat je voor de lol wilt meelopen.
?

Dit lees ik dan net te laat...
Gisteren heb ik naar 5 bedrijven volgens mij een mailtje gestuurd om te vragen of ik een keer mee mocht helpen met een show. En daarbij zei ik dus ook dat verhaal met die 10 praktijkervaringen die je nodig hebt om de cursus te doen.. Blijkt niet handig geweest te zijn dus :bonk:

Nu maar hopen dat ze berhaupt reageren dan maar..

dikkeeric
8 januari 2013, 12:35
Hmmmm ik wil de opleiding zoiezo halen. Me eerst maar eens concentreren op de stages. Die heb je dan alvast in je broekzak. Waar als ik het zo lees al snel jaren overheen gaan, met dat gesloten gedoe.

En wie zegt trouwens dat iedere persoon een concurent word? Ik bedoel , niet iedereen begint zomaar een bedrijf. En je kan toch vragen bij de bedrijven waar je meeloopt op de stage of je bij hun kan komen werken. Ook al is het maar voor een paar uur per week bij je normale baan, ik bedoel je hebt weinig kans dat het zo uitpakt dat je er je brood mee verdient.

En ik denk dat ik dan voor de opleiding in duitsland ga. Moet ik wel een cursus duits volgen. Maar ook leuk om ff ergens anders te zijn.

Fric
8 januari 2013, 12:40
En ik denk dat ik dan voor de opleiding in duitsland ga. Moet ik wel een cursus duits volgen. Maar ook leuk om ff ergens anders te zijn.

In Duitsland zijn ze ook de markt aan het dichttimmeren.

Der Sprengberechtigte oder der Berechtigte zum Abbrennen von Grofeuerwerken, bei denen der Antragsteller als Helfer mitgewirkt hat, muss im Besitz eines Befhigungsscheines nach 20 SprengG oder einer Erlaubnis nach 7 SprengG sein, die zur Ausfhrung von Sprengarbeiten oder zum Abbrennen von Grofeuerwerken berechtigt.

Je moet dus werkervaring opdoen bij een duitse certificaathouder.

Gerwin
8 januari 2013, 13:59
In duitsland is het echter wel strenger. Je hebt daar een hele week theorie en daarnaast 1 hele dag praktijk waarbij je in een groepje van +- 4 man samen met een examinator een deel van een show opbouwd. En je hoort de volgende dag pas of je geslaagd bent.

Hoor echter ook dat in duitsland ook bepaalde bedrijven zijn waar niet alle regels netjes gevolgd worden.

Heb je eenmaal in duitsland je papieren gehaald dan moet je in NL nog je theorie halen om ook in nl te mogen schieten.

En het meest irritante het is allemaal in het DUITS!!! Daarom ben ik maar niet naar duitsland gegaan haha.

dikkeeric
8 januari 2013, 14:00
Ahaa,ja ik wou nog research doen. Klinkt allemaal lastig. Zal er nog eens goed over nadenken, en misschien is het iets voor over 10 jaar tijd.

Fric
8 januari 2013, 14:45
NOS op cursus bij VCM:

http://nos.nl/op3/video/317936-vuurwerkcursus-wordt-niet-voor-niets-met-dummies-gedaan.html

Peter
8 januari 2013, 18:26
Ik moet er wel bij vermelden dat je ook een VOG aan moet vragen (verklaring omtrent gedrag). Mocht je een strafblad hebben dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor je VOG.
Ben je nooit met justitie in aanraking geweest of het delict is te licht voor een lange vermelding op je strafblad, dan is er niks aan de hand.
Naar mijn weten is er na een melding bij halt ook niet veel aan de hand. Dus voor de jongeren is er niet veel aan de hand als ze een halt straf gekregen hebben. Die kunnen dus na de gelopen stages (als zij meen 21 jaar zijn) zich aanmelden bij het VCM voor een opleiding GV.
Maar zorg eerst voor het VOG en kijk dan pas verder. Niet dat je dan alles voor niets doet. Want dit document heb je zeker nodig, anders kan je het namelijk wel vergeten.

@Gerwin: gefeliciteerd met het behalen van je papiertje. Heb je nog erg veel hinder ondervonden bij het halen van je papiertje? Kun je, misschien voor de liefhebbers, eens een verslag schrijven van hoe zoiets nou in zijn werking gaat? En hoe zo'n examen gaat? Ben er wel benieuwd naar namelijk, en denk ook wel meerdere.:)

Fric
8 januari 2013, 18:50
Post van Moontan over de oude nederlandse opleiding in Scheveningen:
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?1625-Alles-over-de-opleiding-vuurwerkdeskundige&p=25923&viewfull=1#post25923

Stuk van Matchscratch over de duitse opleiding op FPM:
http://www.freakpyromaniacs.com/forum/wetgeving-en-veiligheid/79-de-waarheid-over-het-beroep-pyrotechnicus.html#post359

En nog een post van Moontan over de nieuwe nederlandse opleiding van VCM:
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?1625-Alles-over-de-opleiding-vuurwerkdeskundige&p=290339&viewfull=1#post290339

HypeZ
9 januari 2013, 20:22
@Fric: Daarvan ben ik uiteraard op de hoogte, maar het zoeken naar een bedrijf dat je wil laten meelopen verloopt niet bijzonder vlot. Zoals Gerwin ook al aangaf zijn de meeste bedrijven niet bereidwillig om je hiermee te helpen, waarschijnlijk uit angst voor concurrentie of andere redenen.

@dikkeeric: Ben bang dat dat juist niet gaat werken, want het een en ander moet via een werkboek van VCM worden uitgevoerd en ik neem aan dat hier ook het een en ander aan bewijzen (handtekeningen, parafen, kopie certificaat/vergunning etc etc) bij moet zitten.

@Gerwin: Het is ook niet de bedoeling om hier mijn volwaardige baan van te maken. Dat lijkt me simpelweg niet haalbaar in de komende jaren. Wel heb ik een voorliefde voor de pyrotechniek en wil me hier graag verder in verdiepen door middel van een opleiding. Voor mij is het dus ook meer liefhebberij dan wat anders!

@Zwitsal: Ik zie je PM wel tegemoet.

@Peter: GOV is geen probleem, heb ik voor mijn werk nu ook nodig ;)

delange
9 januari 2013, 21:58
Gerwin

Waar heb jij de opleiding gevolgd ik had ook prijs aangevraagd
3300, Exc. Btw is toch 700,- duurder dan jou 2600,

Gr. Martijn

Gerwin
9 januari 2013, 22:07
Blijkbaar flinke smak duurder geworden.

delange
9 januari 2013, 22:50
Gerwin

Heb jij de curcus bij vcm in leusden gevolgd ?

Gerwin
10 januari 2013, 10:03
Ja das de enige waar het kan in NL. Overigens hoor ik her en der dat er een tweede opleider komt in nl maar weet niet of dat nog doorgaat of niet.

Fric
10 januari 2013, 13:17
In het verleden was deze opleiding te volgen bij de hogeschool Utrecht:
http://www.cursussen.hu.nl/TotaalAanbod/Centra/Centrum%20voor%20Natuur%20en%20Techniek.aspx

basicd
10 januari 2013, 21:22
@Gerwin Volgens mij gaat die 2e opleider enkel handhavers van de overheid opleiden. Die hebben geen Kiwa certificaat nodig.

Thresher
10 januari 2013, 21:35
Nou heb ook wel eens met het idee gelopen maar als ik dit allemaal lees, uuhm laat maar.
En dan willen ze in elke stad/dorp een eigen show schieten, nou vergeet maar dat je ooit genoeg mensen kunt opleiden op deze manier, je word alleen maar tegengewerkt helaas. En de mods hier hebben dan nog wel connecties misschien maar als je die niet hebt kan je het wel uit je hoofd zetten. Jammer

Fric
11 januari 2013, 10:06
@Gerwin Volgens mij gaat die 2e opleider enkel handhavers van de overheid opleiden. Die hebben geen Kiwa certificaat nodig.

Falck geeft een cursus voor handhavers.

http://www.falck.nl/site/395-Workshop-Vuurwerkbesluit-2012.php

Gerwin
11 januari 2013, 11:24

Nee zou ook voor de kiwa examens gaan geven!

Fric
10 februari 2013, 20:48
Binnenkort weer cursus bij VCM?

Volgens de site:
Leusden: 18 februari, diverse dagen februari, examen 8 en 9 maart 2013.

Zijn er leden van VWC die hieraan deelnemen?

Fric
7 augustus 2014, 14:09
Omdat Staleneiland bij de Pier van Scheveningen in het verleden gebruikt is als locatie voor de opleiding;

Van der Valk zet pier Scheveningen te koop

De Pier van Scheveningen komt in de etalage te staan. Het concern Van der Valk, dat het bouwwerk in 1991 voor het symbolische bedrag van 1 gulden kocht, ziet er geen brood meer in.

Eind vorig jaar werd al bekend dat de familie geen geld meer wilde investeren in de pier. Een maand eerder werd een deel van het evenementencomplex in de badplaats door een korte, felle brand verwoest. De familie zegt nu met pijn in het hart afscheid te nemen van de pier, die meer kost dan het oplevert. "Die miljoenen kunnen we beter ergens anders in steken", aldus Rob van der Valk maandag in De Telegraaf.

Van der Valk had onder meer plannen om op de Pier een hotel te bouwen, maar de pijlers bleken daarvoor te zwak. Er waren meer dingen die tegenzaten. ,,Milieuregels, klagende ondernemers en omwonenden en een gemeente die haar afspraken niet nakwam en geen nieuwe plannen maakt'', zegt Van der Valk. De Pier is geen koopje meer, het bedrijf vraagt nu een 'normale prijs'.

De huidige pier werd gebouwd in de jaren '50. Prins Bernhard verrichtte de opening in 1961. Lang zou de pier zijn verbonden aan de naam van de zakenman Reinder Zwolsman, die als eerste man van de Exploitatie Maatschappij Scheveningen ook het nabijgelegen Kurhaus verwierf.

Het was niet de eerste pier. Die brandde op 26 maart 1943 af. De houten constructie uit 1901 lag direct achter het Kurhaus. In de Tweede Wereldoorlog werd het paviljoen door de Duitsers gebruikt als opslag. Na de brand zaagden ze al het hout weg. Zo konden de resten niet als landingsbaan voor een eventuele Engelse invasie worden benut.

Pier van Scheveningen uit protest gekraakt.

http://denhaagfm.nl/2014/08/07/de-pier-gekraakt-door-de-vloek/

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/l/t1.0-9/10313420_1478273582420252_8841986209141113694_n.jp g